Jag tror du förstått det du beskrivit rätt, men du förbigår helt den centrala punkten att de avser att bygga ett hus på det dom nu är enskild egendom.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror du förstått det du beskrivit rätt, men du förbigår helt den centrala punkten att de avser att bygga ett hus på det dom nu är enskild egendom.
Tack, yes har forsokt papekat detta tidigare.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Som jag uppfattat är avsikten med gåvan att tomten (värdet) ska förbli i hustruns ägo som enskild egendom, inget ytterligare avtal behövs om det klart framgår att gåvan är enskild egendom.
Vid bodelning under/efter äktenskap delar man sedan lika på gemensamma tillgångar/skulder avräknat för enskild egendom, om inte äktenskapsförord säger annat. Men man bör respektera givaren vilja och intention.
Kan inte bli enklare.
Konsekvensen är då att båda parter parter tillför tillgångar (olika mycket) till det gemensamma boet och sedan delar lika Vid eventuell separation. En av grunbultarna i ett äktenskap.
Att det i framtiden kan uppstå värdeökning/värdeminskning i det gemensamma boet är en del av livets verkligheter i ett äktenskap som man dessutom ansvarar för gemensamt.
Värdeökning/ värdeminskning är helt beroende av båda parters framtida insatser, pengar, arbete, underhåll mm, och är gemensamma ansvar som inte kan/bör värderas i efterhand Vid en separation.. dela lika!
Vid samboförhållande uppstår en annan fördelningsprincip som kan regleras med samboavtal.
Tack Bernt, men problemet ar ju ett annat.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror du förstått det du beskrivit rätt, men du förbigår helt den centrala punkten att de avser att bygga ett hus på det dom nu är enskild egendom.
Det förändrar inget. Vid en eventuell framtida bodelning kommer värdet av hela fastigheten ingå i tillgångar/skulder där enskild egendom, båda parter kan ha enskild egendom, avräknas från gemensamma tillgångar. Resten fördelas lika om inte äktenskapsförord säger annat.
Kan inte bli enklare.
Att när man ingår äktenskap, för över tillgångar, ansvar för familj och varandra, är just det som är äktenskap.
Det fins ingen naturlag som säger att värdet på fastigheten varken ökar eller minskar. Värdeförändring över tid är till stor del beroende egna insatser, förbättringar/underhåll, marknadsutveckling politiska beslut mm. Fins ingen anledning att spekulera i framtida värdering.
Båda parter tar del av värdeförändring, + eller -
 
Jag vet inte om du inte är bekant med skillnaden mellan fast och lös egendom eller vad problemet är, men du verkar inte ha fått med dig TS på dina förenklingar av verkligheten, så då kan det kanske kvitta.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet inte om du inte är bekant med skillnaden mellan fast och lös egendom eller vad problemet är, men du verkar inte ha fått med dig TS på dina förenklingar av verkligheten, så då kan det kanske kvitta.
TS har inte ställt frågor om lös egendom.
För fast egendom fins det ett enkelt regelverk som gäller vid äktenskap.
Bifogar några filer som förklarar: Skärmbild av en lagtext om giftorättsgods från webbsidan lagen.nu som förklarar äktenskaplig egendom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av en lagtext om giftorättsgods från webbsidan lagen.nu som förklarar äktenskaplig egendom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av en lagtext om giftorättsgods från webbsidan lagen.nu som förklarar äktenskaplig egendom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av webbsida om bodelning med text om egendom och giftorättsgods.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Textutdrag ur rättsfallet NJA 1981 s. 693 som förklarar reglerna kring giftorättsgods och egendom i äktenskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av en lagtext om giftorättsgods från webbsidan lagen.nu som förklarar äktenskaplig egendom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av webbsida om bodelning med text om egendom och giftorättsgods.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Textutdrag ur rättsfallet NJA 1981 s. 693 som förklarar reglerna kring giftorättsgods och egendom i äktenskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bodelning, giftorättsgods och samäganderätt.
Värdet av tomten är enskild egendom
Införskaffade av hus omfattas av giftorättsgods/ samäganderätt.
Mvh/Bernt
 
