Det är en lång tråd och fullt begripligt att inte ha koll på allt. Tolkar jag ditt inlägg rätt så är vi i fas. Haken är en säkerhetsdetalj för att förhindra just bakbrand via bränsleintaget. (y) Kan förstås gör någon form av spjäll i luckan men om steglös justering inte behövs så är haken snyggare...
Mvh Findus
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Fått till en skiva på vedlåren.
En kollega hade tagit rätt på ett skrivbord med ekskiva. Har medvetet låtit bli att slipa eller rengöra. Snygg patina går inte att tillverka. Enkel sarg som utgångspunkt för vidare inredning.
Vedlår med orenoverad ekskiva, vita luckor och provisoriskt omgjort avlopp ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Drog om det provisoriska avloppet från köket på övre däck. Nu ligger det slickat efter ytor där det skall gå att bygga in. Därmed så blir skivan mycket mer användbar.
Nu kan det ju hånda att det tar ett tag innan nästa steg. Därför gjorde jag egna rörklammer. De som finns att köpa är erbarmigt fula. Kanhända att jag måste se dem i några år...
Hemmagjord träklämma som håller ett vitt avloppsrör intill en ljus trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
  • Gilla
PellePeps och 25 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Därför gjorde jag egna rörklammer. De som finns att köpa är erbarmigt fula.
Det är ju lysande! (y) Tänk att endast byte av mtrl och en marginellt mindre fyrkantig design kan göra sådan himmelsvid skillnad.
Själv föredrar jag bladskruvar för rörfixering, men för tjocka avloppsrör i äkta plast så blir det lite som att plantera petunior runt ett kärnkraftverk...
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Jag kom på att jag sett en kille på YouTube som höll på att bygga rörliga delar med trä mot trä. Han använde grafitpulver för att smörja. Enligt honom gjorde de stor skillnad. Du kan ju prova om lådan känns tung att dra ut eller att få in.
 
PellePeps PellePeps skrev:
Jag kom på att jag sett en kille på YouTube som höll på att bygga rörliga delar med trä mot trä. Han använde grafitpulver för att smörja. Enligt honom gjorde de stor skillnad. Du kan ju prova om lådan känns tung att dra ut eller att få in.
Filt som är självhäftande har jag använt många gånger, om det nu ska gå lätt i en båt.
 
hsd
Jag har gamla trämöbler och där lådor har gått trögt har jag bara använt en ljustump att"smörja"glidytorna med, funkar hur bra som helst
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Tack för omtanken.
Har föregripit problemet.

Stora lådan har kullager. De mindre har nylonklotsar som det glider på. Kommer troligen inte behöva smörjas.

En anledning att lådor i gamla möbler kärvar är att det är för lite glapp. Är det tight från början så kan det bli för trångt när möbeln utsätts för fuktförändringar. Jag är medveten om det och har kanske aningen mer luft än nödvändigt.

Sedan har jag valt ett system med glidlist i stommen som löper i ett spår i lådsidan. Det brukar fungera bättre än franska lådor i miljö där man kan förvänta sig säsongsvariationer.

Mvh Findus
 
  • Gilla
PellePeps och 3 till
  • Laddar…
Inte hänt så mycket under vintern. Har eldat förstås.
Förra veckan gjorde jag en större och förhoppningsvis bättre eldkorg.
Nyligen tillverkad svart eldkorg av metall med vertikala spjälor på ett arbetsbord utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den tidigare konstruktionen var i flera delar och med några kanter på väg ner där veden kunde haka upp sig. Den nya är större och mycket renare på insidan.
Nybyggd svart eldkorg i metall placerad på arbetsbänk med verktyg och pallar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modifierade även pelletsbrännaren då den nya eldkorgen inte var på exakt samma höjd som den tidigare. Såvitt jag sett hittills är det en förbättring.

