C
S Stefan1972 skrev:
så på den marknaden är det okej med långtgående förluster?
Den som spekulerar på den marknaden är nog inte så nöjd med att göra stora förluster. Men där finns också producenter som på motsvarande sätt vill säkra sina intäkter, och för dem är det inte en förlust.
 
S Stefan1972 skrev:
så på den marknaden är det okej med långtgående förluster?
Vem talar om förluster?
Stora producenter säkrar ivartfall 50% av sin produktion på långa kontrakt.

Om Vattenfall tycker att 40 öre är ett bra pris att säkra sig för en period i 2023 så innebär det inte att VF gör en förlust om spoten när vi kommer fram till 2023 står i 60öre...??

Lika lite som du gör en förlust om du säljer Volvoaktier (med vinst) på 100kr och den sen går till 125kr...

Eller mer extremt...
Du tecknar en husförsäkring men huset brinner inte upp, alltså gör du en förlust motsvarande försäkringskostnaden...:crysmile::crysmile:
 
Redigerat:
B
Z Zodde skrev:
Även om all ström fixas spot så är terminsmarknaden mycket större än spotmarknaden. Säljer ett elbolag ström på fast avtal så sitter han självklart inte på risken själv, skulle vara oförsvarbart företagsekonomiskt. Risken hedgar han bort på terminsmarknaden. Terminerna (precis som spot) prissättes utifrån utbud/efterfrågan så de visar HELA marknadens genomsnittliga förväntningar.
Elhandlare sitter alltid med en viss volymrisk, när man säljer på fast pris. Elhandlare prissäkrar ju kring en förväntad förbrukning.

Nu ser det ju inte ut så, men hade denna vinter blivit rejält kall, hade många elhandlare haft det problematiskt. Nu tror jag det är ganska normal vinter, i alla fall där jag bor, vilket nog är skönt för elhandlarna som därmed borde ha ganska ok resultat, om de prissäkrat sig rätt.

Reglermarknaden är ju även den lite svår, jämfört med tidigare år så har kostnaden varit högre (I alla fall det jag sett), och svk har
ju guidat för en ökad omsättning på reglermarknaden (pga stigande pris/volymer).

Så det går inte som elhandlare att helt hedga bort all risk (eller ja det går, men då flyttar man bort risken (och nästan all vinst) till en annan elhandlare och istället får lite betalt av handlaren, för att man nyttja det lokala varumärket och mer eller mindre får betalt för kunden).

Så ja, visst kan man reducera risken som elhandlare när man erbjuder fast pris. Men även med en terminsmarknad som är likvid så finns risken i nån utsträckning kvar hos elhandlare.

Denna vinter tror jag kommer resultera I färre elhandlare som erbjuder fasta priser, och högre marginal på de fastprisavtal som erbjuds. Men så länge vintern inte blir kall lång och bister så tror jag inte direkt vi kommer se en drös konkurser bland elhandlarna.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Elhandlare sitter alltid med en viss volymrisk, när man säljer på fast pris. Elhandlare prissäkrar ju kring en förväntad förbrukning.

Nu ser det ju inte ut så, men hade denna vinter blivit rejält kall, hade många elhandlare haft det problematiskt. Nu tror jag det är ganska normal vinter, i alla fall där jag bor, vilket nog är skönt för elhandlarna som därmed borde ha ganska ok resultat, om de prissäkrat sig rätt.

Reglermarknaden är ju även den lite svår, jämfört med tidigare år så har kostnaden varit högre (I alla fall det jag sett), och svk har
ju guidat för en ökad omsättning på reglermarknaden (pga stigande pris/volymer).

Så det går inte som elhandlare att helt hedga bort all risk (eller ja det går, men då flyttar man bort risken (och nästan all vinst) till en annan elhandlare och istället får lite betalt av handlaren, för att man nyttja det lokala varumärket och mer eller mindre får betalt för kunden).

Så ja, visst kan man reducera risken som elhandlare när man erbjuder fast pris. Men även med en terminsmarknad som är likvid så finns risken i nån utsträckning kvar hos elhandlare.

Denna vinter tror jag kommer resultera I färre elhandlare som erbjuder fasta priser, och högre marginal på de fastprisavtal som erbjuds. Men så länge vintern inte blir kall lång och bister så tror jag inte direkt vi kommer se en drös konkurser bland elhandlarna.

