F
R Rolle85 skrev:
Vår årsförbrukning ligger idag på 15000kWh.
Huset har bara vatten radiatorer och vattenburen golvvärme på nedervåningen.
Ibland står två tv apparater på samtidigt och även tvätt och diskmaskin.

Vad har du för maxeffekt då? Det står på dina räkningar från nätägaren som i ditt fall då är GöteborgEnergi. Vanligtvis fakturerar dom varannan månad.
 
B
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag funderade på riktigt på att pinga dig för att reda ut hur man borde skriva, för effekttaxan är väl definierad som hur många kWh man förbrukar under maxtimmen. Det är ju inte detsamma som hur många kW man peakar på, för det är ju genomsnittet över en timme som mäts.

Så varsågod, förklara för en lekman hur man borde skriva på ett rimligt enkelt sätt för att göra sig förstådd, jag försökte nämligen mitt bästa.
Ordet timmedeleffekt kan användas för att beskriva detta. Ska man skriva enheter kan man ju fundera på om kWh/h är lämpligt eller ej. Tror man ska hålla sig till begreppet timmedeleffekt...

Vårt hushåll hade 1h över 5kW timmedeleffekt, och ett 15tal timmar mellan 4 och 5.



I valet mellan 3fas eller 1fasladdare så skulle jag nog fundera kring husets övriga elinstallationer. Har man en trefas värmepump kan ju en trefasladdare passa bra. Har man en kraftig enfas luftvärmepump, kanske enfasladdare är att föredra, om nätbolaget tar betalt för ampere på huvudsäkringen.

1kW timmedeleffekt kostar ju 36kr per månad i gbg. Tror den typen av prissättningsmodell kommer bli vanligare.

Om en elbil förbrukar 2.5kWh/mil och man laddar för 120mil i månaden hemma så innebär ju det ca 300kWh/månad. Säg att det fördelas under 10 dagar, så blir ju det bara 30kWh/dygn.

Ska man ladda bilen med hög effekt så blir ju kostnaden för effekt ganska hög, även om man prickar 2-3h med absolut lägst energikostnad.

Jag tror spontant att man får en låg totalkostnad (för effekt och energi) om man håller sig under 6kW laddeffekt. Schemaläggning med start efter 23 borde ge nästan lika bra resultat som att styra på ett mer avancerat sätt för att minimera effekt och energikostnaden för laddningen.

Men tycker man det är kul med teknik så är det klart man ska ha både effektbegränsning och smart styrning av laddningen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F
B BSOD skrev:
Ordet timmedeleffekt kan användas för att beskriva detta. Ska man skriva enheter kan man ju fundera på om kWh/h är lämpligt eller ej. Tror man ska hålla sig till begreppet timmedeleffekt...

Vårt hushåll hade 1h över 5kW timmedeleffekt, och ett 15tal timmar mellan 4 och 5.



I valet mellan 3fas eller 1fasladdare så skulle jag nog fundera kring husets övriga elinstallationer. Har man en trefas värmepump kan ju en trefasladdare passa bra. Har man en kraftig enfas luftvärmepump, kanske enfasladdare är att föredra, om nätbolaget tar betalt för ampere på huvudsäkringen.

1kW timmedeleffekt kostar ju 36kr per månad i gbg. Tror den typen av prissättningsmodell kommer bli vanligare.

Om en elbil förbrukar 2.5kWh/mil och man laddar för 120mil i månaden hemma så innebär ju det ca 300kWh/månad. Säg att det fördelas under 10 dagar, så blir ju det bara 30kWh/dygn.

Ska man ladda bilen med hög effekt så blir ju kostnaden för effekt ganska hög, även om man prickar 2-3h med absolut lägst energikostnad.

Jag tror spontant att man får en låg totalkostnad (för effekt och energi) om man håller sig under 6kW laddeffekt. Schemaläggning med start efter 23 borde ge nästan lika bra resultat som att styra på ett mer avancerat sätt för att minimera effekt och energikostnaden för laddningen.

