M
Då är det ju bara att bygga. Wallenberg ville i alla fall ha ett fast energipris från staten. Jag har missat att Holmen är intresserat av kärnkraft igen. 2009 var de det, men nu har de mest varit intresserade av att ta bort det kommunala vetot mot vindkraft. Politikerna har väl bara tjatat om kärnkraft men inte utlovat något.

F fribygg skrev:
Fam Lundberg/Holmen sa tydligt genom bolaget Industrikraft att de ville bygga kärnkraft.

För ca 2 månader sedan uttalade sig Jacob Wallenberg att de vill vara med och investera i ny kärnkraft.

Det är möjligt att det behövs subventioner, jag själv tror att det räcker med långsiktiga stabila politiska förutsättningar och en ägarorder till vårat statliga elbolag.
 
D Daniel 109 skrev:
Det låter väldigt mycket. Ett elcertifikat kostar 14,3kr kvotplikten är 26,7%. Jag får det till 0,4öre/kWh. Inte i närheten av 9,9öre
Då är jag väl lurad för det är 9;9 öre jag betalar.
 
  • Wow
karlmb
  • Laddar…
M
Nja, många tror att elcertifikat är en avgift på elfakturorna. Det är elleverantören som avtalar med kunden om kostnaden. Sen skaffar de elcertifikat på marknaden De får prissätta elcertifikat hur de vill.

C cbrolin skrev:
Då är jag väl lurad för det är 9;9 öre jag betalar.
 
K karlmb skrev:
Tyskland har ju kommit med på senare år. Det som är intressant är inte hur stort hela handelsområdet är utan hur mkt som går ut från Norden.
Behöver jag specificera vilka länder som är de i Norden?
Du ändrar dig hela tiden.

Först var det Sveriges export

Sen var det "Nordpools elhandelområde" du skrev "Herregud människa, länderna alla fattar att det handlar om är ljusa på denna karta " (Ljusa länder INKLUDERAR Baltikum)

Tysklands vara eller inte vara är fortfarande oklart efter ditt sista inlägg ""Tyskland har ju kommit med på senare år. " Är man då med eller inte med?

Nu är det plötsligt Norden som gäller...

FYRA olika definitioner men än så länge inga siffror att belägga ditt ursprungliga citat
"Problemet så här långt har varit den kraftigt ökade exporten"

Hade du kommit med någon form av siffror som belägger "kraftigt ökad export" så hade tråden återigen varit mycket kortare och mer läsvärd. Istället slingar du dig och byter fokus hela tiden, Sen klagar du på oss som inte förstår att du menar B fast skriver A... *suck*

VAR ÄR SIFFRORNA?
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
När väl timdebitering har blivit standard och det här allmänna uppfattningen om att ”jag pallar inte hålla koll på min förbrukning varenda timme” försvinner så kommer det nog bli mindre såna här överraskningsfakturor framöver. Folk får mer koll och kommer bli mer medvetna om sin förbrukning.

När priset svänger så enormt så är det för min del en stor trygghet att veta vad det kostar hela tiden och att ha möjligheten att planera, att ha vanligt månadspris skulle kännas skitstressigt faktiskt då min egen förbrukning inte påverkar priset :p

Elhandeln hamnade på 183.88 / kWh ex moms i december vilket är hyggligt nära nordpools medelpris för månaden och då har jag inte gjort jättemycket aktiva val egentligen utan kör på som vanligt utan att tänka så mycket på priset. Har typ flyttat lite disk och tvättmaskiner till natten, det är allt och det påverkar nog marginellt. Jo okej, den där dagen när det peakade på 7-8 kr per kWh så vred jag ner värmepumpen lite under några timmar.

Det är nog extremt få som skulle få dyrare kostnad med timdebitering jämfört med månadsrörligt så som det ser ut nu.
Det där är jag inte säker på.
Jag har haft timmedebitering i nåt år nu. Då elpriset drog iväg försökte jag aktivt att lägga konsumtion där priserna var låga men min faktura snittar ändå högre än Nordpools snitt.
Lite konsumtion går att styra men på det stora hela förbrukar du mest ström då det är dyrast, vare sig du vill eller inte.
Saker som är svåra att ändra på är Duscha/äta frukost på morgonen. Laga middag utanför tidsrummet 16-21.
Dra på värmen på natten och stänga av kl 5 (om man har elvärme)
Tidigare var normalen tvärtom med nattsänkning men vi kanske skall införa ett nytt begrepp, natthöjning.
Är man ensam i hushållet blir det förstås enklare men är man en familj på 4-5pers är det nog kört

För att kunna slå snittet förutsättes att man varje eftermiddag kollar spotpriset/timme och lägger upp en HANDLINGSPLAN för nästa dygn. De allra flesta är inte så hängivna att de kommer att göra det imho-
 
Skärmdump av en webbsida med meddelande om att inga fasta elprisavtal erbjuds på grund av rådande marknadssituation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rösta på MP.
 
Det blir väldigt dålig komfort om man har värmen avstängd hela dagen för att spara el. Vi provade det ofrivilligt i onsdags då Vattenfall hade ett planerat elavbrott för underhåll. Kl 9 var innetemperaturen 20,9 grader när elen försvann. Strax före kl 13 kom elen tillbaka. Då hade vi 19,8 grader men kallraset från fönstren gör att det känns kallare. Jag skulle kunna styra upp temperaturen under natten för att ha större fallhöjd och spara lite. Det blir inte bra.