Nu till nästa projekt...
Det har inte undgått mig att oljan stigit lite i pris. Det är hursomhelst dags för alternativ. Funderar på om det går att konstruera än bättre pelletskamin att ersätta reflexkaminen med. Har mer erfarenhet att bygga idéerna på efter vintern och det senaste projektet. Så jag började skissa upp lite idéer...
Skiss av idéer för förbättrad pelletskamin med gravitationsmatning och brännkammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte något färdigt förslag. Bara lite tankar.

Önskemålen.

Bränna mellan 0,5-0,7kg i timmen.
Kan gärna få ge lite mer direkt värme.
Tillräckligt säker för att brinna när jag sover eller är borta.
Magasinet skall kunna fyllas med en hel säck på en gång.

Tvivlen.

Går det att få rätt dosering på bränsle och luft för att röret avsett till reflexkaminen (76mm diameter) skall duga?
Får det plats på den givna ytan ca 30x40cm?
Kan gravitationsmatning användas till ett dygnsmagasin?

@Workingclasshero
Storleksmässigt närmar jag mig grejer som kan fungera i en bil. Jag kan förstås använda grovt gods och isolera med sand då vikten inte spelar någon roll i en båt. Men resten av konstruktionen. Mått... förbränningsteknik... bränslematning... Hur rören kan arrangeras så att den tar minimalt med plats. Det kan vi båda tänkas ha nytta av.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Inte hänt så mycket under vintern. Har eldat förstås.
Förra veckan gjorde jag en större och förhoppningsvis bättre eldkorg.
[bild]
Den tidigare konstruktionen var i flera delar och med några kanter på väg ner där veden kunde haka upp sig. Den nya är större och mycket renare på insidan.
[bild]
Modifierade även pelletsbrännaren då den nya eldkorgen inte var på exakt samma höjd som den tidigare. Såvitt jag sett hittills är det en förbättring.

Nu till nästa projekt...
Det har inte undgått mig att oljan stigit lite i pris. Det är hursomhelst dags för alternativ. Funderar på om det går att konstruera än bättre pelletskamin att ersätta reflexkaminen med. Har mer erfarenhet att bygga idéerna på efter vintern och det senaste projektet. Så jag började skissa upp lite idéer...
[bild]
Inte något färdigt förslag. Bara lite tankar.

Önskemålen.

Bränna mellan 0,5-0,7kg i timmen.
Kan gärna få ge lite mer direkt värme.
Tillräckligt säker för att brinna när jag sover eller är borta.
Magasinet skall kunna fyllas med en hel säck på en gång.

Tvivlen.

Går det att få rätt dosering på bränsle och luft för att röret avsett till reflexkaminen (76mm diameter) skall duga?
Får det plats på den givna ytan ca 30x40cm?
Kan gravitationsmatning användas till ett dygnsmagasin?

@Workingclasshero
Storleksmässigt närmar jag mig grejer som kan fungera i en bil. Jag kan förstås använda grovt gods och isolera med sand då vikten inte spelar någon roll i en båt. Men resten av konstruktionen. Mått... förbränningsteknik... bränslematning... Hur rören kan arrangeras så att den tar minimalt med plats. Det kan vi båda tänkas ha nytta av.

Mvh Findus
Hej Findus
Mina mått HxBxDjup är ca 60x30x20 så jag tänker mig betydligt mindre. Svårigheten ökar nog med mindre mått som mina. Jag tänker mig en panna i en av lastdörrarna som jag eldar utifrån med värmeavgivning på insidan av dörren. Värmeavgivaren tänker jag mig en tjock 10mm plåt eller mer så värmen blir trög. Skorstenen ska gå på utsidan med ett stöd i dörrgångjärnets linje så det går att öppna dörren om det behövs, eller hjälpa till att värma ett förtält. Ved tänker jag mig grangrenar, de har högt energivärde.
Min gissning är att min panna kommer se helt annorlunda ut, men jag följer dina framgångar med stort nöje och försöker lära mig något :)

Lurar på ditt dygnsmagasin, är det något du kan fylla på utifrån på något smart sätt så du slipper ved och bös inne i båten.
Ett magasin du kan dra upp utomhus och stoppa in det mindre magasinet i stället så du kan elda inifrån?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Googlade lite snabbt för att hitta principen och insåg då att jag blandat ihop rocket heater med andra förbränningsmodeller. :oops:

Nå, nu när jag kalibrerat om min mentala modell så poppar en annan tanke upp.
Om asklådeluckan öppnas så flödar luft in den vägen, vilket bör öka risken för bakbrand upp genom vedmagasinet då den kylande tilluften förbi veden minskar. Flödesändringarna bör vara beroende på hur mkt asklådeluckan är öppen. Gissar att det är balanspunkten mellan nödvändig extra tilluft för maximal förbränning och för stor öppning som du nu testar fram?

