A Abies koreana skrev:
Det du länkar till är en värsta sortens hatblogg och Pettersson saknar det mesta av anständighet samt analytisk förmåga om energiproduktion i allmänhet och kärnkraft i synnerhet.

Hela bloggen genomsyras av - just det - känslor, obehagliga sådana.
Ok, nu har du ägnat två dygn åt att leta efter hat hos Pettersson. Det gick dåligt som förväntat förstår jag, du har inte lyckats klämma fram ett enda exempel. Ett tips är att även leta bland kommentarerna. Där kanske du kan hitta något som är i närheten av hat.

Pettersson tillämpar dock ingen censur utan alla ansvarar för sina egna inlägg.

"Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser." – FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, artikel 19
 
  • Gilla
1000konst och 1 till
  • Laddar…
A
T TommyC skrev:
Ok, nu har du ägnat två dygn åt att leta efter hat hos Pettersson. Det gick dåligt som förväntat förstår jag, du har inte lyckats klämma fram ett enda exempel. Ett tips är att även leta bland kommentarerna. Där kanske du kan hitta något som är i närheten av hat.

Pettersson tillämpar dock ingen censur utan alla ansvarar för sina egna inlägg.

"Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser." – FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, artikel 19
Hade du förväntat dig annat av mp svansen? ;)
 
  • Gilla
  • Haha
1000konst och 2 till
  • Laddar…
Vem orkar vakta energiförbrukningen dygnet runt?

Happyhappytess Happyhappytess skrev:
Jag kan varmt rekommendera Greenely där man kan följa sin förbrukning och priser varje timme.
Jag har då kunnat ställa timer på allt så att jag förbrukar mer när priset är lågt. Och ibland helt stänga av när priset är högt och elda i braskamin istället.
Man ser också estimerad faktura och hur mkt man förbrukat hittills samt en massa andra små nyttigheter.
Nackdel är att man inte kan binda priset. Samt att man kanske blir stressad när det drar iväg.
Fördelen är att man blir extremt medveten om sin förbrukning och lätt kan styra den efter behov och pris.
 
C cbrolin skrev:
Vindkraften är bara billig eftersom den subventioneras via certifikaten. Den riktiga kostnaden är betydligt högre än vad som redovisas. Kärnkraften belastades istället med effektskatt eftersom den är så effektiv. Dessutom levererar kärnkraften ström i alla väder och stabiliserar elnätet. Vindkraft har ingen av dessa fördelar.
efektskatten är borttagen så det fungerar inte att skylla på den.
 
Känns som Sverige har både ett kortsiktigt och ett långsiktigt problem att lösa.

Det kortsiktiga problemet är att svenska konsumenter måste betala tyska elpriser som är höga pga en havererad energipolitik i Tyskland. Det är fullständigt orimligt att vi både stöttar tyskarna och samtidigt blir straffade (vi får ju dessutom miljöproblemen från elproduktionen här, som förstörda vattendrag)

Vet ni om det finns några idéer på hur detta kan lösas? En möjligtvis helt galen idé vore att staten bestämde elpriset för svenska konsumenter. ”År 2022 kostar en kWh 78 öre i Sverige”. Priset borde vara tillräckligt högt för att ge fina marginaler till producenterna för återinvesteringar. El som blir över kan exporteras till världsmarknadspris. Ev importerad (dyr) el får staten betala mellanskillnaden för.

Det långsiktiga problemet är att vända skutan så vi inte hamnar i den situation som Tyskland är i idag. Dvs se till att vi har en bra blandning av energislagen i framtiden.
 
  • Gilla
mecklarn
  • Laddar…
B b50gud skrev:
efektskatten är borttagen så det fungerar inte att skylla på den.
Jodå, effektskatten var ett av verktygen som användes för att sabotera vårt väl fungerande energisystem.
En mycket bra beskrivning av hur sabotaget gick till finns här:
https://blogg.elinor.se/2022/01/05/fran-ordning-till-kaos/
Göte har full koll på historiken. Lögnarna ska inte komma undan.
 
  • Gilla
b_hasse och 9 till
  • Laddar…
A
B b50gud skrev:
efektskatten är borttagen så det fungerar inte att skylla på den.
En ganska viktigt detalj för att kunna sätta fart på vindkraftverken..
Att höja skatten på kärnkraft för att subventionera vindkraften... uträknat?
Jajemän...
 
