Y yehor skrev:
Jag har också ljudisolerat och stötte på Green glue som jag tänkte skulle aldrig fungera, men verkar göra det. Valde i slutändan en helt annat produkt.

"ViscoLam 65" från ett företag som heter Chova. Det är något speciellt gummi som väger mer än bly som samtidigt är flexibelt. Detta kör man mellan två lager gips. Kommer i en matta som är självhäftande. Kollade även på speciella "clips" som är ljudabsorberande, t.ex reducto clip, avstog från dessa då det var svårt att hitta reglarna i Sverige. Värt att notera att för få det helt ljudisolerat så måste du även göra något åt golvet och taket eftersom ljudet kommer fortplanta sig genom hela konstruktionen.
Gäller det även vanligt prat, dunsar och skrik som fortplantar sig genom tak och golv. Det är mest det oljudet som gäller. Alltså ingen musik eller djup bas etc.
 
Tror befintliga gipsskivor är uppsatta med regel mot innerväggen. Så frågan är då om dessa ska tas ner och är det krångligt ? Alla skruvhål är ju förmålade. För det är inte bra om gipsskivorna sitter kvar ljudmässigt och de bygger ju ut onödigt mycket isåfall.
 
4 4cyberspace skrev:
Tror befintliga gipsskivor är uppsatta med regel mot innerväggen. Så frågan är då om dessa ska tas ner och är det krångligt ? Alla skruvhål är ju förmålade. För det är inte bra om gipsskivorna sitter kvar ljudmässigt och de bygger ju ut onödigt mycket isåfall.
det var ett väldigt prat om 2 lager gips. Det handlar om 200kr och 1h jobb att riva ut.
Jag hade rivit bort allt och börjat om och leva med tanken att du säkert kommer höra grannen men förhoppningsvis mindre med bättre vägg. Ett alternativ är ju alltid att flytta.
 
  • Gilla
4cyberspace
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
det var ett väldigt prat om 2 lager gips. Det handlar om 200kr och 1h jobb att riva ut.
Jag hade rivit bort allt och börjat om och leva med tanken att du säkert kommer höra grannen men förhoppningsvis mindre med bättre vägg. Ett alternativ är ju alltid att flytta.
Okej, ja det var det jag menade om det är svårt och tidskrävande att riva ned befintlig vägg. Men då vet jag. Gipsskivorna struntar jag i :) så länge det blir bra.

Jag bör alltså riva ned befintliga gipsskivor och bygga upp en ny vägg som ska ha en luftspalt och inte ligga direkt mot den gamla innerväggen. .
 
4 4cyberspace skrev:
Gäller det även vanligt prat, dunsar och skrik som fortplantar sig genom tak och golv. Det är mest det oljudet som gäller. Alltså ingen musik eller djup bas etc.
Ja, allt ljud fortplantar sig, men det är mycket lättare att bli av med "vanligt prat" än stegljud. Bygger du en proper vägg så kommer det innebära en märkbar förbättring. Det jag skrev att du måste ljudisolera golv och tak för att få det helt tyst stämmer inte heller, vill du verkligen få det helt tyst så är det ett rum fyllt med vakuum som gäller efter ljud inte kan transportera sig i vakuum.
 
Redigerat:
  • Gilla
4cyberspace
  • Laddar…
Tillägg till mitt tips om Norgips beskrivningar. Här hittade jag en video om hur man kan montera Silent-skivan. Silent-skivan är kortare och smalare än vanliga gipsskivor. Dessutom kan du som aldrig jobbat med plåtreglar se lite vilka typer av profiler som används:

KnaufDanogips har en tabell för olika konstruktioner som kan vara av intresse också:
pabyggnadssytsem_p_urval_av_tunga_vaeggar_mr450_ljudgran.jpg

Läs mer här:
https://www.knauf.se/byggsystem/system-innervagg/pabyggnadsvagg/pabyggnadssystem-mr450/
 
Redigerat:
  • Gilla
4cyberspace
  • Laddar…
Kanske lite sent men tänk på att om du har tex eluttag eller liknande på väggen så behöver du så klart flytta ut som också om du bygger nu vägg framför
 
  • Gilla
4cyberspace
  • Laddar…
O olofh skrev:
Kanske lite sent men tänk på att om du har tex eluttag eller liknande på väggen så behöver du så klart flytta ut som också om du bygger nu vägg framför
Värt att tänka är att eluttag, eldosor, spotlights och dylikt släpper igenom en hel del ljud. Har man inte en tät konstruktion så spelar det ingen roll hur mycket massa man lägger på.
 
  • Gilla
4cyberspace
  • Laddar…
4 4cyberspace skrev:
Är konstruktionen som Fasting65 länkar till några inlägg ovan bättre ?
Ja, den är korrekt om man bortser från att det inte ska var gips på båda sidor, precis som jag skrev i mitt första inlägg.
Om den nuvarande väggen är uppreglad kan du antingen riva den alternativt såga upp gipsen så du får minst 50 % öppen yta jämnt fördelat.
Vad gäller golv och tak så behöver detta kartläggas med en isolationsmätning (luft och stegljuds isolation). Är bullerstörningen besvärande från boende ovanför behöver man pendla ned ett tungt frikopplat gipstak.Du kan räkna med att takhöjde blir minst 250 mm lägre beroende på mätresultat.
I en ljudisolerat vägg ska man sträva efter utanpåliggande el. Vill man ha infälld el, spottar etc behöver man bygga täta gipslådor bakom dosorna. Jag bygger ljudstudios där det är extremt högt ställda krav, både vad gäller ljudisolation och rumsakustik och vi gör isolationsmätningar när byggena är klara. Det behövs inga dyra specialprodukter för att bygga en ljudisolerad skiljevägg, allt finns att köpa på brädgården. Det som är viktigt är att välja rätt konstruktionslösning och vara noggrann så att det blir helt lufttätt och att inte de båda väggarna kortsluts. Angående val av isolering så är dess funktion att absorbera hålrummsresonansen i regelfacken. Därför är det viktigt att isoleringen har rätt flödesresistivitet. En tung stenullsskiva har för stort flödesmotstånd för att ge rätt absorption.
 