I ljuset av ovanstående hypotes framstår spärrhaken för asklådeluckan som en säkerhetslösning mot både bakbrand och utläckande glödande kol vid sjögång. (Men det kanske den varit hela tiden fast jag läst slarvigt...)
Den där är intressant, ungefär som jag har 2 kokskaminer på 2 olika plan i samma skorsten/pipa.
När jag eldar i vardagsrummet så går rökgaserna förbi anslutningen till kaminen i sovrummet på övervåningen, men rökgaserna har sådan fart att det blir undertryck i kaminen på övervåningen. Så, jag tror att skorstenslängden gör att det blir sådant drag att det inte börjar brinna baklänges.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Mina mått HxBxDjup är ca 60x30x20
Det är inte mycket att jobba med. Ser två vägar framåt.
Antingen en traditionell kaminlösning med eldstad och lucka med rökgång rakt ut. Fördelen är förstås att du kan elda med vad som helst.
Eller en liten raketbrännare. Är rätt säker på att det går att göra en välfungerande rocket stove. Men den får antingen löjligt liten kapacitet eller så blir den väldigt känslig för bränslet. Storlek och struktur blir avgörande.
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
grangrenar
kanske inte fungerar.

Om jag skall försöka förklara.
Utrymmet efter isolering som behövs blir litet. Eldkorgen bör släppa igenom mycket luft för att fungera med olika bränslen. Ju mer finfördelat bränslet är desto tätare måste korgen vara. Det finns en gräns där tätheten ger för dåligt drag för att större bitar skall brinna bra. Ju mindre brännare desto snävare gränser för bränslet.

Jag kommer undan genom att ha större yta i en större brännare vilket gör att en täthet som fungerar med pellets även kan hålla igång större pinnar.

Inget av ovanstående är säkert. Testa och se. Bara roligt att ha fel vid grundforskning.

Mvh Findus
 
  • Gilla
gusvo085 och 2 till
  • Laddar…
Några tankar om funktionen.
Schematisk ritning av en pelletspannas luftflödes- och brännkammardesign, med text och pennor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tilluft från tre ställen.
Först uteluft. Den kommer diktera en del då den kommer från samma sida där röken skall ut. Den kan gå i en svetsad kanal direkt innanför ytterplåten. Kommer ut i samma höjd som brännaren från sidan vid luckan.

Tilluft via spjäll i luckan. Luckan blir så hög att den även servar asklådan.

Tilluft via ytterrör utanför matarröret för pellets. Lagom mycket luft här kyler matarröret.

Brännkorgen gör jag som en del av en offerplåt till taket i eldkanalen.

Ett kort stigrör borde underlätta efterförbränning. Kanske ett kort offerrör här också.

Därifrån en böj nedåt sedan ut genom skorstenen.

Jag har ritat sektionen med allt på rad. I den jag kanske gör så går det runt ett varv för att rymmas. Får göra en kartongprototyp för att se om det går att separera varma delar från pelletsmatningen tillräckligt bra. Vill helst inte ha vinkel på matarröret.

Mvh Findus
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Jag vill inte vara den som punkterar dina idéer, för det är friska idéer som driver utvecklingen framåt. Men här ser jag några "problempunkter".

