Kan man "köra" en mangel åt två håll eller går motorn bara åt ett håll?

Jag har själv för mig att man "frikopplade" motorn med handtaget och sedan kan man dra ut duken som linnet ska ligga i....men jag kan ha helt fel så klart:giggle:

Mangel i tvättstuga med utdragen linneduk och frikopplingshandtag synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gräger
  • Laddar…
Beror på om det är enfas eller trefas (har jag för mig)
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Beror inte det på hur motorn är byggd.... Spelar väl ingen roll hur många faser man "trycker in" i en maskin :oops:

Violina Violina skrev:
Beror på om det är enfas eller trefas (har jag för mig)
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Beror inte det på hur motorn är byggd.... Spelar väl ingen roll hur många faser man "trycker in" i en maskin :oops:
I regel är det en ganska enkel motor (som bara snurrar då el kopplas på) och då beror det på vilket håll strömmen "kommer från" krävs ingen elektronisk styrning vid mer än en fas utan faserna är kopplade för att motorn ska gå på olika håll beroende på vilken fas den går på.

Vid enfas är det nog vanligare med frikoppling än att motorn går att backa
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Mangeln på bild är jag ganska säker styrs med "grinden". Fram, friläge och bak.
 
Misstänker att detta är en km80?
Saknas en fas kan det hända att den enbart jobbar åt ett håll.
Detta är antingen en säkring i central eller manövergrinden som inte släpper igenom som den ska.

Mycket riktigt ska den rulla åt båda håll samt att du kan frikoppla med "handtaget" på högersidan.

Manövergrinden kan du mäta upp om du lossar på täckplåten på högersidan om du tittar på mangeln.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Någon här inne som sitter på en servicemanual för dessa kallmanglar? Har samma problem som ovan men motorn går. Verkar som om det inte kuggar i och misstänker att man behöver justera någon av de olika fjäderspänningarna.... All hjälp emottages tacksamt!!!
 
  • Gilla
Metafor
  • Laddar…
Bryt strömmen och plocka bort högra gaveln så sitter alla delar där , så ser du funktionen, på vänstra sidan sitter bara 2 kugghjul.
 
Hej!

Är där och tittar men kan inte se vad det är jag ska justera...
 
Har för länge sedan skruvat i en sån ,men kommer inte ihåg riktig , ta en bild då allt syns, så kanske det kan klarna. Om jag mins rätt så går det att köra den med gaveln borta och då går det att se funktionen , vad som drar eller inte drar. Man får följa från motor och alla delar, kanske stoppa in något lite tjockare och mangla samtidigt och ser var det ev slirar.
 
Toppen! Kommer bilder lite senare. Är precis som du beskriver att problemet uppstår när man manglar tjockt eller oftare när man backar. Verkar som om den inte kuggar i. Försökte justera men gjorde det åt fel håll vilket fick till följd att nu kuggar den inte i i någon riktning! Klassiskt klåpande men det är ju så man lär sig! ; )
 
Gärna fabrikat och modell, står på en skylt
 
Hej!

Här kommer lite bilder. Utan att ha jobbar vidare med felet så tycker jag det verkar som om det stora drevet inte kuggar i det som ligger innanför. Innan min justering så kuggade det i men kunde sedan släppa. Framför allt när man backade valsarna.
 
  • Maskindelar med kuggdrev och kedja som inte kuggar i korrekt, med synliga justeringsmekanismer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av maskin med kugghjul och kedjedriv som inte synkar korrekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Typskylt på en ASEA Skandia-maskin med tekniska specifikationer som spänning, effekt och modellnummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrollpanel på en Cylinda kallmangel med knappar för back, stopp och start samt frikopplingsreglage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
U4IC U4IC skrev:
Hej!

Är där och tittar men kan inte se vad det är jag ska justera...
Inte justera du har ett kasst hjul dom behöver bytas
 
Kan vara att en brytpinne gått av på ett drivhjul och då driver den inte som den ska , se hur det bär sig åt, det är plasthjul från motorn , kolla på axeln stora hjulet och drevet om det snurrar lika, är ingen märkvärdig koppling utan bara drev rakt av , inte säker men om det är för tjocka saker som stoppas in , så lyfter den övre valsen så kuggarna går ut . Se hur det ser innanför på det store drevet, är ett mindre där för styrkan på vridmomentet. Syns inte på bilderna men sitter en fjäder som dra ner övre valsen. När vrider upp grinden ett snäpp så ska den stoppa , inte säker men ytterligare upp med gallret så matar den ut . Vad var det var inne och petade på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.