Mikael_L
M Martysmart skrev:
det är väl för att de flesta som röstat på mp inte riktigt förstått vad mp politik innebär i realiteten. Ökad co2 utsläpp via förbränning av gas och olja samt kraftiga kostnadsökningar. De flesta är inte intresserade av att de levnadsvillkor som deras politik innebär. Därför tappar dom nu och därför inser mp att dom inte kan stå för sin egen politik. Skulle tappa för många väljare vilken dom rätteligen redan börjat göra.
Nja, det är nog betydligt mer komplicerat än att man kan ge MP skulden för allt detta, hela soppan.
(fast jag håller med om att dom ställt till med en del, samt att de nu inte verkar vilja fira att de nått halvvägs till sina mål gällande kärnkraften, utan mest försöker verka oskyldiga).

Men i vilket fall som helst, så är nog kWh-arna från en nybyggd reaktor lite väl dyra, jag vet inte om du eller någon annan vill betala ett spotpris på säg runt 1kr /kWh året om, dock ett jämnt och fint pris utan fluktuationer.
På årsbasis blir våra elräkningar högre.

Eller ska staten gå in och garantera ett pris, dvs bränna skattepengar i kärnkraftverken?
Hur mycket högre skatt är du och andra beredda att ta för att få igen på elräkningen sen. Detta missgynnar dessutom de som är sparsamma med energi, rätt orättvist kan jag tycka.
Och vad mer ska staten gå in och betala för oss medborgare, förutom el? Betala 2 kr av varje liter mjölk, betala 1/4 av skidresan till Åre? (som sen tas av skattemedel då det är vad statens börs består av).
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
A
P paralun skrev:
"Börjat"?
Miljöpartiklarna begick politisk harakiri i samband med senaste regeringskrisen när de avgick och elkrisen gör nu att de blir avslöjade för siff falskpel. Förmodligen så "slickar" de nu såren och hoppas att väljarna glömmer.
Det blir åskådarläktaren i höst!
Nja mp har gjort sitt val och orsakat rejäl skada.. Men det var annat parti som lät dem... Som skulle leda landet tillsammans med dem... hände det?

Sedan finns det många flera anledningar till att det blivit rejält dyrt med energin i s3 och s4..
 
D
Z Zodde skrev:
Sorry, har bett om ursäkt, känner inte din lingvistiska nivå...
Nu är väl äska ett rätt vanligt ord bland vuxna, vi behöver väl inte snuttifiera detta också?
 
  • Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Nu är väl äska ett rätt vanligt ord bland vuxna, vi behöver väl inte snuttifiera detta också?
Vi var några som trodde det åtminstone.
Jag ska kolla om mina barn vet vad det betyder.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
D
Maskintok skrev:
finns en annan tråd där jag motbevisat detta.. Och vad samt vem som ligger bakom.
Miljöpartiet såklart!
 
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A
D djac skrev:
Miljöpartiet såklart!
Nej.
Hade du mödat dig att läsa denna länkar och analyser jag har i den tråden så hade du sett precis vad jag menat och vad jag avsett..
 
A
D djac skrev:
Nu är väl äska ett rätt vanligt ord bland vuxna, vi behöver väl inte snuttifiera detta också?
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi var några som trodde det åtminstone.
Jag ska kolla om mina barn vet vad det betyder.
Vill ni göra narr av folk så gör det personligen isåfall.

Det ni håller på med nu är varken komiskt eller klädsamt på någon av er...
höj nivån istället..

Eller skulle ni inte vara och skriva med kanslisvenskar?
 
Maskintok skrev:
Nä varför drar du parallellen?

17 olika länkar om flaskhalsintäkter och hur dessa var tänkt att användas..läst någon av dem?

