Hej! Vi har inte bra ventilation i vårt hus. Vi har självdrag. Vi flyttade in i december för en månad sedan. Huset är från 1970, souterräng, totalt 190 m², beläget i norra Stockholm.

FÖNSTER
Så fort temperaturen går under nollan (och ibland vid plusgrader), så täcks hälften av fönstren på övervåningen av imma mellan glasen. Jag har försökt att läsa på, och det ska kanske inte ha att göra med ventilationen utan med lister osv. på fönstret, men grejen är att imman försvinner ganska fort när vi sätter på köksfläkten på max. Man kan se att detta har pågått länge, då de fönster som är drabbade är i betydligt sämre skick mellan glasen. (I besiktningsprotokollet på frågan ”Hur fungerar ventilationen, har det varit några problem med kondens på insida fönster?” svarade de förra ägarna givetvis att ventilationen fungerar bra och nej, ingen kondens…) Vissa fönster täcks till 90% av imma ibland. Fönstren är från 70-talet, men i gott skick och förvånansvärt täta – man känner nästan ingen kall luft komma in, bara när det blåser storm.

SJÄLVDRAG OCH BERGVÄRME
För femton år sedan installerade de bergvärme. Vad jag förstår kan den ha förstört självdraget, då skorstenen inte värms upp längre (de hade oljepanna innan). Vinden ser ut som den brukar på ett självdragshus: lite mögelprickar men annars inget särskilt.

Det är en enorm skillnad i värme på neder- och övervåningen. Det är även kallt på golven på nedervåningen, men inte fuktigt. På nedervåningen finns sovrum och umgängesyta men i och med att det är kallt vistas vi nästan inte där. På övervåningen finns sovrum, köket, badrum och vardagsrum. Nästan alla element på övervåningen är avstängda, men det är varmt ändå. På nedervåningen har vi elementen på max – men det är kallt ändå. Kompressorn på pumpen byttes nyligen.

TILLUFT SAKNAS
Tilluftsventiler saknas helt i sovrum och vardagsrum. Dessutom kommer nästan ingen luft in genom de täta originalfönstren. Det finns en kassettinsats i den öppna spisen. I badrummen finns det frånluftskanaler i taket. I tvättstugan finns det frånluft ut mot fasaden. Luften inomhus känns lite unken efter en natt, men inte katastrof.

FRÅGA
Det finns mycket att göra på huset, men ventilationen känns prioriterad. Vad jag förstår har vi att välja mellan FTX och mekanisk frånluft (typ en fläkt i skorstenen). Vi älskar att det är så tyst här, så vi vill helst inte ha några fläktar som går, men vi har nog inget val. Vad säger ni? Jag är rädd att svaret vi får om vi bjuder hit en ventilationsexpert är beroende av vad den firman säljer (dvs. FTX, fläktar eller luftvärmepump). Jag är väldigt tacksam om ni har erfarenhet och kunskap som ni vill dela med er av.
 
Rickard.
För att självdrag ska fungera skapligt behövs minimum tilluftsventiler (typ freshventiler) i alla sovrum och frånluft i kök, tvättstuga och badrum som måste vara öppna. En sådan skitsak som att någon monterat kallraspjäll på köksfläkt/badrumsfläkt kan helt förstöra ett självdrags system.

På vintern ska det inte behöva eldas för att få självdrag utan temperaturskillnaden bör räcka om det är byggt okej.
 
D
Vårt hus från 1947 med självdrag "drabbades" av byte till bergvärme från eldad panna på 00-talet. Därvid blev luften riktigt dålig. Jag kunde testa i efterskott genom att prova att stänga alla tilluftsventiler som förra ägarens satte in som en mycket lyckad lösning. När vi senare byggde ut huset fortsatte vi på samma melodi med tilluftsventiler också i alla tillbyggda rum. Vi har 3 stora umgängesrum och 6 sovrum och 10 tilluftsventiler (största rummet har 2). Detta fungerar utmärkt.
 
Jag tror inte att köksfläkten släpper igenom luft om den inte är på. Har inte möjlighet att kontrollera på några timmar.

Om jag förstår det du skriver om kallrasskydd rätt, så krävs en fläkt för det, och det har vi bara i köket.
 
Utmärkt med egna erfarenheter. Tilluftsventiler känns som en nödvändighet, men jag är rädd att det kommer att göra huset mycket kallare. (Inte ett problem på övervåningen, men på undervåningen.)
 
Rickard.
U Umma01 skrev:
Jag tror inte att köksfläkten släpper igenom luft om den inte är på. Har inte möjlighet att kontrollera på några timmar.

Om jag förstår det du skriver om kallrasskydd rätt, så krävs en fläkt för det, och det har vi bara i köket.
Har du ingen annan ventilation i köket är det inte så bra.

I mitt hus hade tidigare ägaren monterat in kallraspjället som ofta följer med när dom bytte fläkt och ventilationen på den våningen var rätt dålig och det gjorde direkt märkbar skillnad när jag plockade bort den.

Vi får fortfarande liten mängd kondens på fönsterna i vissa lägen med stängda dörrar men det är inget problem. På sommaren får man ta lite mer eget ansvar och köra typ paxfläkt i badrummet och göra korsdrag.
 
