Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Om det som TS skriver är en helhetsentreprenad så kan TS formellt inte komma med synpunkter på HUR entreprenören gjort jobbet. Däremot kan man alltid ha synpunkter på resultatet - om det avviker från vad man borde förvänta sig...
Håller med. Det var en kommentar till de som säger det är fel metod att sätta lister först, spackla och platsmåla. Det är en äldre och dyrare metod som säkert i all budget produktion är ersatt av den godkända och billigare "spika färdigmålad list över tapet".
 
Vad hemskt De måste göra om alltihop. dörrfodren ska inte gå ända ner i golvet de ska ju sluta med en kloss eller på golvfodren. tycker jag. fina lister. Men kolla det där som vissa skriver att det är fel list som golvlist. Jag har krävt att allting gjorts om. Det är målat med för tjockt med färg, kanske dåliga penslar. dålig färg. så hemskt jag hade blivit så ledsen om jag var tvungen att leva med det. När jag ska köpa ett begagnat hus ochdet var målat på det sättet skulle jag gå hem. aldrig i livet. för att få bort kladd med för mycket färg på de fina listerna måste ju listen ner och bytas ut. och har de kladdat färg på tapeterna kan de ju kanske fixa det att sätta en tapetbit ovanpå eftersom det är nytt och de befintliga inte är blekta ännu annars måste ju det tapeterseras om också. Ska vara jävligt billigt för att man ska bo i det där.
 
V vaxtuna skrev:
dörrfodren ska inte gå ända ner i golvet de ska ju sluta med en kloss eller på golvfodren. tycker jag.
Är det inte minst lika vanligt, eller vanligare, att dörrfodren går ner till golvet och golvlisten ansluter mot dörrfodret som hos TS eller på bilden nedan. Sen vad som är "rätt" är väl en ren smaksak, eller? Jag har svårt att se att det ena skulle vara rätt och det andra fel.

Hörn av rum med blå vägg, vit dörrfodring till golvet med anslutande vit golvlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbe9012 och 3 till
  • Laddar…
V vaxtuna skrev:
dörrfodren ska inte gå ända ner i golvet de ska ju sluta med en kloss eller på golvfodren.
Avslut med kloss funkar ju bra men att låta fodret sluta på listen är inte ok eller snyggt. Då blir det så här fult.
Omatchad snickeriarbete där dörrfodret slutar mot golvlister utan kloss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är det inte minst lika vanligt, eller vanligare, att dörrfodren går ner till golvet och golvlisten ansluter mot dörrfodret som hos TS eller på bilden nedan. Sen vad som är "rätt" är väl en ren smaksak, eller? Jag har svårt att se att det ena skulle vara rätt och det andra fel.

[bild]
Det beror nog på stil och när huset är byggt. På gamla hus med profilerade lister var "skurkloss" vanligt för att få det att blir bra. Men givetvis är det ju en stilfråga. Nyare konstruktioner är väl optimerade utifrån tid och kostnad. Många gånger så sätts ju "design" av vad som är möjligt att göra och vad som är rationellt att göra. Då som nu. Att listerna ser ut som de gör på sekelskifteshus var nog framförallt av tekniska skäl. Att vissa av oss tycker att designen som rådde på sekelskiftet var snyggare än den som råder idag är ju en smaksak. Var jag byggare skulle jag givetvis välja den metod som gav mest lönsamhet och eftersom få verkar bry sig om detta lär det bli den snabbaste och billigaste - då är det utan skurklossar och med färdigmålade lister. ;)
 
  • Gilla
Carlk och 1 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Avslut med kloss funkar ju bra men att låta fodret sluta på listen är inte ok eller snyggt. Då blir det så här fult.
[bild]
är det allmogelist verkar det bäst med en kloss blir fult hur man än gör annars.
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
M maria01 skrev:
stadig hand Cutting in heter det på engelska vett inte vad det heter på svenska

[media]
Sparmmåla
 
S Snigelen 2 skrev:
Sparmmåla
tack men flera har redan svarat läs allt innan du svarar
 
A Arne_Planka skrev:
Vad gäller tapeten så ser den inte dåligt kantskuren ut. Någon har kladdat färg på den.
Fogmassa, snickarns bästa vän, borde förbjudas på byggena
 
socklarna är fabriks målade ?
 
M maria01 skrev:
socklarna är fabriks målade ?
Finn inga socklar hos TS men dörrfoder är ofta fabriksmålade.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
J Johanna-T skrev:
Stort tack för era svar! Skönt att höra att vi inte är alldeles tokiga om vi gör anmärkningar på detta. Det är ju så svårt att veta vad man ska vänta sig när man aldrig gjort det här förut...

Jag hade ju absolut inte gjort det bättre själv men jag hade nog lite högre förväntningar än så här på ett proffs, med de fina förutsättningar ett nybygge innebär. Det blir reklamation helt enkelt!
Jo, du hade gjort det bättre själv ;)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Är det inte minst lika vanligt, eller vanligare, att dörrfodren går ner till golvet och golvlisten ansluter mot dörrfodret som hos TS eller på bilden nedan. Sen vad som är "rätt" är väl en ren smaksak, eller? Jag har svårt att se att det ena skulle vara rätt och det andra fel.

[bild]
Jag har så nu, i br -74 med lite fina socklar, men inte som i tidigare bostäder typ sekelskifteshus, (det förra sekelskiftet alltså) för där var det kloss emellan.
Man blir lite ambivalent över valen när det innebär stilbrott på det ena eller det andra sättet.
Ett paradigmskifte blir iofs alltid lite rörigt.

Men TS bör verkligen reklamera de där jobben. De är inte acceptabla, och entreprenören har nog inte satt sig in i svenska bygg- och materialregler alls, för då hade det inte sett ut så, så det kan finnas fler och allvarligare fel.

Alla kan se att det inte är en professionell målare, så varför skulle entreprenören ha anlitat proffs för de övriga momenten?
Ursäkta de dåliga vibbarna
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finn inga socklar hos TS men dörrfoder är ofta fabriksmålade.
Jo, det sitter golvsocklar! Och foder runt dörrarna. Socklarna har en skarp kant ner mot golvet, ofta med en vinkel skarpare än 90 grader för att minimera glipan. Fodret har en liten profil även på tjocka sidan sas.
 
  • Gilla
MHK2
  • Laddar…
Mitt öga ser likadana foder överallt, sviker mitt öga mig, är det verkligen olika modeller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.