  • Gilla
baal och 5 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Jodå, effektskatten var ett av verktygen som användes för att sabotera vårt väl fungerande energisystem.
En mycket bra beskrivning av hur sabotaget gick till finns här:
[länk]
Göte har full koll på historiken. Lögnarna ska inte komma undan.
En mycket koncis genomgång av det svenska energihaveriet, tack för länken,
 
  • Gilla
Peter Wede och 2 till
  • Laddar…
H Heby78 skrev:
Vem orkar vakta energiförbrukningen dygnet runt?
Vedeldare
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Eftesom vi citerar varandra trycker du bara på pile uppåt i citatet för att komma till originalet, gör det 5-6gånger så har du ditt ursprungscitat (tråkigt för dig om du inte "orkar" 10-15sek)

Ditt ursprungscitat: "Och marknadspriset bestäms av dem som producerar billigast. När alla andra alternativ är uttömda så är det producenten som bestämmer priset."

Hur skall vi förstå "din användning av ordet billigaste" om det är så att du egentligen menar dyrast?
Sen vet jag egentlige n inte heller vad du menar med "alla andra alternativ är uttömda"....

Enkelt : "”Det kallas för marginalprissättning, där det är den dyrast producerade kilowattimmen som sätter priset för all el som produceras inom området.”"
Tack för tipset. Håller med dig om att jag var otydligt. Vad jag menade med den andra meningen var just det att när man handlar el först tömmer ut de billigaste alternativen, därefter får köpa dyrare och dyrare el men hela tiden väljer den billigaste leverantören. När den sista kWh ska köpas gör man det ifrån den billigaste producenten som fortfarande kan leverera (ännu inte uttömd elproducent) och det är priset på denna som blir priset för alla köpa kWh för den tidpunkten. Förstår att det blir obegripligt så som jag skrev det. Ber om ursäkt för detta. Hade varit bättre och enklare att skriva den dyrast producerade och sålda kWh-en.

Sen är det säkert ännu mer komplicerat att köpa el än vad jag tror.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
B b50gud skrev:
efektskatten är borttagen så det fungerar inte att skylla på den.
Det skrev jag också: belastades, passiv imperfekt böjning av verbet: belasta.

Men certifikaten är fortfarande kvar. Även på el producerat av den rena kärnkraften. Vart går de pengarna?
 
B b50gud skrev:
efektskatten är borttagen så det fungerar inte att skylla på den.
Effektskatten togs ju dock bort först efter att Ringhals beslutat om att lägga ner R1 och R2. Så visst kan man skylla på effektskatten.
 
  • Gilla
b_hasse och 5 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Henrik Jönsson sammanfattar som vanligt läget på ett bra och tydligt sätt. Detta borde t o m den mest rabiata kärnkraftmotståndaren kunna förstå. Eller kanske inte?
Man behöver inte vara kärnkraftmotståndare, och definitivt inte rabiat, för att genomskåda komikern Jönsson. At kalla en libertarian för pajas är vanligen en tautologi - men inte i det fallet.
 
M
Z Zodde skrev:
Vattenkraften är vår reglerkraft idag



Generator och turbin är ju inte samma sak. En turbin är konstruerad så den får ut max av fallande vatten, då funkar den absolut inte att pumpa vatten upp igen.
Kostar dubbelt förstår jag inte vad du menar? Självklart kostar det att pumpa upp vattnet men när det rinner ner genererar det intäkter, hur tänker du?

Kostnaden för att pumpa upp måste självklart vara mindre än förtjänsten att släppa ut.
Därför fordras en klar skillnad i Elpris och med hög volatilitet KAN sådana här kraftverk bli intressanta.

Tydligen vanligt utomlands som nån annan skribent påpekade
Har du sett en svensk älv? När vattnet passerat kraftverket fortsätter det att rinna mot havet
och passerar på vägen fler kraftverk, vilket vatten är det du skall pumpa upp igen?
Skall man bygga ett pumpkraftverk måste man ha en damm över kraftverket och en under för att samla upp vattnet. Har du något förslag på lämpligt ställe i SE3 eller SE4 att bygga ett på? Att bygga pumpkraft i Norrland är meningslöst där finns redan gott om både energi och effekt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
M
C cbrolin skrev:
Det skrev jag också: belastades, passiv imperfekt böjning av verbet: belasta.

Men certifikaten är fortfarande kvar. Även på el producerat av den rena kärnkraften. Vart går de pengarna?
Certifikaten är kvar på befintliga verk de är utfasade för nybyggnation, kan det vara därför så lite ny vindkraft byggs?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.