  • Gilla
Fasting65 och 1 till
  • Laddar…
Planritning med två lägenheter, varav en märkt "2 rum och kök" som användarens hem, och ljudkällor identifierade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Har hittat en ritning av lägenheterna i mitt hus vilket är trevligt då man kan se lite hur det är uppbyggt. Jag har fått en hel del tips på ljudisolering men tänkte att det ändå kunde vara intressant att se denna ritning, om man kanske kan se något.

Den högra lägenheten "2 rum och kök" är min lägenhet. Tänk er sedan att ni flyttar en exakt kopia och position av den vänstra "3 rum och kök med matplats" och placerar vägg i vägg till höger om min lägenhet.

Lägenheten till höger om min är det som stör mig mest. Jag kan dock även höra grannen till vänster om min lägenhet när jag är i mitt sovrum. Så det är lyhört där också men inte lika störande som från grannlägenheten till höger om min. Notera alltså att jag inte alls har några problem med ljud ifrån grannar i höjdled.

Deras vardagsrum ligger alltså vägg i vägg med mitt vardagsrum. Notera också att en liten del av deras vänstra sovrum ligger mot mitt vardagsrum vilket stämmer då jag hör ljud från det rummet också.

Notera att det finns en ventilationslucka med frånluft i höger hörn i mitt vardagsrum nära grannarnas lägenhet. Kanske kommer en del av ljudet därifrån ? Denna lucka är stängd i dagsläget och övermålad av föregående ägare. Jag hör även grannarna i mitt kök från deras vänstra sovrum. Tack vare kakel och köksluckor etc. så dämpas ljudet en del men det är fortfarande lyhört.

Kan även nämna att det finns ett eluttag på gipsväggen som sitter mot innerväggen. Det eluttaget satt på innerväggen tidigare.

Ljud från dunsar och liknande är inte prioriterat i dagsläget så ljudisolering av väggar och tak är inte aktuellt tror jag. Främsta målet är att slippa höra prat och skrik mellan innerväggarna.

Någon frågade om det är lyhört i höjdled i huset, men det är det inte. Utan det är främst mellan lägenheterna det är extremt lyhört.
 
Enligt det jag läst skulle alltså en ljudisolerande vägg kunna se ut enligt nedan. Är det någon som ser något fel eller något som kan förbättras i nedanstående konstruktion ? Den befintliga gipsväggen som finns idag är alltså fastsatt mot innerväggen. Denna lilla förändring att lägga den nya väggen en bit ifrån med en luftspalt emellan skulle alltså göra ljudisoleringen bättre ?


Skiss över en ljudisolerande vägg med gips, mineralull, luftspalt och etiketterade delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
4 4cyberspace skrev:
Enligt det jag läst skulle alltså en ljudisolerande vägg kunna se ut enligt nedan. Är det någon som ser något fel eller något som kan förbättras i nedanstående konstruktion ? Den befintliga gipsväggen som finns idag är alltså fastsatt mot innerväggen. Denna lilla förändring att lägga den nya väggen en bit ifrån med en luftspalt emellan skulle alltså göra ljudisoleringen bättre ?


[bild]
Ullen ska vara i luftspalten och ett av gipslagren direkt mot lägenhetsväggen.
 
  • Gilla
4cyberspace
  • Laddar…
@4cyberspace Hur hade du tänkt få fast den inre gipsskivan på din uppreglade stomme?

Nej, du ska regla upp en stomme några cm från befintlig vägg. Fyll regelverket med isolering.
Sen sätter du två lager gips, med förskjutna skarvar (eller ljuddämpande gips som jag tipsat om tidigare).
 
  • Gilla
4cyberspace
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Ullen ska vara i luftspalten och ett av gipslagren direkt mot lägenhetsväggen.
Jag har gipsskivor monterade direkt mot väggen idag och det har inte hjälpt alls mycket mot att det är lyhört. Enligt experterna här på Bygga Hus är det precis så man inte ska bygga dvs. direkt mot väggen.

Tydligen viktigt att ha en luftspalt mellan.
 
Fasting65 Fasting65 skrev:
@4cyberspace Hur hade du tänkt få fast den inre gipsskivan på din uppreglade stomme?

Nej, du ska regla upp en stomme några cm från befintlig vägg. Fyll regelverket med isolering.
Sen sätter du två lager gips, med förskjutna skarvar (eller ljuddämpande gips som jag tipsat om tidigare).

Du menar alltså att i min bild ska den inre gipsskivan bort ? Okej då fattar jag, stort tack för klargörandet. Dubbla gipsskivor ska alltså bara sitta på ena sidan.

Konstruktionen kommer alltså vara som du säger dvs:

Befintlig innervägg - Luftspalt - Regelverk fyllt med isolering - Dubbla gipsskivor


Kan också tillägga att det sitter ett infällt eluttag på nuvarande gipsskivor/innervägg vilket kanske är en orsak till att det inte blivit bättre. Ska nog ta bort detta eluttag och ha utanpåliggande el istället som Björn Melander föreslog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.