Testet sker med en högre ström än så. Tiden är. Klart längre än det tar för att nå stagnationstempetatur. Syftet är att kontrollera att temperaturen inte blir högre än materialen tål. Du får inte ut mer av testet genom att köra det längre tid, det blir bara dyrare.
 
  • Gilla
Klantskalle
  • Laddar…
Hmm ja nu blev man ju fundersam för som ni säger så pekade mitt elbolag ut vila tre högsta effekttider jag hade senast. Sen ska detta räknas om på något sätt och avgöra en kostnad?
Är det bättre att ladda på enfas då menar ni med vanligt 230v uttag? (har redan ett sådant uttag vid parkeringen).
 
Nej, det är inte bättre. Du ska ha en laddbox.

Däremot kan man hävda, vilket @pacman42 brukar göra, att lägsta inställningen på en trefasladdare (3*6 A) kan vara det som ger effekttoppar, varför det finns ett argument för enfas oxar, så man kan ladda med exempelvis 1*12 A istället. Lite långsammare, men ofta snabbt nog.

Sannolikheten att skillnaden blir mer än växelpengar är liten, men rent teoretiskt finns i alla fall rn poäng.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Easee verkar kosta 6990kr, och sen får man ringa en elektriker som installerar den och kopplar till mitt elskåp i fasaden?
 
R Rolle85 skrev:
Easee verkar kosta 6990kr, och sen får man ringa en elektriker som installerar den och kopplar till mitt elskåp i fasaden?
Beställ det inklusive installation så får du det gröna avdraget på nästan 50% av totalkostnaden.
 
  • Gilla
th3stinger och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det är inte bättre. Du ska ha en laddbox.

Däremot kan man hävda, vilket @pacman42 brukar göra, att lägsta inställningen på en trefasladdare (3*6 A) kan vara det som ger effekttoppar, varför det finns ett argument för enfas oxar, så man kan ladda med exempelvis 1*12 A istället. Lite långsammare, men ofta snabbt nog.

Sannolikheten att skillnaden blir mer än växelpengar är liten, men rent teoretiskt finns i alla fall rn poäng.
Jo, har man effekttariff då kan det bli dyrt.

Tar vi mitt hus det senaste dygnet (då jag inte har laddat under just dessa timmar):
- Högsta effekten använd under en timme: 4,1 kWh (matlagning)
- Lägsta effekten använd under en timme: 1,6 kWh (uppvärmning, datorer och annat under natten)
Det ger en marginal på 3,5kWh för laddning under den lägsta timmen, vilket är ganska exakt vad man får med 16A på en fas. Men det är den lägsta timmen enbart. För den näst lägsta timmen och den tredje lägsta så får jag sänka laddströmmen. Hade jag nu haft trefas så hade jag inte kunnat komma under 3*6A. Dvs, jag får betala extra för att ladda med miknimal effekt.

I Göteborg kostar det 32.50kr/kW under den högst belastade timmen under månaden (oavsett tid på dygnet), vilket gör att varje kW som man belastar extra skulle kosta 32.50kr extra den månaden. I mitt exempel ovan från mitt hem så skulle det (för just det dygnet) innebära runt 1 kW extra, dvs 32.50kr.

Vissa elbolag har dock inte effekttaxa på natten. Andra tar medelvärdet på de tre högsta mätningar na (Göteborg byter till det nu), andra tar det tredje högsta värdet osv osv. Det vill till att man redan nu vet vad energibolaget inför i framtiden.

Nu kan du ju köra enfas även med en trefasladdare (utan avstängning i laddaren) genom att ha en enfaskabel för laddningen, men det är ju dyrt i sig att köpa en extra kabel...

Jag har precis skaffat mig en LLVP och nu visar det sig att min energiförbrukning sjunkit så mycket att jag faktiskt har svårt att få plats med elbilsladdningen utan att behöva betala extra för laddningen. Men det är klart min fru har inte haft någon bakningsfrenzy nu efter jul, när hon har en sådan så går det mycket el och då har jag ju utrymme för resten av månaden att ladda under rätt många timmar av dygnet.
 