D
U Umma01 skrev:
Utmärkt med egna erfarenheter. Tilluftsventiler känns som en nödvändighet, men jag är rädd att det kommer att göra huset mycket kallare. (Inte ett problem på övervåningen, men på undervåningen.)
Jag kan lova dig att den minimala värmeförlusten via ventilernas luftcirkulation är försumbar. Det är inte samma sak som att ha dålig isolering. Det är bara luften som byts--väggen blir inte nedkyld.
 
Ett enkelt sätt är ju att ta bort en del av tätningslisten på fönstren för att se om det blir bättre.

Problemet som fick oss att gå på full ftx konvertering var att det är svårt att få till tilluft på andra våningen va naturliga orsaker och eftersom våra sovrum ligger där blev det inte bra.

Nu har vi aldrig kondens på fönstren mer, ingen dålig luft, högre komfort och en imfri badrumsspegel på någon minut.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
U Umma01 skrev:
Utmärkt med egna erfarenheter. Tilluftsventiler känns som en nödvändighet, men jag är rädd att det kommer att göra huset mycket kallare. (Inte ett problem på övervåningen, men på undervåningen.)
Prova eventuellt som föregående skribent föreslog att ta bort en bit tätningslist på ett eller två av de två immigaste fönstren på övervåningen. Men jag skulle nog investera iallafall i ett stängningsbart (och ljuddämpat) tilluftsdon/väggventil och installera det så långt bort som möjligt från trappan till nedervåningen för att undvika kallras. Prova med en först så får ni se om fler behövs.

Har aldrig själv installerat väggventiler men googlade på montera tilluftsventil och hittade en helt ok guide på Vi i villas websajt, får tyvärr ej länka.

Ni verkar ha kvar skorstenen? Finns det någon eldningsmöjlighet eller läcker skorstenen eller är eldstaden bortmonterad? Om skorstenen är hel så fundera på att montera en kamin, snart kanske ryssen är här… :thinking:
 
Redigerat:
Vi hade imma mellan glasen på våra 2-glasfönster. Sedan lät vi renovera fönstren så att de blev täta samt fick isolerglas på inre fönsterbågen, och nu har vi ingen imma på dem längre. Om det hade varit stora problem med fukt inomhus hade vi ju fått imma på insidan, såsom vi får i badrummet om vi glömmer att slå på fläkten när vi duschar.

Har man tilluftsventiler ska det inte behövas drag genom fönstren. Bättre att luften går kontrollerat genom ventiler istället för att orsaka imma och röta inne i fönstren. Dessutom upplever jag att det inte alls blir lika kallt med ”drag” genom ventiler som med drag genom fönster och golv. På vintern när det ändå är rätt torrt kan man dessutom stänga tilluften i en del rum (helst inte sovrum).

Den kalla nedervåningen kan ha flera orsaker. Drag genom fönster och golv t.ex. Har ni källare eller krypgrund? Hur är golvet isolerat?
 
T
Som nämnts, bort med kallrasspjället ur köksfläkten (demontera slangen till fläkten och kika i hålet när fläkt startas, denontera vingarna som stänger när fläkt stängs av, montera ihop) samt montera en fuktstyrd frånmuftsfläkt i imkanalerna i badrum och ev. även tvättstugan, av typen som har ett grundventilationsflöde som alltid går. Kolla spec över ljudnivå. Som nämnt plocka bort några decimeter tätningslist upptill i sovrum samt i något avlägset rum nere. Sänk grundvärmen i huset och elda i kaminkassetten i öppna spisen dagligen vintertid. Öppna fönstret i badrummet när det duschas. Ha fönster på glänt för jämnan sommartid. Överväg tilluftsdon i sovrum. Billiga, enkla rådsom kan göra stor skillnad
 
Likane problem när vi flyttade in, ingen tilluft och täta 3 glasfönster. Satte in fresh ventiler i alla rum utom kök.
Även PAX i badrumet som alltid går och med extra fart vid fukt.

Försumbar ökning i uppvärmingskostnad med LVP
 
Som alltid slår jag ett slag för FTX-ventilation. Överlägset över tid. Ganska stor investering men det har du igen på energibesparingen och komfortökningen. Inte kul med paxfläktar (och annat skräp) eller en frånluftsfläkt på taket som suger ur alla värme. Dessutom slipper man alla hål i fasaden. Lycka till!
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Imma mellan fönsterglasen i kopplade tvåglasfönster beror på:
1: dels otäthet i innebågen så att varm fuktig inomhusluft kan passera ut.
2: dels att det är för ”tätt” mellan innebåge & yttebåge så att inte uteluften kan ventilera mellan bågarna.
 
T
F Folkson skrev:
Som alltid slår jag ett slag för FTX-ventilation. Överlägset över tid. Ganska stor investering men det har du igen på energibesparingen och komfortökningen. Inte kul med paxfläktar (och annat skräp) eller en frånluftsfläkt på taket som suger ur alla värme. Dessutom slipper man alla hål i fasaden. Lycka till!
Men gör mina billiga och enkla förslag till åtgärder före fundering på FTX. Imkanalen i köket ihop med en varm, murad skorsten är hjärtat i ett äldre hus byggt med ajälvdragsventilation. Återställ det först och se hur det blir och har fönster och ventiler extra öppna på glänt på sommaren. FTX innebär stora ingrepp, väldigt förfulande men framförallt så låter det. Jag wvär på att jag aldrig frivilligt kommer att sova i ett hus med FTX. Finns som med allt annat olika kvalite på typ "Pax"
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.