Räknade på 10 (0,3 watt)smarta puckar lite snabbt vad dom drar under ett år och fick fram 25920 watt. det är lite watt det.
 
Då har du räknat fel, satt kommat galet. 0,3w blir 2,6 kwh eller 5 kr per år. Många av dom sparar ju in en del också även om det inte alltid är huvudsyftet.

Min utebelysning drar några hundra watt. Väldigt fint att de sätts på automatiskt vid skymningen och stängs av på morgonen.
 
Någon hade mailat nexa och dom sa att en av deras pluggar tydligen drar 2,5-3 watt i standby läge. kanske får man dra i väg ett mejl själv för att se. är det så mycket så...ja då blir det mycket helt enkelt.
 
Nej det är inte mycket pengar men allt är ju relativt. Du kanske tar med egna öl till krogen, vad vet jag.
 
D Derbyboy skrev:
Då har du räknat fel, satt kommat galet. 0,3w blir 2,6 kwh eller 5 kr per år. Många av dom sparar ju in en del också även om det inte alltid är huvudsyftet.

Min utebelysning drar några hundra watt. Väldigt fint att de sätts på automatiskt vid skymningen och stängs av på morgonen.
Räknade på 10 pluggar och då blir det rätt.
 
D Derbyboy skrev:
Nej det är inte mycket pengar men allt är ju relativt. Du kanske tar med egna öl till krogen, vad vet jag.
Nä men man kan dra ett par snabba på vägen :cool:
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
Räknade på 10 pluggar och då blir det rätt.
Ja då blir det rätt men vill du inte ha smart hem för att puckarna drar för mycket ström då e det fanimej illa.

Jag har en sensor i min krypgrund som mäter RF. När RF går över eller under vissa värden så startar alt. stänger avfuktaren av sig. Förstår du vilket jävlas jobb det besparar mig (det är trångt där nere) Förstår du hur mycket pengar det besparar mig att avfuktaren inte står och går 24/7? Svaret på sista frågan är 200w/h.
 
B
A aka_the_barf skrev:
Räknade på 10 (0,3 watt)smarta puckar lite snabbt vad dom drar under ett år och fick fram 25920 watt. det är lite watt det.
Har du kraftiga huvudsäkringar? :crysmile: 26kW blir ju ca 37A bara för att driva puckarna. Antar att du menar 3W eller 26kWh/år.
 
B BSOD skrev:
Har du kraftiga huvudsäkringar? :crysmile: 26kW blir ju ca 37A bara för att driva puckarna. Antar att du menar 3W eller 26kWh/år.
Ja givetvis per år. annars hade jag inte behövt någon värmepanna alls :cool:
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
Jag bor i ett självdragshus från 1947(funkis eran) där jag förbättrat ventilationen med frånluftsfläkt i badrummen. För en tid sedan köpte jag en mät "puck" från airthings där man kan se CO2, VOC, radon och andra värden på inomhus luften.
Märkte snabbt att CO2 värden steg kraftigt i sovrummet och andra ställen där man vistades länge, även på vintern när självdrag funkar som bäst. beror nog på att man eldar för lite och har ett helt annat sätt att leva nuförtiden.
Huset är ett litet funkis hus där man tagit bort de flesta dörrar för att en luft luft värmepump ska kunna fungera, varje våning har en egen och för att våningarna(källare och markplan) är på 65 KVM så funkar det rätt bra. Har även element som värms av en panna med direktverkande el så den använder man så lite som möjligt just nu.

Kikade lite på mini ventilationer men märkte snabbt att det finns väldigt lite info om dessa. Brukar stå att dom är bra och inte mycket mer, så jag tänkte göra en lite djupare analys än "funkar bra" ;).

Har haft denna sedan den 17 december och har klämt fast en tempmätare i utblåset för att se om den faktiskt återvinner något. Inte mest vetenskapliga mätningar såklart eller helt korrekta men ger en ganska bra "hum" om den fungerar eller ej. Har kollat tempen vid olika ute temperaturer för att se skillnaden och här i stockholms området har vi haft ganska bra kyla faktiskt.