Det område som skulle få högre pris oavsett är s4..
Det beror helt på Danmark och EU..
Hade inte danskarna haft en släng av mp sjukan så hade vi haft Barsebäck kvar eller åtminstone kärnkraft där... Vilket reducerat ner priset rejält..
Alternativet till att införa elområden hade varit högre pris i hela landet
Hur skulle SE4 kunnat få högre pris om vi inte infört området?
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, det är nog betydligt mer komplicerat än att man kan ge MP skulden för allt detta, hela soppan.
(fast jag håller med om att dom ställt till med en del, samt att de nu inte verkar vilja fira att de nått halvvägs till sina mål gällande kärnkraften, utan mest försöker verka oskyldiga).

Men i vilket fall som helst, så är nog kWh-arna från en nybyggd reaktor lite väl dyra, jag vet inte om du eller någon annan vill betala ett spotpris på säg runt 1kr /kWh året om, dock ett jämnt och fint pris utan fluktuationer.
På årsbasis blir våra elräkningar högre.

Eller ska staten gå in och garantera ett pris, dvs bränna skattepengar i kärnkraftverken?
Hur mycket högre skatt är du och andra beredda att ta för att få igen på elräkningen sen. Detta missgynnar dessutom de som är sparsamma med energi, rätt orättvist kan jag tycka.
Och vad mer ska staten gå in och betala för oss medborgare, förutom el? Betala 2 kr av varje liter mjölk, betala 1/4 av skidresan till Åre? (som sen tas av skattemedel då det är vad statens börs består av).
Jag tar kostnaden av 2 kr per kWh om jag får tillbaka kärnkraften.
Det är den enda källa jag kan konstant lita på.
vattenkraftverk är inte samma när det kommer till pålitlighet samma med vindkraftverk..
 
A
useless useless skrev:
Alternativet till att införa elområden hade varit högre pris i hela landet
Hur skulle SE4 kunnat få högre pris om vi inte infört området?
skrev jag det? :thinking:
Nä jag skrev att området var det område som skulle fortfarande ha högre priser.. detta beror på danskarna och EU..
Inte själva indelningen..
Hade däremot vi haft våra kärnkraftverk kvar inkl Barsebäck så hade detta även gynnat EU och Danmark... Men så tänkte man inte då..
frågan är tänkte de överhuvudtaget?
 
Maskintok skrev:
skrev jag det? :thinking:
Hade däremot vi haft våra kärnkraftverk kvar inkl Barsebäck så hade detta även gynnat EU och Danmark... Men så tänkte man inte då..
Det finns väl ingen anledning att titta bakåt och gamla åldersstigna reaktorer, vi måste titta framåt och skulle vi välja att fortsätta med kkv så är Oskarshamn och Ringhals mycket bra placeringar.
Vattenfall har redan studerat R5/R6 men utan ekonomiska garantier som man exempelvist gjort i England så kommer inget att byggas. (garantipris för den producerade elen på ca 1 kr/kWh)
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi var några som trodde det åtminstone.
Jag ska kolla om mina barn vet vad det betyder.
Mina vet men de är alla över 20!
 
D
Maskintok skrev:
Nej.
Hade du mödat dig att läsa denna länkar och analyser jag har i den tråden så hade du sett precis vad jag menat och vad jag avsett..
Jag håller ju bara med dig (och någon till), det är Miljöpartiet och lite Carl Bildt, som uppenbarligen jobbar under cover för just Miljöpartiet!
 
Maskintok skrev:
skrev jag det? :thinking:
Nä jag skrev att området var det område som skulle fortfarande ha högre priser.. detta beror på danskarna och EU..
Inte själva indelningen..
Hade däremot vi haft våra kärnkraftverk kvar inkl Barsebäck så hade detta även gynnat EU och Danmark... Men så tänkte man inte då..
frågan är tänkte de överhuvudtaget?
Okej. Då förstår jag. Vi skulle ha olika pris i olika områden, men utan att dela in landet i områden.
 
  • Wow
  • Gilla
Zodde och 2 till
  • Laddar…
A
D djac skrev:
Jag håller ju bara med dig (och någon till), det är Miljöpartiet och lite Carl Bildt, som uppenbarligen jobbar under cover för just Miljöpartiet!
Carl Bildt?
Hur då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.