nino nino skrev:
Köpte 10st 1wire, ds18b20, som jag tänkte använda och mäta lite temperaturer. Det får bli nästa projekt att visa dom grafiskt.
Jag installerade en väldans massa med ds18b20 på bla FTX, BVP, frikyla, rumsgivare mm som är kopplade till vår Home Assistant. Ett tips innan man börjar montera sensorerna är att märka dem med nummer och ha en lista med motsvarande nummer och 1-wire-id's.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Jag installerade en väldans massa med ds18b20 på bla FTX, BVP, frikyla, rumsgivare mm som är kopplade till vår Home Assistant. Ett tips innan man börjar montera sensorerna är att märka dem med nummer och ha en lista med motsvarande nummer och 1-wire-id's.
Ja det var jäkligt smart, jag hade ju rivit ner allt och lagt i en påse och sen provat koppla upp allt igen....
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Ett annat väldigt flexibelt och säkert alternativ är att köra ZeroTier på sin Raspberry Pi (Running ZeroTier on the Raspberry Pi)
Webgränssnitt? Pfffft..
 
  • Haha
tommib
  • Laddar…
useless useless skrev:
Webgränssnitt? Pfffft..
För den som inte har hår på bröstet och vill ha något enkelt som bara funkar ootb, t.o.m med cgnat.
 
nino nino skrev:
elpriser kanske (för att få dom att begripa att man inte tvättar ett par kalsonger när det är -30 ute) vattenförbrukning osv
Mest för skojs skull
Har bara en fundering om du ska visa elpriser eller inte. Antar att du menar när de tvättar i tvättstuga så att de inte är berörda av det själva ekonomiskt om de tvättar vid ”fel tidpunkt”? Det funkar säkert bra med många hyresgäster, men om någon hyresgäst irriterar sig på dig som hyresvärd och är omogen kanske det snarare kan ge dem en idé att ställa upp fönster i tvättstugan när det är kallt eller nått. Eller kanske inte hyresgästen själv utan kompisar som hälsar på.
I övrigt intressant tråd, då jag möjligen själv kan vilja göra något liknande via ett 4G abonnemang.
 
Det är 4-5pers som bor där och jag känner dom väl. Dom vet att elpriserna rusat och jag har förklarat att hyran måste ev höjas om det fortsätter.
Tror och hoppas att dom kan ta lite ansvar själva för att göra det dom kan för att slippa onödig hyreshöjning.

Vattenförbrukningen ligger ungefär 75kbm mer än schablon
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Ett annat väldigt flexibelt och säkert alternativ är att köra ZeroTier på sin Raspberry Pi (Running ZeroTier on the Raspberry Pi)
En annan variant jag kör är remote.it som är lite enklare att komma igång med än ZeroTier.

Och en annan sak: öppna aldrig några portar från WAN till LAN. Aldrig.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
nino nino skrev:
Det är 4-5pers som bor där och jag känner dom väl. Dom vet att elpriserna rusat och jag har förklarat att hyran måste ev höjas om det fortsätter.
Tror och hoppas att dom kan ta lite ansvar själva för att göra det dom kan för att slippa onödig hyreshöjning.

Vattenförbrukningen ligger ungefär 75kbm mer än schablon
Ok, då funkar det säkert.
 
A anis16 skrev:
Och en annan sak: öppna aldrig några portar från WAN till LAN. Aldrig.
Varför? På vilket sätt är det mindre säkert än att öppna en tunnel via en publik webtjänst?
Internet skulle inte fungera om man inte öppnade portar i brandväggar.
 
Ett annat tips är Wireguard. Så länge du har nät till den hela tiden kan det användas som ett enkelt igångsatt VPN.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
nino nino skrev:
Tänkte även sätta upp en skärm i trapphuset med lite info, ute temperatur, dagens väder, elpriser kanske (för att få dom att begripa att man inte tvättar ett par kalsonger när det är -30 ute) vattenförbrukning osv
Mest för skojs skull
Har du timdebitering? Annars är det ju "i princip" skit samma om man tvättar den dagen det är -30 eller den dagen temperaturen bara är -2. Det snittas ju ut.

Bäst för att få hyresgästerna att fatta är inte att visa elpris och kilowattimmar, utan att ha en graf som kanske visar månadstrenden. Ett streck som visar budgeten för att hyran skall hållas på samma nivå, och sen en kurva som visar nuvarande nivå (och som kanske extrapolerar framåt). Då kan du visa att med nuvarande trend blir det x kr dyrare att bo i framtiden.

Men snacka du med hyresgästerna om idén först och se om de också tycker det är vettigt eller om de känner sig gestapo-övervakade och kuvade.
 
tensiden tensiden skrev:
Har du timdebitering? Annars är det ju "i princip" skit samma om man tvättar den dagen det är -30 eller den dagen temperaturen bara är -2. Det snittas ju ut.

Bäst för att få hyresgästerna att fatta är inte att visa elpris och kilowattimmar, utan att ha en graf som kanske visar månadstrenden. Ett streck som visar budgeten för att hyran skall hållas på samma nivå, och sen en kurva som visar nuvarande nivå (och som kanske extrapolerar framåt). Då kan du visa att med nuvarande trend blir det x kr dyrare att bo i framtiden.

Men snacka du med hyresgästerna om idén först och se om de också tycker det är vettigt eller om de känner sig gestapo-övervakade och kuvade.
Jag har Dala elfond som är en mix av fast och rörligt, dom köper el billigt och säljer dyrt så det ska bli billigare åt kunden (i teorin iaf, 1.5sek /kWh i december)
Så visst gör det lite skillnad, sen är det dessutom effektavgift så varje watt man kan minska toppförbrukningen ger lägre faktura.

Jo var ungefär så jag hade tänkt presentera det, ett medelvärde där vi bör ligga och var vi ligger
 
Rörligt =/= timpris
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Lite off topic, men det påminner om när jag hörde Schyffert säga att han undviker att köra elgrejor mellan 16 och 20 (eller något sådant) om dagarna för att han hört att det är dyrast el då.
Han har säkert heller inte timdebitering, och då är det faktiskt skit samma.

Har man timdebitering är man i regel väldigt medveten om det och har gjort ett väldigt aktivt val. Annars handlar det om att spara på elen generellt, men när på dygnet det görs är då skit samma. Annat än i det stora kollektiva hela.
 
nino nino skrev:
det brukar ju medföra en kostnad att få publikt ip.
Inte nödvändigtvis. Exempelvis Bahnhof erbjuder publikt IP utan extra kostnad men man måste "beställa" det. Så börja med att kolla hos internetleverantören är mitt förslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.