Vi har ett hus på 1040 kvadrat, uppvärmt med pellets, och med olja som backup.

För att få ner värmekostnaden så har vi tittat på markvärme (bergvärme är inte ett alternativ, det är för långt ner till berget). Bara markvärme blir för dyrt, det blir över en miljon, och det kan vi inte räkna hem. Detta för att man då lämnat "konsumentprodukter" och kommer in på proffsgrejor. Vi funderar istället på att köra en mindre markvärmeanläggning, typ någonstans i sweetspoten innan det blir dyrt, vilket (enligt samtal med firmor som håller på med sådant) skulle täcka behovet 90% av tiden ett typiskt år, och sedan fylla på med olja och pellets vid behov (olja i första hand, för den tänder själv och är därmed bättre att "dutta" med), vilket tar ner oss på bättre priser, säg 200-300 kkr.

Men, som elpriserna rusat nu, och antagligen kommer att göra framöver, är det värt att göra investeringen? Pelletspannan drar ju typ ingen ström alls, förutom matningsskruven, och det kan inte vara mycket. En värmepump, däremot, drar ju en hel del.

Är det värt besväret, eller kan vi lika gärna fortsätta med pellets (vi kan lämna bekvämligheten därhän för att hålla diskussionen enklare, den biten kan vi värdera själv)?
 
  • Gilla
Herr hatt
  • Laddar…
1000 m2 är det rätt , ni måste bo i ett slott/hergård. En VP för detta blir stor luring eller två mindre, sen finns det inget i dag som kan mäta sig med olja när det gäller att värma, nästa steg är pellets , vedpanna ( mycket jobb ) och sist VP .Det med sweetspoten vad är det.
 
harry73
Var det inte en gammal skola du bor i?
I alla fall känns det inte seriöst att rekommendera någon att ha olja som enda uppvärmningskälla.
Sverige vill bli av med fossila bränslen, så det är bara en riktning för oljepriset och det är upp.
Har du ett befintlig system med olja, kan det vara smart (som du föreslår att välja en mindre värmepump och ha oljepannan som komplement, när den inte räcker till. Då kan du även passa på att fylla tanken när priset är lägre.
Men om vi bara får lite normalare elpriser, tror jag inte att oljan är billigare än el, men i år hade det varit kul att kunna byta till pellets eller även olja.
Har ni bara tillräckligt med utrymme, är det ju dumt att kasta befintliga fungerande system, så köp till en värmepump för 100 - 200 tkr
 
Mera info kom, det går inte med en vanlig VP till så stort , det ska då vara en fastighets-VP med styrning från utsidan av den, ungefär som ON/ OFF
 
Utan att gå in på en möjlig super lång diskussion så finns det få saker som pekat på dyra elpriser framöver om vi räknar på 5-20 års horisont. Mycket investeringar görs runt om båda på distribution och produktion. Det som de flesta är överens om är dock att det kommer bli mer volatila elpriser.

när ni bor i 1000 kvm. Måste ni ha allt uppvärmt samtidgt ? alltså nyttjar ni alla kvm ?
 
Bodde du inte nära någon badplats... sjövärme...

/ATW
 
Mest för att jag är nyfiken och intresserad. Listpriset för en 40 kW Nibe pump är 200000 kr, det borde väl räcka annars är det 240000kr för 60kw, sen kostar det en del att lägga ner slang, 100000-150000 kr? Det känns fortfarande som att det är långt kvar till över miljonen. Vi har ett sent 1800-tals hus på runt 500 m2. Det värmer vi med en 18 kW pump med 800 m slang, det ligger i och för sig i Skåne, så det är klart att det krävs mer än dubbelt så mycket i Dalarna. Jag skulle tro att vår anläggning idag skulle kosta runt 200000kr
 
J jonaserik skrev:
1000 m2 är det rätt , ni måste bo i ett slott/hergård. En VP för detta blir stor luring eller två mindre, sen finns det inget i dag som kan mäta sig med olja när det gäller att värma, nästa steg är pellets , vedpanna ( mycket jobb ) och sist VP .Det med sweetspoten vad är det.
Sweetspot för pris är att ta största värmepumpen innan priserna skjuter i höjden, så största konsumentpumpen.

