Hand håller en lampa utan jordanslutning mot en röd dörr och brun vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojordad golvstolplampa med synlig bulbärare och avskalad ledning, står på ett korkgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
. Elektrisk installation av en lampa utan jordning, med synliga ledningar och anslutningsterminal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Finns det någon som kan hjälpa mig med en lösning så att jag kan jorda denna lampa? På en annan lampa har de gjort som på bild 3!
 
Är problemet att kontakten inte passar i jordade uttag? Jag skulle försöka göra den dubbelisolerad och förse den med en "platt stickpropp" istället för att skyddsjorda den, det ser ut att vara en enkel match. Av det jag kan se på bilderna så är den redan dubbelisolerad och det stämmer så är det enda som behöver göras att byta sladden till en sladd med en platt s.k europakontakt.

Du måste kolla så att det alltid finns två lager isolermaterial runt strömförande ledare.

Läs gärna Bo Siltberg eminenta artikel (y)

https://www.byggahus.se/el/renovera-gammal-ljuskrona-elektriskt
 
  • Gilla
öjske
  • Laddar…
BirgitS
Att skyddsjorda den där lampan verkar vara svårt eftersom det är så många olika metalldelar. Så antingen dubbelisolera eller göra om det till 12 eller 24 V med hjälp av en transformator, så som det är gjort med många led- och halogenlampor.
 
  • Gilla
öjske
  • Laddar…
Att göra som på bilden är rent felaktigt men inte ovanligt............Att bara jorda en del är många ggr inte tillräckligt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Att skyddsjorda den där lampan verkar vara svårt eftersom det är så många olika metalldelar. Så antingen dubbelisolera eller göra om det till 12 eller 24 V med hjälp av en transformator, så som det är gjort med många led- och halogenlampor.
Bra tips, tackar så mkt!
 
W Wheelabrator skrev:
Är problemet att kontakten inte passar i jordade uttag? Jag skulle försöka göra den dubbelisolerad och förse den med en "platt stickpropp" istället för att skyddsjorda den, det ser ut att vara en enkel match. Av det jag kan se på bilderna så är den redan dubbelisolerad och det stämmer så är det enda som behöver göras att byta sladden till en sladd med en platt s.k europakontakt.

Du måste kolla så att det alltid finns två lager isolermaterial runt strömförande ledare.

Läs gärna Bo Siltberg eminenta artikel (y)

[länk]
Jag kommer att prova ditt förslag!
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Vad är det för material i lampsockeln (inringade delar i blått), metall eller plast/bakelit?

Lampsockel markerad i blått och enkelisolerad ledare markerad i rött för att identifiera material och möjlig jordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att kunna dubbelisolera lampan så får inga enkelisolerade ledare (inringade i rött) komma i kontakt med berörbara metalldelar på lampan. Det är avgörande. Det ser även ut att vara svårt att skyddsjorda lampsockeln ifall den nu skulle vara i metall.

Så gör ingenting förrän vi rett ut detta i detalj.

En enkel lösning är att köpa en modern lampsockel i plast.

Svart lampsockel och kabel med inringade delar markerade i blått och rött för isoleringsdiskussion.

Då missar du strömbrytaren, om inte denna här får plats: https://www.clasohlson.com/se/Lamphållare-E27-med-strömbrytare/p/32-1866

Svart plast lampsockel med E27-fattning och integrerad strömbrytare.
 
Tack Bo för ditt engagemang i mitt problem! Det är plast/ backelit i sockeln! Jag ska ta mig till Claes O. imorgon och kika på sockeln du rekommenderade! Tack igen
 
Jag kom på att sockeln är gängad på lampstången, så det blir nog till att använda den gamla sockeln, dubbel isolera hela lampan & sätta på en smal kontakt! Har jag förstått det rätt då?
 
Ja, försök hitta en lamphållare av dagens modell som går att trycka ned i lamphållaren i du har på stången. Det var så jag menade. Du byter alltså bara delen inringad till höger. Å andra sidan så bör den lamphållare med strömbrytare jag visar på bild ha en gänga som passar på ditt rör.

De som säljs med sladd kommer även med stickpropp. Den får du tyvärr klippa bort och ersätta. Det finns dock inte platta eurostickproppar för montage på sladd så det näst bästa är en jordad stickpropp. Ett alternativ är att skarva ihop kabeln med en HE 251. Finns också på Clas. Den kanske kan fästas under ett av de tre benen.

Tre delar av en grå lamphållare, en komplett och de andra två är dess separata komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pelleval
  • Laddar…
Duger inte befintlig lamphållare då? Den ser ju ut att ha ett yttre helt av isolermaterial? Den ser även ut att ha en "isolersvamp" där sladden går ner i röret.

I så fall räcker det väl med att byta sladden?
 
