A
R Raskarn skrev:
Den störande i det här fallet är du. Låt folk vara ifred.
Jag? :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jag? :crysmile:
Nä TS. Har inte sett några indikationer på att du inte lämnar folk ifred för att sköta sig själva.
 
  • Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
E errakareby skrev:
Kan inte var och en får sköta sitt utan att någon ska lägga sig i. Hade en granne som tyckte att jag skulle klippa gräset, för det sänkte standarden på området, haha tänkte att jag skulle gjort det,ända tills gubbjäveln kom. Sen kanske inte alla har samma tankesätt som du? Man kanske inte ser riskerna med eldningen, och det kan vara bra att påvisa så att dom får upp ögonen för riskerna, sen vad man eldar skiter jag fullständigt i.
Du tänkte klippa gräset, men när någon påpekade att gräset behöver klippas, så trotsar du ihop? Moget jag undrar vem det drabbar mest
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
A
R Raskarn skrev:
Nä TS. Har inte sett några indikationer på att du inte lämnar folk ifred för att sköta sig själva.
Nä det är helt korrekt.
fram tills deras beteende orsakat mig skada innan är jag tyst.. (y)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
G Goboobog skrev:
De har markerat på tomten vad som endast kan vara byggplaner och jag har kollat med byggavdelningen i kommunen om de sökt bygglov och det har de, men inte pratat något med oss om det innan.

Så jag får se till att hålla noga koll på brevlådan så vi inte missar grannhörandet.
om de bygger och det följer detaljplanen samt är 4,5 meter från tomtgräns så sker inget.grannhörande ni får besked om att bygglov är beviljat.
 
G Goboobog skrev:
Inser att detta tydligen inte var rätt ställe att fråga på, trist :(
Inge fel att fråga här, men man får inte alltid svaren man vill ha. Speglar samhället helt enkelt, alla tycker olika och vissa vill prompt höras/synas mer än andra.

Precis som du månar om din tomt/fastighet så bryr sig alla andra om hur mycket andra ska få bestämma vad de gör på sina tomter.. dvs det blir lite känsligt ibland och de ”gapar lite mer”.

Om du nu har ett ungt par bredvid dig, som köpt sitt första gemensamma (troligen första hus..punkt) hus.. så är de troligen helt sprudlande med planer och drömmar för det.. De kanske inte vet/kan allt än.. men de har ju (som alla andra nybörjare) en inlärningsfas.. både till grannsämja, husjobberi och liv.

Man får försöka vara lite ”smidig”.. när (om) man ser att de gör något tokigt. Man vill ju inte dämpa deras glädje o renoveringsanda.. (både för man vet hur glad man var själv när man hittat rätt… + att om de skiter i sin fastighet och ställer upp massa bilar, sopor.. låter allt förfalla - så blir hela området/gatan ”tråkig” )

Risken är väl att du/ni redan fått lite av en ”surstämpel” av dem.. så de inte lyssnar alls just nu.

Jag hade själv blivit sur på bägge sidor :oops: (både om någon eldade för nära mitt hus samt om grannen pratade bakom ryggen på mig). Så det gäller som sagt att försöka vara lite smidig.. vända andra kinden till (mer än en gång).

Börja med lite vänliga gester, erbjud dem att tex hjälpa dem köra ett lass till tippen.. eller visa ett intresse för vad de gör / vill göra i sitt hus. Bara visa att ni bryr er och inte bara vill ”bråka”..

Ni behöver inte vara bästa vänner.. men ni kommer troligen bo grannar ett tag (med allt vad det innebär).

En bra relation av nått slag kan vara guld värt i långa loppet.. det kommer ju dyka upp mer/ annat som ni kanske inte tycker lika om framöver - har man en ok relation kan man prata och kompromissa då,. Om dem oxå!