Vi kör med easee och är nöjda. Har även kompletterat med deras lastbalanserare som ansluter direkt till elmätaren. Den kräver dock HAN-port på elmätaren, så kolla detta med nätägaren. I vårat fall kom dom och bytte elmätaren.

En fördel med den lösning är att man även kan övervaka den momentana förbrukningen man har hemma.
 
Jag bor i Göteborg, vad blir då bäst?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, har man effekttariff då kan det bli dyrt.
Dyrt är relativt. Att du tar upp priset per kWh är bra, så får var och en avgöra.

Jag tror dock att många har effekttoppar på dagen i alla fall några gånger i månaden som ”bara blir så”. Som att man lagar mat och tvättar samtidigt och att någon annan duschar så att vv-beredaren går igång och vad vet jag , lite golvvärme på det kanske.

Jag tror helt enkelt att de dryga 4 kWh som 3*6 A nattladdning ger ryms mer än väl i normalhushållets effektram.

Sen kan det förstås finnas de som är om sig och kring sig som ligger väldigt lågt, men jag tror de är få. Vi ska trots allt minnas att man normalt har vanliga villor avsäkrade med 3*16 eller 3*20 A, vilket ger ett utrymme för 11 eller 14 kWh. Tre gånger mer än en lågt ställd trefasladdare alltså.

Så visst kan det ske, men jag skulle nog gärna se exempel på hushåll där man inte har vardagliga peakar på uppåt 6–8 kWh någon gång i månaden innan jag tror att det är vanligt förekommande.
 
Snailman
D Daniel 109 skrev:
Varför ska det vara en egen jordfelsbrytare?
Nja, det finns lite olika utförande av laddboxar.
Tesla hade tidigare en egen laddbox som var helt utan något inbyggt, den behövde föregås av en jordfelsbrytare typ B.

Vissa elbilar kan skicka ut en DC spänning ut på nätet genom laddboxen och då fungerar inte en jordfelsbrytare typ A som den ska längre (mycket farligt). Detta kan hindras på tre olika sätt:

1. Inget inbyggt som i Teslas = måste föregås av extern jordfelsbrytare typ B.
2. Inbyggd DC övervakning i laddaren = behöver ej föregås av jordfelsbrytare typ B.
3. Inbyggd jorfelsbrytare typ B i laddaren.

En jordfelsbrytare typ B är oftast väldigt dyr, åtminstone var de det för några år sedan.
Han som driver värmepumpsforumet i Sverige, driver en butik där en sådan säljs för omkring 1400kr.

En Hager jordfelsbrytare typ B tar Elbutik.se ungefär 5800kr för. (De verkar även ha billiga av annat märke)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Dyrt är relativt. Att du tar upp priset per kWh är bra, så får var och en avgöra.

Jag tror dock att många har effekttoppar på dagen i alla fall några gånger i månaden som ”bara blir så”. Som att man lagar mat och tvättar samtidigt och att någon annan duschar så att vv-beredaren går igång och vad vet jag , lite golvvärme på det kanske.

Jag tror helt enkelt att de dryga 4 kWh som 3*6 A nattladdning ger ryms mer än väl i normalhushållets effektram.

Sen kan det förstås finnas de som är om sig och kring sig som ligger väldigt lågt, men jag tror de är få. Vi ska trots allt minnas att man normalt har vanliga villor avsäkrade med 3*16 eller 3*20 A, vilket ger ett utrymme för 11 eller 14 kWh. Tre gånger mer än en lågt ställd trefasladdare alltså.

Så visst kan det ske, men jag skulle nog gärna se exempel på hushåll där man inte har vardagliga peakar på uppåt 6–8 kWh någon gång i månaden innan jag tror att det är vanligt förekommande.
Jag har höga toppar, men inte i en hel timme....
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det är ju det luriga. En vattenkokare till exempel ger ju en hög momentan topp, men påverkar knappt timmen, då den är så snabb.