T.ex övergången mellan stort tvärsnitt till litet i pelletsmatningen, Där är det stor risk att det "valvar" sig och du får stopp på matningen,

Är det tänkt att vara ett gallerstopp längst ner på röret där det skall brinna? Är det det som man såg på dina tidigare bilder eller skall det se ut på något annat sätt? Hur stort är det mellan "spjälorna" i "gallret? Det måste vara tillräckligt litet/trångt så att inte mindre bitar ramlar direkt ner i asklådan och fyller den. Ser en stor risk med att det åker ner mindre pelletsbitar samt halv förbrända pelletsar som i förtid fyller asklådan.

Sedan behöver du nog någon typ av tätslutande lock på pelletsförrådet för att minimera lufttillförsel den vägen och minska risken för bakbrand i matarröret..

Ingen fläkt som tillför luft från rummet eller blir självdraget så stort att det inte behövs?


Detta var några funderingar på dina idéer från en som eldat pellets i två pelletsbrännare sedan -97.
 
Roligt med svar. Tack!
R roli skrev:
Jag vill inte vara den som punkterar dina idéer
Haha... Undvik då att säga det det första du gör ;). I all välmening så tycker jag att det du säger blir mer slagkraftigt om du inte ursäktar dig innan du börjar. Efter ”jag vill inte” förväntar jag mig givetvis att du kommer försöka punktera planen. Om jag inte var jag kanske jag skulle läsa dig på det sättet. Vore synd då det blir svårare att se sådant som för utvecklingen framåt om man läser negativt.
R roli skrev:
övergången mellan stort tvärsnitt till litet i pelletsmatningen, Där är det stor risk att det "valvar"
Det här redde vi ut förra gången.
Se inlägg #474 #480 #484 #485 #487 #492 #495
Har eldat mycket med den tratten. Den fungerar men valvar kanske 2-3% av gångerna. Föreställer mig att en ökning från 55 till 60mm borde öka driftsäkerheten väldigt mycket.
Röret som matar ner i den gamla lutar. Om den nya får ett helt lodrät rör så borde även det förbättra driftsäkerheten.
R roli skrev:
Hur stort är det mellan "spjälorna" i "gallret?
Den första korgen jag gjorde hade 7mm mellan spjälorna. Då fanns en tendens till det du skriver. Att pellets rasar igenom lite tidigare än jag önskat och att pellets eldning då producerade mer aska än vid eldning med ved. Fortfarande utan att sota.
Har minskat till 6,2mm (M8 mutter) i nya tratten. Nu rinner mycket mindre glödaska igenom och mängden aska som pelletseldning producerar är ungefär som vedeldningen.

Kan förstås vara så att den nya korgen försämrat vedeldningen och att ved numera brinner sämre :confused:. Men såvitt jag kan se är det inte så. Har inte varit så seriös att jag väger askan. Har bara min känsla att gå på ;).
R roli skrev:
Ingen fläkt som tillför luft från rummet
Har mekanisk ventilation i båten. För att få det att fungera behövs också ventilation rakt ut så att luft kan ta sig in när det blir undertryck. Utöver de ställen där luft läcker in pga springor och glappande tätningar så har jag även gjort inluft i skorstenen. Se inlägg #433.

Mvh Findus
 
Har eldat mycket med den tratten. Den fungerar men valvar kanske 2-3% av gångerna. VALVAR? Vad betyder det, att det fastnar?


Röret som matar ner i den gamla lutar. Om den nya får ett helt lodrät rör så borde även det förbättra driftsäkerheten. Funderar över om det kan packa sig lättare med ett lodrätt rör och på så sätt fastna lättare, kan det hjälpas av med svetsade tvärribbor längs det lodräta rörets insida?

Kan förstås vara så att den nya korgen försämrat vedeldningen och att ved numera brinner sämre :confused:. Kan det vara så att mer järn i korgens nederkant kyler härden?

Har inte varit så seriös att jag väger askan. Har bara min känsla att gå på ;). Hm, när jag jobbade med Euro6 så vägde jag urean som klumpat sig inne i ljuddämparen, så vägning ska inte underskattas.

När jag ser din skiss så är det så jag har förstått att det fungerar och så kommer jag bygga, med skillnaden att jag ska ha keramik precis där det brinner innan sekundärluften. Det för att få upp temperaturen, att ha järn där tror jag sänker temperaturen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.