N Nerre skrev:
Varifrån får du siffran 70-80%?

Om vi vänder på det, om bara 20-30% skulle kunna köra elbil som det ser ut idag, varför inte erkänna det och titta på hur man skulle kunna öka den siffran?

Jag ser alldeles för mycket "det funkar för mig så då borde det funka för alla" i den här tråden.

Nu kommer säkert nån att kontra med att jag säger "det funkar inte för mig så det funkar inte för nån", men det har jag aldrig skrivit. Många av de nackdelar som jag tar upp påverkar inte ens mig personligen. Jag har t.ex. möjlighet att ladda hemma (jag har redan 16 A 3-fasuttag i garaget, men med 20A huvudsäkring och elvärme är det kanske inte så optimalt) och skulle säkert kunna slåss om de 8 laddplatserna på jobbet (men nu kör jag ju inte bil till jobbet).

Däremot känner jag en massa folk som bor i lägenhet och har gatuparkering, så jag har ju tillräckligt med fantasi för att kunna föreställa mig hur det skulle funka för dem.

Det jag har försökt få fram väldigt länge är att elbil idag bara är ett alternativ för en liten minoritet. Om 20 år ser det säkert annorlunda ut.

Precis som "ny bil" också bara är ett alternativ för en liten minoritet (annars skulle väl försäljningen av begagnade bilar vara mycket mindre än vad den är).
Enkelt, 2022 blir ca 40% av sålda nybilar en "ren" elbil. Och då återstår många Svenssons som t.ex. jag som skulle kunna handla en utifrån funktion men ännu inte gör det
Sedan kanske jag med flera har flera fordon.
Alla har sin tro och en del utgår från statistik.
Så med lite statistik och sedan en relevant bedömning, jo det blev 70-80% igen.;)
 
Mikael_L
N Nerre skrev:
Ja det var ju en intressant definition av "normalpris".
Då kan vi ju direkt konstatera att en elbil kostar 2-3 gånger "normalpris*" i inköp.

*normalpris = Genomsnittspris för en begagnad bränslebil.
Ja jag går ju på det som du anser normalt, tänkte att det var bäst när jag vänder mig till dig.

Jag tjackade bilen för 130k, en 5 år gammal med 1700 mil på mätaren. Jag brukar ju inte köpa så här nya och dyra bilar, så jag vet inte om den motsvarande bränslemotordrivna kostar 45k, men det kanske den gör.

Jag räknar dock med att det går ihop ekonomiskt kanske redan om 5 år (om inte spelreglerna ändras, typ km-skatt), och alla gånger om typ max 8 år.
Och då har jag fått köra nyare bil än jag annars skulle gjort.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
N Nerre skrev:
Om jag skriver att folk som har gatuparkering kommer ha problem med att ladda så tolkar du det alltså som att jag menar att elbil inte fungerar för mig som bor i villa med eget garage? Är inte det att läsa in lite väl mycket i vad jag faktiskt skriver?
Jag tar nog summan av vad du skrivit, inte att ett enda inlägg ska få utgöra omdömet om vad du skrivit, då kan det ju bli hur snett som helst.
 
Hej
Följer denna tråd med intresse men funderar på att starta en tråd för de som bestämt sig för tro att det är rena elbilar som kommer att dominera inom en inte alltför avlägsen framtid. Jag tröttnar på sidodiskussionen om elbilar kontra fossilbilar.
Jag bor i en relativ glesbygd där elbilar är ovanliga och någon input får jag inte i min omedelbara närhet.
Finns det fler som vill ha en tråd där man diskuterar bara elbilar? Olika modeller, laddningslösningar och problem kopplade bara till olika elbilar?
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Nerre skrev:
Jag gick in på det andra forumet och kollade nu och det inlägg som var trött på folk som åkte dit bara för att ladda var en kommentar till ett inlägg om att det hade varit laddkö vid Lidl.