Men tycker man det är kul med teknik så är det klart man ska ha både effektbegränsning och smart styrning av laddningen.
kWh/h förkortas ju matematiskt till kW då h/h=1 öven om det känns lite knasigt. GöteborgsEnergi skriver också ut det med enheten kW. Sen så får jag det till att 1kW ”effekttimsdelseffekt” kostar väl ändå 41,875kr eller?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B
F fsn skrev:
kWh/h förkortas ju matematiskt till kW då h/h=1 öven om det känns lite knasigt. GöteborgsEnergi skriver också ut det med enheten kW. Sen så får jag det till att 1kW ”effekttimsdelseffekt” kostar väl ändå 41,875kr eller?
Japp, jag vet därav känns kWh/h lite tveksamt ...

https://www.goteborgenergi.se/privat/elnat/elnatsavgift
Skärmdump av Göteborg Energis elnätspriser, jämförelse av priser före och efter 1 februari 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyckte det såg ut som priset var 36.25kr/kW från 1/2 2022, men jag kanske tolkade prislistan fel? De verkar ju ha ändrat lite i prissättningsmodellen också precis, så jag kanske tittade fel. Jag bor ju inte där så jag har inga fakturor att kika på.
 
F
B BSOD skrev:
Japp, jag vet därav känns kWh/h lite tveksamt ...

[länk]
[bild]

Tyckte det såg ut som priset var 36.25kr/kW från 1/2 2022, men jag kanske tolkade prislistan fel? De verkar ju ha ändrat lite i prissättningsmodellen också precis, så jag kanske tittade fel. Jag bor ju inte där så jag har inga fakturor att kika på.
I stand corrected, jag räknade på 33,50 men det är +moms så det blir tom 45,30kr nu när det är höjt till 36,25kr


jag tycker det är åt helvete feltänkt. Samtidigt som sånt här införs så propageras det för elbilar och det tjatas om att vara smart och styra sin förbrukning till tidpunkter då belastningen på nätet är som lägst. Men då måste man ju tillåta att istället förbruka mer under de tidpunkterna.

Nu är det absolut billigare att slöladda bilen på minimum enligt protokollet dygnet runt om man har fastprisavtal eller rörligt baserat på månadsmedel och effekttariffen ger ingen annan effekt i det fallet än att försöka smeta ut sin belastning så gott det går. Det är inte ens omöjligt att den taktiken vinner många dagar även om man har timspot.

För att detta skall göra nytta och inte bara vara en papperstiger så skulle effekttariff inte tas ut under minst 4h, gärna 5h på natten.
 
  • Gilla
Villabergskuben och 1 till
  • Laddar…
Oj oj detta blev himla svårt, vill ju inte ladda på ”fel” sätt och bli ruinerad..
Bor i Göteborg
 
Satsa på en laddbox med effektvakt. Det är en bra start.
 
F
D Daniel 109 skrev:
Satsa på en laddbox med effektvakt. Det är en bra start.
satsa absolut på en 3-fas box. Allt annat är uteslutet till en ren elbil. Det kommer att uppstå situationer där du kommer hem med 6 mil i tanken och skall åka 15-20mil 2h senare, då kommer du att vilja boosta. 11kW räcker långt och med den jävla effekttariffen så blir det rövardyrt om man skall ha mer men du kommer att behöva 3-fas.

Det du kan kika på är om det går att ställa in i boxen så att det går att styra den att ladda 1-fas eller om laddboxen låter bilen välja.
 
Jag kollade på Easee, nån som vet om den är ställbar vad gäller fasval?
 
Det är bilen som bestämmer vilken fas som belastas. Vid enfas lär det alltid vara fas 1, det som är L1 i typ 2-donet till bilen. Kanske kan man begära att bilen väljer en annan fas. Jag har för mig det finns någon enstaka laddbox som kan växla fas, men det är lite kostsamt så det är nog udda.

Tänk på att en lastbalansering innebär att bilen kanske inte blir laddad. Man bör själv se över belastningsmönstret och se till att det finns utrymme till bilen när man behöver.
 
