A
Alla (inte minst jag själv) dränerar sina kompressorer alldeles för sällan. Om våran i snickeriet (7,5hp 200 liter) får jobba hårt under en dag, främst mkt kantlistmaskin så bör den dräneras typ varannan timme. Nu har jag kyltork och en massa filter så det funkar för mina maskiners skull ändå, men man frestar på filter och tork duktigt istället.
 
F
DennisCA DennisCA skrev:
Ingenting är fastspikat, det finns så många sätt att göra det. T.ex. en massa kopparrör i alternerande 180 graders böjar är en möjlig lösning. I botten av varje böj har man en kran där man släpper ut vattnet.

Här är en annan lösning som verkar funka för denna som målar om bilar, fast han lade den efter tanken, ganska simpel konstruktion:
[media]
Man ska även kunna använda en kylkondensator plockat från något passande system.
Jag antar att kopparrörslösningen kräver att ambient luft är kallare än den luften man suger in, annars förstår jag inte hur det skulle kondensera. Den Youtuben du länkade till är ju samma princip fast han gör det på utgående luft, det gör ju inte ett skit för vattensamlingen i kompressortanken.

nån form av enkel kylning av inkommande luft tror jag skulle göra jobbet.
 
Komprimerad luft kan inte innehålla lika mycket fukt som luft i atmosfärstryck så det kondenseras ut fast det endast kyls ner till rumstemp (notera att luften rakt ur kompressorn är väldigt varm) p.g.a. det höga trycket. Men visst desto kallare man får det desto effektivare blir fuktsepareringen. Men såhär får man bort majorieten av vattnet utan komplicerad utrustning.

Gällande den andra lösningen är det så det funkar ja, men det krävs inte mera än att man kopplar om det så det kommer före tanken istället, principen ändras inte.
 
F
DennisCA DennisCA skrev:
Komprimerad luft kan inte innehålla lika mycket fukt som luft i atmosfärstryck så det kondenseras ut fast det endast kyls ner till rumstemp (notera att luften rakt ur kompressorn är väldigt varm) p.g.a. det höga trycket. Men visst desto kallare man får det desto effektivare blir fuktsepareringen. Men såhär får man bort majorieten av vattnet utan komplicerad utrustning.

Gällande den andra lösningen är det så det funkar ja, men det krävs inte mera än att man kopplar om det så det kommer före tanken istället, principen ändras inte.
ok, du menar att kopparrören är mellan kompressorn och tanken så dom ligger efter kompressionen? Det är ju en annan sak, lite mer plock med kompressorn och beställa en eller ett par slangar med tryckt koppling men inte värre än så. Enda anledningen att göra det i koppar måste vara värmeledningen antar jag?
 
Jo det är så det är. Koppar väl inte strikt nödvändigt men det hjälper säkert. Har också hört om en som tänkt använda tomma skyddsgasflaskor.
 
F
DennisCA DennisCA skrev:
Jo det är så det är. Koppar väl inte strikt nödvändigt men det hjälper säkert. Har också hört om en som tänkt använda tomma skyddsgasflaskor.
Jag har ett gäng kolsyresläckare. Dra i ihop ett batteri med 3-4st i rätt vinkel men luftutlopp högt och en ventil på lägsta punkt för avtappning så är man väl en bit på vägen. En positiv bieffekt blir betydligt högre tankvolym.
 
Kunde man inte bara ansluta en rostfri behållare till vatten-ventilen? Då gärna genomskinlig, då samlas vattnet i en del som inte rostar och man får dessutom en visuell återkoppling. Eller krävs det så mycket vatten för att det ska rinna ut där utan luftflöde, som när man öppnar ventilen, att det inte fyller någon egentlig funktion?
 
F
J JFrisk skrev:
Kunde man inte bara ansluta en rostfri behållare till vatten-ventilen? Då gärna genomskinlig, då samlas vattnet i en del som inte rostar och man får dessutom en visuell återkoppling. Eller krävs det så mycket vatten för att det ska rinna ut där utan luftflöde, som när man öppnar ventilen, att det inte fyller någon egentlig funktion?
Rinner ut gör det, det är 8-10 bar i andra ändan som puttar på. Men man vill inte ha in vattnet i tanken öht om det går att undvika, man vill avlufta innan om det går, redan på inluft helst.
 
Det blir väl ingen tryckskillnad mellan tanken och "externa kärlet"?

Det är sant, jag tänkte mer att det vore en enkel lösning att bara skruva på för att förhindra att det ligger vatten och skapar rost, inte minst påminner det ju om att man ska tömma på vatten. Slår ju mig nu att jag nog inte tömt efter att kompressorn användes sist.
 
J JFrisk skrev:
Det blir väl ingen tryckskillnad mellan tanken och "externa kärlet"?

Det är sant, jag tänkte mer att det vore en enkel lösning att bara skruva på för att förhindra att det ligger vatten och skapar rost, inte minst påminner det ju om att man ska tömma på vatten. Slår ju mig nu att jag nog inte tömt efter att kompressorn användes sist.
Gäller ju i så fall att man har ett genomskinligt kärl som tål trycket.
 
F
L Lilllen skrev:
Gäller ju i så fall att man har ett genomskinligt kärl som tål trycket.
Precis. Bara att tejpa dit en PET-flaska.
 
  • Haha
Lilllen
  • Laddar…
Kom o tänka på denna tråden och att detta är inget jag vill råka ut för! Fick nyligen ta över pappas gamla kompressor som han införskaffade för kanske 20 år sedan, och då var den redan begagnad... Så provtryckning är nog på sin plats. Har tillgång till provtryckningspump. Så fråga till er som har provtryckt, hur högt har ni provtryckt? För värme och VA brukar man ju köra ca 40% över (d.v.s. tappvatten arbetstryck är 6bar, då trycker man till 10bar, etc). Målet med provtryckning där är ju att hitta läckor, medans här vill man testa hållfasthet, så lite annat mål. Sen är det annat media också, luft. Spontant borde man köra med lägre marginaler då det blir lägre tryckastötar i luft jämfört med vatten... Så någon som har förslag på provtryckningsmarginal?
 
Som någon sa tidigare för att inte det ska bli en explosion, fylla med vatten till nästan full och sen tryckluft, annars med en provtrycknigspump och då blir det med vatten och ingen luft i. Då kan inget explodera, den tar ingen skada av vatten på så sätt, bara tappa ur det sen. Kanske koppla bort kompressorn och plugga. inget bra med vatten i den.
 
J jonaserik skrev:
Som någon sa tidigare för att inte det ska bli en explosion, fylla med vatten till nästan full och sen tryckluft, annars med en provtrycknigspump och då blir det med vatten och ingen luft i. Då kan inget explodera, den tar ingen skada av vatten på så sätt, bara tappa ur det sen. Kanske koppla bort kompressorn och plugga. inget bra med vatten i den.
Jodå, helt med på det... (Går det ens att pumpa luft med en provtryckningspump i någon större skala?) Frågan är vilket tryck man ska sikta på?
 
Går inte med luft bara vatten och sikta på kanske 8 - 8,5 bar, då dom frän början klarar 10 bar. det är säkerhetsventilen som avgör , finns 9 bars och då trycka till 9 bar är bra
 
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.