Såg att Jula såld kompletta elcentraler för 999 nu.
Vad säger ni elektriker om dom här, är det skräp eller är dom ok, både att jobba med och kvalitetsmässigt?

Elektrisk normcentral som visas på Jula webbplatsen, med priset 999 kronor och kundbetyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer behöva 2 eller 3st snart, men känns onödigt att lägga ut 3000 om den elektriker som ska göra jobbet vägrar använda den centralen.
 
Kanske läge att fråga din elektriker vad han tycker, han lär knappast bry sig i vad folk på nått forum tycker.
 
När den väl sitter på plats är det nog ingen större skillnad mot en 'märkeslåda'. Den största skillnaden är hur lättarbetad den är (t ex snabbkoppling och möjlighet att vika fram skenan) och hur lätt det är att bygga på med fler prylar, som noll-/pe-plintar. Men för en liten central som redan innehåller det man behöver är väl inte det några större problem.
 
  • Gilla
tio_Pepe och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Kanske läge att fråga din elektriker vad han tycker, han lär knappast bry sig i vad folk på nått forum tycker.
Ja jag vet ju inte vem som kommer göra jobbet...
Tänkta att ni som jobbar med el kanske kan säga att den där är helt ok enl mig eller nej den skulle jag aldrig montera om en kund hade köpt
 
Skulle egentligen sitta infällda men det har inte Jula vad jag såg så kanske bäst att låta elektrikern stå för grejerna
 
Den är knappast farlig på något sätt, så om det tar en kvart längre tid för elektrikern att koppla in den borde vara ditt problem.
 
useless useless skrev:
Den är knappast farlig på något sätt, så om det tar en kvart längre tid för elektrikern att koppla in den borde vara ditt problem.
Jo men man vet ju hur kul det är när kunden har köpt grejer som intenör nåt vidare / värdelösa då är det inte roligt som hantverkare
 
Den funkar säkert men de flesta elare föredrar Hager å de är väl inte ens dubbelt så dyra på elkatalogen.se
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Skulle egentligen sitta infällda men det har inte Jula vad jag såg så kanske bäst att låta elektrikern stå för grejerna
Jag fick betala något runt 1800 kr för ett mycket större Hägerskåp för den elektriker jag fått mest förtroende för, så jag skulle nog fråga först.

Blir ju alltid debatt här om påslag o hantverkare , men de två bästa elfirmorna jag anlitat har gett rakt svar med ok pris.
 
F fribygg skrev:
Den funkar säkert men de flesta elare föredrar Hager å de är väl inte ens dubbelt så dyra på elkatalogen.se
Den billigaste 2-radiga Hagercentralen jag hittar där kostar 2500:- och då ingår bara tre dvärgbrytare. Det är betydligt mer än dubbelt så mycket.
 
Vore jag elektriker och min kund hade köpt installationsgrejorna på billigast möjliga butik hade jag inte lämnat garanti på jobbet.
Om Du inte unnar elektrikern möjligheten att tjäna en slant på prylarna kommer han antagligen ta ut mer pengar för arbetstiden. Enkel matematik, han måste ju också leva!
 
Disclaimer: Jag är ej behörig elektriker.
Jag råkade sätta upp en sådan Rutab i ett uthus i panik en gång, det är en tråkig historia, det lyser hemapul och har svårt att tänka mig att ngn elektiker mår bra av att hålla på med dem, kanske inget direkt fel med den men det är samma skrot och korn som biitema prylar. Man har ingen aning om brytarna eller jfb'n faktiskt fungerar efter ett år. Numera köper jag bara Hager grejer och det finns faktiskt ingen anledning att inte köpta riktiga kvalitets artiklar som abb, hager, garo etc. De kostar kanske 30-50% mer och det är inga pengar i sammanhanget. Låt elektikern handla grejerna, men fråga efter pris först så du inte får enligt ngn ahlsell lista.
Du kan se vad tex hager grejer kostar på eldirekt eller elbutik på nätet, räkna med att en seriös elektriker lägger på lite (30-40%?) på dessa priser.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Vore jag elektriker och min kund hade köpt installationsgrejorna på billigast möjliga butik hade jag inte lämnat garanti på jobbet.
Om Du inte unnar elektrikern möjligheten att tjäna en slant på prylarna kommer han antagligen ta ut mer pengar för arbetstiden. Enkel matematik, han måste ju också leva!

Varför skulle elektrikern inte lämna garanti på jobbet? Att man inte får garanti på prylarna är ju uppenbart, men jobbet ansvarar såklart elektrikern för oavsett vem som köper materialet.
Och att elektrikern måste sälja prylar för att kunna leva beror väl mest på en skev affärsmodell?

Jag har anlitat elektriker för att koppla in prylar jag själv har köpt. Det har aldrig varit några problem och timpriset har täckt elektrikerns kostnader.
 
  • Gilla
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
OM du får bra "kontakt" med elektrikern får du troligen handla kvalitetsprodukter för priser rätt nära det du betalar i lågprisbutikerna. Så innan du handlar ha en öppen och "ödmjuk" dialog med elfirman samt be om ett takpris så slipper du överraskningar.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
De gånger jag jämfört priser på Hager och Rutab och Biltema och vad de heter så har det skilt inget eller småpengar. Nu är det ju Jularea och det ska gudarna veta att det är svårt att stå emot. Jag åkte dit igår för att köpa termometrar och kom hem med en lövblås.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.