Jag har kapat av ett balkongräcke som var ingjutet och det ska monteras ett nytt räcke. Finns det något bruk jag kan använda mig under denna årstid för att fylla hålet och att det torkar inom 2veckor så att det går att sätta en kemankare?
 
  • Hål i betong där balkongräcke varit ingjutet, redo för reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Cementbruk A eller Ardex A46, men plusgrader behövs på dagen du gör det.
Men ska du borra och köra kemankare i bruket i röret, tveksamt att det håller.
Går det inte ha det bredvid?
Kanske bättre att svetsa?
 
  • Gilla
Smeafan
  • Laddar…
C
N neo11 skrev:
Men ska du borra och köra kemankare i bruket i röret, tveksamt att det håller.
Precis, meningslöst att sätta ett kemankare där, finns ju inget som håller fast "proppen" med bruk inuti röret.
 
C cpalm skrev:
Precis, meningslöst att sätta ett kemankare där, finns ju inget som håller fast "proppen" med bruk inuti röret.
Hm, är inte jag som ska installera nya räcket men jag som har ansvaret att återställa. Jag blev rekommenderad (av installatören) att fylla hålet med cement så att de kan borra ett nytt sedan. Men detta säger ni inte kommer funka? Fäster inte bruket mot metallen?

Vad menar du med "proppen"?
 
Redigerat:
Johhhan
Röret har för slät yta för att bruket ska få tillräckligt grepp.
 
Johhhan Johhhan skrev:
Röret har för slät yta för att bruket ska få tillräckligt grepp.
Men det verkar sitta där nu? Är väl bruk på utsidan.
 
Y yehor skrev:
Men det verkar sitta där nu? Är väl bruk på utsidan.
Stor skillnad på att betong håller fast röret och att röret ska hålla fast betongen.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Y yehor skrev:
Men det verkar sitta där nu? Är väl bruk på utsidan.
P Prodigys skrev:
Stor skillnad på att betong håller fast röret och att röret ska hålla fast betongen.
Tack, då förstår jag. Ska kolla på måndag om det var så här de tänkt sig. Om något har tips hur jag kan få ut röret helt skulle det uppskattas.
 
Givet hur det är kapat minskar ju förutsättningarna men att tex borra ett hål i sidan på röret så du kan få en krok att fästa till en glidhammare och sedan se om du kan få röret att låssna. Risken givetvis att röret inte bara är ett slätt rör utan att det har någon form som omöjliggör detta.
 
C
Y yehor skrev:
Men det verkar sitta där nu? Är väl bruk på utsidan.
Om det bara är instucket i ett hål i betongen och sen har man putsat runt så kommer det inte att kunna ta upp några dragkrafter. Vilket kanske inte heller var nödvändigt med det gamla räckets konstruktion. Alternativt att det finns en infästning bakom putsen som du inte ser.

Oavsett blir det svårt att få till någon tillfredsställande skruvinfästning inuti det gamla röret.
 
  • Gilla
Johhhan
  • Laddar…
N
Y yehor skrev:
Tack, då förstår jag. Ska kolla på måndag om det var så här de tänkt sig. Om något har tips hur jag kan få ut röret helt skulle det uppskattas.
Det är ju bara att ta en bilmaskin, och bila bort järnet. Man får väl hyra en, om man inte har det hemma.
Enkelt i stockholm ivarjefall.
 
N neo11 skrev:
Det är ju bara att ta en bilmaskin, och bila bort järnet. Man får väl hyra en, om man inte har det hemma.
Enkelt i stockholm ivarjefall.
Var en metod jag funderade på, vad ni inte ser på bilden dock är att själva balkongen är 1m2 och saknar just nu räcke, vill inte så och bila där.
 
Kommer det bli någon större last på kemankare/betongpropp i röret som vill dra ut den ur röret eller kommer lasterna vara tvärs röret?
 
S Snappahaneklanen skrev:
Kommer det bli någon större last på kemankare/betongpropp i röret som vill dra ut den ur röret eller kommer lasterna vara tvärs röret?
Vet inte vad som menas med tvären. Nedan finns en bild på räcket, total 5st fästen, 2 mot väggen kommer vara där det gamla röret (933) sitter och 2 (11.7) helt nya samt ett nytt i plattan.

Är en väldigt liten balkong, sällan det är mer en person där och inte så att någon kommer klättra från utsidan :)

Teknisk ritning av balkongräcke med måttangivelser och fästpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker att det ser ut som rost-sprängningar i betongen. Med tiden tränger fukt och koldioxid ner i betongen och sänker pH vilket gör att armering och järnstolpar rostar. Rosten sväller och spräcker betongen. Det bästa vore att bila bort både rör och plattjärnet som syns och gjuta igen, eventuellt dubba i ny armering om hålet blir stort.
Själv har jag ett hus från 51 med altan, källartrappa och yttertrappa med järnräcken där alla stolpar spräcker betongen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.