Man dimensionerar alltså inte utifrån toppbehovet (som oftast inte inträffar), utan man dimensionerar efter bästa pris/prestanda. Det räcker för merparten av året, och sista delen kan man fylla på med pellets/olja.

harry73 harry73 skrev:
Var det inte en gammal skola du bor i?
I alla fall känns det inte seriöst att rekommendera någon att ha olja som enda uppvärmningskälla.
Sverige vill bli av med fossila bränslen, så det är bara en riktning för oljepriset och det är upp.
Har du ett befintlig system med olja, kan det vara smart (som du föreslår att välja en mindre värmepump och ha oljepannan som komplement, när den inte räcker till. Då kan du även passa på att fylla tanken när priset är lägre.
Men om vi bara får lite normalare elpriser, tror jag inte att oljan är billigare än el, men i år hade det varit kul att kunna byta till pellets eller även olja.
Har ni bara tillräckligt med utrymme, är det ju dumt att kasta befintliga fungerande system, så köp till en värmepump för 100 - 200 tkr
Som jag skrev, pellets är huvudvärmekällan, oljan är bara backup.

Plats finns, så ur den aspekten är det inget problem att behålla värmepump och pellets/oljepannan. Likaså har vi plats för 1200 m slinga utan problem. Så, ur den aspekten är det inget problem, men om elen kommer att vara dyr varje vinter så är det ju bortkastade pengar. Vi drar inte många ton pellets på sommaren.

När det gäller fossila bränslen och politik, så har jag aldrig röstat på Miljöpartiet och kommer inte heller att göra det, så den delen är en ickefråga.

J jonaserik skrev:
Mera info kom, det går inte med en vanlig VP till så stort , det ska då vara en fastighets-VP med styrning från utsidan av den, ungefär som ON/ OFF
Jag vet att en vanlig inte räcker, men om den klarar uppvärmningen 11 månader av 12, och jag toppar upp med olja/pellets, så räcker den.

Viktor.J Viktor.J skrev:
när ni bor i 1000 kvm. Måste ni ha allt uppvärmt samtidgt ? alltså nyttjar ni alla kvm ?
Ja, vi använder hela ytan. Det skulle dessutom antagligen vara dåligt att hålla delar kalla, dels ur fuktsynpunkt, dels för att man då har kallt mot varmt med bara innerväggsisolering mellan (iofs är en hel del innerväggar tidigare ytterväggar...).

A ArneTW skrev:
Bodde du inte nära någon badplats... sjövärme...
Det var förra huset. Nya huset ligger iofs också vid vatten, men även här är det strömmande vatten, och det kan vara rätt bra fart på vattnet ibland. Det räcker att ett träd kommer flytande och tar med slangarna så har man ett stort problem. Pratade med två firmor om det på gamla huset, och båda avrådde.

hlph hlph skrev:
Mest för att jag är nyfiken och intresserad. Listpriset för en 40 kW Nibe pump är 200000 kr, det borde väl räcka annars är det 240000kr för 60kw, sen kostar det en del att lägga ner slang, 100000-150000 kr? Det känns fortfarande som att det är långt kvar till över miljonen. Vi har ett sent 1800-tals hus på runt 500 m2. Det värmer vi med en 18 kW pump med 800 m slang, det ligger i och för sig i Skåne, så det är klart att det krävs mer än dubbelt så mycket i Dalarna. Jag skulle tro att vår anläggning idag skulle kosta runt 200000kr
Pelletsbrännaren är på 50 kW, har ingen aning om vad oljebrännaren är på. Går vi större än 1200 m slang så måste vi arrendera mark och borra under vägen, då skjuter kostnaden iväg.

Sedan är det en hel del pill med att koppla in det på befintligt system. Det finns en del "historik" från gamla pannan, så de kan behöva riva en del.

Sedan får man inte glömma att när det är en stor fastighet så får entreprenörerna drömmar om pengaregn, och prisena skjuter i höjden.

