Här kommer då ännu en tråd om en begagnad spis som inte går att koppla in. Jag skulle gärna vilja få lite second opinion från forumet innan jag går och pratar med butiken imorgon. Det här blev en lång beskrivning av ärendet (hoppas någon orkar läsa!) men den huvudsakliga frågan är väl: tänker jag rätt? Tror ni, utifrån informationen nedan att spisen jag har köpt kommer gå att koppla in eller ska jag sikta på att häva köpet?

Förra helgen fick jag syn på en spis som såg ut att passa för mina behov när jag åkte förbi en affär som säljer begagnade vitvaror. Jag hade inte möjlighet att besöka affären men ringde dagen efter och pratade med dem. Jag blev ombedd att skicka bilder på inkopplingen av min nuvarande spis samt etiketten med inkopplingsalternativ. Jag skickade följande:
Begagnad spisens typskylt visar modell, spänning på 400V 3N samt andra tekniska specifikationer på en smutsig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på etiketten för en spis elektrisk anslutning som visar inkopplingsalternativ för olika strömstyrkor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal perilex-uttag för spis i en vägg, synlig skador på vägg och smutsigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av textmeddelande med förfrågan om en spis som passar 1x20A säkring och är 50 cm bred.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag fick till svar att spisen jag var intresserad av fanns kvar och skulle funka. Ett par dagar senare var jag inne i butiken och kollade och allt verkade ok. Frågade särskilt om leverans, installation och bortforsling av den gamla spisen. Bortforsling kunde lösas mot 300kr, resten skulle ingå, inga problem! Jag mätte noga och den var precis lika stor som den gamla och skulle få plats. Skönt, tänkte jag, och betalade handpenning.

Jag glömde dock dubbelkolla anslutningen. Hade ju fått bekräftelse på att den skulle funka utifrån infon jag hade skickat! Men spisen jag har köpt är såklart 400V trefas med perilex-stickpropp, upptäckte vi nu ikväll när de levererade och skulle installera. (Nuvarande spis fast inkopplad. 1 20A säkring. står det bla i bilderna ovan.)

Det ska gå att dra in trefas till köket. Eventuellt kan det tom vara enkelt. Det förbereddes för trefas till lägenheterna när det gjordes stamrenovering men dåvarande innehavare av min lägenhet valde att inte dra in det till spisen. En granne som har bott länge i huset (och brukar ha koll) bekräftade att han beställde indragning av trefas i samband med stamrenoveringen och att det, såvitt han vet, gick att dra i befintligt rör.

Jag har en elektrikerfirma i huset bredvid som rensade bort gammal ovir-kabel förra året. Jag frågade dem om möjlighet att dra in trefas till spisen och de lät positiva. Jag tänker också att det finns relativt stor möjlighet att få hit dem snabbt eftersom de finns nära och det är ett litet jobb(?).

Jag har också funderat på att ta hit elektriker för att ge diskmaskinen en egen säkring och jag tänker att de här jobben borde funka bra att slå ihop. Hade de bara sagt i affären att det var en trefasspis (eller att jag hade dubbelkollat trots alla bedyranden om att det skulle funka, inga problem!) hade jag tagit in offert på jobbet och sen planerat utifrån det. Innan jag köpte spisen.

Vad tror ni? Hur stort jobb är det? Ska jag kräva prisavdrag av butiken eftersom de inte har levererat det jag har beställt (installerad spis) och ta hit elektriker för att dra in trefas? Alternativet är att häva köpet och försöka hitta nåt annat, men utbudet av 50cm spisar är rätt begränsat. Och då får jag fortsätta med min fungerande men opraktiska spis som jag har stört mig på i 10 år tills jag hittar nåt som jag vill ha (och som funkar med enfas).

Tacksam för input! Fråga gärna om info saknas. Här kommer lite om min”nya” spis:
Etikett på en begagnad spis som visar elektriska specifikationer, inklusive 400V och trefasanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Perilex-kontakt för 400V trefas på begagnad spis, bild illustrerar anslutningsfrågan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på en begagnad Electrolux-spis visar modell EKE5021 och specifikationer inklusive 400V trefasanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Begagnad vit Electrolux-spis med fyra plattor och ugn, placerad i ett källarrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Berättade du att du hade enfasmatning till din lägenhet?
Din gamla kan kopplas in på enfas, men din nya kräver minst två fas
 
  • Gilla
rome ortschutz1
  • Laddar…
A
ta dit killarna och bjud på kaffe så löser de det där rätt fort..

svärfar drog nya kablar här när jag renoverade köket... (kände mig som Björn skifs i drömkåken, när taket rasar:crysmile:)
Men nja det sa bara poff så var saken klar..
Finns det bara väg att gå med kabeln så löser de resten..

(y)
 
U Uffe A skrev:
Berättade du att du hade enfasmatning till din lägenhet?
Din gamla kan kopplas in på enfas, men din nya kräver minst två fas
Jag skrev ”1 20A säkring” i smset till dom. En säkring innebär väl att det är enfas? Jag trodde iaf att det var rätt tydligt…
 
Maskintok skrev:
ta dit killarna och bjud på kaffe så löser de det där rätt fort..

svärfar drog nya kablar här när jag renoverade köket... (kände mig som Björn skifs i drömkåken, när taket rasar:crysmile:)
Men nja det sa bara poff så var saken klar..
Finns det bara väg att gå med kabeln så löser de resten..