Maximalt mätte jag upp att den återvinner ca 88% av värmen vid en ute temperatur på -1,1 grader.
Sämsta värdet fick jag vid -14,6 grader med ca 73% återvinning.
Genomsnittet på 28 mätnings tillfällen är 83% effektivitet.
Det är faktiskt bättre än jag förväntat mig, manualen säger upp till 85% effektivitet och sådant brukar jag alltid ta med en stor nypa salt. Som med wifi att man kan komma upp i en viss hastighet...om du tejpar fast telefonen på antennen och är i ett perfekt vakuum :)

Testat enbart med lägsta fläkt hastigheten vilket även ger bäst återvinning. Tror de flesta inte vill köra på högre, på lägsta kan den nog jämföras med en luft luft värmepump på låg hastighet. Deras mindre variant VL-50 ska vara tystare, men det får någon annan pröva.

Den suger in luft från höger sida och blåser ut den på vänster under sidan men det finns en "läpp" man kan fälla ut så den blåser ut den rakt fram istället om man tex har en bokhylla under den.

Köpte denna nu för att priset var bra(4800kr) och att andra varianter som sitter i väggen ofta kräver rätt tjocka väggar och arbetar bäst i par men då snackar vi 15-20 tusen för 2 stycken i vissa fall. mina väggar är för tunna för dessa. Utöver det behöver hålen vara 16 cm i diameter vilket kan bli ett problem.
Funderade på ett riktigt ftx system men det skulle kosta ungefär 150 tusen kronor och massor av fula rör måste ned i källaren på något sätt. det är givetvis bäst om man har pengarna och kanske kan dölja rör i väggarna.

Fukten på fönstren på morgnarna är helt borta. Stängde badrumsdörren en natt för att se att det inte var en tillfällighet och på morgonen var vattnet tillbaka på badrumsfönstret. Enligt mät instrumentet airthings har jag gått från ca 200 i radon på övervåningen till runt 100(källaren är en annan historia). CO2 halterna har som högst sedan installationen legat på lite över 900 PPM allt över 800 ska ses som förhöjt även om det krävs rätt mycket innan det blir farligt men redan vid 1000-2000 kan man känna sig lite dåsig. Innan det låg det på över 1500 i sovrummet.
Det är en rumsventilator men påverkar hela övervåningen, hade innan vatten på de flesta rutor på morgnarna vilket är ett tydligt tecken på dålig ventilation.

Sätt den inte över soffan eller för nära andra ställen där man vistas då den blåser ut kylig luft, drag är aldrig bra i längden. Utöver det kanske det inte är den finaste pjäsen att ha på väggen.

Ett orosmoln med denna var att det står i instruktionen att man ska stänga av den vid -10 grader och max 30% fuktighet inomhus vilket jag tyckte lät som vansinne. Måste vara ett fel då det längre ned stod en tabell att den klarar -10 med 40% fuktighet och sedan en extra minusgrad per sjunkande % så den klarar alltså -11 vid 39% och -15 vid 35% osv.
Så har ni väldigt fuktigt hemma även på vintern så kanske denna inte är för er. Vi är 2 vuxna och 2 katter i huset och fukthalten har legat mellan 30% och 35% hela tiden. Vet inte vad som händer om fukten är för hög, kanske fryser värmeväxlardelen som verkar vara i något form av pappers eller plast material? Frågan är hur mycket sämre den funkar i sådant fall?

Installationen var enkel och rättfram, en nackdel är att man är tvungen att ladda ned instruktionen på nätet och sedan skriva ut den. Jag vill i alla fall helst ha den med mig när jag installerar något. Levereras här i europa med 3 meter kabel och stickpropp med snöre för start/stopp.

