Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har fortfarande svårt att förstå vad du menar. Varför kan du inte göra skillnad på dem när du kan tycka illa om deras beteende?


Deras beslut får återverkan på din plånbok.

Det är många som förhindras att leva som vem som helst, t.ex. alla med HIV (förbjudna att göra vissa saker med hot om fängelse), alla med diabetes typ 1 (de hamnar i koma om de gör vissa saker), alla med svår mat- eller pollenallergi kan inte leva som vem som helst för att ta några exempel.

Det är ju svårt att veta vilka som har fått ett tillräckligt skydd genom att ha haft covid, det är ju dessutom osäkert vilka som har haft covid eftersom tester sker obevakat nästan jämnt. Till skillnad mot vaccinering där man visar upp ID-kort.
Jag vet faktiskt inte hur jag ska kunna vara tydligare med att jag inte tycker att man ska hindra människor att leva fritt på grund av att de väljer att inte vaccinera sig mot ett virus, speciellt om de genomgått infektion.
Att utsätta någon annan för fara, att ha oskyddat sex med någon utan adekvat skydd som HIV-positiv ser jag ungefär som att man som konstaterat sjuk i covid (eller annat) medvetet hostat någon I ansiktet. Vilket jag vill minnas ha prövats för ett tag sedan. Som icke HIV-positiv har vi inga pass som gör att du kan röra dig fritt till skillnad från HIV-positiva.
Likväl ser jag inte att pollenallergiker är hindrade, av samhället, från att göra. Att man inte får röka på vissa platser hindrar inte personen från att vistas var den vill...

Jag har svårt att föra diskussionen utan att finna den löjlig med dina liknelser.

Tycker du verkligen att det är likställt att någon som är missinformerad, men övertygad (d v s ovaccinerad) med att aktivt utsätta någon för skada genom att som HIV-positiv ha oskyddat sex, eller sticka någon med en kontaminerad spruta (eller vad du nu hade för poäng med argumentet)?
 
Unikt namn
E errakareby skrev:
Ett chip i armen som känner av kroppens hälsostatus, stoppar man i sig något dåligt eller gör något som inte är hälsosamt så går taxametern igång för statskassan ?
Ingen dum idé.
Men det rimliga och enkla vore att avgiften läggs på när varan handlas. Sen öronmärks den skatten att finansiera hjälp mot övervikt och andra hälsoproblem.

Jag vill inte att Sverige ska bli som USA, där dålig snabbmat är flerfaldigt billigare än bra mat. Så att äta sunt är delvis en klassfråga.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I analogi med att ovaccinerade får betala mer för sin sjukvård eller?
Hur gör du med de som inte kan träna eller röra sig särskilt mycket efter att ha blivit påkörda?[/QUOTE

ja det beror på om man har varit oskyldig till olyckan eller inte. Har man varit skyldig, ingen ersättning, oskyldig full ersättning.
 
J Jocke Best skrev:
Nä jag talade om socker etc. Att det kan få kosta mer via skatter. Att informera bort fetma går inte. Lika lite som att nu tro att man kan nå antivaccers och omvända med info. Inte speciellt totalitärt i min bok.
Som sagt, då missförstod jag dig och håller med dig om att det inte är totalitärt. Däremot håller jag inte med om att man inte kan göra skillnad på folks hälsa genom information.
Även om du och jag tycker att det är uppenbart och kanske även den person som "lider" av ett osunt beteende, så tror jag att det finns anledning till att peka på problem och visa dess risker direkt till en person.
Jag har ändrat vissa beteenden som jag själv förstått varit på ett eller annat sätt fel men valt att förneka först efter att andra gjort dem uppenbara för mig.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
D Disktrasan skrev:
Jag vet faktiskt inte hur jag ska kunna vara tydligare med att jag inte tycker att man ska hindra människor att leva fritt på grund av att de väljer att inte vaccinera sig mot ett virus, speciellt om de genomgått infektion.
Ok, jag är inte heller för vaccinpass egentligen men tycker att ibland kan det vara ett bättre alternativ än att helt stoppa publik på en konsert eller match. Men det ska förstås vara relevant.

D Disktrasan skrev:
Att utsätta någon annan för fara, att ha oskyddat sex med någon utan adekvat skydd som HIV-positiv ser jag ungefär som att man som konstaterat sjuk i covid (eller annat) medvetet hostat någon I ansiktet.
Man behöver inte hosta för att sprida covid, det räcker med att vistas i närheten av någon annan.

D Disktrasan skrev:
Som icke HIV-positiv har vi inga pass som gör att du kan röra dig fritt till skillnad från HIV-positiva.
De HIV-positiva kontrolleras mycket och bryter de mot de restriktioner de har så kan de sättas i fängelse.

Jag bara menar att det finns mycket i samhället som många inte kan göra av en eller annan orsak. Om man ska just begränsa sig till att det är samhället som hindrar då gäller ju att bara de som kan visa upp ett körkort (personbilspass) får köra personbil även om deras körkunskaper är fullt tillräckliga för att få köra personbil men utan godkänd uppkörning är det stopp.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
BirgitS
E errakareby skrev:
ja det beror på om man har varit oskyldig till olyckan eller inte. Har man varit skyldig, ingen ersättning, oskyldig full ersättning.
Jag tycker inte att systemet i USA där många får betala sin egen vård är vettigt. Alltför många dåliga effekter, varav en del leder till ökade kostnader för samhället.

