M maria01 skrev:
golvsockel varför har dom lämnat spik hålen ser ju förjävligt ut

det finns målare och sen finns det målare med riktig utbilning katalog husen har inte råd med riktiga målare och riktiga målare maskerar inte

fråga efter
Gesällprovet
Vet inte vad du jobbar med, men gissar på lärare. Har jobbat som målare i 30 år och gjort flertalet villor åt privatkunder och vet vad som krävs/förväntas. Men "riktiga" målare använder tejp hela tiden. Det går både fortare och det blir bättre. Däremot ska man ju ta bort tejpen efter sig...
 
  • Gilla
Sädersärla och 1 till
  • Laddar…
Den usla målningen skulle jag inte acceptera. Om ni ville ha det resultatet så kunde ni ju lika gärna gjort det själva.
Nä det får bättras .
 
  • Gilla
MimmiB
  • Laddar…
Tycker nog främst målaren är oskicklig på en del tejpade. Set ut som att han är duktig i övrigt, men just slarvar när han tejpar. Kanske ett resultat av att jobba på ackord, där varje moment ska göras så snabbt som möjligt utan att det påverkar kvaliteten. I de fall som visas handlar det delvis om s.k. garantiarbete p.g.a. slarvigt genomförande, delvis om att 100% perfektion inte är realistis för någon. Missa färg/tapet mot list = slarvigt. Någon centimeters knycklighet i hörn med tapet = Ok.

Sedan är det lättare att få det bättre rent estetiskt att skära mot golvsockel och taklist, än att tapetsera och sätta listen sist.
 
  • Gilla
Johanna-T
  • Laddar…
KalleXX64 KalleXX64 skrev:
Det ser ut som ett slarvigt snabbjobb och prisavdrag är på sin plats. Det är inte minst maskeringen, förarbetet, som tar tid och avgör mycket hur det sedan blir. Lycka till.
Jag får lägga till detta: Det verkar som om firman inte satte en målare på jobbet. Målare brukar ah en viss yrkesheder. Det där jobbet hade ni gjort mycket bättre själva. Ni ska ha pengar tillbaka, annars kan ni ju meddela firmans namn här så slipper andra stå ut med deras kassa amatörjobb.
 
Redigerat:
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Hade inte accepterat en enda av bilderna du visat. Ser hemskt ut. Slarvigt och oproffsigt.
 
krillek krillek skrev:
Nej de sitter nog rätt, men kombinationen golvlist/foder är illa vald eftersom listens "ändträ" sticker ut utanför fodret. Om det blir så pga orsaker kan man ju göra ett "tavelavslut" på golvlisten.

[bild] [bild]
krillek krillek skrev:
Nej de sitter nog rätt, men kombinationen golvlist/foder är illa vald eftersom listens "ändträ" sticker ut utanför fodret. Om det blir så pga orsaker kan man ju göra ett "tavelavslut" på golvlisten.

[bild] [bild]
Nej, jag skulle också säga att dom sitter fel. För har dom följt som dom gjort med det lodräta fodret, så sitter väl det vågräta fodret uppochner om man jämför med golvlisten.
Den kurviga delen skall ju fortsätta in mot rummet inte mot dörröppningen.
Sedan resten är ju dåligt om det skall vara proffs.
Det är ju därför man anlitar proffs för att man skall få det bra inte halvtaskigt.
 
KalleXX64 KalleXX64 skrev:
Jag får lägga till detta: Det verkar som om firman inte satte en målare på jobbet. Målare brukar ah en viss yrkesheder. Det där jobbet hade ni gjort mycket bättre själva. Ni ska ha pengar tillbaka, annars kan ni ju meddela firmans namn här så slipper andra stå ut med deras amatörjobb.
Jag tycker du är väldigt kategoriskt. T.e.x tapeter har stor skillnad mellan våt tapet och ihoptorkad. D.v.s. det gäller att ha känsla för feeling och marginalerna är små även för proffsbedömning. Som privatperson gäller det att få koll på slarv/oskicklighet och absurda krav skådat i lupp. För mig en skillnad mellan material som rör på sig mellan vått och (tapet) och färg.
 
Somnolent Somnolent skrev:
Jag tycker du är väldigt kategoriskt. T.e.x tapeter har stor skillnad mellan våt tapet och ihoptorkad. D.v.s. det gäller att ha känsla för feeling och marginalerna är små även för proffsbedömning. Som privatperson gäller det att få koll på slarv/oskicklighet och absurda krav skådat i lupp. För mig en skillnad mellan material som rör på sig mellan vått och (tapet) och färg.
Är väl det, tapetjobbet är riktigt dåligt, pengar tillbaka.
Varför ska någon som betalar för fackmannamässigt utfört arbete få resultat som är dåligt amatörjobb? Det är resultatet som gäller.
 
  • Gilla
Somnolent
  • Laddar…
maggoten maggoten skrev:
Hade inte accepterat en enda av bilderna du visat. Ser hemskt ut. Slarvigt och oproffsigt.
1) Vissa bilder oacceptabla, och ska bara åtgärdas som garantiarbete. 2) Vissa bilder som visar ojämnheter i huset ochi släpljus kan kanske inte beskyllas på målarens sista ytskikt på någon millimeter.
3) Vissa bilder är på det stora hela acceptabla. Ffa tapet som kant i kant eller sista millimetrarna i hörn krymper från vått till tort i olika proportioner.
 
Kan givetvis inte läsa igenom allt. Det ser amatörmässigt ut, men, om besiktningsmannen har godkänt det på en slutbesiktning, så är det väl inte mycket att göra åt.
 