Vill ni veta något mer är det bara fråga. Hoppas det kanske hjälper någon.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Hej.
Väldigt intressant tråd du skapat.
Har aldrig hört talas om dessa miniventilationer innan. vi har nyligen köpt ett hus som visade sig ha en radonhalt på 430 beqarelle i medelvärde.
Radonutredaren trodde ett riktigt ftx system hos oss skulle kosta mellan 150-170.000 utan att ha sett vårat hus och det hade inte gått att göra någon snygg dragning av ventrör.
Så jag tänkte köpa 3 st vl 100 och 2 st vl 50 tror du detta hade kunnat bli bra?
Vad hade ni för radon halt i eran källare före och efter montering av eran vl 100?
 
M Mathias01 skrev:
Hej.
Väldigt intressant tråd du skapat.
Har aldrig hört talas om dessa miniventilationer innan. vi har nyligen köpt ett hus som visade sig ha en radonhalt på 430 beqarelle i medelvärde.
Radonutredaren trodde ett riktigt ftx system hos oss skulle kosta mellan 150-170.000 utan att ha sett vårat hus och det hade inte gått att göra någon snygg dragning av ventrör.
Så jag tänkte köpa 3 st vl 100 och 2 st vl 50 tror du detta hade kunnat bli bra?
Vad hade ni för radon halt i eran källare före och efter montering av eran vl 100?
Är det markradon eller radon från byggmaterial?
 
S Srixon skrev:
Är det markradon eller radon från byggmaterial?
jag vet inte än men vi har galet mycket blåbetong i hela huset och ändå hyffsat lågt medelvärde så jag tänker att det mesta kommer från materialet.
Radon utredaren som gav mig uppskattat pris på ftx kommer hit i mitten på februari med sin fina utrustning.
Men oavsett så är våran självdragsventilation dålig och behöver ersättas därför mina funderingar på flertalet vl100 och vl50 samt givetvis radonsug i plattan ifall behov skulle finnas
 
M Mathias01 skrev:
Hej.
Väldigt intressant tråd du skapat.
Har aldrig hört talas om dessa miniventilationer innan. vi har nyligen köpt ett hus som visade sig ha en radonhalt på 430 beqarelle i medelvärde.
Radonutredaren trodde ett riktigt ftx system hos oss skulle kosta mellan 150-170.000 utan att ha sett vårat hus och det hade inte gått att göra någon snygg dragning av ventrör.
Så jag tänkte köpa 3 st vl 100 och 2 st vl 50 tror du detta hade kunnat bli bra?
Vad hade ni för radon halt i eran källare före och efter montering av eran vl 100?
Min sitter på markplan och där hade jag ca 100 i radon, det sjönk till ungefär hälften. som i ditt fall så fungerar sällan äldre lösningar av självdrag eftersom vi lever och använder hus på annat sätt idag. Tex duschar flera gånger om dagen och eldar mycket mindre. Förr duschade man 1 gång i veckan och elden brann konstant.
Så hela övervåningen fick ett bättre klimat överlag. Fräschare luft och CO2 värden som ibland var lite höga ligger nu alltid lågt.
Mäter själv lite radon i min källare nu och mitt verkar pendla rätt kraftigt mellan 600 och 150. Nu senaste veckan har det varit lågt men mycket baseras på ute och inne temp där, misstänker att jag har markradon så värme "suger" med sig radonet.
Ökad ventilation är sällan en nackdel. Hade jag varit du hade jag först testat med en av vardera kanske så att du blir nöjd med både ljud och kan se om det gör någon skillnad i det rummet. onödigt att köpa flera som kanske ändå inte funkar som du vill? dessutom onödigt att köpa för många. Läs manualerna så ser du snabbt att en vl-100 skyfflar en del luft. på låg hastighet tar en runt 40 KVM men en ensam tar hela min övervåning på 65 KVM. Där har jag en värmepump som säkert hjälper till att skyffla runt luften en del.
Tänk på att vl-50 är för mycket mindre ytor. Vet inte hur känslig du är för ljud heller?
Tänk på att det är en rumsventilator så stänger du massor av dörrar tar dom bara det rummet.