(Dock fungerar det inte alltid, tyvärr…)
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
R Raskarn skrev:
Nä TS. Har inte sett några indikationer på att du inte lämnar folk ifred för att sköta sig själva.
Men om grannen sysslar med allmänfarliga och störande aktiviteter så sköter de ju knappast sig själva? Det är skillnad på att passivt låta trädgården förfalla och att på ett aktivt sätt utsätta grannskapet för terror och fara. :)
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
A
S Staffan-N skrev:
Men om grannen sysslar med allmänfarliga och störande aktiviteter så sköter de ju sig knappast själva? Det är skillnad på att passivt låta trädgården förfalla och att på ett aktivt sätt utsätta grannskapet för terror och fara. :)
Så länge de är inne på sin fastighet och gör detta så jo.
Sedan att de bryter emot lagarna där det har inget med att de inte sköter sitt att göra..
Däremot så sköter inte TS sitt.. Utan spanar och håller koll på andra... säger mer om TS än om grannarna...

Hur många stadsbor har man inte sett stå och elda sopor, rivningsdelar mm... Det är många det.. Varför säger jag inte ifrån?
Inte min ensak...
 
  • Arg
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Det är skillnad på att passivt låta trädgården förfalla och att på ett aktivt sätt utsätta grannskapet för terror och fara. :)
Och det är skillnad på att elda lite bråte och på att aktivt "utsätta grannskapet för terror och fara". :D
 
  • Gilla
  • Arg
Kunnasebilderna och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nä det är helt korrekt.
fram tills deras beteende orsakat mig skada innan är jag tyst.. (y)
Så du väntar alltså till huset brunnit ner innan du bryr dig ?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A
N nissebrun skrev:
Så du väntar alltså till huset brunnit ner innan du bryr dig ?
Nä det har jag inte skrivit eller sagt.
Men det finns saker jag kan göra för att råda ordning på situationen.
Jag kan blötlägga min fastighet och även fasad och samtidigt ringa brandkåren..
brandkåren behöver inte ha reda på att grannen bränner miljöfarliga saker vid samtalet. det märker de själva när de kommer dit..
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
"Det verkar som om grannen håller på med sataniska barnamord i källaren. Jaja, det är ju inte mina barn som drabbas, så varför skulle jag anmäla dem? Folk ska väl få göra som de vill på sin egen tomt, för fan!"
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
A
kashieda kashieda skrev:
"Det verkar som om grannen håller på med sataniska barnamord i källaren. Jaja, det är ju inte mina barn som drabbas, så varför skulle jag anmäla dem? Folk ska väl få göra som de vill på sin egen tomt, för fan!"
skillnad på miljöbrott och andra brott eller hur?

Eller är du av den skaran som vill ha miljöbrott som mord?

Blir lika skevt eller hur?
 
  • Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Det verkar som om grannen håller på med sataniska barnamord i källaren.
Tycker du det är riktigt jämförbart med att elda bråte?
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Om andra personer kommer till skada av något olagligt någon gör så tycker jag det finns fog att agera, även om det som görs sker på dennes private tomt.

Om det är att elda bildäck eller handla med stulna katalysatorer. Sälja knark till skolbarn eller bedriva bordell.

Det spelar ingen roll om knarket säljs på någons tomt eller på gatan. Det är för mig lika oönskat att det görs. Att man inte reagerar på om det sker 100 eller 100.000 mil från där jag bor är det ju en sak, man kan inte agera på allt.

Om grannen gör nåt olagligt som inte skadar någon annan så skulle jag låta det bero. Tex om jag ser in i grannens hus och han står och bränner hemma skulle jag skita i det. Om han säljer hembränt till skolungdomar skulle jag inte skita i det. Om han tittar på pirat-anskaffade filmer skulle jag också skita i det. (sen skadar indirekt någon både att bränna hemma (minskad skatt) eller titta på stulna filmer (filmbolaget)) men inte på samma sätt som om tjock svart rök kommer in i mitt vardagsrum och någon med lungproblem får söka sjukvård eller att jag får vattenbegjuta mitt hus för att förhindra att det brinner upp...
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.