S sk007 skrev:
Är det inte just rapsolja den så kallade vegetabiliska sågkedjeoljan består av?
Jo sannolikt, bara till ett onödigt högt pris jämfört med på mataffären
 
A
S sk007 skrev:
Är det inte just rapsolja den så kallade vegetabiliska sågkedjeoljan består av?
viskositetsmedel..
stabiliseringsmedel..
konserveringsmedel..
vattenavvisande medel..

Detta är saker man tillsätter i kedjaolja..
Ren rapsolja är mycket billigare och trevligare att köra med... höj flödet på pumpen och kör(y)
miljövän blir man också :crysmile:
 
Maskintok skrev:
viskositetsmedel..
stabiliseringsmedel..
konserveringsmedel..
vattenavvisande medel..

Detta är saker man tillsätter i kedjaolja..
Ren rapsolja är mycket billigare och trevligare att köra med... höj flödet på pumpen och kör(y)
miljövän blir man också :crysmile:
Jag provade den vegetabiliska motorsågsoljan och kommer aldrig prova den igen. Efter att sågen stått någon månad hade hela systemet torkat ihop och jag fick riva hela oljesystemet på de två sågar jag tankat vegoolja i.
Ren raps kanske funkar bättre, jag ska testa. I storpack är den ju rätt billig.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
S sk007 skrev:
Jag provade den vegetabiliska motorsågsoljan och kommer aldrig prova den igen. Efter att sågen stått någon månad hade hela systemet torkat ihop och jag fick riva hela oljesystemet på de två sågar jag tankat vegoolja i.
Ren raps kanske funkar bättre, jag ska testa. I storpack är den ju rätt billig.
Matoljan är ofta billig i literförpackning också, det händer att olja beckar ihop, jag har provat både diesel och 5-56 när det hänt och jag föredrar att ha sågen fulltankad med både olja och bränsle och använder en liten dutt 5-56 på svärdet om oljan stelnat efter någon/några månader.
 
Ska du ta ett träd i månaden så hade jag kört husqvarnas batterisåg.
Den stora stammen du visar är smidigare med en stor såg men vill du ha en lättare såg och dessutom slippa ljud och avgaser...
Min husqvarna batterisåg är den såg jag alltid tar med mig.
 
Hade du lagt lika mycket tid på själva arbetet som du lagt på den här tråden så hade jobbet varit klart för länge sen med vilken motorsåg som helst. Det är bara trettio träd. Hade kört Husqvarna själv då jag endast har dåliga erfarenheter av Stihl. Tycker inte om att skruva med bruksmaskiner, sånt ska bara fungera.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Hade du lagt lika mycket tid på själva arbetet som du lagt på den här tråden så hade jobbet varit klart för länge sen med vilken motorsåg som helst. Det är bara trettio träd. Hade kört Husqvarna själv då jag endast har dåliga erfarenheter av Stihl. Tycker inte om att skruva med bruksmaskiner, sånt ska bara fungera.
TS far verkade dessutom ha en Jonsered2252:a så den kanske kunde ha fått tjänstgjort även i TS händer någon ggn i månaden? Motorsågar är nog mest religion och villhöver för de flesta villa/fritidshus ägare, jag inbillar mig att vilken begagnad proffssåg som helst med en vass kjedja duger till 30 träd.
 
A
S sk007 skrev:
Jag provade den vegetabiliska motorsågsoljan och kommer aldrig prova den igen. Efter att sågen stått någon månad hade hela systemet torkat ihop och jag fick riva hela oljesystemet på de två sågar jag tankat vegoolja i.
Ren raps kanske funkar bättre, jag ska testa. I storpack är den ju rätt billig.
vegetabilisk kedjeolja innehåller samma tillsatser som mineralolja.. Bara det att de reagerar med varandra efter en stunds stillastående.. medans ren rapsolja fungerar utmärkt oavsett väder och tid..
 
Maskintok skrev:
Nej det tar ej emot detta..
De använder sig av röntgen idag, med magneter.. Så minsta lilla utslag på displayen leder till att hela traven vrakas...
måste ju vara bättre att såga själva och sälja..
Eller göra ved...
ännu bättre...dyra blad / klingor till sågverken
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
F fribygg skrev:
TS far verkade dessutom ha en Jonsered2252:a så den kanske kunde ha fått tjänstgjort även i TS händer någon ggn i månaden? Motorsågar är nog mest religion och villhöver för de flesta villa/fritidshus ägare, jag inbillar mig att vilken begagnad proffssåg som helst med en vass kjedja duger till 30 träd.
Har sågat massor sedan denna tråd startades med både Jonsered sågen och min nya Hva 565.
Kör sågen på Aspen och allt går fint.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Har sågat massor sedan denna tråd startades med både Jonsered sågen och min nya Hva 565.
Kör sågen på Aspen och allt går fint.
30 träd på tomt kan ju säkert ta nån vecka och har man tillgång till ett par sågar brytjärn och kil verkar man inte klämma svärdet som om man bara har en såg.
Maskintoks renoverade sågar på etanol kan varmt rekommenderas, går kanon och varvar värre och luktar bättre än en ny på Aspen;)
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Har frågat om det går att bygga om min nya såg till etanolsåg men det verkar svårt med datasågarna och hitta inställningar så går pålitligt. Har dock en beställning på ny ljuddämpare och sen får vi se nästa steg, kan bli något mer radikalt :rofl:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Norrtull Norrtull skrev:
Har frågat om det går att bygga om min nya såg till etanolsåg men det verkar svårt med datasågarna och hitta inställningar så går pålitligt. Har dock en beställning på ny ljuddämpare och sen får vi se nästa steg, kan bli något mer radikalt :rofl:
Det som är sker är att tomgången blir för låg och datan klarar inte av att kompensera..
Kan även ha med dämparen att göra...
Då denna har högt motstånd.. Så motorn får dåligt med andning..

Detta kan ni prova själva...

En motor med rätt andning skall kunna fladdra ett papper på minst 50 cm avstånd från dämparen...
klarar den inte det så får motorn dåligt med andning... Och presterar då inte optimalt..
 
A
borde kunna gå att sätta i en skruv för att justera tomgången..
dvs påverka vajern manuellt..
 
A
 
  • Gilla
Stubai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.