D doubleH skrev:
Kommunen gräver ner nya VA-ledningar direkt utanför vår tomtgräns, dvs ca 15m från huset.
Grävdjup ca 3m och det är ca 30cm jord och sen ren lera som leder vibrationer mycket bra - det gungar i hus som ligger 50m längre upp på gatan när de gräver...
Det brukar alltid finnas en kontaktperson för en kommunal entreprenad.
Gå in på kommunens hemsida och kolla.
Eller kolla på VA-bolaget om de har en egen sida?
 
  • Gilla
TommyFIN
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Är du säker att den endast mäter en väg?
De vi sätter ut mäter fler men vi spränger dock så kan va skillnad.
Tänkte på att värdena kanske finns den andra vägen men de vill inte lämna ut dom.

Vi monterar mätarna själva när vi spränger men är ett konsult bolag som får mätningarna och går igenom dom.
Även vi får dom dock.
Ja, de mäter endast vertikala rörelser. De skickade ut sin "vibrationsexpert" som förklarade att det endast är vid sk komfortmätningar som de även mäter horisontella rörelser.
 
P paralun skrev:
Det brukar alltid finnas en kontaktperson för en kommunal entreprenad.
Gå in på kommunens hemsida och kolla.
Eller kolla på VA-bolaget om de har en egen sida?
Jag har pratat med ansvarig på kommunen och hon hänvisar tillbaka till entrepenörens inhyrda projektledare...
 
  • Gilla
leifberggren
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Jag har pratat med ansvarig på kommunen och hon hänvisar tillbaka till entrepenörens inhyrda projektledare...
Om du inte får något vettigt svar av någon så maila kommunens ansvarige.
(alla mail är offentlig handling och du ska få ett "kvitto")
Nöj dig inte med att kommunens kontaktperson bara hänvisar vidare utan kräv skriftligt mailsvar!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du är rolig du. Jag har varit i den branschen, och om entrepenören själv gör mätningarna så tror jag de kan få problem. Och de mätstandarderna som används är väl underbyggda.

Normalt är det oberoende konsulter som genomför besiktningar innan arbete påbörjas, sedan mäter de vibrationer, grundvattennivåer, luftstötvågor eller vad det nu är som är aktuellt. Därefter genomför konsulterna besiktningar igen när arbetena är slutförda. Allting protokollförs och sparas i minst 10år.

Om du nu är så insatt, vilka mätinstrument användes, var givarna kalibrerade, och vilken standard mätte de enligt?
Förbesiktningen gjordes av entrepenörens personal (han har i vart fall mailadress och arbetskläder med deras logga).

Gällande vad de mäter och standard se svar nedan från entrepenören:

I fråga om att mätningen endast utförs i vertikalled följer vi det som beskrivs i Svensk Standard för gällande arbeten. ” Riktvärdet, avser momentant toppvärde av den vertikala svängningshastigheten uppmätt på bärande del av grundkonstruktionen”

Vid komfortmätningar som utöver mätning i vertikal riktning även mäter de horisontala i x- och y-riktningarna, är ej tillämpbart på dessa typer utav arbeten. Komfortvibrationer mäts och kontrolleras där påverkan av vibrationer inte är tidsbegränsad och kan ske under dygnets alla timmar.


När det gäller mätinstrument - se bild

Mätinstrument för vibrationer ansluten till grundkonstruktion med väska på kaklat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H hus520 skrev:
Jag är dålig på detta men hur kan sprickan bara uppstå mitt på väggen som i ditt fall. Är det en yttervägg eller innervägg?
Det är en innervägg, men den står direkt på plattan (dvs det är på bottenvåningen).
Grannarnas braskamin som sprack står också direkt på plattan - då det är ett parhus så delar vi platta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Förbesiktningen gjordes av entrepenörens personal (han har i vart fall mailadress och arbetskläder med deras logga).
Jo men du ska kräva skriftligt mailsvar från kommunens beställare om han/hon bedömer att entreprenörens svar är korrekt. Jag går inte in på om entreprenörens svar är rätt eller fel.
 
Nissens
D doubleH skrev:
Förbesiktningen gjordes av entrepenörens personal (han har i vart fall mailadress och arbetskläder med deras logga).

Gällande vad de mäter och standard se svar nedan från entrepenören:

I fråga om att mätningen endast utförs i vertikalled följer vi det som beskrivs i Svensk Standard för gällande arbeten. ” Riktvärdet, avser momentant toppvärde av den vertikala svängningshastigheten uppmätt på bärande del av grundkonstruktionen”

Vid komfortmätningar som utöver mätning i vertikal riktning även mäter de horisontala i x- och y-riktningarna, är ej tillämpbart på dessa typer utav arbeten. Komfortvibrationer mäts och kontrolleras där påverkan av vibrationer inte är tidsbegränsad och kan ske under dygnets alla timmar.


