Jag fick ett mail från jämtkraft med nedanstående info

"Dela Vattnet kommer att ändras till en ny produkt SolSäkert.
Du kommer att få mer information inom kort."

någon som vet mer???
 
Förmodligen kommer dom väl ändra villkoren om hur du får kvitta sommarproducerad solcellsel mot köpt el på vintern. Inte så konstigt med tanke på hur priserna sett ut.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
tja det var ju själva poängen med upplägget
de säljer min och andras el på sommaren istället för att sänka nivån i vatten magasinen
och på vintern så är deras vatten magasin fulla och de säljer elen från dem då
jag ser inte hur de kan förlora på detta, annars så hade de ju inte haft fulla magasin ändå?
 
Nja de har ju vattendomar att följa så de kan ju inte spara hur mycket vatten som helst. Sen säger det väl sig själv att det lär ju inte vara speciellt bra ekonomi att producera "billig" el i ett område, samtidigt som man får kompensera med dyr el i ett annat bara för att de har producerat på sommaren.
 
Prata med dem i veckan då hade de bara ett väldigt dåligt avtal att erbjuda.
De skulle ge timspot - 2 öre månadsavgifter 50:-
Plus 50:- i månadsavgifter för elhandelsavtalet! Glömt vad de skulle ha när jag köper
 
M masseman33 skrev:
tja det var ju själva poängen med upplägget
de säljer min och andras el på sommaren istället för att sänka nivån i vatten magasinen
och på vintern så är deras vatten magasin fulla och de säljer elen från dem då
jag ser inte hur de kan förlora på detta, annars så hade de ju inte haft fulla magasin ändå?
Nej, det är inte så tjänsten fungerar, även om det är det de insinuerar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
B
Men varför betala vinterpris för just din el, för att "spara på vattnet", när de kan betala för billig el till sommarpris över börs? Känns som jämtkraft vill behålla vinsten själv istället för att dela den.

I övrigt så är det ju helt enkelt så att vattenkraftproducenterar spara så mycket vatten de kan, med beaktande av vattendomar. Ingen koppling alls till solel.

Sedan är det en balansgång mellan att spara för mycket, med risk att få spilla vatten i q2 till låga priser, om det blir stor nederbörd/kort vinter, och sälja av löpande under vintern när priset är högt. Bara en fråga om att försöka maximera vinsten genom att titta på spotpriser, terminspriser och förväntad utveckling av vattenmagasinen, för att tajma produktionen av el till den period som ger mest intäkt under året.
 
Visst är det så, de sparar så mycket vatten de kan oavsett. Tjänsten är enbart en finansiell tjänst, något de tar betalt för via månadsavgiften.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Jag pratade också med dom i veckan. Info om nya tjänsten skulle komma nästa vecka, men det jag fick fram var att den nya tjänsten inte skulle ha någon månadsavgift, om detta stämmer är det ju en fördel mot Dela vatten.
 
Iom elprisområdena så blir det svårt med en tjänst som denna. Om elproduktionen från solceller faktiskt leder till en fysisk lagring av vatten i ett magasin då håller ju upplägget. Nu är det bara en finansiell produkt där givet vissa premisser för elpriset leder till att det är mer lönsamt att ha en kund än att inte ha den. Då SvK tar mellanskillnaden i elpris mellan elprisområden så blir det ju snabbt tveksam lönsamhet om vi antar att Jämtkraft har huvuddelen av sin elproduktion i Jämtland. Iaf med volatiliteten på elpriset som varit i vinter.

Det finns liksom inget ekonomiskt hållbart sätt att komma undan ett dyrt elpris på vintern. Till slut kommer marknaden ikapp.

Ett alternativ som jag inte tror marknaden kompenserar för ännu är långa fasta avtal kombinerat med en mycket stor solcellsanläggning. Jag antar att man prissäkras som en genomsnittskund. Om man då kraftigt avviker i förbrukning under sommarperioden så finns ju ingen marginal från den perioden att balansera upp det hela med.
 
  • Gilla
AxelJa
  • Laddar…
inser nu att det inte var så bra som det såg ut från början...
visst skulle jag få vinter spot pris men SE1 eller SE2, inte SE4
så jag hade ändå fått betala 2-4kr per kWh för ersättningen hade varit 40öre....eller?
 
M
M masseman33 skrev:
tja det var ju själva poängen med upplägget
de säljer min och andras el på sommaren istället för att sänka nivån i vatten magasinen
och på vintern så är deras vatten magasin fulla och de säljer elen från dem då
jag ser inte hur de kan förlora på detta, annars så hade de ju inte haft fulla magasin ändå?
Jag set inte hur de kunnat vinna något på upplägget, måste vara finansierat helt av marknadsbudgeten och nu har det blivit mycket dyrare än vad det var tänkt.
 
Mer info skulle väl komma denna veckan, någon som hört något ännu?
 
M mnils skrev:
Jag set inte hur de kunnat vinna något på upplägget, måste vara finansierat helt av marknadsbudgeten och nu har det blivit mycket dyrare än vad det var tänkt.
Det finansierades av månadsavgiften. Men precis som fastprisavtalen så har kostnaden stigit. Så det blir nog lite väl genomskinligt att höja månadsavgiften så mycket.
 
ok det har kommit ny info om "Solsäkert" som är nya varianten av "delat vatten" och vad jag förstår så kommer man inte veta vad man får betalt per kWh för elen kommer säljas upp till 9 månader innan den produceras???
det gick från bäst till mög

ni får gärna läsa och kommentera för jag blir inte 100 klok på det

"Ett traditionellt produktionsavtal säljer ditt överskott vid produktionstillfället, alltså under sommaren när du producerar som mest och oavsett pris. Med Solsäker förvaltar vi din överskottsproduktion och säkrar ett stabilt elpris som ger dig ersättning under de mörkaste vintermånaderna. När du antagligen behöver det som mest.

Jämtkrafts förvaltare bevakar elmarknaden varje timme och varje dag och säkrar upp ett stabilt elpris för dig genom att sälja ca 70% av din produktion upp till 9 månader i förväg. Resterande 30% säljs efter rådande spotpris. Under sommaren ser du på fakturan hur mycket din produktion har genererat i kronor och ören, det värdet får du sedan utbetalt under de fyra vintermånaderna med högst förbrukning, november, december, januari och februari."
"
Så fungerar det
  • Vi sparar värdet av din överskottsproduktion mellan 1 mars och 31 oktober.
  • Under november, december, januari och februari får du ersättning för din överproduktion enligt det förvaltade produktionsavtalet.
  • Din elräkning reduceras med den sparade ersättningen.
  • Avtalet har ingen månadsavgift
  • Solsäker är en elhandelstjänst som inte påverkar dina nätkostnader.
  • Som mikroproducent kvarstår skattereduktionen, även för dig som har Solsäker. 
  • Det finns ingen gräns för hur stort belopp du får spara.
  • Avtalet löper på tills vidare, med samma uppsägningstid som ditt elhandelsavtal."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.