Snailman
D Daniel 109 skrev:
Ja, visst ska skyddet finnas, men det finns ingen anledning till att det ska vara ett per ladduttag.

Jag har själv en laddare monterad av elektriker, den har inbyggd DC avkänning, så den har en egen trefasledning till centralen och tre säkringar, men använder sig av samma jordfelsbrytare (typ A) som resten av huset (bortsett från värmepumpen som har sin egen jordfelsbrytare, jag har även personskyddsautomater, en för uttagen utomhus och en för utomhusbelysningen)

Det var ju någon elektriker tidigare i tråden som typ skrev att varje laddare skulle ha sin egen jordfelsbrytare/personskyddsautomat eller nått sånt, som jag inte känner igen mig i.

Min monterades innan den senaste ändringen av bidragsreglerna, men jag brydde mig inte om att söka något bidrag. Elektrikern var här för att göra elen i resten av huset, så jag köpte en billig laddare själv, så det kostade mig nog inte mer än 6000kr totalt, kanske tog elektrikern en halvtimma extra eller så. Det är också förberett för att kunna ha ytterligare en laddare (egen ledning och säkringar) men det sitter ett 16A trefasuttag där så länge.
 
Snailman
Du kan även passa på att läsa och fråga om laddare på teslaclubsweden.se , de har en egen tråd för Polestar där.
 
Vår årsförbrukning ligger idag på 15000kWh.
Huset har bara vatten radiatorer och vattenburen golvvärme på nedervåningen.
Ibland står två tv apparater på samtidigt och även tvätt och diskmaskin.
 
Webbsida om Easee 22 kW laddbox för elbilar, färgval, tillbehör och prissättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
pris för box och installation, Är detta 3 fas?
 
Ja, det är trefas. Den kan ladda upp till 3*32 A. Mer än någon rimligen behöver, men så länge som den går att ställa ner till en svagare ström är det inte ett problem i sig.
 
Snailman Snailman skrev:
Det var ju någon elektriker tidigare i tråden som typ skrev att varje laddare skulle ha sin egen jordfelsbrytare/personskyddsautomat eller nått sånt, som jag inte känner igen mig i.
Det är två enkla regler:
- Ett uttag får ju inte avsäkras högre än dess märkeffekt.
- En JFB typ A får ju inte belastas med två laddboxar som tillsammans släpper igenom en DC-felström på över 6 mA.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Uttagen klarar inte sällan 32A. Många har en huvudsäkring på 16A. Det handlar inte om att ha högre avsäkring än en box tål.
Är det normalt att bilarna läcker dc felström?
 
Snailman
D Daniel 109 skrev:
Uttagen klarar inte sällan 32A. Många har en huvudsäkring på 16A. Det handlar inte om att ha högre avsäkring än en box tål.
Är det normalt att bilarna läcker dc felström?
Jag har bara läst om en enda elbil som läcker DC ström och då skulle det gälla Renault Zoe av de tidigaste modellerna.
 
Kan också vara värt att kolla vad bilens egna laddare levererar. Ex så laddar E-golfens interna laddare bara med två faser, vet inte vad Polestar har för intern laddare.

Själv har jag Eaase och är kanonnöjd, har ingen lastbalanserare (beställde det, men avbokade efter 8 månaders försening) det har fungerat bra utan, har 25A huvudsäkring och som mest laddar boxen ca 7 kW (som ett bastuaggregat ungefär)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Har jag också 25A säkring? Ser ut så på bilden
 
Du har fotat porslinet som håller säkringen, om du skruvar ut en av huvudsäkringarna och läser vad som står på säkringen så ser du vad som sitter där.

Det står också på din elräkning vad du har (är dock inte helt säkert att det stämmer, för att vara helt säker så gör du enligt ovan)
 
Jag tycker det ser ut som 16 A – grå plupp bak på säkringen. 25 A har gul medan 20 A har blå.

Jag kan förstås se fel, det är ju inte en jättetydlig bild, men det är som sagt inte själva säkringshållaren man ska titta på, den är likadan för alla säkringar upp till 25 A.
 
Redigerat:
F
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, har man effekttariff då kan det bli dyrt.

Tar vi mitt hus det senaste dygnet (då jag inte har laddat under just dessa timmar):
- Högsta effekten använd under en timme: 4,1 kWh (matlagning)
- Lägsta effekten använd under en timme: 1,6 kWh (uppvärmning, datorer och annat under natten)
Det ger en marginal på 3,5kWh för laddning under den lägsta timmen, vilket är ganska exakt vad man får med 16A på en fas. Men det är den lägsta timmen enbart. För den näst lägsta timmen och den tredje lägsta så får jag sänka laddströmmen. Hade jag nu haft trefas så hade jag inte kunnat komma under 3*6A. Dvs, jag får betala extra för att ladda med miknimal effekt.

I Göteborg kostar det 32.50kr/kW under den högst belastade timmen under månaden (oavsett tid på dygnet), vilket gör att varje kW som man belastar extra skulle kosta 32.50kr extra den månaden. I mitt exempel ovan från mitt hem så skulle det (för just det dygnet) innebära runt 1 kW extra, dvs 32.50kr.

Vissa elbolag har dock inte effekttaxa på natten. Andra tar medelvärdet på de tre högsta mätningar na (Göteborg byter till det nu), andra tar det tredje högsta värdet osv osv. Det vill till att man redan nu vet vad energibolaget inför i framtiden.

Nu kan du ju köra enfas även med en trefasladdare (utan avstängning i laddaren) genom att ha en enfaskabel för laddningen, men det är ju dyrt i sig att köpa en extra kabel...

Jag har precis skaffat mig en LLVP och nu visar det sig att min energiförbrukning sjunkit så mycket att jag faktiskt har svårt att få plats med elbilsladdningen utan att behöva betala extra för laddningen. Men det är klart min fru har inte haft någon bakningsfrenzy nu efter jul, när hon har en sådan så går det mycket el och då har jag ju utrymme för resten av månaden att ladda under rätt många timmar av dygnet.
Det kostar 33,50kr/kW + moms och inget annat.
 
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Dyrt är relativt. Att du tar upp priset per kWh är bra, så får var och en avgöra.

Jag tror dock att många har effekttoppar på dagen i alla fall några gånger i månaden som ”bara blir så”. Som att man lagar mat och tvättar samtidigt och att någon annan duschar så att vv-beredaren går igång och vad vet jag , lite golvvärme på det kanske.

Jag tror helt enkelt att de dryga 4 kWh som 3*6 A nattladdning ger ryms mer än väl i normalhushållets effektram.

Sen kan det förstås finnas de som är om sig och kring sig som ligger väldigt lågt, men jag tror de är få. Vi ska trots allt minnas att man normalt har vanliga villor avsäkrade med 3*16 eller 3*20 A, vilket ger ett utrymme för 11 eller 14 kWh. Tre gånger mer än en lågt ställd trefasladdare alltså.

Så visst kan det ske, men jag skulle nog gärna se exempel på hushåll där man inte har vardagliga peakar på uppåt 6–8 kWh någon gång i månaden innan jag tror att det är vanligt förekommande.
ligger vanligtvis på 4,5kW men har väl en toppnotering på 5,61kW. Det är just laddning av laddhybriden som då har laddat på sitt max 16A (3,7kW), troligtvis har bergvärmen snurrat igång samtidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.