Hej,
Jag går med tankarna att värma upp garageuppfarten för att slippa skotta den vintertid.
Bor i mellan Sverige, Mälardalen

Vi skall bygga ut huset och då fick jag en iden att man kanske kunde lägga ut en slang under utbyggnaden för att värma garageuppfarten med.
Dvs ta spillvärmen ifrån huset till ett eget system med värmeväxlare, glykolblandning osv för att värma upp garageuppfarten med.
Frågan är nu om spillvärmen ifrån huset kommer att räcka till att värma upp garageuppfarten till ca +5 grader ?
Någon som som vet något om detta ?
 
  • Gilla
  • Haha
Peternow och 4 till
  • Laddar…
D dubbfredda skrev:
Hej,
Jag går med tankarna att värma upp garageuppfarten för att slippa skotta den vintertid.
Bor i mellan Sverige, Mälardalen

Vi skall bygga ut huset och då fick jag en iden att man kanske kunde lägga ut en slang under utbyggnaden för att värma garageuppfarten med.
Dvs ta spillvärmen ifrån huset till ett eget system med värmeväxlare, glykolblandning osv för att värma upp garageuppfarten med.
Frågan är nu om spillvärmen ifrån huset kommer att räcka till att värma upp garageuppfarten till ca +5 grader ?
Någon som som vet något om detta ?
Spillvärme, säger du. Vart tar denna spillvärme vägen idag och varifrån kommer den?
 
  • Gilla
UffePlåtis och 5 till
  • Laddar…
Den enda "spillvärme" är väll avloppsvatten men den effekten är alldeles för låg för att få isfri uppfart. Hus har slutna värmesystem och om exempelvis returen på vattenburen värme ska värma uppfarten så krävs det mer energi att åter värma upp vattnet igen för att värma huset.
 
  • Gilla
Bsved och 5 till
  • Laddar…
När jag menar spillvärme så menar jag den värmen som finns under betongplattan på huset.
Borde man inte kunna ta tillvara på värmen som finns under husplattan på något sätt ?
 
Tar du bort spillvärmen under huset måste du tillsätta mer värme i huset.
 
  • Gilla
Thoisa och 20 till
  • Laddar…
Med en slang under uppfarten och glycol i , Tja funkar nog det med , men brukar en temp på minst + 5 -7 C ut för att tina och ha min + 2 C retur beroende å djup . Det kommer nog utan tilläggsvärme bli isvatten i slangen och kör du då in det under plattan, inget bra, har du otur så får tjäle under och då kan plattan skjuta och ev spricka/sätta sig. Huset kan skeva till. Som annan säger, värmer du på, så blir det nog hicka när räkningen kommer.
 
  • Gilla
Allman och 1 till
  • Laddar…
D dubbfredda skrev:
När jag menar spillvärme så menar jag den värmen som finns under betongplattan på huset.
Borde man inte kunna ta tillvara på värmen som finns under husplattan på något sätt ?
Detta skulle resultera i kalla golv, och ett kallare hus som behöver tillföras mer energi för att vara varmt.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
D dubbfredda skrev:
När jag menar spillvärme så menar jag den värmen som finns under betongplattan på huset.
Borde man inte kunna ta tillvara på värmen som finns under husplattan på något sätt ?
Det finns flera problem här. Det första är att om du vidtar en åtgärd som gör att det blir kallare under husets platta så kommer mer värme att läcka ut. Du kan i det fallet inte utnyttja spillvärmen utan att öka den. Sedan kommer problemet att det går åt ganska mycket energi för att värma marken utomhus. Även om du kunde utnyttja spillvärme från huset är det inte troligt att det räcker.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Som jag förstår ifrån era svar så verkar det vara en dålig ide att ta spillvärmen ifrån under husplattan till att värma upp garageuppfarten med.
Har det någon betydelse om betongplattan är ett källarplan med golvvärme?
Dvs. plattan ligger ganska djupt nere undermarken.
 
Sittställning
Spillvärmen du prata om är en buffert som du byggt upp genom att värma huset, tar du av den bufferten måste du värma upp igen, det finns ingen spillvärme när målet är att hålla huset varmt så att säga
 
  • Gilla
TCG och 4 till
  • Laddar…
Det enda jag kan tänka mig vara en god idé är om du har fjärrvärme och kan dra någon slinga på returen innan du skickar tillbaka den till Exergi.
 
  • Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
Du kan så klart ta värme från så långt under plattan att det inte påverkar huset. Men då blir det ju snarare en bergvärmelösning :D
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Enda spillvärmen som man blir av med som kan användas på ett vettigt sätt är väl värme som går ut genom skorstenen, men det är nog inte det enklaste att få en värmeslinga med egen växlare i skorstensröret..
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fanns en gång i tiden att köpa en del med rör i för att förvärma vatten från rökgaserna, den sattes som en mellanbit på rökröret direkt efter en panna,. Bara det att sotarn gick i taket när hen skulle sota, fanns nästan ingen plats mellan rören för en viska. Har inte sett något liknande på många år, utan blir nog att tillverka en själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.