B Bernt Ö97 skrev:
TS har inte ställt frågor om lös egendom.
Nej, inte direkt, men det är en konsekvens av ditt resonemang att huset skulle bli lös egendom. Jag trodde att det kanske var där du tänkt fel, eller hoppades.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, inte direkt, men det är en konsekvens av ditt resonemang att huset skulle bli lös egendom. Jag trodde att det kanske var där du tänkt fel, eller hoppades.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, inte direkt, men det är en konsekvens av ditt resonemang att huset skulle bli lös egendom. Jag trodde att det kanske var där du tänkt fel, eller hoppades.
B Bernt Ö97 skrev:
TS har inte ställt frågor om lös egendom.
För fast egendom fins det ett enkelt regelverk som gäller vid äktenskap.
Bifogar några filer som förklarar:[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Bodelning, giftorättsgods och samäganderätt.
Värdet av tomten är enskild egendom
Införskaffade av hus omfattas av giftorättsgods/ samäganderätt.
Mvh/Bernt
Komplettering:
Eftersom huset inte fins på plats (tror jag) kommer huset med övrig inredning, möbler, husgeråd, bilar, båtar mm, ingå giftorättsgodset som delas lika vid bodelning, oavsett vem som betalar, om inget annat avtalats genom tex äktenskapsförord.
 
  • Skärmdump av lagtext om samäganderätt, artikulerar regler för gemensam äganderätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Textutdrag från NJA 1981 som rör äktenskaplig bodelning och inkludering av hus och tillhörigheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du fortsätter med något helt irrelevant. Det som diskuterats är inte giftorättsgods eller dylikt utan att person X har en obebyggd fastighet och sedan tänker X tillsammans med person Y uppföra en byggnad på denna fastighet. Då fastigheten och byggnaden har olika ägarförhållanden kommer byggnaden vara på ofri grund, alltså lösöre. Banker lär inte låna ut pengar för detta, och om annan finansiering hittas blir byggnaden ändå klart mindre värd än den skulle vara om den tillförts fastigheten. X kan inte finansiera byggnaden på egen hand utan Y. Därför har rådet getts att Y köper in sig i fastigheten innan X och Y tillsammans påbörjar bygget på sin gemensamma fastighet.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Du fortsätter med något helt irrelevant. Det som diskuterats är inte giftorättsgods eller dylikt utan att person X har en obebyggd fastighet och sedan tänker X tillsammans med person Y uppföra en byggnad på denna fastighet. Då fastigheten och byggnaden har olika ägarförhållanden kommer byggnaden vara på ofri grund, alltså lösöre. Banker lär inte låna ut pengar för detta, och om annan finansiering hittas blir byggnaden ändå klart mindre värd än den skulle vara om den tillförts fastigheten. X kan inte finansiera byggnaden på egen hand utan Y. Därför har rådet getts att Y köper in sig i fastigheten innan X och Y tillsammans påbörjar bygget på sin gemensamma fastighet.
1 16386 skrev:
Du fortsätter med något helt irrelevant. Det som diskuterats är inte giftorättsgods eller dylikt utan att person X har en obebyggd fastighet och sedan tänker X tillsammans med person Y uppföra en byggnad på denna fastighet. Då fastigheten och byggnaden har olika ägarförhållanden kommer byggnaden vara på ofri grund, alltså lösöre. Banker lär inte låna ut pengar för detta, och om annan finansiering hittas blir byggnaden ändå klart mindre värd än den skulle vara om den tillförts fastigheten. X kan inte finansiera byggnaden på egen hand utan Y. Därför har rådet getts att Y köper in sig i fastigheten innan X och Y tillsammans påbörjar bygget på sin gemensamma fastighet.
1 16386 skrev:
Du fortsätter med något helt irrelevant. Det som diskuterats är inte giftorättsgods eller dylikt utan att person X har en obebyggd fastighet och sedan tänker X tillsammans med person Y uppföra en byggnad på denna fastighet. Då fastigheten och byggnaden har olika ägarförhållanden kommer byggnaden vara på ofri grund, alltså lösöre. Banker lär inte låna ut pengar för detta, och om annan finansiering hittas blir byggnaden ändå klart mindre värd än den skulle vara om den tillförts fastigheten. X kan inte finansiera byggnaden på egen hand utan Y. Därför har rådet getts att Y köper in sig i fastigheten innan X och Y tillsammans påbörjar bygget på sin gemensamma fastighet.
Frågan från TS är hur man fördelar värdet och hanterar en eventuell separation om 10 år.
Vid en bodelning är hustruns andel "tomtvärdet" enskild egendom och värdet ingår inte i bodelningen.
Jag ser inte heller att banken av princip har synpunkter på vem av två delägare som har störst andel.
Banken tar sin del av hela fastigheten som säkerhet.
Vid behov av ytterligare säkerheter kräver banken personlig borgen med separat prövning.