Jag skulle nog köpt en av varje i ditt fall och testat. ljudnivå kan vara väldigt subjektivt hur man upplever den så det är en viktig del. tänk om du köper flera och tänker fan va skiten låter, det vore ju dumt.
Jag köpte min lite som ett test och jag är helt klart nöjd och den fungerar över förväntan faktiskt. Därför kommer jag nog investera i en till till källaren för att få ett fräschare klimat och mindre radon. men det blir nog i sommar. jag är för tillfället en fattig student och ingen bor i källaren så det är ingen super fara där. Jag utsätts nog mest när jag flera timmar leker i min mancave. Fördelen jag har är att jag aldrig rökt vilket minskar riskerna rejält. damen rökte men är bara där för tvätt och dusch så det är inga långa perioder.

Har du råd kan du investera i en billigare radon mätare att ha hemma så ser du skillnad själv. Har själv en airthings puck som jag lägger på olika ställen i huset, den ser även andra saker utöver radonet som CO2 halter och VOC.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
Min sitter på markplan och där hade jag ca 100 i radon, det sjönk till ungefär hälften. som i ditt fall så fungerar sällan äldre lösningar av självdrag eftersom vi lever och använder hus på annat sätt idag. Tex duschar flera gånger om dagen och eldar mycket mindre. Förr duschade man 1 gång i veckan och elden brann konstant.
Så hela övervåningen fick ett bättre klimat överlag. Fräschare luft och CO2 värden som ibland var lite höga ligger nu alltid lågt.
Mäter själv lite radon i min källare nu och mitt verkar pendla rätt kraftigt mellan 600 och 150. Nu senaste veckan har det varit lågt men mycket baseras på ute och inne temp där, misstänker att jag har markradon så värme "suger" med sig radonet.
Ökad ventilation är sällan en nackdel. Hade jag varit du hade jag först testat med en av vardera kanske så att du blir nöjd med både ljud och kan se om det gör någon skillnad i det rummet. onödigt att köpa flera som kanske ändå inte funkar som du vill? dessutom onödigt att köpa för många. Läs manualerna så ser du snabbt att en vl-100 skyfflar en del luft. på låg hastighet tar en runt 40 KVM men en ensam tar hela min övervåning på 65 KVM. Där har jag en värmepump som säkert hjälper till att skyffla runt luften en del.
Tänk på att vl-50 är för mycket mindre ytor. Vet inte hur känslig du är för ljud heller?
Tänk på att det är en rumsventilator så stänger du massor av dörrar tar dom bara det rummet.

Jag skulle nog köpt en av varje i ditt fall och testat. ljudnivå kan vara väldigt subjektivt hur man upplever den så det är en viktig del. tänk om du köper flera och tänker fan va skiten låter, det vore ju dumt.
Jag köpte min lite som ett test och jag är helt klart nöjd och den fungerar över förväntan faktiskt. Därför kommer jag nog investera i en till till källaren för att få ett fräschare klimat och mindre radon. men det blir nog i sommar. jag är för tillfället en fattig student och ingen bor i källaren så det är ingen super fara där. Jag utsätts nog mest när jag flera timmar leker i min mancave. Fördelen jag har är att jag aldrig rökt vilket minskar riskerna rejält. damen rökte men är bara där för tvätt och dusch så det är inga långa perioder.

Har du råd kan du investera i en billigare radon mätare att ha hemma så ser du skillnad själv. Har själv en airthings puck som jag lägger på olika ställen i huset, den ser även andra saker utöver radonet som CO2 halter och VOC.
Att din radonhalt pendlar i din
källaren kan bero på undertryck är högt och/eller lufttrycks förändringar.
 
B
Vad har ni för utrustning för att mäta radon med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.