Å Åmcp skrev:
Jätte spännande, vi har länge funderat på detta. Vi har ett mycket aktivt hål, med massor av vatten när vi borrade. Så mycket att maskinerna bara klarade 102m ner. Du har ingen bild eller skiss, som förklarar för en lekman, som en annan, att göra detta?
Hej.Jag tog bort borrhålstätningen.Man får i sånt fall koppla loss slangarna först,var ju inte så stort problem för mig som har varit rörläggare i hela mitt liv.Tömma slangarna på brine till viss del.Den lilla pumpen gick ner sen.Jag har ingen bild,men är ju ganska enkelt att göra.Däremot tror jag inte att man får ner en 75 mm pump för då hade jag naturligtsvis satt en sån,varit mycket enklare än skaffa en i Kina.Bara att rita en ring på 130 mm o sen 2 40 mm ringar och en 75 mm ring,det går inte plats.men 50 mm gick.Tror den är 48 mm i diameter..Wish har den ibland.Jag köpte min första och andra på Alibaba.Den första gick sönder.Har en i reserv nu som jag hittase på Wish..På Alibaba tillkommer Moms o PostNords avgifter.Om du ger mig dina uppgifter så får du en skiss och nån bild på min lösning.
 
R Rollerörkrök skrev:
Hej.Jag tog bort borrhålstätningen.Man får i sånt fall koppla loss slangarna först,var ju inte så stort problem för mig som har varit rörläggare i hela mitt liv.Tömma slangarna på brine till viss del.Den lilla pumpen gick ner sen.Jag har ingen bild,men är ju ganska enkelt att göra.Däremot tror jag inte att man får ner en 75 mm pump för då hade jag naturligtsvis satt en sån,varit mycket enklare än skaffa en i Kina.Bara att rita en ring på 130 mm o sen 2 40 mm ringar och en 75 mm ring,det går inte plats.men 50 mm gick.Tror den är 48 mm i diameter..Wish har den ibland.Jag köpte min första och andra på Alibaba.Den första gick sönder.Har en i reserv nu som jag hittase på Wish..På Alibaba tillkommer Moms o PostNords avgifter.Om du ger mig dina uppgifter så får du en skiss och nån bild på min lösning.
Konstigt att dom inte kunde borra djupare.Jag borrade till min tidigare villa (Jag borrade inte utan Brunnsborraren).Där borrade vi 212 m och där kom ca.35000 l i timmen.Det blev en hel sjö.(10 kw pump.)Till detta huset har vi borrat till 163 m och här var nog bortåt 25-30000 l i timman.Problemet var att det ville tränga upp vatten i en gammal oanvänd vattentäkt intill. borrhål.Vattnet står till 11 m under markytan därav sänkpump.
 
R Rollerörkrök skrev:
Konstigt att dom inte kunde borra djupare.Jag borrade till min tidigare villa (Jag borrade inte utan Brunnsborraren).Där borrade vi 212 m och där kom ca.35000 l i timmen.Det blev en hel sjö.(10 kw pump.)Till detta huset har vi borrat till 163 m och här var nog bortåt 25-30000 l i timman.Problemet var att det ville tränga upp vatten i en gammal oanvänd vattentäkt intill. borrhål.Vattnet står till 11 m under markytan därav sänkpump.
Kan vara så att borraren hade en för klen kompressor. Luften måste räcka till att driva hammaren och sedan att lyfta vattenpelaren över borren.
 
Jonas Persson
M Mekaniker skrev:
Kan vara så att borraren hade en för klen kompressor. Luften måste räcka till att driva hammaren och sedan att lyfta vattenpelaren över borren.
Med en Atlas Copco DrillAir Y35 är det inga problem. 35 bar och 580liter i sekunden, inte per minut.

Var imponerande att se hur borrkronan åt sig igenom berget som smör.
Atlas Copco DrillAir Y35 kompressor på en släpvagn, klar för borrprojekt med kapacitet 580 L/s och 35 bar tryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Med en Atlas Copco DrillAir Y35 är det inga problem. 35 bar och 580liter i sekunden, inte per minut.

Var imponerande att se hur borrkronan åt sig igenom berget som smör.
[bild]
R Rollerörkrök skrev:
Konstigt att dom inte kunde borra djupare.Jag borrade till min tidigare villa (Jag borrade inte utan Brunnsborraren).Där borrade vi 212 m och där kom ca.35000 l i timmen.Det blev en hel sjö.(10 kw pump.)Till detta huset har vi borrat till 163 m och här var nog bortåt 25-30000 l i timman.Problemet var att det ville tränga upp vatten i en gammal oanvänd vattentäkt intill. borrhål.Vattnet står till 11 m under markytan därav sänkpump.

Det var 2004 som vi borrade, vi har ett fungerade, aktivt borr hål.
Så det är inte problemet. Vi vill bara kunna utnyttja vattnet för bevattning på sommaren, utan att skada slangarna till bergvärmen.
Man fick upp ca 30000 liter i timmen, när man borrade...
Det var mycket vatten...

pixelpixel
 
Jonas Persson
Då fanns inte dessa monstermaskiner. Han som borrade hos mig hade tidigare borrat en energibrunn på 600m. Vet inte hur de gjorde då 35 bar inte borde räcka. Vet dock att det tog dem två dagar att få ner kollektorslangen. Sveriges djupaste energibrunn var det då, vet inte om någon borrat djupare.

30 kbm/h är över 8l i sekunden:D
 
  • Gilla
Åmcp
  • Laddar…
Göran.W
Dom har borrat med wassara borrningsteknik som använder vatten istället för tryckluft.
Då är stora vattenmängder inte ett problem så man kan borra längre och vatten lyfter upp borrkaxen effektivare än luft.
2004 låg trycket i kompressorerna på 20-25 bar och då var maxdjupet man kunde borra runt 250 meter om det var lite vatten.
Var det mycket vatten låg max djupet på runt 160 meter för då gick det så långsamt att borra att det inte var ekonomiskt försvarbart att fortsätta.
 
Det var en sån kompressor vår borrare hade.Borrade 162 m på 7 timmar med bortåt 25-30,000 l vatten i timman.Det var mycket vatten.Vi tar vatten från borrhålet på sommaren med en 50 mm sänkpump.Vattennivån 11 m under markytan.Skulle gå bra på vintern också för borrhålet är inte under 5 gr nån gång,på grund av att vi återvinner vår ventilationsvärme efter FTX aggregatet.till borrhålet.På sommaren 17-19 gr.Billig Bergvärme!!!!!
 
Intressant att du återvinner FTX via borrhålet. Har själv funderingar att byta min bergvärmepump som är 20 år och inte har fungerat hundra med min solvärme. Fundera på att ladda borrhålet med solvärme. Men.. Stannar värmen kvar i borrhålet eller flödar den iväg till grannarna? Det verkar ju som om det funkar hos dig trots , som du skriver, har ett kraftigt flöde i borrhålet.
 
B
@bossebus45
Syftet med "FTX via borrhålet" är ju främst att få frikyla på sommaren, utan att använda en värmepump. Sedan får man lite högre temp i borrhålet i början på hösten, vilket ger bättre COP. Och minskar risken en aning för att man tar ut för mycket energi i berggrunden.

Det är ju inte samma läge för din del, Dessutom kan man fundera på hur många kWh pumpenergi det går åt för att pumpa ner solvärmen. Kommer den förbättrade COP i värmepumpen som uppstår på hösten, p.g.a. solvärmen ökat tempen i berget en aning, innebära att man sparar spara mer kWh än det gått åt för att pumpa ner den?
Jag är ytterst skeptisk till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.