Håller med
En business helt utan risk är det självklart inte. Det är de mest primitiva resonemangen som utgår från att elhandlaren säljer fastpris och täcker sig varje dag med det rådande spotpriset jag försöker argumentera mot.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Jag tror inte riktigt vi ska jämföra med UK. Det finns många företag där som kursat (eller nått likvärdigt) men det är en mångfacetterad anledning som grundar sig i att det finns en övre gräns för vad de får ta ut för pris för el och gas. När denna övre begränsning sprängdes på produktionssidan på grund av vindstilla, stillastående planerbar produktion och låga temperaturer blir det lite av en "perfekt storm".

Därmed inte sagt att det inte är en ansträngd situation här, men vi har i alla fall ingen övre begränsning för vad företagen får ta ut...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vem talar om förluster?
Stora producenter säkrar ivartfall 50% av sin produktion på långa kontrakt.

Om Vattenfall tycker att 40 öre är ett bra pris att säkra sig för en period i 2023 så innebär det inte att VF gör en förlust om spoten när vi kommer fram till 2023 står i 60öre...??

Lika lite som du gör en förlust om du säljer Volvoaktier (med vinst) på 100kr och den sen går till 125kr...

Eller mer extremt...
Du tecknar en husförsäkring men huset brinner inte upp, alltså gör du en förlust motsvarande försäkringskostnaden...:crysmile::crysmile:
jo men över vilken tid? Just nu läser du bara det du vill läsa. Menar bara om eländet fortsätter och priserna bara stiger och stiger. Då kommer ju förr eller senare förlusterna i kapp en. Ju större man är ju säkrare är man väl och vi i sverige lär väl inte lida av nå konkursade elbolag men prognosen i stort är ju ändå dyster. Och värre blir det ju om inget görs. Vi är ju inte skyddade här på nåt vis. I europa är det ju ännu värre och en kollaps där drabbar ju även oss i förlängningen om vi nu inte klipper tåtarna helt utåt då.....
 
C
S Stefan1972 skrev:
Då kommer ju förr eller senare förlusterna i kapp en.
Hur menar du? Vem är det som förr eller senare gör förlust?
 
S Stefan1972 skrev:
jo men över vilken tid? Just nu läser du bara det du vill läsa. Menar bara om eländet fortsätter och priserna bara stiger och stiger. Då kommer ju förr eller senare förlusterna i kapp en. Ju större man är ju säkrare är man väl och vi i sverige lär väl inte lida av nå konkursade elbolag men prognosen i stort är ju ändå dyster. Och värre blir det ju om inget görs. Vi är ju inte skyddade här på nåt vis. I europa är det ju ännu värre och en kollaps där drabbar ju även oss i förlängningen om vi nu inte klipper tåtarna helt utåt då.....
Om jag teoretiskt månad 1 köper för 1 och säljer för 2
Månad 2 köper för 2 och säljer för 3
Månad 3 köper för 3 och säljer för 4
Månad 4 köper för 4 och säljer för 5

hur kan priset ” hinna ikapp” så jag gör förlust?
 
jo men jag pratar över tid.......även om det fungerar som du skriver och det förstår jag så kommer väl marknaden dämpas av att priserna stiger? Eller menar du /ni att oändligt stigande priser i överskådlig framtid är hanterbart? Om priserna fluktuerar på ett normalt sätt, ja då rullar allt på och svängningar i marknaden absorberas av just marknaden. Men nu har det rakat iväg nå alldeles otroligt och vem vet, det kanske fortsätter så. Då borde väl marknaden reagera och har folk inte råd så stängs elen av och handla med el blir fruktansvärt farligt och vem vill då handla med el? Det man köper ena dagen kan ju vara brakförlust imorgon......... man måste väl ändå se att man kan tjäna på det också? Har liksom svårt att se att man kan tjäna mer och mer om priserna stiger för alla ? Eller gäller det bara slutkonsument? För inköparna så är det samma som alltid?
 
S Stefan1972 skrev:
jo men jag pratar över tid.......även om det fungerar som du skriver och det förstår jag så kommer väl marknaden dämpas av att priserna stiger? Eller menar du /ni att oändligt stigande priser i överskådlig framtid är hanterbart? Om priserna fluktuerar på ett normalt sätt, ja då rullar allt på och svängningar i marknaden absorberas av just marknaden. Men nu har det rakat iväg nå alldeles otroligt och vem vet, det kanske fortsätter så. Då borde väl marknaden reagera och har folk inte råd så stängs elen av och handla med el blir fruktansvärt farligt och vem vill då handla med el? Det man köper ena dagen kan ju vara brakförlust imorgon......... man måste väl ändå se att man kan tjäna på det också? Har liksom svårt att se att man kan tjäna mer och mer om priserna stiger för alla ? Eller gäller det bara slutkonsument? För inköparna så är det samma som alltid?
Nu är du inne på en annan (hypotetisk) diskussion, oändligt stigande priser är inte hanterbart och kommer inte att ske.
 
