N
Hej.
Trodde jag frågat detta innan , men verkar inte så...:thinking:
Jo. Jag ska ha ett badkar typ enpersons massage/bubbel men vill även ha normal dusch eller takdusch på samma plats.
Man kommer alltså stå i badkaret o duscha. Plats finns och golvbrunnen ä förberedd för att funka med detta.
Jag ska bada ! Har inte haft badkar på över 25 år, så att välja bort det nu finns inte på världskartan liksom :p

MEN var sätter jag väggbrickorna/Väggdosorna ?
Långt ner så att badkaret skymmer, och sen kromade rör upp till duschblandarn ?
Eller tvärtom-
Väggbrickor/väggdosor på duschblandar-höjd och sen ner med kromade rör till badkarets anslutningar ? Finns det ens såna duschblandare ???

(Helt uteslutet att dra två slangar till. Får inte plats och finns inga lediga fördelarposter)
LKs rörirör , och den väggen det ska sitta i/på är inte byggd än.
 
Sätt ett blandarfäste och sen ett duschset med badkarspip. Då blir all rördragning dold och du behöver bara en KV+VV.

Som på denna bild:
Blandarfäste och duschset med badkarspip monterade över badkar, dold rördragning, kaklade väggar.
 
N
Bernieberg Bernieberg skrev:
Sätt ett blandarfäste och sen ett duschset med badkarspip. Då blir all rördragning dold och du behöver bara en KV+VV.

Som på denna bild:
[bild]
Ja, det funkar ju med ett vanligt badkar, men ett massage/bubbel ska väl ha egna separata anslutningar för kallt/varmt. Det har jag tagit för givet.... men det stämmer kanske inte ?
 
Aha, missade bubblet. Vet inte mycket om sådana bad men verkar rimligt att det har inbyggd blandare och behöver egen anslutning.

Det snyggaste vore kanske om KV och VV kommer ur vägg dolt bakom badet och sen vänder in i vägg igen och dolt upp till blandarfäste. Då får du sätta väggbrickor och tvårörsfördelare bakom badet och anslut badet till dessa.

Exempel:
Metallisk tvårörsfördelare för dold VV och KV-installation bakom badkar
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Bernieberg Bernieberg skrev:
Det snyggaste vore kanske om KV och VV kommer ur vägg dolt bakom badet och sen vänder in i vägg igen och dolt upp till blandarfäste. Då får du sätta väggbrickor och tvårörsfördelare bakom badet och anslut badet till dessa.
Kan det bli problem med att det då blir för många genomföringar i plats för dusch?
 
M
Det brukar finnas en dusch på slang i bättre massagebadkar om inte annat så att man kan spola av karet efter badning massagefunktionen gör att en massa hud lossnar så man får alltid en riktigt rejäl skitrand efteråt.

Kolla om du klarar dig med en sådan handdusch jag gjorde det när jag hade lägenhet. I nuvarande massagebadkar sitter en fjäder som drar in slangen så den är bökig att använda för annat än avspolning, en annan aspekt att tänka på är att det blir jobbigt att kliva ur och i karet när du blir äldre vanlig dusch är då att föredra.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kan det bli problem med att det då blir för många genomföringar i plats för dusch?
Bra synpunkt. Det får ju finnas genomföringar för blandare i vägg men med mitt förslag så är det kanske gränsfall om man kan betrakta alla genomföringar som blir som till blandare.
 
N
Nu har jag funderat här:

Jag vill lösa det så här:
väggdosor på normal duschblandarhöjd rör i rör, sen utanpåliggande rör ner till nåt liknande blandarfäste som badkaren kopplas mot.
Går det att göra så kan man senare ta bortbadkaret och ha enbart dusch utan mer åverkan än två skruvhål från det nedre blandarfästet.
Men då är frågan, finns det duschblandarfäste för väggdos men + utgångar neråt ????
 
Det kan nog bli vettigt. Nackdelen med utanpåliggande rör är att du inte kan sätta badet ända mot väggen, det hade jag tyckt var viktigt för de bad jag ser framför mig.

För att få till det som du tänkt kan du sätta anslutningskopplingar för blandare på väggdosorna. Sen mellankopplingar med avstickare och till slut duschblandaren. Från avstickarna drar du utpliggande rör dit du vill ansluta badet. Kan avsluta med en avstängningsventil och ansluta badet med slang om det är dolt bakom badet. Vill du ta bort badet någon gång så kan du fimpa mellankopplingarna och rören som sitter på dessa.

Exempel på mellankoppling jag menar nedan, finns olika varianter.

Mellanrörskoppling för sanitetsinstallation, M26x1,5 med 10 mm avstickare, från FM Mattsson.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innan du planerar för mycket så kolla att baden du tänker dig behöver egen anslutning.
 
  • Gilla
nova383
  • Laddar…
Vilket bad ska du ha? Kanske lättast att kolla det först - så vet du sen hur det ska kopplas. Kanske behöver du inte koppla något extra till badet heller…
 
  • Gilla
nova383
  • Laddar…
N
M Morgonskiftet skrev:
Vilket bad ska du ha? Kanske lättast att kolla det först - så vet du sen hur det ska kopplas. Kanske behöver du inte koppla något extra till badet heller…
Ja, Jag har ett Bauhauskar på listan som jag tänkt mig, men ska kolla upp det tekniska lite mer .
 
N
Bernieberg Bernieberg skrev:
Det kan nog bli vettigt. Nackdelen med utanpåliggande rör är att du inte kan sätta badet ända mot väggen, det hade jag tyckt var viktigt för de bad jag ser framför mig.

För att få till det som du tänkt kan du sätta anslutningskopplingar för blandare på väggdosorna. Sen mellankopplingar med avstickare och till slut duschblandaren. Från avstickarna drar du utpliggande rör dit du vill ansluta badet. Kan avsluta med en avstängningsventil och ansluta badet med slang om det är dolt bakom badet. Vill du ta bort badet någon gång så kan du fimpa mellankopplingarna och rören som sitter på dessa.

Exempel på mellankoppling jag menar nedan, finns olika varianter.

[bild]
Innan du planerar för mycket så kolla att baden du tänker dig behöver egen anslutning.
Titta där... Där va en sån grej jag tänkte, men inte visste fanns. kalasbra : )
 
M
N nova383 skrev:
Nu har jag funderat här:

Jag vill lösa det så här:
väggdosor på normal duschblandarhöjd rör i rör, sen utanpåliggande rör ner till nåt liknande blandarfäste som badkaren kopplas mot.
Går det att göra så kan man senare ta bortbadkaret och ha enbart dusch utan mer åverkan än två skruvhål från det nedre blandarfästet.
Men då är frågan, finns det duschblandarfäste för väggdos men + utgångar neråt ????
Du behöver även en allpolig brytare till elen och den skall monteras i närheten av badkaret ofta sätter man den dold av karet.
 
BirgitS
M mnils skrev:
Du behöver även en allpolig brytare till elen och den skall monteras i närheten av badkaret ofta sätter man den dold av karet.
Är det lämpligt när man ska stå och duscha i karet?
Då kan det ju rinna vatten på väggen.
 
N
M mnils skrev:
Du behöver även en allpolig brytare till elen och den skall monteras i närheten av badkaret ofta sätter man den dold av karet.
Har satt en dosa så långt bort från tänkt dusch som möjligt, hamnar i andra änden av karet, dold bakom, Flexslangen dit går uppåt från dosan, så att ev. inläckage inte tar sig vidare. men brytare ??? Inga problem att sätta en till det uttaget långt bort utanför våtzon1, men visste inte att det behövdes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.