Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
V växelventil skrev:
Nej det är dom sifforna som både FHM och socialstyrelsen säger kommer justeras när dom får in alla data som saknas.är samma problem som på min frus avdelning att bara för du kom in på en covid avdelning i början på pandemin så betyder ju inte det automatiskt att du har covid 19.Tyvärr var det många som hamnade på en covid avdelning och blev registrerade som dom skulle vara sjuka i covid för att sedan efter provtagning så visade sig att dom inte alls hade covid och var inte ovanligt från exempel vårdhem.
Men nu har du ju gått helt vilse. Dödsorsaker kan komma att justeras i efterhand. Antal döda kommer inte göra det. Du verkar inte ens förstå vad du slåss om för siffror.
 
  • Gilla
Krille4 och 7 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Siffrorna måste väl bli rätt om dom nu inte stämmer och som socialstyrelsen säger att siffrorna släpar forfarande från 2020.Vi kan ju inte göra samma misstag som BRÅ gjorde när man förde statestik över mord med dödlig utgång när man räknade in arbetsplatsolyckor samt självmord i samma statestik bara för det inte fanns några vittnen.
Men vi är överens om att oavsett de dog pga mord eller arbetsplatsolycka så dog de fortfarande och att räkna de som döda en gång oavsett orsak räcker?
Ja?
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Men nu har du ju gått helt vilse. Dödsorsaker kan komma att justeras i efterhand. Antal döda kommer inte göra det. Du verkar inte ens förstå vad du slåss om för siffror.
Hur lyckas du få till det där efter så många inlägg?
 
V växelventil skrev:
Hur lyckas du få till det där efter så många inlägg?
För att det är vad du skriver.
 
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
Troligen förstod inte heller Socialstyrelsen eller Fohm vad växelventil frågade om, utan trodde att det handlade om fördelningen av de döda på olika dödsorsaker...
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Men vi är överens om att oavsett de dog pga mord eller arbetsplatsolycka så dog de fortfarande och att räkna de som döda en gång oavsett orsak räcker?
Ja?
timmelstad timmelstad skrev:
För att det är vad du skriver.
Vart har jag skrivit att anatalet döda kommer öka minska?Har hela tiden skrivit om det ökar eller minskar spelar väl ingen roll bara vi vet av vilken orsak man dog av med.Eller menar du att det okej om man dör om man ramlar ner för trappan så är det okej att dödintyget så står det att dösorsaken var covid 19?
 
Redigerat:
B b8q skrev:
Troligen förstod inte heller Socialstyrelsen eller Fohm vad växelventil frågade om, utan trodde att det handlade om fördelningen av de döda på olika dödsorsaker...
Det var inga problem när jag hänvisade till vad svd skrev.
 
V växelventil skrev:
Vart har jag skrivit att anatalet döda kommer öka minska?Har hela tiden skrivit om det ökar eller minskar spelar väl ingen roll bara vi vet av vilken orsak man dog av med.
Nej det har du inte skrivit hela tiden.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Nej det har du inte skrivit hela tiden.
Verkar knepigt om dödorsaken är felställd att det skulle vara okej.Förstår då inte hur man ska kunna redovisa statestiken rätt.
 
V växelventil skrev:
Verkar knepigt om dödorsaken är felställd att det skulle vara okej.Förstår då inte hur man ska kunna redovisa statestiken rätt.
Statistik blir väl aldrig 100% rätt?!?! Räkna med en felprocent om 5 kanske så är vi nära. Och varför är du ute efter en 100% statistik i detta fall, förklara så alla förstår, vi har svårt att sova förstår du ;)
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Vart har jag skrivit att anatalet döda kommer öka minska?Har hela tiden skrivit om det ökar eller minskar spelar väl ingen roll bara vi vet av vilken orsak man dog av med.Eller menar du att det okej om man dör om man ramlar ner för trappan så är det okej att dödintyget så står det att dösorsaken var covid 19?
När du svarar såhär så svarar du nej på påståendet ”hur många döda har vi säkra siffror på” och du svarar ”nej det är de siffrorna som kommer justeras”
Skärmdump av diskussionstråd där användare debatterar korrektheten i statistik över dödsfall under 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är det inte.

Och på din fråga om dödsorsaken är relevant eller ej har den besvarats många gånger redan med de inlägg du fått dels om statistik på döda, dels om överdödligheten.

Svaret är fortfarande att nej, de korrigeringar av dödsorsak som kommer att komma in i efterhand kommer inte ha någon betydelse.

Om du menar att de kommer ha det, förklara vilken.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Verkar knepigt om dödorsaken är felställd att det skulle vara okej.Förstår då inte hur man ska kunna redovisa statestiken rätt.
Vilka statistiska utfall, slutsatser, trender och annat kommer påverkas när dödsorsakerna eventuellt korrigerats?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Så, om jag förstår dig rätt så tycker du att det är dåligt/värdelöst/ohållbart att man inte vet den exakta dödsorsaken för folk. Men du håller med om att vi vet hur många som dog 2020, och att vi alltså vet överdödligheten med stor säkerhet.

Då återkommer vi till min tidigare fråga - vad är det du vill komma med denna (nyfunna?) insikt att vi aldrig kommer känna till allas dödsorsak? Vill du basunera ut att vi inte kan lita på myndigheterna? Att man skulle få bättre statistik och kunskap om alla döda obducerades? Att Sverige skulle se bättre ut i Coronastatistiken om man med säkerhet skulle kunna skilja de som dog AV Covid från de som dog MED Covid? Något annat? Vad vill du använda datat till, liksom?

...och vad har det i vaccintråden att göra? :p
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Nissens
  • Gilla
pegr
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
När du svarar såhär så svarar du nej på påståendet ”hur många döda har vi säkra siffror på” och du svarar ”nej det är de siffrorna som kommer justeras”
[bild]
Det är det inte.

Och på din fråga om dödsorsaken är relevant eller ej har den besvarats många gånger redan med de inlägg du fått dels om statistik på döda, dels om överdödligheten.

Svaret är fortfarande att nej, de korrigeringar av dödsorsak som kommer att komma in i efterhand kommer inte ha någon betydelse.

Om du menar att de kommer ha det, förklara vilken.
Och det är ju inte jag som justera siffrorna eller säger att om inte stämmer utan det media FHM och Socialstyrelsen. Jag tycker att källkritik är viktigt och verkar märkligt att man är villig att siffran på antal som död är mer intressant än själva dödsorsaken oavsett det stämmer eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.