F
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är bilen som bestämmer vilken fas som belastas. Vid enfas lär det alltid vara fas 1, det som är L1 i typ 2-donet till bilen. Kanske kan man begära att bilen väljer en annan fas. Jag har för mig det finns någon enstaka laddbox som kan växla fas, men det är lite kostsamt så det är nog udda.

Tänk på att en lastbalansering innebär att bilen kanske inte blir laddad. Man bör själv se över belastningsmönstret och se till att det finns utrymme till bilen när man behöver.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är bilen som bestämmer vilken fas som belastas. Vid enfas lär det alltid vara fas 1, det som är L1 i typ 2-donet till bilen. Kanske kan man begära att bilen väljer en annan fas. Jag har för mig det finns någon enstaka laddbox som kan växla fas, men det är lite kostsamt så det är nog udda.

Tänk på att en lastbalansering innebär att bilen kanske inte blir laddad. Man bör själv se över belastningsmönstret och se till att det finns utrymme till bilen när man behöver.
vad är det du svarar på här? Välja mellan olika faser är väl rätt ointressant? Om man har nån speciellt stor 1-fas last på annat håll så väljer man väl bara att rotera faserna vid installation av laddboxen. Men däremot så kan det ju vara lämpligt att kunna tvinga en 3-fas laddbox att bara släppa fram 1 fas även om bilen har 3-fas laddare.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag tror ju inte riktigt på behovet av möjligheten att ställa om en trefasbox till enfasladdning, utan tror att det är viktigare att man som ägare/användare kan ställa om effektuttaget ur boxen, så att det inte är statiskt/måste styras av bilen när boxen väl är installerad.

Men om vi antar att jag har fel. Det finns väl de facto inga boxar på marknaden som man som användare kan ändra från trefas till enfas med ett enkelt handgrepp? Det finns säkert de trefasladdare som man kan installera med bara en fas, men det betraktar jag då inte som ett enkelt handgrepp.

Att ha en enfaskabel att byta till mellan bil och laddare har föreslagits, och det tycker jag är en smart, relativt funktionell lösning (även om den extra kabeln kostar uppåt ett par tusen), men jsg har inte sett någon föreslå någon laddare som i sig själv löser frågan.

Easee, som TS tittar på, kan man reglera maxströmmen på i appen, så den går utmärkt att normalt ha ställd på 3*6 A, men tillfälligtvis ställa upp om man vill, men som sagt, att strypa den från tre faser till en gissar jag inte bara är ett användarhandgrepp.
 
Har själv en Halo och den har förutom den fasta sladden även ett vanligt
220 uttag i sig. Borde vara bästa kombinationen om man vill under 3x6 A
 
En Easee kan du ställa in massor på. Ta den. Du blir skitnöjd. Billig och snygg. Du kan välja färg som passar fasaden.

Du kan ställa in 1-fas eller 3-fas.
Du kan ställa in max laddstyrka (ampere)
Du kan koppla till effektvakt (populärt kallat lastbalansering men det är inte rätt uttryckt)
Om 1 år kan du byta till Tibber och ladda bilen för maximalt 50% av övriga elpriset. (Prisgaranti)

Som effektvakt kan du billigast köpa Tibber Pulse som kopplas direkt i elmätaren med en kontakt. Den kan du alltså enkelt koppla själv. Du behöver inte vara Tibberkund för att använda deras effektvakt (Tibber Pulse). Den kostar bara 995kr medan Easee egen kostar ca 2500kr (tror jag). Tecknar du Tibber redan nu så får du köpa den för 595kr redan nu och sedan går du över till Tibber automatiskt om ett år.

Om du istället väljer Easee egen effektvakt så funkar det likadant men du kan inte se effektförbrukning för ditt hus per fas i Tibbers app. Lite synd att inte ta chansen. Se min bild som exempel.

Oavsett val då ska elektrikern köpa boxen för att du ska få 50% bidrag. Det är få du kommer ner runt 6995kr men sannolikt strax över.
 
  • Skärmdump av app som visar belastning per fas i ett hem med ampere och voltvärden för varje fas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
th3stinger och 2 till
  • Laddar…
Mwn på hemsidan står det box + installation och att pris avser 50% rabatt ?
 
  • Gilla
buddy 6
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.