För egen del (på landet, som är det enda stället jag mäter sånt här) har jag dagtidstoppar på runt 4–5 kWh någon timme per månad, men 8–9 på natten när bilen laddas, så hade jag haft effekttaxa hade det kunnat löna sig att ställa ner laddningen. Lägre än 3*6 hade jag dock inte vunnit något på.

Så för att försöka råda TS: har ni låg maxförbrukning/timme idag så kan en trefasladdare påverka detta även om den är ställd på lägsta. Då kan en som går att växla om till enfasladdning vara bra (vet dock inte om det finns på marknaden, eller om det är antingen eller).

Har ni redan idag maxtimmar på 6–8 kWh eller mer är det en ickefråga. Skaffa i så fall en trefasbox.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Dyrt är relativt. Att du tar upp priset per kWh är bra, så får var och en avgöra.

Jag tror dock att många har effekttoppar på dagen i alla fall några gånger i månaden som ”bara blir så”. Som att man lagar mat och tvättar samtidigt och att någon annan duschar så att vv-beredaren går igång och vad vet jag , lite golvvärme på det kanske.

Jag tror helt enkelt att de dryga 4 kWh som 3*6 A nattladdning ger ryms mer än väl i normalhushållets effektram.

Sen kan det förstås finnas de som är om sig och kring sig som ligger väldigt lågt, men jag tror de är få. Vi ska trots allt minnas att man normalt har vanliga villor avsäkrade med 3*16 eller 3*20 A, vilket ger ett utrymme för 11 eller 14 kWh. Tre gånger mer än en lågt ställd trefasladdare alltså.

Så visst kan det ske, men jag skulle nog gärna se exempel på hushåll där man inte har vardagliga peakar på uppåt 6–8 kWh någon gång i månaden innan jag tror att det är vanligt förekommande.
Nu har du fullständigt blandat ihop enheterna. Det är effekt du pratar om inte energi.
 
Snailman Snailman skrev:
Nja, det finns lite olika utförande av laddboxar.
Tesla hade tidigare en egen laddbox som var helt utan något inbyggt, den behövde föregås av en jordfelsbrytare typ B.

Vissa elbilar kan skicka ut en DC spänning ut på nätet genom laddboxen och då fungerar inte en jordfelsbrytare typ A som den ska längre (mycket farligt). Detta kan hindras på tre olika sätt:

1. Inget inbyggt som i Teslas = måste föregås av extern jordfelsbrytare typ B.
2. Inbyggd DC övervakning i laddaren = behöver ej föregås av jordfelsbrytare typ B.
3. Inbyggd jorfelsbrytare typ B i laddaren.

En jordfelsbrytare typ B är oftast väldigt dyr, åtminstone var de det för några år sedan.
Han som driver värmepumpsforumet i Sverige, driver en butik där en sådan säljs för omkring 1400kr.

En Hager jordfelsbrytare typ B tar Elbutik.se ungefär 5800kr för. (De verkar även ha billiga av annat märke)
Ja, visst ska skyddet finnas, men det finns ingen anledning till att det ska vara ett per ladduttag.
 
D Daniel 109 skrev:
Nu har du fullständigt blandat ihop enheterna. Det är effekt du pratar om inte energi.
Jag funderade på riktigt på att pinga dig för att reda ut hur man borde skriva, för effekttaxan är väl definierad som hur många kWh man förbrukar under maxtimmen. Det är ju inte detsamma som hur många kW man peakar på, för det är ju genomsnittet över en timme som mäts.

Så varsågod, förklara för en lekman hur man borde skriva på ett rimligt enkelt sätt för att göra sig förstådd, jag försökte nämligen mitt bästa.
 
  • Gilla
  • Haha
vcx och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.