Vi betalade exakt 300 kkr för anläggningen i gamla huset. Det var dock ett mindre hus, bara 380 m2, men sämre isolerat (delvis uselt isolerat), och där behövde vi byta till vattenburet i hela huset (från el). Vi behövde också en varmvattenberedare. Sedan kostar det ungefär 10 kkr att få tillstånd att lägga ner slingor (på sin egen mark...). Det är det som jag höftat lite siffror från. Det borde inte bli dyrare än så.

Vi kommer dock att köpa en kvalitetspump, och så stor som möjligt i rimlig prisklass, för den kommer att få jobba på full kapacitet ibland.
 
harry73
T Troberg skrev:
När det gäller fossila bränslen och politik, så har jag aldrig röstat på Miljöpartiet och kommer inte heller att göra det, så den delen är en ickefråga.
Om du röstar MP eller inte spelar ingen roll, och troligtvis kommer fossila bränslen även fasas ut ifall M är vid makten. Sedan tror jag att villaägare med gammal oljepanna inte är en väljargrupp som premieras av politiker. Då vill man heller göra undantag för veteranbilar eller sportbilar.
Men men, som jag skrev kan olja vara ett bra komplement ifall du vill ha ett självgående system och ifall du redan har en fungerande panna. Och även om oljepriset kan gå upp, blir det ju inte samma extrema toppar som man ser med el. Olja går att lagra och därmed att köpa in på ett helt annat sätt än el.
 
harry73 harry73 skrev:
Om du röstar MP eller inte spelar ingen roll, och troligtvis kommer fossila bränslen även fasas ut ifall M är vid makten. Sedan tror jag att villaägare med gammal oljepanna inte är en väljargrupp som premieras av politiker. Då vill man heller göra undantag för veteranbilar eller sportbilar.
Men men, som jag skrev kan olja vara ett bra komplement ifall du vill ha ett självgående system och ifall du redan har en fungerande panna. Och även om oljepriset kan gå upp, blir det ju inte samma extrema toppar som man ser med el. Olja går att lagra och därmed att köpa in på ett helt annat sätt än el.
Fossila bränslen kommer att finnas kvar åtminstone tills det är dags att byta panna om 20-30 år.

Sedan, folk glömmer att det inte bara handlar om bilar. Motorcyklar, gräsklippare, motorsågar, grävmaskiner, fartyg, flyg, uppvärming, industri, specialfordon, massor av tillämpningar finns där det inte finns vettiga alternativ.

Sedan, vi kan inte lagra så mycket olja, vi har bara en 10-kubikstank, så ur den aspekten spelar det inte så stor roll.
 
harry73
T Troberg skrev:
Sedan, vi kan inte lagra så mycket olja, vi har bara en 10-kubikstank, så ur den aspekten spelar det inte så stor roll.
10 kubik olja är ju jättemycket om man bara vill elda under de kallaste toppar. Vad kostar en kubik villaolja? Är det 10 - 15 tkr? då handlar det ju om över 100tkr som du kan köpa i förväg. Det borde räcka ett bra tag. Sedan kan man slippa fylla på under sommaren när USA ska bilsemestra och på julen när priserna brukar vara höga.
 
Du kan koppla flera konsumentpumpar i serie.
Jag vet att ctc har styrning/är anpassade för detta, men skulle gissa att fler har det.
En fördel är att om en går sönder, så står du inte helt utan värme.
 
B
Finns ju pelletspannor med automatisk start, precis som olja.

Just nu ser ju elprisprognoserna ut att vara på en ganska hög nivå. Samtidigt så är det väldigt mycket vindkraft i planerna, så jag skulle inte vara förvånad om det ofta kommer ser ut som idag 10öre per kWh på natten och 1.5kr/kWh och upp på dagen.

Kan man då ha ett värmesystem med automatisk flexibilitet mellan förbränning av pellets och värmepump så tror jag man kommer nå god total driftsekonomi. Men det krävs ju ett smart system för styrning för att bibehålla komforten. Och elprisavtal med timavräkning.