Däremot funderar jag på en rejäl ackumulatortank att värma upp från kl 23 till kl 5 när elen är som billigast. Värmer jag med 15kW så har jag 90kWh till värme och varmvatten. Det räcker hela dygnet ner till ca -4 grader utetemperatur. Är det någon här som redan gör så?
 
T TommyC skrev:
Det blir väldigt dålig komfort om man har värmen avstängd hela dagen för att spara el. Vi provade det ofrivilligt i onsdags då Vattenfall hade ett planerat elavbrott för underhåll. Kl 9 var innetemperaturen 20,9 grader när elen försvann. Strax före kl 13 kom elen tillbaka. Då hade vi 19,8 grader men kallraset från fönstren gör att det känns kallare. Jag skulle kunna styra upp temperaturen under natten för att ha större fallhöjd och spara lite. Det blir inte bra.

Däremot funderar jag på en rejäl ackumulatortank att värma upp från kl 23 till kl 5 när elen är som billigast. Värmer jag med 15kW så har jag 90kWh till värme och varmvatten. Det räcker hela dygnet ner till ca -4 grader utetemperatur. Är det någon här som redan gör så?
Låter spännande, har tänkt i samma banor men har svårt att räkna hem investeringskostnaden.
 
Funderandet och räknandet har inte kommit speciellt långt ännu. Det första hindret är att konvertera från 1-rörs högtemperatursystem till 2-rörs lågtemperatursystem. Risken är betydande att jag tröttnar innan studien är klar. :sweat:
 
T TommyC skrev:
Däremot funderar jag på en rejäl ackumulatortank att värma upp från kl 23 till kl 5 när elen är som billigast. Värmer jag med 15kW så har jag 90kWh till värme och varmvatten.
Z Zodde skrev:
har tänkt i samma banor men har svårt att räkna hem investeringskostnaden.
om man redan har den möjligheten så borde det kunna finnas en ekonomi i det, men om man måste investera... en parameter i kalkylen blir ju hur stor prisskillnaden är mellan dag och natt – som i morgon till exempel:
Graf som visar jämförelse av elpriser mellan SE3, Tyskland, Oslo och Frankrike över ett dygn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


morgondagen bjuder på en stor skillnad mellan natt och dag för elpriset i SE3 (och i Tyskland), men knappt någon skillnad alls i Oslo eller Frankrike

detta var bara ett åskådliggörande nedslag – men min kristallkula säger att över tid ska jag inrikta mig på att prisskillnaderna kommer bli mindre mellan dag och natt i Sverige, i takt med mer opportunistisk användning av "billig el" nattetid till fordonsladdning, vätgasproduktion, pumpkraft, ackumulatortankar...
 
Redigerat:
Jag är rädd för att din kristallkula har rätt men hur fort och mycket skillnaderna mellan natt och dag kommer att ändras är såklart omöjligt att veta. Vätgasproduktion ligger mer än 10 år bort, troligen mycket mer. Pumpkraft? Finns det något på gång där? Fordonsflottan förändras inte så fort. Elbilar är fortfarande dyra och många av oss behåller våra gamla bilar länge. Ackumulatortankar är det inte så många som förstår sig på. Jag hade ett underhållande samtal med en före detta chef till mig nu i veckan. Hon hade en VVS-firma hemma för att installera en ny värmepump. Hon hade ingen aning om vad det var dom installerade men hade stort förtroende för dom sedan tidigare uppdrag. Har man tillräckligt hög lön så behöver man inte lägga så mycket tid på detaljer som hur ens hus värms upp.
 
M
Finns säkert en del andra förklaringar, men Norge är anslutet direkt mot Danmark Tyskland och UK. UK har nu har dubbla priset jämfört med Tyskland och väldigt liten variation över dygnet.
kanske en förklaring

harka harka skrev:
om man redan har den möjligheten så borde det kunna finnas en ekonomi i det, men om man måste investera... en parameter i kalkylen blir ju hur stor prisskillnaden är mellan dag och natt – som i morgon till exempel:
[bild]

morgondagen bjuder på en stor skillnad mellan natt och dag för elpriset i SE3 (och i Tyskland), men knappt någon skillnad alls i Oslo eller Frankrike

detta var bara ett åskådliggörande nedslag – men min kristallkula säger att över tid ska jag inrikta mig på att prisskillnaderna kommer bli mindre mellan dag och natt i Sverige, i takt med mer opportunistisk användning av "billig el" nattetid till fordonsladdning, vätgasproduktion, pumpkraft, ackumulatortankar...
 
T TommyC skrev:
r fort och mycket skillnaderna mellan natt och dag kommer att ändras är såklart omöjligt att veta
absolut! men "risken" blir väl större ju längre återbetalningstiden behöver vara för att det ska vara lönsamt med dagens prisdifferens
 
M mecklarn skrev:
Finns säkert en del andra förklaringar, men Norge är anslutet direkt mot Danmark Tyskland och UK
jo, jag tycker mig se tendenser till att "Oslo-priset" smittar över till Sverige också...
 
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Oj är det bara förbrukning eller med nätavgifter å allt ?

Jag teckna i våras på 65öre
Men 90 öre blir totalt 90+36+15=1,41 före moms och plus moms ungefär 1,75 och till det kommer fasta avgifter 3 - 5 öre. Glöm inte att energiskatt plu moms är ungefär 70 öre. När priset ökar så ökar momsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.