Z Zodde skrev:
Nu är du inne på en annan (hypotetisk) diskussion, oändligt stigande priser är inte hanterbart och kommer inte att ske.
det blir såklart inte oändligt men det kan ju bli både två och tre ggr värre än vad det är nu. Kanske inte ens dämpar sig efter det. Visst kan man spekulera i alla slags skillnader i pris på samma sätt som man tar värme ur kalluft men ju kallare det blir ju svårare blir det ju...........Man ska nog ha väldigt djupa fickor om man ska spekulera i saker som är svindyra. Vore väl en sak om priset stigit till vad det är nu under en väldigt lång tid.
 
S Stefan1972 skrev:
det blir såklart inte oändligt men det kan ju bli både två och tre ggr värre än vad det är nu. Kanske inte ens dämpar sig efter det. Visst kan man spekulera i alla slags skillnader i pris på samma sätt som man tar värme ur kalluft men ju kallare det blir ju svårare blir det ju...........Man ska nog ha väldigt djupa fickor om man ska spekulera i saker som är svindyra. Vore väl en sak om priset stigit till vad det är nu under en väldigt lång tid.
Men vi har ju varit igenom detta tidigare. ELhandlare hedgar sin portfölj så de INTE sitter med de stora spotriskerna.
 
Z Zodde skrev:
Men vi har ju varit igenom detta tidigare. ELhandlare hedgar sin portfölj så de INTE sitter med de stora spotriskerna.
ja du har sagt det förut men om priserna stiger för alla så stiger väl nivåerna även där? Viket gör att de riktigt pengastinna inte ser el som en bra marknad osv osv.........

Men du kan väl istället berätta hur du ser på allt då? Hur ser du på framtiden? vad händer när elpriser rakar i höjden såhär och det kanske inte är slut än? Det låter nästan som att det inte spelar nån roll för din del?
 
C
S Stefan1972 skrev:
Viket gör att de riktigt pengastinna inte ser el som en bra marknad osv osv.........
Nu är förvisso terminsmarknaderna fullt öppna för spekulation. Men poängen är att marknaden fungerar utmärkt även om det inte skulle förekomma någon ren spekulation.

1. Producenten vill jämna ut sina intäkter över tiden och ställer ut en treårig termin till ett visst kWh-pris.
2. Elhandlaren kollar terminsmarknaden och erbjuder 3-årigt fastpris-avtal till motsvarande pris.
3. Du tecknar avtalet med elhandlaren och de köper terminer motsvarande din uppskattade förbrukning.

Lite förenklat så klart, men i grunden är det inget konstigare än så. Du betalar avtalat pris. Producenten får betalt avtalat pris. Elhandlaren tar sin marginal och går i övrigt plus/minus noll. Du och producenten sneglar på dagspriset under bindingstiden och ångrar kanske att ni inte valde en annan prisnivå, men det är en annan sak.
 
  • Gilla
Zodde
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nu är förvisso terminsmarknaderna fullt öppna för spekulation. Men poängen är att marknaden fungerar utmärkt även om det inte skulle förekomma någon ren spekulation.

1. Producenten vill jämna ut sina intäkter över tiden och ställer ut en treårig termin till ett visst kWh-pris.
2. Elhandlaren kollar terminsmarknaden och erbjuder 3-årigt bundet avtal till motsvarande pris.
3. Du tecknar avtalet med elhandlaren och de köper terminer motsvarande din uppskattade förbrukning.

Det är inget konstigare än så. Du betalar avtalat pris. Producenten får betalt avtalat pris. Elhandlaren tar sin marginal och går i övrigt plus/minus noll. Du och producenten sneglar på dagspriset under bindingstiden och ångrar kanske att ni inte valde en annan prisnivå, men det är en annan sak.
jo absolut men producentens grundpris står väl inte still? Det du beskriver är ju det som händer oavsett pris, det är nog alla med på. Om tidigare priser har legat på 10 öre från producent och alla har tagit ca enkronan ut. Ja då finns det ju marginaler åt alla. Helt plötsligt kostar det enkronan ut från producent. Eller kanske mer..........Då stiger ju hela marknaden på samma sätt som tidigare såklart men någonstans där blir det väl problem? Gemene kund skiter ju inte pengar och saker och ting kommer att hända. Visst, de kan sälja el för 5kr kWh men hur många har råd med det i längden. Då faller väl allt som ett korthus anta jag och de som spekulerar drar öronen åt sig och kedjereaktionen sätter igång..........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.