Så en i förhållande till huset rätt underdimensionerad värmepump hade jag satt in och kombinerat med pelletspanna i ditt fall. För att inte frysa marken helt så bör man nog fundera på kollektordimensioneringen något varv extra, eller helt enkelt lägga dit så lång kollektor som det får plats på er yta.
 
harry73 harry73 skrev:
10 kubik olja är ju jättemycket om man bara vill elda under de kallaste toppar. Vad kostar en kubik villaolja? Är det 10 - 15 tkr? då handlar det ju om över 100tkr som du kan köpa i förväg. Det borde räcka ett bra tag. Sedan kan man slippa fylla på under sommaren när USA ska bilsemestra och på julen när priserna brukar vara höga.
Det beror på hur mycket man vill hamstra.

S sblixten skrev:
Du kan koppla flera konsumentpumpar i serie.
Jag vet att ctc har styrning/är anpassade för detta, men skulle gissa att fler har det.
En fördel är att om en går sönder, så står du inte helt utan värme.
Kan, men det är knappast värt det. Om en klarar 90% av året, så kan jag toppa upp med olja och pellets sista biten (och det är antagligen inte mycket, för värmepumpen går ju fortfarande för fullt, de bara toppar vad den inte orkar).

B BSOD skrev:
Finns ju pelletspannor med automatisk start, precis som olja.
Finns, men det är såpass dyrt att jag aldrig kan räkna hem det i den här situationen.

B BSOD skrev:
Just nu ser ju elprisprognoserna ut att vara på en ganska hög nivå. Samtidigt så är det väldigt mycket vindkraft i planerna, så jag skulle inte vara förvånad om det ofta kommer ser ut som idag 10öre per kWh på natten och 1.5kr/kWh och upp på dagen.
Nja, det är många vidnkraftverk, men inte många TWh, och inte tillförlitlig tillgång.

B BSOD skrev:
Men det krävs ju ett smart system för styrning för att bibehålla komforten.
Det är inget problem, och behöver inte vara så smart. Det är bara ett steg till på trappan i dagens lösning. Den funkar helt enkelt så att pelletsbrännaren är ställd på en temperatur på utgående vatten, och oljebrännaren på en lite lägre. Så, slocknar pelletsbrännaren, eller om den inte räcker till, så går oljan in.

Nu skulle det istället bli att värmepumpen försöker hålla tempen, och klarar den inte det, så går oljan in. När man märker att oljan går in (visar med en lysdiod uppe i sovrummet) så kan man antingen låta oljan hantera det, eller, om man tror det blir långvaright, tända pelletspannan. När det blir varmare, så släcker man pelletspannan.

B BSOD skrev:
Så en i förhållande till huset rätt underdimensionerad värmepump hade jag satt in och kombinerat med pelletspanna i ditt fall. För att inte frysa marken helt så bör man nog fundera på kollektordimensioneringen något varv extra, eller helt enkelt lägga dit så lång kollektor som det får plats på er yta.
Ju, det är tanken, men kommer elprisläget att vara ett återkommande problem, så tror jag inte det lönar sig (och deras statens elbilssatsning kommer att krascha och brinna...).

När det gäller slingan, så har vi lätt plats för 1200 m, och med lite krångel kan vi nog få ut 800 m till. Det är tjock, stabbig lerjord, så perfekt för markvärme. Lägger vi på nedre delen av tomten så kommer slingan nästan att ligga i grundvattnet, och kommer att vara översvämmad vår och höst.
 
B
Men hur många MWh pellets / olja förbrukat ni per år då? Det är ju lite avgörande för hur mycket man kan investera med. Automatisk start av en pelletspanna behöver ju inte innebära en ny panna, kan ju vara ett rent byte av brännaren bara.

Skulle gissa att det inte dröjer många år innan villaoljan kostar närmare 20000kr per m3. Finns ingen anledning att den ska vara halva priset mot diesel. Klart den kommer finnas kvar, men den kommer bli så dyr om 10år att I praktiken alla som förbrukar mer än bara litegrann kommer byta mot andra bränslen.

Tror I alla fall att man bör satsa på smart styrning av värmepumpar, speciellt större anläggningar om man skaffar det. Det är många TWh vindkraft som byggs i vårt land, och länderna runt oss, och i princip alla planer finns det bara vindkraft. I alla andra kraftsystem i världen så innebär det en hyfsad andel timmar med lågt pris. Och en hel drös med timmar med höga priser, för att gasturbinerna som sköter peak-timmarna har hög rörlig kostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.