D D4ZVO skrev:
Hej!

Med såg hög fuktkvot, hur såg plastmattan ut i krypgrunden?

Vi köpte ett liknande "problem" för 2år sedan, satte igen självdragventilerna, in med ny plastmatta som veks upp och tejpades mot grundmuren. In med en sorptionsavfuktare. Inte haft RF över 60 sedan dess.
Han sa att när det blev så blött så det hänger kondensdroppar så är luftfuktigheten 100% så han tyckte att det var mer rättvist att skriva ut vad fuktigheten var i trät.

Besiktningsmannen sa att plastningen såg bra ut. Hur såg det ut innan ni gjorde dessa åtgärder hos er?
 
L Boba93 skrev:
Han sa att när det blev så blött så det hänger kondensdroppar så är luftfuktigheten 100% så han tyckte att det var mer rättvist att skriva ut vad fuktigheten var i trät.

Besiktningsmannen sa att plastningen såg bra ut. Hur såg det ut innan ni gjorde dessa åtgärder hos er?
Det låg en plastmatta, men den hade sina hål här o där efter skadedjur. Sen så gick den inte upp mot grundmuren så på vissa ställen hade det kommit in matjord bland annat. Byggmaterial från -67 med mera låg ju även kvar på mattan och var mögligt.

Vi hade även impregnerat (cuprinol) material (syllar, uppslagreglar för trossbotten & bärlinor) som byttes ut i samma veva.
 
D D4ZVO skrev:
Det låg en plastmatta, men den hade sina hål här o där efter skadedjur. Sen så gick den inte upp mot grundmuren så på vissa ställen hade det kommit in matjord bland annat. Byggmaterial från -67 med mera låg ju även kvar på mattan och var mögligt.

Vi hade även impregnerat (cuprinol) material (syllar, uppslagreglar för trossbotten & bärlinor) som byttes ut i samma veva.
Ja okej, va det väldigt fuktigt också?

Är sån impregnering dålig? Eller ingen är väl bra kanske.. bytte ni för de börjat ruttna eller luktade?
 
L Boba93 skrev:
Ja okej, va det väldigt fuktigt också?

Är sån impregnering dålig? Eller ingen är väl bra kanske.. bytte ni för de börjat ruttna eller luktade?
Ja det var det.

Det byttes pga lukt, den doften letar sig in i allt.
 
D D4ZVO skrev:
Ja det var det.

Det byttes pga lukt, den doften letar sig in i allt.
Ja okej, det luktade även inne i huset?

När man byter ut allt sådär så drar det väl med sig allt i princip(kök,badrum osv)?
 
Allt handlar ju om vad ni betalar för huset och vilken inställning ni har till att renovera/åtgärda problem.

Är du händig och anser att du klarar mycket av de problem som troligtvis kommer med detta huset eller är du beredd att betala hantverkare för att lösa dina problem? I så fall kör på om det passar era behov!

Av dina svar så tolkar jag det som att du är verkligt sugen på huset och försöker få svar att du ska köpa det?
Det är såklart helt ok men du ska vara medveten om att ett sånt hus kan kräva åtgärder som kommer kosta mycket.
500 000:- är säkert ingen fantasisumma om du behöver byta syllar, dränera, åtgärda andra fuktproblem osv.

Att tro att det räcker med att sätta in en avfuktare för att få bukt med alla problem som är kopplade till grunden är naivt. Det kanske räcker men jag skulle inte räkna med det.

Personligen tycker jag det är bättre att planera för det värsta och bli positivt överraskad.
 
  • Gilla
majmun och 5 till
  • Laddar…
EddieHansson
D D4ZVO skrev:
Det låg en plastmatta, men den hade sina hål här o där efter skadedjur. Sen så gick den inte upp mot grundmuren så på vissa ställen hade det kommit in matjord bland annat. Byggmaterial från -67 med mera låg ju även kvar på mattan och var mögligt.

Vi hade även impregnerat (cuprinol) material (syllar, uppslagreglar för trossbotten & bärlinor) som byttes ut i samma veva.
Fukten måste komma någon stans ifrån. Inifrån huset, utomhusluft samt från marken. Plasten behöver vara rätt så tät mot grundmuren för att göra bra nytta. Sen behöver du fundera på hur luftströmmarna går. Finns det ventiler i muren. Kommer luft in där? Hur är bjälklaget i huset,finns det fuktspärr i golvet? Osv.

Det är inte omöjligt att fixa fukten själv, iaf om grunden är åtkomlig. Att det inte finns påväxt är ett bra tecken.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Z Zlade skrev:
Allt handlar ju om vad ni betalar för huset och vilken inställning ni har till att renovera/åtgärda problem.

