C cpalm skrev:
Problemet är väl om de tömmer de med en sådan där griparm, då måste tunnan stå fritt.
Men det kanske man inte gör med de där flerfackstunnorna?
Nej de kör manuellt. Om de skulle börja med sådant så får man väl dra fram tunnan en meter så de når den utan att riva muren. Men det är mycket osannolikt. De bilarna kan nog bli groteskt dyra om de ska ha 4 olika fack och de tömmer ovanfrån.
Dessa bilarna vi har så töms vad jag sett småboxarna uppe på bilen. De hänger den på en arm som åker upp.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Sussie_ skrev:
Blir ju mycket intressant hur det tror att detta ska gå till. I vår bostadsrättsförening fick vi inte ha kvar sophanteringen i källaren för att det inte var bra arbetsmiljömässigt för sophämtarna, hus byggt på 30-talet mycket oergonomiskt. Så vi har kärl för att slänga hushållssopor och annat nära vägen istället. Sen har vi en återvinningsstation rakt över gatan men där ska det byggas nya hus och återvinningsstaionen skulle ersättas av någon annan placering längre bort

. Så undrar var det har tänkt sig att placeringen av detta? Har politikerna tittat på hur det ser ut i verkligheten, i storstäderna är ju det snart bebyggelse överallt med inte många meter mellan husen så man kan ju undra var dessa lokaler i nära anslutning till bostaden ska placeras?
Kan bara hålla med om det sista du skriver. Tänkte samma när jag hörde det igår på radion.

Men nog hade ni kunnat lösa det i er brf? När jag för många år sen var med och tog hem källsortering till vår brf gjorde vi helt enkelt så att vår ”vaktmästare” tog ut kärlen och företaget vi anlitade för att hämta tog dom vid gatan. Alla nöjda.

Sen jag flyttade till villa och under en tid hade fyrfackskärl önskar jag att det skulle bli standard i hela landet. Tror återvinningsgraden skulle öka markant. Visst är det många som knorrar över hur jäkla komplicerat deras liv helt plötsligt blivit, men så svårt är det inte att lägga plast för sig och kartong för sig.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
kisumisu
A AndersS skrev:
Samma här vid fritidshuset kan välja två tunnor och 8-10 fack, allt kan källsorteras, fungerar hur smidigt som helst. I bostaden har vi systemet med en tunna för avfall respektive matavfall i olika påsar, resten får köras till återvinning,
Väljer systemet med två tunnor 7 dagar i veckan av 7 möjliga.:D
Låter som smidigt system. Men jag hoppas inte dessa kommer till oss. Här väger man hushållssopor.
 
tensiden tensiden skrev:
Kan bara hålla med om det sista du skriver. Tänkte samma när jag hörde det igår på radion.

Men nog hade ni kunnat lösa det i er brf? När jag för många år sen var med och tog hem källsortering till vår brf gjorde vi helt enkelt så att vår ”vaktmästare” tog ut kärlen och företaget vi anlitade för att hämta tog dom vid gatan. Alla nöjda.

Sen jag flyttade till villa och under en tid hade fyrfackskärl önskar jag att det skulle bli standard i hela landet. Tror återvinningsgraden skulle öka markant. Visst är det många som knorrar över hur jäkla komplicerat deras liv helt plötsligt blivit, men så svårt är det inte att lägga plast för sig och kartong för sig.
Vi är för liten förening för att vi ska ha fastighetsskötare och att det skulle ligga på dem boende är inte riktigt realistiskt upplägg. Det är ett mycket trångt utrymme i källaren som ligger dumt till på baksidan av huset, mitt i huskroppen ungefär så det är en rejäl bit att dra fram kärlen till andra sidan huset. Dessutom väldigt backigt så ser inte riktigt hur det skulle vara görbart på vintern om det skulle ligga på de boende.

Det finns ingen gård heller som tillhör husen så där kan man inte placera ett litet sophus utan de ligger längs med gatan och på andra sidan husen är det en stor kulle/berg med en smal gångväg.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
N Nick 72 skrev:
Finns ju sen tidigare bilder på 4facks kärl. Här är en länk med beskrivning hur det fungerar och även en länk till en film som förklarar lite mer
[länk]

Det är ju ännu inte bestämt att kommunerna ska ta över vad jag vet men ett förslag. Om det sen blir så är det ju upp till varje kommun hur man gör. Och dessa 4fackskärl är ju för villor och det är ju inte där den stora utmaningen är att ersätta återvinningsstationer
Det är egentligen ganska enkelt att lösa även för flerfamiljshus. Varje förening och hyresvärd får upplåta en plats för sopsortering. Där jag bodde så delade vår "gård" på ett sophus, då är det såklart fullstora tunnor som står där inne som töms lite oftare.
Vet att kommunala bolaget gjorde en sorteringsstation där de har underjord och då blir det ju bara "tunnor" som sticker upp.
Visst de måste fixa bygglov, men de måste de ju godkänna om de ska ta bort alla dessa stationer som ser för jävliga ut.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Cheesen
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag har försökt läsa mig till hur dom har tänkt att det nya systemet med återvinning skall gå till men har inte hittat så mycket information i ämnet. Jag tror inte att bara för att man flyttar återvinningen till en ”källare” så kommer folk att återvinna mer. Vill man återvinna och tror på att det är viktigt för miljön kommer man att återvinna. Skiter man i miljön så återvinner man inte.

Hur är det tänkt i villaområden? Var skall man lämna sitt återvunna material?

