Jag håller med alla andra, och jag tycker att utförandet är helt oacceptabelt på samtliga bilder. Det är inga riktiga hantverkare som gjort detta, utan möjligen någon som är inhyrd som "hantverkare".

Fog och list på bild 1 ser ju helt åt skogen ut, hur ser resten av kakel och annat ut? Det är inte svårt att få till en jämntjock silikonfog om det nu tvunget ska vara en sådan i hörnet.
 
  • Gilla
hemmafixaren98 och 3 till
  • Laddar…
Det där ser ut som moelvens allmoge lister och foder, har dom hemma och som nån skrev är det synd att där är en profil på tjocka dela av fodret.
Vi kör med skurkloss för annars blir det som på bilden tyvärr.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Måste stämma in i kören och säga att det där inte är acceptabelt. Inte maskningen på dom tre senare bilderna heller, det är ju ojämnt och jävligt. Om det ser ut så överallt hade jag blivit riktigt grinig. Sen på bild 4 ser det ut som att väggen fått en skada, en grop. Och även en skada/reva nere till vänster. Om du hade vetat att dom inte kan bättre än så hade du kunnat ta in egen målare som hade gjort ett bättre jobb.

Men det första jag reagerade på var faktiskt fogen på den första bilden.

Självklart hade man kunnat ha överseende med någon miss men om masknings-kanterna ser lika illa ut överallt så ........ Och om man hade fått ett sånt bemötande från projektledaren så hade jag taggat till extra. Vilken skitursäkt!
 
  • Gilla
hemmafixaren98 och 5 till
  • Laddar…
J Johanna-T skrev:
Projektledaren påpekade att "målaren är ju mänsklig, hundraprocentigt perfekt kan man inte vänta sig att det ska se ut"
Självklart, men kan vi förvänta oss 30procentigt?

Jag hade varit långt ifrån nöjd med det och vägrat betala mellanskillnaden det kostar att få en målare att fixa det.
 
  • Gilla
Rogahlbygg
  • Laddar…
Fanns några av era anmärkningar med på slutbesiktningen? Har ni betalt allt?
 
golvsockel varför har dom lämnat spik hålen ser ju förjävligt ut

det finns målare och sen finns det målare med riktig utbilning katalog husen har inte råd med riktiga målare och riktiga målare maskerar inte

fråga efter
Gesällprovet
 
Redigerat:
  • Gilla
hemmafixaren98 och 4 till
  • Laddar…
J Johanna-T skrev:
Hej! Vi har precis flyttat in i ett nybyggt hus från en av landets större leverantörer. De har skött helentreprenad och vi valde att köpa till målning och tapetsering av dem, för att bara kunna flytta in och slippa tänka på det. Huset är besiktigat och godkänt, men nu ett par veckor senare håller vi på och sammanställer en lista över småfel och brister vi upptäckt sedan besiktningen. Och just när det gäller målningen skulle jag behöva lite råd!

Projektledaren påpekade att "målaren är ju mänsklig, hundraprocentigt perfekt kan man inte vänta sig att det ska se ut", vilket vi såklart förstår. Det var prat om att fel som kunde ses från två meters avstånd var stora nog för att åtgärdas, men att annat smått fick passera. Ja, ni känner säkert igen formuleringarna. Ett par riktigt synliga färgstänk åtgärdades därför redan till slutbesiktningen.

Nu då, nu sitter vi här... och jag tycker nog att målningen fortfarande ser rätt kass ut även från två meters håll på många ställen. Jag bifogar ett par bilder på hur det ser ut vid lister i bland annat vardagsrum och badrum. Det är just vid listerna jag upplever att det är slarvat, och jag kan inte låta bli att undra varför inte målningen gjordes innan listerna sattes på plats. Det är ju ett nybygge..? Brukar man göra i den ordningen? (Eller är jag ute och cyklar, är listerna målade på plats, därav det vita stänket?)

