HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Intressant det där med att flytta hus. Undrar hur vanligt det är, det går väl inte med vilket hus som helst... Kanske beror på var det ligger också så man kan transportera det...
inte så vanligt i sverige men det händer ju man flytta ju en massa hus i gällivare

på grund av flera saker som långa distanser och så klart bygglov vett inte vad ett flyttat hus klassas som
 
M maria01 skrev:
varför kan inte huset ståp kvar i det nya området
Så gjorde man i Jönköping på Kålgårdsområdet när man smällde upp ett helt kvarter med nya tråklägenhetshus.
https://www.google.com/maps/@57.776...4!1sTKkmkxNxBsHSLyxjzVef6Q!2e0!7i13312!8i6656

Minns inte historiken bakom huset och varför man valde att ha kvar det. Har för mig att det är ett gammalt gästgiveri från länge sen.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Intressant det där med att flytta hus. Undrar hur vanligt det är, det går väl inte med vilket hus som helst... Kanske beror på var det ligger också så man kan transportera det...
Läste för inte så värst länge sen om en gubbe nånstans i västsverige (har jag för mig) som köpte hus billigt på blocket och flyttade dom till tomter han hade. Sen hyr han ut dom. Det jag läste om var något om att han köpte en typ 30 år gammal villa för en spottstyver och körde hem den med traktorn. Han tyckte inte det var några större bekymmer.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
M -MH- skrev:
BORÅS SÖLEBO 1:54 heter fastigheten som de skall göra om till 30-80 bostäder.

[länk]
är det sån bostadsbrist så långt bort från storstad
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild]
[länk]
Gud, så vackert! :love: Men kanske lite surt att bo permanent på en ö och åka båt till inlandet när man ska till jobbet? Men det är ju en jättekort sträcka å andra sidan.
Undrar om man skulle få bygga ett till hus på ön? (Men dom gamla vill man ju inte riva eller flytta, bara renovera.)
vart uppe tidigare konstigt att det fortfarande är budgivning
 
Maria T
M maria01 skrev:
vart uppe tidigare konstigt att det fortfarande är budgivning
Förstår inte att nån ens vill köpa det med dessa villkor "Tomträtten innebär att allmänheten ges tillträde till ön enligt officialservitut, att den kulturhistoriska miljön och byggnaderna ska bevaras samt att permanentboende ej tillåts" samt denna kostnad "Den årliga avgälden uppgår till 35,600 kronor, avgäldsperiod om 10 år räknat från första oktober 2019" - vackra byggnader men om det inte går att få tillstånd att renovera dem så de ens går att ha till det fritidsboende som är villkorat, och dessutom med risken att åtskilliga personer helt lagligt befinner sig precis utanför, finns väl ingen vettig själ som är intresserad?
Men nu kom jag på det! Nån med alldeles för många miljoner att spendera kan tänka göra kulturarvet en god tjänst så att byggnaderna inte förfaller, kanske kan göra sig en hacka på uthyrning till filminspelning också.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Förstår inte att nån ens vill köpa det med dessa villkor "Tomträtten innebär att allmänheten ges tillträde till ön enligt officialservitut, att den kulturhistoriska miljön och byggnaderna ska bevaras samt att permanentboende ej tillåts" samt denna kostnad "Den årliga avgälden uppgår till 35,600 kronor, avgäldsperiod om 10 år räknat från första oktober 2019" - vackra byggnader men om det inte går att få tillstånd att renovera dem så de ens går att ha till det fritidsboende som är villkorat, och dessutom med risken att åtskilliga personer helt lagligt befinner sig precis utanför, finns väl ingen vettig själ som är intresserad?
Men nu kom jag på det! Nån med alldeles för många miljoner att spendera kan tänka göra kulturarvet en god tjänst så att byggnaderna inte förfaller, kanske kan göra sig en hacka på uthyrning till filminspelning också.
jag har faktiskt träffat på såna personer

men vad jag mins har jag aldrig sett nån i huset och då hade vi som unga ön till att dricka bira på
 
Maria T
M maria01 skrev:
jag har faktiskt träffat på såna personer

men vad jag mins har jag aldrig sett nån i huset och då hade vi som unga ön till att dricka bira på
Det vore bra om staten kunde ta hand om såna här pärlor, men det finns såklart bättre saker än "hus" som våra skattepengar ska användas till. Önskar nån miljardär med förkärlek för kulturminnen i form av snickarglädjehus skulle starta en fond.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Det vore bra om staten kunde ta hand om såna här pärlor, men det finns såklart bättre saker än "hus" som våra skattepengar ska användas till. Önskar nån miljardär med förkärlek för kulturminnen i form av snickarglädjehus skulle starta en fond.
bättre hade ju vart om man fick bedriva nån form av verksamhet där som resturang cafe perfekt för båt folket och kunna lägga till med ångbåtarna
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT och 2 till
  • Laddar…
en liknande ö såldes för några år sen men är privat ägd danmarks holme
 
HOBBY ARCHITECT
Appropå att flytta hus, kan man bara flytta trähus?
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Appropå att flytta hus, kan man bara flytta trähus?
Nej det verkar inte vara så:

 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
jag har sett på när man flyttat tegel hus i stockholm
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.