Kul att veta hur ni andra resonerar.
Man får väl börja smyga ned med skiten i grannens källare.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
N
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag har försökt läsa mig till hur dom har tänkt att det nya systemet med återvinning skall gå till men har inte hittat så mycket information i ämnet. Jag tror inte att bara för att man flyttar återvinningen till en ”källare” så kommer folk att återvinna mer. Vill man återvinna och tror på att det är viktigt för miljön kommer man att återvinna. Skiter man i miljön så återvinner man inte.

Hur är det tänkt i villaområden? Var skall man lämna sitt återvunna material?

Kul att veta hur ni andra resonerar.
I vår kommun har fastighetsnära insamling införts för villor och radhus. Vi har alltså två tunnor med fyra fack i varje där man sorterar brännbart (kökssopor), matavfall, färgat glas, ofärgat glas, papper, tidningar, plast och metall.
I och med det har ju behovet av återvinningsstationer minskat. Kvar är väl att lösa frågan för mindre hyresfastigheter. De större har ofta återvinningsrum.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
I vår kommun har fastighetsnära insamling införts för villor och radhus. Vi har alltså två tunnor med fyra fack i varje där man sorterar brännbart (kökssopor), matavfall, färgat glas, ofärgat glas, papper, tidningar, plast och metall.
I och med det har ju behovet av återvinningsstationer minskat. Kvar är väl att lösa frågan för mindre hyresfastigheter. De större har ofta återvinningsrum.
Vet inte om din kommun är Motala men de har praktiskt ännu inte genomfört 4 fack för alla villor och fritidshus trots att de påstår det.
 
N
F fribygg skrev:
Vet inte om din kommun är Motala men de har praktiskt ännu inte genomfört 4 fack för alla villor och fritidshus trots att de påstår det.
Det stämmer! Fritidshus har väl kvar abonnemang med "vanlig" tunna och tömning under perioden maj - september. Sedan finns det väl några fåtal permanentboende som ännu så länge valt att ha kvar sin gamla tunna (till en 1000:- högre kostnad per år än fyrfack).
Frågan är nog hur länge de kommer tillåtas ha den varianten kvar. Blir dyrt att köra med särskild sopbil för att tömma dessa få tunnor utspridda över hela kommunen.
 
Känner på mig hur det här riskerar att sluta:
Insamlingscontainrarna försvinner och blir något fack i FNI-tunnorna fullt (för att man konsumerar massa mjölk eller dricker 8 backar pilsner om dan) så får man beställa extratömning med rejäl avgift.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Intressant det där med "återvinningskärl i källaren"
Har någon nämnt det för renhållningsarbetarnas fackförening...?
Det var länge sedan Renova & Co bar upp några kärl från källaren och tömde. Allt ska placeras på gatuplan eller kunna dras fram enkelt.
Totalt ogenomtänkt förslag, även om tanken i grunden är bra. Vi måste få rejäl snurr på ett enkelt, lättåtkomligt och välstädat återvinningssystem.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
kisumisu
M MagHam skrev:
Känner på mig hur det här riskerar att sluta:
Insamlingscontainrarna försvinner och blir något fack i FNI-tunnorna fullt (för att man konsumerar massa mjölk eller dricker 8 backar pilsner om dan) så får man beställa extratömning med rejäl avgift.
Jepp eller som vi har kg avgifter. Dem lär nog inte tas bort. Blir dyrt slänga bla glas då.
 
A AndersS skrev:
Kalmar eller rättare Kretslopp Sydost har haft stora problem och fortfarande, nu är problemet med påsarna till matavfall i plast som inte kan renas och hamnar sönderflisat på åkrarna.
Så har vi haft det i några år och nu delar man gratis röda plastpåsar till övrigt avfall för att optisk avlösning ska fungera och då bara två färger rött och grönt. Troligtvis vill inte de som satsat på den lösningen att man kastat bort xxx Mkr. Glöm den lösningen, den kommer aldrig att klara det som nu beskrivs.:thumbdown::thumbdown:
Jodå, den optiska sorteringen är helt klart en bra princip. Det är bara genomförandet som blivit ett rejält haveri hos KSO i Kalmar, eller inte så "bara" för oss stackars hushållsavfallskunder som måste vara med och betala för eländet.
En optisk sorteringsanläggning kan enkelt byggas ut för att hantera det antal fraktioner som behövs, vanligtvis 8 om det blir fastighetsnära insamling. Detta har också gjorts i bl a Eskilstuna.

KSO och/eller Möre Biogas kan inte skilja isär plastpåsar och komposterbart avfall, men en kan ju fråga sin lokala representant i KSO:s styrelse hur det kan komma sig att Svensk Biogas' anläggning i Linköping klarar av det - är det magi, kanske?
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Det stämmer! Fritidshus har väl kvar abonnemang med "vanlig" tunna och tömning under perioden maj - september. Sedan finns det väl några fåtal permanentboende som ännu så länge valt att ha kvar sin gamla tunna (till en 1000:- högre kostnad per år än fyrfack).
Frågan är nog hur länge de kommer tillåtas ha den varianten kvar. Blir dyrt att köra med särskild sopbil för att tömma dessa få tunnor utspridda över hela kommunen.
Jag kan inte få fyrfack i Motala kommuns landsbygd trots att jag har abonnemang för permanenthus.
Upplever det som om mina grannars val av sophämtning och kommungränsernas placering styr vad jag kan få och det lär inte varit avsikten med fyrfack.
 
  • Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det behövs definitivt fler ställen att återvinna fler saker. I Kalmar finns FTI-s stationer för kartong, plast, glas, metallförpackningar och papper.

Vill man återvinna en stekpanna eller annat FTI inte tar måste man ta sig till en av två återvinningsstationer som kommunen driver som är placerade där varken kollektivtrafik eller cykelvägar finns.
Resultatet blir sopberg vid STI-stationerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.