A Antege skrev:
Nej, jag skulle också säga att dom sitter fel. För har dom följt som dom gjort med det lodräta fodret, så sitter väl det vågräta fodret uppochner om man jämför med golvlisten.
Den kurviga delen skall ju fortsätta in mot rummet inte mot dörröppningen.
Sedan resten är ju dåligt om det skall vara proffs.
Det är ju därför man anlitar proffs för att man skall få det bra inte halvtaskigt.
Nej nej! Fodren sitter rätt! Profilen mot dörrhålet. Däremot blir det inget bra med allmoge foder om man inte använder skurkloss.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
KalleXX64 KalleXX64 skrev:
Är väl det, tapetjobbet är riktigt dåligt, pengar tillbaka.
Varför ska någon som betalar för fackmannamässigt utfört arbete få resultat som är dåligt amatörjobb? Det är resultatet som gäller.
Självklart ska det vara fackmanna utfört, men även det har en viss marginal. D.v.s. även mycket duktiga amatörer åstadkommer trots minst tredubbe tidsåtgång perfekta resultat. Man måste vid bedömning ha med sig många påverkade faktorer - inte mist krympande tapeter och sällan/aldrig perfekt underlag.
 
J Johanna-T skrev:
Hej! Vi har precis flyttat in i ett nybyggt hus från en av landets större leverantörer. De har skött helentreprenad och vi valde att köpa till målning och tapetsering av dem, för att bara kunna flytta in och slippa tänka på det. Huset är besiktigat och godkänt, men nu ett par veckor senare håller vi på och sammanställer en lista över småfel och brister vi upptäckt sedan besiktningen. Och just när det gäller målningen skulle jag behöva lite råd!

Projektledaren påpekade att "målaren är ju mänsklig, hundraprocentigt perfekt kan man inte vänta sig att det ska se ut", vilket vi såklart förstår. Det var prat om att fel som kunde ses från två meters avstånd var stora nog för att åtgärdas, men att annat smått fick passera. Ja, ni känner säkert igen formuleringarna. Ett par riktigt synliga färgstänk åtgärdades därför redan till slutbesiktningen.

Nu då, nu sitter vi här... och jag tycker nog att målningen fortfarande ser rätt kass ut även från två meters håll på många ställen. Jag bifogar ett par bilder på hur det ser ut vid lister i bland annat vardagsrum och badrum. Det är just vid listerna jag upplever att det är slarvat, och jag kan inte låta bli att undra varför inte målningen gjordes innan listerna sattes på plats. Det är ju ett nybygge..? Brukar man göra i den ordningen? (Eller är jag ute och cyklar, är listerna målade på plats, därav det vita stänket?)

Det är ju inte så illa att vi inte kan leva med det (och vi har dessutom färgen kvar om vi vill bättra på någonstans), men borde vi anmärka på detta för att eventuellt kunna få prisavdrag?

/Hälsar två vilsna nybyggare som känner att vi stundvis varit alldeles för okritiska i byggprocessen

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Var målaren full? Skulle aldrig betala för ett sådant arbete, gör om o gör rätt
 
J Johnsson 56 skrev:
Kan givetvis inte läsa igenom allt. Det ser amatörmässigt ut, men, om besiktningsmannen har godkänt det på en slutbesiktning, så är det väl inte mycket att göra åt.
Visst går det att göra något åt. Man kan ju låta bli att betala om det inte åtgärdas. Finns nog många som annars vill veta vad den firman heter som inte vill åtgärda uppenbart slarvjobb. Helt otroligt. Det ska kosta att göra dåligt jobb. Det ska kosta i återbesök eller få dåligt rykte. Varför ska kunden alltid dra nitlotten? Jag tycker det ursäktas för mycket.
 
  • Gilla
CCPusher
  • Laddar…
Vilken husleverantörer är detta???QUOTE="Johanna-T, post: 4601588, member: 154110"]Hej! Vi har precis flyttat in i ett nybyggt hus från en av landets större leverantörer. De har skött helentreprenad och vi valde att köpa till målning och tapetsering av dem, för att bara kunna flytta in och slippa tänka på det. Huset är besiktigat och godkänt, men nu ett par veckor senare håller vi på och sammanställer en lista över småfel och brister vi upptäckt sedan besiktningen. Och just när det gäller målningen skulle jag behöva lite råd!

Projektledaren påpekade att "målaren är ju mänsklig, hundraprocentigt perfekt kan man inte vänta sig att det ska se ut", vilket vi såklart förstår. Det var prat om att fel som kunde ses från två meters avstånd var stora nog för att åtgärdas, men att annat smått fick passera. Ja, ni känner säkert igen formuleringarna. Ett par riktigt synliga färgstänk åtgärdades därför redan till slutbesiktningen.

Nu då, nu sitter vi här... och jag tycker nog att målningen fortfarande ser rätt kass ut även från två meters håll på många ställen. Jag bifogar ett par bilder på hur det ser ut vid lister i bland annat vardagsrum och badrum. Det är just vid listerna jag upplever att det är slarvat, och jag kan inte låta bli att undra varför inte målningen gjordes innan listerna sattes på plats. Det är ju ett nybygge..? Brukar man göra i den ordningen? (Eller är jag ute och cyklar, är listerna målade på plats, därav det vita stänket?)

Det är ju inte så illa att vi inte kan leva med det (och vi har dessutom färgen kvar om vi vill bättra på någonstans), men borde vi anmärka på detta för att eventuellt kunna få prisavdrag?

/Hälsar två vilsna nybyggare som känner att vi stundvis varit alldeles för okritiska i byggprocessen

Visa bilaga 583807 Visa bilaga 583808 Visa bilaga 583809 Visa bilaga 583810 Visa bilaga 583811[/QUOTE]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.