Har ett hus från 1945 med en altan (3.5x9m) ovanpå ett garage. Idag ligger det klinker på altanen men taket håller inte tätt längre så det måste läggas om.

Jag måste alltså lägga ett nytt tätskikt av något slag och dessutom få till mer fall på taket. Idag faller det kanske 2cm på 3.5m och vad jag förstått behöver jag ca 2cm/m.

Mina två huvudspår är:

1) Att lägga papp och sedan bygga trätrall över.
2) Rolla på ett tätskikt (typ badrum men för utebruk) och sedan ny klinkers.

Någon som har erfarenhet av dessa varianter på garagetak?

Vet inte heller hur jag ska ordna till fallet, två huvudspår även här:

A) Betong. Känns bökigt att jobba med och det krävs ca 2kubik om jag räknat rätt. Minimum gjuttjocklek skall visst vara 4cm. (sedan på med papp eller tätskikt)

B) Bygga ett "undertak" med regel och råspont som jag sedan lägger papp på (sedan trätrall på detta). Detta kommer bygga lite väl mycket i höjd tyvärr

c) Spackel är också ett alternativ, blir mindre volym än betong men betydligt dyrare om jag fårstått rätt. Krävs väl spackel som är fukttåligt?

Någon som har andra ideér, eller synpunkter på ideérna ovan?

/Janne
 
Jag antar att du har betong under? Då tycker jag att du ska välja vilket du helst vill ha, båda skulle fungera fint. Väljer du keramik så föreslår jag att du spacklar upp fallet med lämpligt spackel, applicerar ett tätskikt för utomhusbruk och sedan plattsätter.
 
jon_h skrev:
Jag antar att du har betong under? Då tycker jag att du ska välja vilket du helst vill ha, båda skulle fungera fint. Väljer du keramik så föreslår jag att du spacklar upp fallet med lämpligt spackel, applicerar ett tätskikt för utomhusbruk och sedan plattsätter.
Jag har betong under. En gjuten ram med en "kaka" gjuten som tak.Om jag kör på klinkervarianten; vad ska jag välja för spackel? De fukttåliga varianter jag tittat på kostar ju en fömögenhet med tanke på den volym jag kommer tvingas köpa.

Länken till det gamla forumet tackar jag för, om jag väljer trätrall verkar TIL-TAk vara en bra variant. Någon som har praktiska erfarenheter av den typen?
 
Du behöver ju inte alls spackla så tjockt som du hade behövt med betongen, du kan ju gå från noll upp till så högt det nu behövs.

Du kan kika lite på den här arbetsbeskrivningen.
 
Tack för alla svar!

Om jag räknar rätt behövs ca 0.4x35x90/2 dm3, ca 600 liter spackel. Dvs det blir en hel del ändå.
Om åtgången är 1.4kg/m2 och mm ger det ca 0.01x10x10/1.4=0.7dm3/kg. Dvs det krävs ca 900kg dvs 35 säckar. Den första prisindikation jag fått ligger på 300kr säcken.

Dock ser jag i arbetsbeskrivningen att de kräver:

"Terrasser och balkonger ska ha en vattenavrinning
på 1:100 för att minimera frostsprängning."

Vilket borde betyda att jag kan klara mig med ett fall på 1cm/m? Detta skulle innebära att jag bara behöver bygga upp 2cm vilket skulle halvera åtgången.

Någon som vet vad som gäller för denna typ av arbete 1cm/m eller 2cm/m?
 
1 cm/m, precis som det står.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.