Ställer man sig i kö till laddare medans man väntar på nån?
Ehh, detta hade nog inget alls med dig eller något inlägg från dig att göra.
Det var en reflektion på vad någon tyckte var märkligt att en del verkade kunna tänka sig att sitta i bilen och vänta på att en långsamladdare skulle bli "klar".
 
Mikael_L
P Pin skrev:
Hur räknar du ut genomsnittspriset för en bränslebil, är det medel eller median?
Median är minst 5 miljoner kronor eftersom den dyraste begagnade bilen kostar över tio miljoner och den billigaste nästan noll.
Hrmm, nu blev det väl lite fel ... Eller faktiskt jättefel ;)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Median
 
  • Gilla
Drömtroll och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hrmm, nu blev det väl lite fel ... Eller faktiskt jättefel ;)
[länk]
Ja verkligen! :oops:

Det var någon form av variationsbredd jag pratade om och resten tvärtom också. Men andemeningen är att jag har rätt och Nerre fel ;)
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
Jag kom på en sak när jag var ute och åkte i min gamla ICE-bil förut, som nån här säkert kan svara på..

Varnar bilen för om man har laddsladden i? Frugan har som hobby att köra iväg utan att dra ur motorvärmarsladden några gånger per säsong, kan man göra samma med en elbil?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag kom på en sak när jag var ute och åkte i min gamla ICE-bil förut, som nån här säkert kan svara på..

Varnar bilen för om man har laddsladden i? Frugan har som hobby att köra iväg utan att dra ur motorvärmarsladden några gånger per säsong, kan man göra samma med en elbil?
Japp, på vår Kia gör den det.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag kom på en sak när jag var ute och åkte i min gamla ICE-bil förut, som nån här säkert kan svara på..

Varnar bilen för om man har laddsladden i? Frugan har som hobby att köra iväg utan att dra ur motorvärmarsladden några gånger per säsong, kan man göra samma med en elbil?
Det är funktionsmässigt att jämföra med att köra iväg med bensinslangen i, så det är inget att oroa sig för :rolleyes:;)
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag kom på en sak när jag var ute och åkte i min gamla ICE-bil förut, som nån här säkert kan svara på..

Varnar bilen för om man har laddsladden i? Frugan har som hobby att köra iväg utan att dra ur motorvärmarsladden några gånger per säsong, kan man göra samma med en elbil?
Det går inte köra iväg med sladd i.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det är funktionsmässigt att jämföra med att köra iväg med bensinslangen i, så det är inget att oroa sig för :rolleyes:;)
Tänker att det är lite enklare för elbilen att hålla koll på när man tankar, än när man står vid pumpen... Men så illa är det inte ställt... :rofl:
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
KristinaRT
L lob skrev:
Hej
Följer denna tråd med intresse men funderar på att starta en tråd för de som bestämt sig för tro att det är rena elbilar som kommer att dominera inom en inte alltför avlägsen framtid. Jag tröttnar på sidodiskussionen om elbilar kontra fossilbilar.
Jag bor i en relativ glesbygd där elbilar är ovanliga och någon input får jag inte i min omedelbara närhet.
Finns det fler som vill ha en tråd där man diskuterar bara elbilar? Olika modeller, laddningslösningar och problem kopplade bara till olika elbilar?
Tycker det låter som en jättebra idé!!!
 
KristinaRT
Vanligaste nya bilen i december 21 var….. Tesla modell Y (1532 st),
Plats 2 Volvo XC60 (1199 st).
Plats 3-4 - Volvo XC 40 och S/V 60.
På plats 5 ID4 - 1103 st
Plats 6 Renault Zoe - 1030
Plats 7 Kia Niro - 967
Plats 8 Tesla 3 - 882
Plats 9 Kia Ceed - 741
Plats 10 Nissan Leaf - 720

Så, av de 10 mest populära nya bilarna är 6 elbilar/elhybrider. Bådar gott för begagnatmarknaden….

edit (glömde källa): https://www.bilsweden.se/statistik/databas-nyregistreringar
 
  • Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
Hur har man råd att köpa en tesla för nästan miljonen?
Och varför lägga så mycket på en bil?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.