Jordbleck har använts här för att jorda armaturen. Kablarna är bytta till dubbelisolerade mot de tidigare enkelisolerade. Inga rörliga delar så inget lär skava, Wagos 6-portars minitoppklämmor passar precis. Vanligt i gamla takarmaturer med flera lampor är annars att någon virat ihop kablarna i en klump och lindat några varv isolertejp runt. Hela armaturen är uppmätt så att alla metalldelar är jordade. Isolationsprovad med 1000v. Ny armaturkontakt som inte kan vändas fel gör att nollan alltid hamnar i lampans gänga. Lamphållarna är av bakelit.
Inuti en takarmatur med dubbelisolerade kablar, jordbleck och Wagos minitoppklämmor, isolerad med 1000v.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jordbleck har använts här för att jorda armaturen. Kablarna är bytta till dubbelisolerade mot de tidigare enkelisolerade. Inga rörliga delar så inget lär skava, Wagos 6-portars minitoppklämmor passar precis. Vanligt i gamla takarmaturer med flera lampor är annars att någon virat ihop kablarna i en klump och lindat några varv isolertejp runt. Hela armaturen är uppmätt så att alla metalldelar är jordade. Isolationsprovad med 1000v. Ny armaturkontakt som inte kan vändas fel gör att nollan alltid hamnar i lampans gänga. Lamphållarna är av bakelit.
[bild]
Tackar, tackar för ditt förslag!
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, försök hitta en lamphållare av dagens modell som går att trycka ned i lamphållaren i du har på stången. Det var så jag menade. Du byter alltså bara delen inringad till höger. Å andra sidan så bör den lamphållare med strömbrytare jag visar på bild ha en gänga som passar på ditt rör.

De som säljs med sladd kommer även med stickpropp. Den får du tyvärr klippa bort och ersätta. Det finns dock inte platta eurostickproppar för montage på sladd så det näst bästa är en jordad stickpropp. Ett alternativ är att skarva ihop kabeln med en HE 251. Finns också på Clas. Den kanske kan fästas under ett av de tre benen.

[bild]
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, försök hitta en lamphållare av dagens modell som går att trycka ned i lamphållaren i du har på stången. Det var så jag menade. Du byter alltså bara delen inringad till höger. Å andra sidan så bör den lamphållare med strömbrytare jag visar på bild ha en gänga som passar på ditt rör.

De som säljs med sladd kommer även med stickpropp. Den får du tyvärr klippa bort och ersätta. Det finns dock inte platta eurostickproppar för montage på sladd så det näst bästa är en jordad stickpropp. Ett alternativ är att skarva ihop kabeln med en HE 251. Finns också på Clas. Den kanske kan fästas under ett av de tre benen.

[bild]
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, försök hitta en lamphållare av dagens modell som går att trycka ned i lamphållaren i du har på stången. Det var så jag menade. Du byter alltså bara delen inringad till höger. Å andra sidan så bör den lamphållare med strömbrytare jag visar på bild ha en gänga som passar på ditt rör.

De som säljs med sladd kommer även med stickpropp. Den får du tyvärr klippa bort och ersätta. Det finns dock inte platta eurostickproppar för montage på sladd så det näst bästa är en jordad stickpropp. Ett alternativ är att skarva ihop kabeln med en HE 251. Finns också på Clas. Den kanske kan fästas under ett av de tre benen.

[bild]
Hej Bo! Då hela sockeln
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, försök hitta en lamphållare av dagens modell som går att trycka ned i lamphållaren i du har på stången. Det var så jag menade. Du byter alltså bara delen inringad till höger. Å andra sidan så bör den lamphållare med strömbrytare jag visar på bild ha en gänga som passar på ditt rör.

De som säljs med sladd kommer även med stickpropp. Den får du tyvärr klippa bort och ersätta. Det finns dock inte platta eurostickproppar för montage på sladd så det näst bästa är en jordad stickpropp. Ett alternativ är att skarva ihop kabeln med en HE 251. Finns också på Clas. Den kanske kan fästas under ett av de tre benen.

[bild]
Hej Bo? Om jag förstår rätt då hela sockeln är av plast
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, försök hitta en lamphållare av dagens modell som går att trycka ned i lamphållaren i du har på stången. Det var så jag menade. Du byter alltså bara delen inringad till höger. Å andra sidan så bör den lamphållare med strömbrytare jag visar på bild ha en gänga som passar på ditt rör.

De som säljs med sladd kommer även med stickpropp. Den får du tyvärr klippa bort och ersätta. Det finns dock inte platta eurostickproppar för montage på sladd så det näst bästa är en jordad stickpropp. Ett alternativ är att skarva ihop kabeln med en HE 251. Finns också på Clas. Den kanske kan fästas under ett av de tre benen.

[bild]
Hej Bo! Om jag förstår rätt då hela sockeln är av plast och det sitter en isolersvamp som går ner i metallröret, så borde jag komma undan med att byta sladd(dubbelisolerad)+ plattkontakt alt. byta till jord stickkontakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.