(y)
Tack, gör mig lite lugnare :) insåg dessutom att det går lätt att dra kabel genom garderoben som är mellan elcentralen och spisen. Om det nu skulle krångla att dra i befintligt
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
M morr skrev:
Jag skrev ”1 20A säkring” i smset till dom. En säkring innebär väl att det är enfas? Jag trodde iaf att det var rätt tydligt…
Det borde räcka, men visst kan man ha missat detta. Man brukar behöva upprepa samma information flera gånger, fast på olika sätt... Nu blev det som det blev och du får höra med butiken vad det tycker. Kanske har de en annan spis.

Annars är det ju jättebra att få trefas fram till spisen så att den kan användas fullt ut. Du är begränsad idag till under halva dess effekt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det borde räcka, men visst kan man ha missat detta. Man brukar behöva upprepa samma information flera gånger, fast på olika sätt... Nu blev det som det blev och du får höra med butiken vad det tycker. Kanske har de en annan spis.

Annars är det ju jättebra att få trefas fram till spisen så att den kan användas fullt ut. Du är begränsad idag till under halva dess effekt.
Och ändå läste jag din spisbibel innan! Jag måste ha varit väldigt trött när jag var i affären.
 
Planen är att prata med dem imorgon utifrån att jag uppfattade att vårt avtal inkluderade installation och att de inte har uppfyllt avtalet. Tack vare era svar känner jag mig lugnare med att de hade den information de behövde för att råda mig till en annan spis eller säga att installation inte ingick. Så får jag se vad de svarar sen!
 
Åsa Lund
Har du tre faser på din mätartavla? Annars måste du byta elmätare oxå
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Har du tre faser på din mätartavla? Annars måste du byta elmätare oxå
Det har jag för mig! Men är väl bäst att dubbelkolla.
 
Det står 3x230/400V på elmätarna och sitter tre säkringar per mätare, så det borde vara lugnt.
Elmätare och säkringar på en vägg med varierande mätarställningar och en notis om 3x230/400V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sidospår: jag blev nyfiken på varför mätarställningarna skiljer sig så mycket åt. 10000 kWh vs 54000 kWh. 3 st 1or på 30kvm och 3 st 2,5or på 50+kvm. Är det för att vi gör av med så olika mycket eller har mätarna blivit nollade vid olika tillfällen? När nollas mätarställningen, vid inflytt, vid mätarbyte, något annat tillfälle? //mvh vetgirig morr
 
M morr skrev:
Det står 3x230/400V på elmätarna och sitter tre säkringar per mätare, så det borde vara lugnt.
Du kan ju titta på elcentralen i lägenheten att du har tre faser dit också. Men det borde absolut gå att lösa.

M morr skrev:
Sidospår: jag blev nyfiken på varför mätarställningarna skiljer sig så mycket åt. 10000 kWh vs 54000 kWh. 3 st 1or på 30kvm och 3 st 2,5or på 50+kvm. Är det för att vi gör av med så olika mycket eller har mätarna blivit nollade vid olika tillfällen? När nollas mätarställningen, vid inflytt, vid mätarbyte, något annat tillfälle?
Mätarna kan normalt inte nollas. Så antingen har de satts in vid olika tillfällen eller så har lägenheterna gjort av med olika mycket. Mätarna ser lika ut. Det verkar lite udda att en skulle vara äldre än övriga.
 
M morr skrev:
Det står 3x230/400V på elmätarna och sitter tre säkringar per mätare, så det borde vara lugnt.
[bild]
Sidospår: jag blev nyfiken på varför mätarställningarna skiljer sig så mycket åt. 10000 kWh vs 54000 kWh. 3 st 1or på 30kvm och 3 st 2,5or på 50+kvm. Är det för att vi gör av med så olika mycket eller har mätarna blivit nollade vid olika tillfällen? När nollas mätarställningen, vid inflytt, vid mätarbyte, något annat tillfälle? //mvh vetgirig morr
Den lägenhet med högst mätarställning kanske har elgolvvärme i badrummet medan övriga inte har det?
 
Åsa Lund
Människor lever olika.
Har det bott pensionärer i lägenheten kan det vara låg förbrukning, särskilt om de exempelvis är hela sommarhalvåret i sin sommarstuga. Yngre människor gör av med mer elenergi.
Obs! Mycket generaliserat!
 
L Lilllen skrev:
Den lägenhet med högst mätarställning kanske har elgolvvärme i badrummet medan övriga inte har det?
Ja eller cannabisodling... Att en lägenhet har mer än dubbelt så mycket var faktiskt lite spännande, men för att hålla tråden så är det väl lämpligt att byta upp sig till trefas på en gång. Det bör inte vara jättekomplicerat (beroende på hur det ser ut i bostaden) men lär gå loss på någon tusenlapp gissningsvis.

Eftersom det verkar som du faktiskt meddelat butiken detta, så prata med dom och påpeka detta. Inte omöjligt att dom har bra elektrikerkontakter (hehe) och kan ordna ett bra pris.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.