Allt som anskaffats inom äktenskapet avsett för gemensamt bruk, byggnader inredning, husgeråd, båtar, bilar trädgårdsmaskiner mm ingår i giftorättsgods och delas lika vid bodelning efter avdrag för skulder. Oavsett vem som betalar Vid anskaffning.
Äktenskapsförord kan ge en annan fördelning.
Kan inte bli enklare. Inga extra avtal behövs.
Lagtexten är helt tydlig och jämställer båda parter ekonomiskt oavsett hur mycket man bidragit Vid anskaffning. Enskild egendom är undantagen Vid bodelning

Nu kan jag inte tillföra mer i denna tråd.
Trevlig kväll.
Jag önskar TS lycka till i byggplaner och familjebildning.
Mvh/Bernt
 
Frågan är vad som är avsikten med att fastigheten har getts till hustrun som enskild egendom? Är det den specifika fastigheten eller bara hustruns ekonomi man velat skydda?

De lösningar som ges av problemet med hus på ofri grund och ev. lånefinansiering behöver även bedömas utifrån aspekten om vad som händer med den enskilda egendomen.

Om TS köper in sig med revers så kommer det att påverka vilken egendom som är enskild. Är konsekvenserna av det något som TS, hustrun och föräldrarna är medvetna om, och är de insatta nog i för att avgöra om de vill ha en sådan lösning?

Finns även risk för att egendom kan upphöra att vara enskild ifall den inte kan hållas tydligt åtskild. Vad händer t.ex. om köpeskillingen investeras i den gemensamma fastigheten i form av att finansiera husbygge? Blir fastighetens status som enskild komprometterad av att den bara delvis är kvar i hustruns hand?
 
R Räknenisse skrev:
Frågan är vad som är avsikten med att fastigheten har getts till hustrun som enskild egendom? Är det den specifika fastigheten eller bara hustruns ekonomi man velat skydda?

De lösningar som ges av problemet med hus på ofri grund och ev. lånefinansiering behöver även bedömas utifrån aspekten om vad som händer med den enskilda egendomen.

Om TS köper in sig med revers så kommer det att påverka vilken egendom som är enskild. Är konsekvenserna av det något som TS, hustrun och föräldrarna är medvetna om, och är de insatta nog i för att avgöra om de vill ha en sådan lösning?

Finns även risk för att egendom kan upphöra att vara enskild ifall den inte kan hållas tydligt åtskild. Vad händer t.ex. om köpeskillingen investeras i den gemensamma fastigheten i form av att finansiera husbygge? Blir fastighetens status som enskild komprometterad av att den bara delvis är kvar i hustruns hand?
Jag skrev att jag inte har mer att tillföra men jag gör ytterligare en kommentar.
Enskild egendom försvinner inte om den ingår som del i nyinvestering, tex husbygget. Den enskilda egendomen övergår till surrogat och består av en del av fastighetens totala värde förutsatt att det går att spåra transaktionerna bakåt i tiden till tex gåvobrev från hustrun föräldrar.
Avkastning/värdeförändring är giftorättsgods och delas lika vid bodelning.
 
B Bernt Ö97 skrev:
Jag skrev att jag inte har mer att tillföra men jag gör ytterligare en kommentar.
Enskild egendom försvinner inte om den ingår som del i nyinvestering, tex husbygget. Den enskilda egendomen övergår till surrogat och består av en del av fastighetens totala värde förutsatt att det går att spåra transaktionerna bakåt i tiden till tex gåvobrev från hustrun föräldrar.
Avkastning/värdeförändring är giftorättsgods och delas lika vid bodelning.
Det finns potentiella fallgropar för den som inte har ingående kunskap om de frågeställningarna. Och det kan behövas att man är medveten om vad en bör eller inte bör göra för att inte riskera att ha sammanblandat den enskilda egendomen med annat.
 
R Räknenisse skrev:
Det finns potentiella fallgropar för den som inte har ingående kunskap om de frågeställningarna. Och det kan behövas att man är medveten om vad en bör eller inte bör göra för att inte riskera att ha sammanblandat den enskilda egendomen med annat.
Låter klokt.
En familjejurust kan bena ut begreppen på ett säkert sätt. Kostar en slant men är bättre än fria spekulationer i detta forum
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om ni är gifta äger ni 50/50 av HELA fastigheten, inkl det du kallar land som heter mark/tomt. OM inte gåvan är villkorad som enskild egendom från fruns föräldrar
Nej du har fel.
Inte något 50/50 ägande av fastigheten.
Frun äger hela fastigheten.
Gemensamt äger de byggnaden.

Helt annan sak att fastigheten blir en del av giftorättsgods om den inte skyddas av detta genom särskilda villkor eller avtal som äktenskapsförord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.