Hej!
Jag har en Bosch tvättmaskin som helt plötsligt skjuter JFB. Maskinen är ca 5 år och visst kanske det är dax att byta den men om den går att laga vill jag göra ett försök.

Jag demonterade bakstycket och har testat att ta bort fas och nolla från värmaren. Detta resulterade i att maskinen gick att starta! Kanske nått jordfel på värmaren då men hur mäter jag upp den?

Mellan fas och nolla är det 26 ohm.

Tack på förhand
 
  • Öppet bakstycke på en Bosch tvättmaskin som visar värmeelementet och dess anslutningar, inklusive fas och nolla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Vad är det för motstånd mellan jord och värmeelementet? Förmodligen är elementet slut, gissningsvis byte av elementet som hjälper.
 
Oändlig. Borde det inte vara ett lägre tal om det är kortslutning i elementet?
 
  • Multimeter ansluten till ett rostigt och skadat värmeelement på en handduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Multimeter ansluten till ett värmeelement med kalkavlagringar för felsökning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Multimeter visar 26.8 ohm mätt på ett använd uppbyggnadselement liggande på en handduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Wintherman
  • Laddar…
Om den startar utan fas och nolla skulle nästa steg vara att se om den trippar med bara fasen inkopplad till batteriet. Om så finns väl en läckström i själva batteriet till jord.
 
G
27 Ohm gör att ditt element är på ca 2000Watt, är väl rimligt. Kan bli jordfel när det blir varmt.
 
K ks63252 skrev:
Oändlig. Borde det inte vara ett lägre tal om det är kortslutning i elementet?
Med det utseendet på elementet behöver du inte mäta för att konstatera att det är kass och en orsak till dina problem. Bara att skaffa ett nytt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
G OMathson skrev:
27 Ohm gör att ditt element är på ca 2000Watt, är väl rimligt. Kan bli jordfel när det blir varmt.
Räcker att man vrider på tvättmaskinen till "On" så skjuter jfb. Tirde ju inte ha med värmen att göra då.
 
G
Koppla på en kabel med stickpropp och testa om JFBn bryter, elementet bör riggas upp och ligga i vatten men inte mot plast eller emot metall och om du gör det var försiktig.
 
GK100 GK100 skrev:
Med det utseendet på elementet behöver du inte mäta för att konstatera att det är kass och orsaken till dina problem. Bara att skaffa ett nytt.
Ok vad bra isf! Kan du utveckla? Egen erfarenhet?
"Skiten"på elementet verkar vara nått som sitter på från början och ser ut så efter ett antal år uppenbarligen. Men hur gör det att kortslutning uppstår?
 
G
K ks63252 skrev:
Räcker att man vrider på tvättmaskinen till "On" så skjuter jfb. Tirde ju inte ha med värmen att göra då.
Nä, de är ju klart;)
 
Mät mellan jord och slinga på annat högre område,20k eller mer, på din multimeter. Skulle den ge ett värde på 200 ohms området skulle du blåsa säkringar och inte JFB.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
K ks63252 skrev:
Ok vad bra isf! Kan du utveckla? Egen erfarenhet?
"Skiten"på elementet verkar vara nått som sitter på från början och ser ut så efter ett antal år uppenbarligen. Men hur gör det att kortslutning uppstår?
Redan att du kunde starta maskinen med trådarna bortkopplade räcker i princip för att konstatera jordfel där. Sen ser det på bilderna ut som att delar av höljet lossnat så att den inre mineralbaserade fyllningen kring värmetråden är frilagd. Med de delarna i vatten eller fuktiga är jordfelet ett faktum och ett mycket vanligt fel på diverse elvärmeslingor allt från elpatroner till ugnar osv. Om du hade mätt vid högre spänning än vad multimetern ger skulle du säkert fått tydlig indikation.
 
GK100 GK100 skrev:
Redan att du kunde starta maskinen med trådarna bortkopplade räcker i princip för att konstatera jordfel där. Sen ser det på bilderna ut som att delar av höljet lossnat så att den inre mineralbaserade fyllningen kring värmetråden är frilagd. Med de delarna i vatten eller fuktiga är jordfelet ett faktum och ett mycket vanligt fel på diverse elvärmeslingor allt från elpatroner till ugnar osv. Om du hade mätt vid högre spänning än vad multimetern ger skulle du säkert fått tydlig indikation.
Tack för ett bra svar
Då är frågan vart man köper en värmare?
 
K ks63252 skrev:
Oändlig. Borde det inte vara ett lägre tal om det är kortslutning i elementet?
Testa att byta resistansläget på multimetern. Om jag kommer ihåg rätt så täcker bara 200Ohms läget upp till just 200 ohm. Testa ett eller två hack högre.

Jag är inte säker på när jordfelsbrytaren går, men 10-30 mA tror jag en elektriker nämnde för mig. Räkna baklänges med matningens spänning enligt ohms lag så kan du veta vilken resistans det skulle krävas för att lösa jordfelsbrytaren. Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.