Hej! Vi har precis flyttat in i ett nybyggt hus från en av landets större leverantörer. De har skött helentreprenad och vi valde att köpa till målning och tapetsering av dem, för att bara kunna flytta in och slippa tänka på det. Huset är besiktigat och godkänt, men nu ett par veckor senare håller vi på och sammanställer en lista över småfel och brister vi upptäckt sedan besiktningen. Och just när det gäller målningen skulle jag behöva lite råd!

Projektledaren påpekade att "målaren är ju mänsklig, hundraprocentigt perfekt kan man inte vänta sig att det ska se ut", vilket vi såklart förstår. Det var prat om att fel som kunde ses från två meters avstånd var stora nog för att åtgärdas, men att annat smått fick passera. Ja, ni känner säkert igen formuleringarna. Ett par riktigt synliga färgstänk åtgärdades därför redan till slutbesiktningen.

Nu då, nu sitter vi här... och jag tycker nog att målningen fortfarande ser rätt kass ut även från två meters håll på många ställen. Jag bifogar ett par bilder på hur det ser ut vid lister i bland annat vardagsrum och badrum. Det är just vid listerna jag upplever att det är slarvat, och jag kan inte låta bli att undra varför inte målningen gjordes innan listerna sattes på plats. Det är ju ett nybygge..? Brukar man göra i den ordningen? (Eller är jag ute och cyklar, är listerna målade på plats, därav det vita stänket?)

Det är ju inte så illa att vi inte kan leva med det (och vi har dessutom färgen kvar om vi vill bättra på någonstans), men borde vi anmärka på detta för att eventuellt kunna få prisavdrag?

/Hälsar två vilsna nybyggare som känner att vi stundvis varit alldeles för okritiska i byggprocessen

Slarvig målning runt dörrkarm och list med synliga färgstänk och dålig täckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slarvig målning runt golvlist där vita stänk och dåligt täckande färg syns mot mörkgrön vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slarvig målning vid vit fotlist och vägg i hörnet av ett rum med ljusa trägolv; överskottsfärg och stänk synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ofullständig målning vid vägg och golvlist intill en vit dörrkarm och parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lister och tapet i nybyggt hus med synliga färgstänk och slarvig målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Arg
  • Haha
  • Gilla
Tribaliztic och 57 till
  • Laddar…
Jag tycker inte det är OK. Sista tapetbilden, den togs inte ens upp som anmärkning i besiktningen?
 
  • Gilla
  • Arg
Kunterbunt och 48 till
  • Laddar…
Hade inte godkänt det där. Speciellt inte i ett nybygge där förutsättningarna för att få ett bra resultat är optimala (bra underlag, raka väggar o.s.v).

Tapetseringen är ju katastrof. Ser ut som målaren rivit av tapeten? Och slarvigt maskerat.
 
  • Gilla
abozous och 44 till
  • Laddar…
surris
Absolut endel saker där som inte borde gå igenom besiktningen. Jag hade definitivt inte accepterat den sista bilden, vad är det för amatör som har tapetserat?

Taklister och kanske foder ser det ut som de målat på plats, blir snyggt att måla ihop det med tak och karmar och för att dölja spikhål. Men går att göra även efter väggar är målade/tapetserade och betydligt snyggare. Golvsocklarna borde man definitivt kunna satt dit efter väggarna var färdiga.

Verkar som snickare och målare inte varit riktigt synkade i projektet.

Att man ser ojämnheter i släpljus får man leva med.

Ofta ställer husköpare orimliga krav men här tycker jag definitivt inte så är fallet.
 
Redigerat:
  • Gilla
abozous och 28 till
  • Laddar…
Finishen är ju bedrövlig. Hade inte accepterat det.
 
  • Gilla
uuu och 23 till
  • Laddar…
Ser förjäkligt ut, skulle aldrig acceptera ett sånt jobb.
Bara att göra om. Är det inte lite blå maskering som syns på bild två....:surprised:
 
  • Gilla
Igen och 18 till
  • Laddar…
Särskilt sista bilden är verkligen inte okej.
Säger en dataingenjör som tapetserade i söndags.
 
  • Gilla
uuu och 14 till
  • Laddar…
Stort tack för era svar! Skönt att höra att vi inte är alldeles tokiga om vi gör anmärkningar på detta. Det är ju så svårt att veta vad man ska vänta sig när man aldrig gjort det här förut...

Jag hade ju absolut inte gjort det bättre själv men jag hade nog lite högre förväntningar än så här på ett proffs, med de fina förutsättningar ett nybygge innebär. Det blir reklamation helt enkelt!
 
  • Gilla
hemmafixaren98 och 28 till
  • Laddar…
Verkligen inte snyggt!

Hur ser det ut i övrigt - är det där de värsta ställena ni hittade medan resten ser helt ut?
 
krillek krillek skrev:
Verkligen inte snyggt!

Hur ser det ut i övrigt - är det där de värsta ställena ni hittade medan resten ser helt ut?
Ja, det är de värsta ställena jag har publicerat här. Här kommer tre lite mer slumpmässigt utvalda platser – tapeten tycker jag ser bra ut här, liksom ytfinishen på målningen. Maskning vid golvlist ser dock ut så här gott som överallt.

Vägg med dekorerad blad-tapet ovanför vit golvlist med synliga maskeringsspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av ett rum med vit panelvägg, golvlist och parkettgolv som visar en bristfällig maskning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hörn av ett rum med grå vägg och vit golvlist där maskeringstejp användes vid målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Arg
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
uuu och 6 till
  • Laddar…
Går själv på älvsbyhus å kladdar, det där är under all kritik.... / målarn
 
  • Gilla
Kunterbunt och 32 till
  • Laddar…
Sitter inte dörrfodret åt fel håll? Hade jag gjort det hemma hos mig hade jag gerat hörnen och då hade det blivit avigt.
 
  • Gilla
Niood och 30 till
  • Laddar…
J Johanna-T skrev:
Ja, det är de värsta ställena jag har publicerat här. Här kommer tre lite mer slumpmässigt utvalda platser – tapeten tycker jag ser bra ut här, liksom ytfinishen på målningen. Maskning vid golvlist ser dock ut så här gott som överallt.
Väldigt slarvigt. Kanske var det en äldre målare som hade svårt att maska ordentligt? En riktigt duktig målare behöver ju inte ens maska utan sparmålar på fri hand och får till ett perfekt resultat ändå.
 
  • Gilla
Kung Louie och 6 till
  • Laddar…
Det är såna här saker som gör att man drar sig för att anlita hantverkare. Man betalar dyrt för att det ska bli rätt och bra, och sen blir man bara besviken på slutresultatet....... extra tråkigt när man lägger miljoner på en ny kåk.
 
  • Gilla
uuu och 24 till
  • Laddar…
G Golonka skrev:
Sitter inte dörrfodret åt fel håll? Hade jag gjort det hemma hos mig hade jag gerat hörnen och då hade det blivit avigt.
Nej de sitter nog rätt, men kombinationen golvlist/foder är illa vald eftersom listens "ändträ" sticker ut utanför fodret. Om det blir så pga orsaker kan man ju göra ett "tavelavslut" på golvlisten.

Golvlist och dörrfoder som möts i en vinkel där listen sticker ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvlist där ändträ sticker ut vid vit dörrfoder mot mönstrat svartvitt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
uuu och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.