Om det finns ett stort behov i andra delar elnät vi är anslutna till så stiger elpriset oavsett om vi har större produktion. Det är så det funkar i en marknadsekonomi.
 
D Daniel 109 skrev:
Om det finns ett stort behov i andra delar elnät vi är anslutna till så stiger elpriset oavsett om vi har större produktion. Det är så det funkar i en marknadsekonomi.
Absolut.
Så länge vi inte kan mätta export kablarna så stiger ju priset om efterfrågan i andra delar av nätet finns.

Vad jag säger är att vi ska ta tillfället i akt att välja folk som vill ha stabil elproduktion i landet i höstens val.
 
M
En öppen fråga

Kan ni redogöra vad som kommer hända som påverkar priset när vi röstat på de som ni föreslår, fast inte skrivit vilka de är, och vad de tänker göra. Finns något exempel på land anslutet till NordPool som lyckats med det.


F fribygg skrev:
Absolut.
Så länge vi inte kan mätta export kablarna så stiger ju priset om efterfrågan i andra delar av nätet finns.

Vad jag säger är att vi ska ta tillfället i akt att välja folk som vill ha stabil elproduktion i landet i höstens val.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Verkar som en del av ni som har fått extrema räkningar är väldigt bekymrade om att det är långt till sommarstugan och spabadet är dyrt att värma. Min räkning i elområde 4 rörligt pris dec 1611 kwh 5562 kr 50 tals hus med källare 87+87m² llvp med golvvärme visst den är ju inte så rolig men det finns det som är värre ska nog byta garageporten i källaren till en dörr istället i sommar så kanske man kan spara några kwh
 
A
M mecklarn skrev:
En öppen fråga

Kan ni redogöra vad som kommer hända som påverkar priset när vi röstat på de som ni föreslår, fast inte skrivit vilka de är, och vad de tänker göra. Finns något exempel på land anslutet till NordPool som lyckats med det.
får jag rekommendera annan tråd för denna fråga?
 
M
Du har nog rätt.
Frågan var ”Hur ser era elräkningar ut?”

Har det varit andra kommentarer i tråden som kanske också skall flyttas?
Det förekommer många synpunkter i tråden hur man skall rösta för att förändra, men väldigt få berättar hur och hur lösningen ser ut som då kommer.

Maskintok skrev:
får jag rekommendera annan tråd för denna fråga?
Då får
Maskintok skrev:
får jag rekommendera annan tråd för denna fråga?
 
M mecklarn skrev:
En öppen fråga

Kan ni redogöra vad som kommer hända som påverkar priset när vi röstat på de som ni föreslår, fast inte skrivit vilka de är, och vad de tänker göra. Finns något exempel på land anslutet till NordPool som lyckats med det.
Nä, det kan knappt politikerna själva, det kärnkraftsvänliga L har så små chanser att vara med och påverka pga sin försvinnande litenhet.

Finland är väl ett tydligt exempel på ett land i vår närhet som bygger ny baskraft.
 
Z Zodde skrev:
Anar inte? Förra gången dillade han om medlemmar i Nordpool och då var både Tyskland och England inkluderade.
Oavsett så tvivlar jag på att det finn statistik för export UT från detta område och varför någon skulle producera sådana siffror. ( och varför de öht skulle vara intressanta) För mig är det en efterkonstruktion, eftersom det var Sverige vi diskuterade när kommentaren ” elexporten har ökat kraftigt ” släpptes. Återstår att se om han kommer ned några siffror.
Tyskland har ju kommit med på senare år. Det som är intressant är inte hur stort hela handelsområdet är utan hur mkt som går ut från Norden.
Behöver jag specificera vilka länder som är de i Norden?
 
Z Zodde skrev:
Beror inte på
Elmarknadens egen grundkurs har detta diagrammet som en av de absolut första,,,[bild]
Det var väl strax efter den du somnade.
 
  • Haha
videopac
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nä, det kan knappt politikerna själva, det kärnkraftsvänliga L har så små chanser att vara med och påverka pga sin försvinnande litenhet.

Finland är väl ett tydligt exempel på ett land i vår närhet som bygger ny baskraft.
När L dessutom prioriterar frågor som S är emot snarare än sådant de tror är viktigt för Sverige kan man ju undra om de är lämpliga som ledare alls.
 
D Daniel 109 skrev:
När L dessutom prioriterar frågor som S är emot snarare än sådant de tror är viktigt för Sverige kan man ju undra om de är lämpliga som ledare alls.
Nä opinionssiffrorna tyder inte på att så är fallet
 
När väl timdebitering har blivit standard och det här allmänna uppfattningen om att ”jag pallar inte hålla koll på min förbrukning varenda timme” försvinner så kommer det nog bli mindre såna här överraskningsfakturor framöver. Folk får mer koll och kommer bli mer medvetna om sin förbrukning.

När priset svänger så enormt så är det för min del en stor trygghet att veta vad det kostar hela tiden och att ha möjligheten att planera, att ha vanligt månadspris skulle kännas skitstressigt faktiskt då min egen förbrukning inte påverkar priset :p

Elhandeln hamnade på 183.88 / kWh ex moms i december vilket är hyggligt nära nordpools medelpris för månaden och då har jag inte gjort jättemycket aktiva val egentligen utan kör på som vanligt utan att tänka så mycket på priset. Har typ flyttat lite disk och tvättmaskiner till natten, det är allt och det påverkar nog marginellt. Jo okej, den där dagen när det peakade på 7-8 kr per kWh så vred jag ner värmepumpen lite under några timmar.

Det är nog extremt få som skulle få dyrare kostnad med timdebitering jämfört med månadsrörligt så som det ser ut nu.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
M
Kärnkraftsvänliga eller inte, men vad jag förstått så är det mest tomma ord. Jag kanske missat men ingen verkar berätta hur man skall påverka priset nedåt som debatten mycket handlar om. Ingen aktör har heller sagt att de skall bygga kärnkraft utan subventioner, och inget parti tycks lova subventioner. Alla hänvisar i slutändan till marknaden.

De flesta länder gör inget, eller mycket lite för att påverka priserna nedåt, tex Finland som har ett stort underskott för lång tid.
Men de kanske inte har någon debatt om det.
Några länder har dock subventionerat konsumenter.

D Daniel 109 skrev:
När L dessutom prioriterar frågor som S är emot snarare än sådant de tror är viktigt för Sverige kan man ju undra om de är lämpliga som ledare alls.
 
M mecklarn skrev:
Ingen aktör har heller sagt att de skall bygga kärnkraft utan subventioner, och inget parti tycks lova subventioner.
Fam Lundberg/Holmen sa tydligt genom bolaget Industrikraft att de ville bygga kärnkraft.

För ca 2 månader sedan uttalade sig Jacob Wallenberg att de vill vara med och investera i ny kärnkraft.

Det är möjligt att det behövs subventioner, jag själv tror att det räcker med långsiktiga stabila politiska förutsättningar och en ägarorder till vårat statliga elbolag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.