Är du händig och anser att du klarar mycket av de problem som troligtvis kommer med detta huset eller är du beredd att betala hantverkare för att lösa dina problem? I så fall kör på om det passar era behov!

Av dina svar så tolkar jag det som att du är verkligt sugen på huset och försöker få svar att du ska köpa det?
Det är såklart helt ok men du ska vara medveten om att ett sånt hus kan kräva åtgärder som kommer kosta mycket.
500 000:- är säkert ingen fantasisumma om du behöver byta syllar, dränera, åtgärda andra fuktproblem osv.

Att tro att det räcker med att sätta in en avfuktare för att få bukt med alla problem som är kopplade till grunden är naivt. Det kanske räcker men jag skulle inte räkna med det.

Personligen tycker jag det är bättre att planera för det värsta och bli positivt överraskad.
klokt svar! Håller med. Har själv åtgärdat mindre fuktproblem i sovrum, ventilation, förråd och innergård. Det tog ett år innan vi åtgärdat alla problem. Som du säger, det handlar om inställning och att vara medveten om att det kan ta tid och pengar. Har vänner på båda sidor: några som köpt hus med fuktproblem som de åtgärdat genom att arbeta själva med renovering av problemen. Nu är det drömhus. Men även det omvända, där ett par separerade för att de inte orkade mer.
 
L Boba93 skrev:
Ja okej, det luktade även inne i huset?

När man byter ut allt sådär så drar det väl med sig allt i princip(kök,badrum osv)?
Både ja och nej, vi hade redan bestämt att allt skulle väck. Allt var original sen -67, så bäst före datum var passerat på det mesta.

Men en krypgrund ger också fördelen att det går att åtgärda och byta ut utan att man gör åverkan på ytskikt inne i huset. Men finns det lukt så är risken stor att den sats sig i tapet, isolering i väggar.

Men, som det skrivits om ovan. Är man beredd på att göra en hel del jobb så kör, det är både kul o lärorikt. Men vill man inte, eller är osäker så satsa på nyare hus.
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Fukten måste komma någon stans ifrån. Inifrån huset, utomhusluft samt från marken. Plasten behöver vara rätt så tät mot grundmuren för att göra bra nytta. Sen behöver du fundera på hur luftströmmarna går. Finns det ventiler i muren. Kommer luft in där? Hur är bjälklaget i huset,finns det fuktspärr i golvet? Osv.

Det är inte omöjligt att fixa fukten själv, iaf om grunden är åtkomlig. Att det inte finns påväxt är ett bra tecken.
Har tyvärr inte mkt mer info än det som är från besiktningen. Påväxt fanns det ju lite men inget konstigt enligt besiktningsmannen.
 
EddieHansson
L Boba93 skrev:
Har tyvärr inte mkt mer info än det som är från besiktningen. Påväxt fanns det ju lite men inget konstigt enligt besiktningsmannen.
Tycker ärligt att besiktningnar är lite svaga. Det står tex alltid riskkonstruktion...

Men det ni behöver göra är att förvissa er om hur just det här är ett eventuellt problem och hur ni åtgärdar. I princip är det ju redan gjort, men halvdant. Plasten ska vara tät. Sen kan det ju vara någon läcka eller uppträdande vatten eller så som behöver åtgärdas. Sista är ju att sätta in en avfuktare, men det andra alla ju göras ändå.
 
L Boba93 skrev:
Hej!

Jag och min sambo är intresserade av ett hus byggt 1976 med krypgrund. På besiktningen så framkom vissa brister i grunden som jag bifogar i bilerna. Besiktningen skedde för en månad sen ungefär och efter det har de haft ett företag där som ska ha dragit fler rör i grunden från avfuktare och idag var Besiktningsmannen där igen och sa att det inte hängde droppar längre men virket är ju fortfarande fuktigt vilket jag antar är 28%+-

Vågar man köpa och hoppas på att fuktigheten sjunker eller är det "för sent" när det redan varit så fuktigt?

Mvh[bild] [bild] [bild]
Jag skulle nog hoppa över det huset.
Finns ju många andra hus som inte har fuktproblem i grunden.
Sorry: Tänkte på sthlms vis.
Det kanske inte är samma utbud där ni bor.
 
Om ni tycker sånt här är kul så kör på
Två personer arbetar i ett pågående renoveringsprojekt med golvbjälklag synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Sommarstugedröm Sommarstugedröm skrev:
Om ni tycker sånt här är kul så kör på
[bild]
Oj, hade det börjat ruttna? När är huset byggt?
 
Det är väl den vanliga storrenoveringen som görs med 50-100 års intervall?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.