Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
J
V växelventil skrev:
Läser du svaret baklänges eller framlänges nu?
Växelventil. Det mänskliga palindromet! Men denna gången faktiskt inte ren rappakalja. Du har en uppåtgående trend(y)
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag förstår inte vad du är ute efter, vilka siffror nu menar och vad man ska göra med dig?
Se även inlägg #13414
Du kan ju läsa timmerdals länk så kanske det klarnar när dom förklarar varför statistik är så viktigt och att den stämmer.
 
Redigerat:
V växelventil skrev:
Hur vet du att det inte kommer röra sig om några stora siffror när inte ens Socialstyrelsen vet det.
För att man ser det när man tittar på totala dödligheten som siffrorna är en del av.
Det har du också fått länk till en förklarande artikel om.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane
V växelventil skrev:
Du kan ju läsa timmerdals länk så kanske det klarnar när dom förklarar varför statistik är så viktigt och att den stämmer.
Suck, jag har koll på vad statistik är och vad det kan användas till.
Jag förstår också skillnaden mellan FHMs avlidna med Covid-19 och socialstyrelsens avlidna av Covid-19.
Det är inga nyheter, det har varit känt under lång tid.

Det jag inte förstår är vad DU vill få ut av om det skulle vara en överrapportering i några av siffrorna.
Skulle man gjort något annorlunda?
Ska man göra något annorlunda?
Eller är det något helt annat du är ute efter?
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
För att man ser det när man tittar på totala dödligheten som siffrorna är en del av.
Det har du också fått länk till en förklarande artikel om.
Ja den har jag sett tidigare men har du läst sammanställning från Socialstyrelsen i år?Där står det dom Erik säger att från år 2020 så släpar siffrorna och är inte klara ännu så kanske vi slipper killgissningar.
 
V växelventil skrev:
Men vart står som Socialstyrelsen påpekar att 2020 inte är klart och det var 2020/2021 som flesta dog och dom siffrorna har ju inte varken folkhälsomyndigheterna eller Socialstyrelsen fått fram ännu.
I sammanställningen över olika kategorier framgår det vilka siffror som släpar, var de kommer ifrån och var de kommer komplettera siffror. Sen har det varit mer att göra än vanligt så inte förvånande att det behöver jobbas ikapp. Kontentan är att det inte kommer innebära några stora svängningar och det kommer inte påverka totalen stort åt något håll och ha någon betydelse i slutändan.

Det är också olika beroende på hur många och hur stor testkapacitet man haft. Den var inte särskilt bra i början av 2020 så siffrorna är antagligen rejält underrapporterade pga det också.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Ja den har jag sett tidigare men har du läst sammanställning från Socialstyrelsen i år?Där står det dom Erik säger att från år 2020 så släpar siffrorna och är inte klara ännu så kanske vi slipper killgissningar.
Det går ju som sagt att konstatera även om det släpar att det inte kommer innebära några stora utslag åt något håll i slutändan så vad spelar det för roll?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
I sammanställningen över olika kategorier framgår det vilka siffror som släpar, var de kommer ifrån och var de kommer komplettera siffror. Sen har det varit mer att göra än vanligt så inte förvånande att det behöver jobbas ikapp. Kontentan är att det inte kommer innebära några stora svängningar och det kommer inte påverka totalen stort åt något håll och ha någon betydelse i slutändan.

Det är också olika beroende på hur många och hur stor testkapacitet man haft. Den var inte särskilt bra i början av 2020 så siffrorna är antagligen rejält underrapporterade pga det också.
Precis och det är dom siffrorna från 2020 börjar komma in.Sedan vet vi ju inte ännu hur många som är ett mörkertal eftersom alla blev ju inte obducerade så vet naturligtvis inte hur stor förändring blir men det är väl det vi får se.Socialstyrelsen trodde att dom skulle få in alla siffrorna i år.
 
timmelstad timmelstad skrev:
Det går ju som sagt att konstatera även om det släpar att det inte kommer innebära några stora utslag åt något håll i slutändan så vad spelar det för roll?
Det återstår att se hur stor skillnaden blir.Men det jag tycker är viktigt att det blir rätt siffror så man kan hänvisa till en källa som om inte till 100 men så nära som det går.
 
P
V växelventil skrev:
Det är väl tvärtom att kunna lita på Rätt siffror om man ska använda källkritik och det är det inlägget handlar om.
Orsakssambandet går åt andra hållet. Huruvida man kan lita på siffror man får sig presenterade beror på utfallet av källkritiken.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Nej jag fick frågan från frågeställaren eller ska jag upprepa frågan igen :surprised:
Ja! Upprepa frågan!
(Vem är frågeställaren, förresten?)
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Fairlane
V växelventil skrev:
Precis och det är dom siffrorna från 2020 börjar komma in.Sedan vet vi ju inte ännu hur många som är ett mörkertal eftersom alla blev ju inte obducerade så vet naturligtvis inte hur stor förändring blir men det är väl det vi får se.Socialstyrelsen trodde att dom skulle få in alla siffrorna i år.
Du är medveten om att obduktion inte är något man gör med alla som dör normalt heller?
Dvs statistiken för dödsfall oavsett orsak riskerar diffa från verkligheten, det är inte unikt Covid-19
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Det återstår att se hur stor skillnaden blir.Men det jag tycker är viktigt att det blir rätt siffror så man kan hänvisa till en källa som om inte till 100 men så nära som det går.
Det gör vi ju redan idag, nämligen Socialstyrelsens siffror som är de som är noggrannast och de som du pratar om. Det kommer dock vara så små justeringar att det inte kommer ha något påverkande utfall på redan konstaterade trender och kurvor.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du är medveten om att obduktion inte är något man gör med alla som dör normalt heller?
Dvs statistiken för dödsfall oavsett orsak riskerar diffa från verkligheten, det är inte unikt Covid-19
Du har inte funderat på varför siffrorna släpar från 2020?Kan det inte vara pga överbelastningen av dom höga dödstalen.Att alla inte obduceras vet nog dom flesta och släpar det från 2020 så förstar man väl att dödstalen var betydligt högre än normalt.
 
Redigerat:
timmelstad timmelstad skrev:
Det gör vi ju redan idag, nämligen Socialstyrelsens sifforor som är de som är noggrannast och de som du pratar om. Det kommer dock vara så små justeringar att det inte kommer ha något påverkande utfall på redan konstaterade trender och kurvor.
Fast får dom siffrorna att stämma och när data blir klara i år kommer ju siffrorna justeras och det säger ju både FHM och socialstyrelsen att dom sifforna som redovisas idag inte stämmer och det säger ju sig själv varför man inte hunnit när belastningen var mycket högre än normalt år 2020.Tycker du det stämmer med dom siffrorna som dödstalen som redovisas idag om både FHM och socialstyrelsen säger att dom inte stämmer och kommer justeras.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.