När det gäller mätinstrument - se bild

[bild]
Svaret låter initierat.
Det var det jag sade innan också, att det finns väl utarbetade standarder för hur man skall mäta och vilka algoritmer som används.

Om de kan visa att mätningen utförts korrekt, och tex att givaren varit korrekt infäst i stommen så är det ok. Jag har inte sett den typen af infästning tidigare, men Inframätarna är kända på marknaden. Är givaren kalibrerad och fäst ordentligt så borde mätvärdena vara tillförlitliga.

Har entrepenören inte överskridit några gränsvärden så kan den inte klandras…
 
Nissens Nissens skrev:
Svaret låter initierat.
Det var det jag sade innan också, att det finns väl utarbetade standarder för hur man skall mäta och vilka algoritmer som används.

Om de kan visa att mätningen utförts korrekt, och tex att givaren varit korrekt infäst i stommen så är det ok. Jag har inte sett den typen af infästning tidigare, men Inframätarna är kända på marknaden. Är givaren kalibrerad och fäst ordentligt så borde mätvärdena vara tillförlitliga.

Har entrepenören inte överskridit några gränsvärden så kan den inte klandras…
Det vet vi inte, därav att jag rekommenderade att få skriftligt svar från kommunens beställare.

En entreprenad föregås ju av en upphandling där beställaren beskriver vad som ska ingå samt förutsättningar inkl skallkrav. Sen drar då entreprenaden igång och beställaren håller sig undan.

I det här fallet kan det mycket väl vara så att man underskattat eventuella markrörelser och därav ska man då fråga beställaren om entreprenörens svar är helt enligt vad som sägs i upphandlingen.
Är det skador som hos TS samt grannar så har något gått fel.
(man ska vara jobbig!)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Det vet vi inte, därav att jag rekommenderade att få skriftligt svar från kommunens beställare.

En entreprenad föregås ju av en upphandling där beställaren beskriver vad som ska ingå samt förutsättningar inkl skallkrav. Sen drar då entreprenaden igång och beställaren håller sig undan.

I det här fallet kan det mycket väl vara så att man underskattat eventuella markrörelser och därav ska man då fråga beställaren om entreprenörens svar är helt enligt vad som sägs i upphandlingen.
Är det skador som hos TS samt grannar så har något gått fel.
(man ska vara jobbig!)
Det är som jag säger. Har de inte överskridit gränsvärdena och kan visa det så går entrepenören fri.
Om byggnader får skador ändå så anses det vara svagheter som fanns i byggnaderna. Sådana svagheter kan inte entrepenören ansvara för. Men, det kan ju vara så att de har försäkringar som täcker det. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Det är som jag säger. Har de inte överskridit gränsvärdena och kan visa det så går entrepenören fri.
Om byggnader får skador ändå så anses det vara svagheter som fanns i byggnaderna. Sådana svagheter kan inte entrepenören ansvara för. Men, det kan ju vara så att de har försäkringar som täcker det. :)
Jo men vi vet inte vad som står i upphandligen.
Entreprenören kan dra vilken vals som helst och beställaren vill inte ha några "reglerbara mängder" som kostar en massa pengar.
Sen eftersom det är en kommunal beställning så ska man då få ett diariefört mailärende och beställarens syn på saken.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Jo men vi vet inte vad som står i upphandligen.
Entreprenören kan dra vilken vals som helst och beställaren vill inte ha några "reglerbara mängder" som kostar en massa pengar.
Sen eftersom det är en kommunal beställning så ska man då få ett diariefört mailärende och beställarens syn på saken.
Vet inte vad du menar, men man hamnar i frågeställningen jag beskrev.
 
Vet inte om det är så svart/vitt. Har bekanta som drabbades av att puts rasade bort från en garagevägg i samband med att kommunen sprängde avloppstunnel. Det påstods att de låg utanför riskområdet. Men efter putsskador på ytterligare 4 hus anmäldes, så tog kommunen ansvaret. Iom. att de låg utanför riskområdet så fanns ingen förbesiktning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vet inte vad du menar, men man hamnar i frågeställningen jag beskrev.
En entreprenör kan släpa in massvis med utrustning och verka helt trovärdig.
Eftersom nu TS har fått skador så måste man då se vad som ställts som krav i upphandlingen och det vet beställaren. Sen kan det vara beställaren som underskattat riskerna i förutsättningen för entreprenaden.
Så därför är det viktigt med beställarens skriftliga svar. (oavsett att entreprenören bedyrar att det inte är deras fel)
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.