Det är ju inte så illa att vi inte kan leva med det (och vi har dessutom färgen kvar om vi vill bättra på någonstans), men borde vi anmärka på detta för att eventuellt kunna få prisavdrag?

/Hälsar två vilsna nybyggare som känner att vi stundvis varit alldeles för okritiska i byggprocessen

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Bilden där man ser golvet, håller det redan på att gå isär? Tycker man ser springan för tydligt.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
A
En tråkig sak här är att bedömningsreglerna som besiktningsmannen lutar sig mot tillåter en nivå på arbetet som är hårresande ur en hemmafixares perspektiv. Min uppfattning är att man måste avtala en helt annan nivå än praxis för att få något som ser vettigt ut. Visst det finns målare som utför sitt arbete med stolthet men det men de är svåra att hitta och som kund har man minimalt skydd mot de med mindre yrkesheder.
 
Kan ju fråga målarfirman om de vill att ni gör en recension på deras arbete här på forumet.
Så att om man söker på deras firma får man upp att de tycker detta är ett bra utfört arbete.
 
  • Gilla
Snailman och 6 till
  • Laddar…
A Adam Svensson skrev:
En tråkig sak här är att bedömningsreglerna som besiktningsmannen lutar sig mot tillåter en nivå på arbetet som är hårresande ur en hemmafixares perspektiv. Min uppfattning är att man måste avtala en helt annan nivå än praxis för att få något som ser vettigt ut. Visst det finns målare som utför sitt arbete med stolthet men det men de är svåra att hitta och som kund har man minimalt skydd mot de med mindre yrkesheder.
Finns inte en enda besiktningsman i hela landet som det går att lita på
 
  • Haha
Davidbagare
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Finns inte en enda besiktningsman i hela landet som det går att lita på
Oj, starka ord. Då får vi anlita en dansk, norrman eller polack.
 
  • Gilla
Jonas.hamidi
  • Laddar…
A arowe17 skrev:
Oj, starka ord. Då får vi anlita en dansk, norrman eller polack.
det skulle inte vara en dålig ide faktiskt prata med en man för några år sen han menade att det så otroligt lätt att hamna oss byggherrarnas svarta lista så han menade på att det vart aldrig neutralt helt att han och kollegor altig behövde tänka efter att vara försiktiga om dom vill ha nya uppdrag
 
Jag instämmer med de som har synpunkter på måleriarbetet/tapetseringen. Helt klart värt att dra det en sväng till anser jag.

Sen är det tråkiga kommentarer kring socklar osv. Alltid trist med personer som letar fel i andras bostäder och egendom. Det ser stiligt ut i mina ögon. Jag tycker helheten är väldigt fin ut, med välavvägda färgkombinationer!

PM
 
  • Gilla
Mr Hansson och 11 till
  • Laddar…
P Project Mellangården skrev:
Jag instämmer med de som har synpunkter på måleriarbetet/tapetseringen. Helt klart värt att dra det en sväng till anser jag.

Sen är det tråkiga kommentarer kring socklar osv. Alltid trist med personer som letar fel i andras bostäder och egendom. Det ser stiligt ut i mina ögon. Jag tycker helheten är väldigt fin ut, med välavvägda färgkombinationer!

PM
ts frågar ju om jobbet är dåligt utfört så om folk svarar med att socklar osv är fel med varför tycker du det är så fel många vett ju inte hur det ska se ut när man har betalat miljoner för ett hus
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Det är såna här saker som gör att man drar sig för att anlita hantverkare. Man betalar dyrt för att det ska bli rätt och bra, och sen blir man bara besviken på slutresultatet....... extra tråkigt när man lägger miljoner på en ny kåk.
M maria01 skrev:
golvsockel varför har dom lämnat spik hålen ser ju förjävligt ut

det finns målare och sen finns det målare med riktig utbilning katalog husen har inte råd med riktiga målare och riktiga målare maskerar inte

fråga efter
Gesällprovet
Om vi inte maskar sockeln, hur då ska vi undvika rullstänk?
 
  • Gilla
gurta_g och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.