Edit: fått greja med citatet för att det skulle synas
 
Redigerat:
Unikt namn Unikt namn skrev:
Att ändra beteenden är mycket mycket svårt. Om vi drar erfarenhet av fetma så visar forskning att det enda som har statistiskt bevisad effekt är att fysiskt minska magsäcken. Om minnet inte sviker är det knappt 10% som lyckas vända sin livsstil.

Det är ju inte heller så konstigt. Vi blir ju förvillande varje dag av reklam som vill få oss att använda mer nikotin, dricka mer, äta skräpmat och dricka läsk. Börjar man bekymra sig över att midjemåttet är 3siffrigt finns det "häslomatreklam" som visar glada vältränade personer i 20årsåldern utan tröjor.

Om informationskampanjerna som körs inte ens kan få alla att ta 2-3 sprutor med ett i princip ofarligt botemedel, hur ska vi vända hela deras liv till ett sunt sådant?

Det vi kan göra idag är att be folk vaccinera sig. Det är för sent att försöka lära en drunknade person att simma, man kastar i livbojen.

Sen ska det givetvis långsiktigt fortsätta propageras för hälsosamma val.
Jag vet inget om den studie du tänker på, men vet samtidigt att man ofta får som krav att gå ned i vikt via bantning eller liknande för att ö h t få genomgå operationen. Dessutom är de överrepresenterade som alkoholister efter genomgången operation.
D v s det är inte ovanligt med andra underliggande problem, som ignoreras för att det är enklare att se orsak och verkan (min slutsats) med att äta fel och för mycket och bli fet och sjuk.
Även om vi är nästan är helt utanför ämnet så vill jag påstå att det är en av grundpelarna till problemet jag vill belysa. Att vi inte arbetar preventivt.
 
Redigerat:
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, men är det en riktig bil? Det är också skillnad på tal och skrift. I detta fall blir citat-tecknet snarare en insinuation om att det inte är riktigt.
Vill man särskilja utan värdering så är det väl bättre med "traditionellt vaccin" och "mRNA-vaccin" än vaccin och "vaccin"?


Det finns för mycket sådana här "fakta" för att man ska kunna ta till sig allt. Frågan är snarare om man ska lita på forskare och statistik eller vaktmästaren och Facebook.
Om det nog dog så många av Pfizer-vaccinet under test-fasen, borde det inte varit väldigt synligt i praktiken nu, både i Sverige och resten av världen?


Det var något som drabbade de som fick sjukdomen i samma omfattning också, det vet du säkert, eller?
Detta dessutom med ett traditionellt vaccin...
Just elbil skulle vara utan citat-tecken, dom var där mer för att markera ordet.

Ja mRNA-vaccin och traditionellt-vaccien eller kanske protein-vaccin skulle vara bättre beteckningar.

Eftersom mRNA tassar på oprövade mark, immunterapi, skulle jag vilja påstå inte är en etablerad metod inom läkemedel. Den metoden används främst inom cancervård mot olika typer av cancer sjukdomar.

Vet inte hur många som känner till att tex Pfizer har tidigare fått böter för att påverkat läkare och justerat studier, men det skulle väl aldrig hända igen..?
Men pengar och försäljning har väl aldrig påverkat någon någonsin?

Narkolepsi kom ganska långtid efter vaccinationen, vilket visar att man inte innan vet vilka biverkningar som kan uppstå.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ok, jag är inte heller för vaccinpass egentligen men tycker att ibland kan det vara ett bättre alternativ än att helt stoppa publik på en konsert eller match. Men det ska förstås vara relevant.


Man behöver inte hosta för att sprida covid, det räcker med att vistas i närheten av någon annan.


De HIV-positiva kontrolleras mycket och bryter de mot de restriktioner de har så kan de sättas i fängelse.

Jag bara menar att det finns mycket i samhället som många inte kan göra av en eller annan orsak. Om man ska just begränsa sig till att det är samhället som hindrar då gäller ju att bara de som kan visa upp ett körkort (personbilspass) får köra personbil även om deras körkunskaper är fullt tillräckliga för att få köra personbil men utan godkänd uppkörning är det stopp.
Jag håller helt med om att varje individ ska leva på ett sätt som minskar risken för andra eller en själv från att på något sätt skadas. Jag tycker dock inte man har hanterat bemötandet av de som tycker annorlunda på ett bra sätt, tvärtom har jag sett censur och en retorik som jag tror är grunden till att 15% inte vaccinerat sig istället för kanske 10%.
Och tycker heller inte att man från myndigheter och politiskt håll gjort tillräckligt för hjältarna på golvet inom vården ska få en dräglig arbetsmiljö
 
BirgitS
L Loxxx skrev:
Ja mRNA-vaccin och traditionellt-vaccien eller kanske protein-vaccin skulle vara bättre beteckningar.
Proteinbaserat vaccin är bara en av de typer av mer traditionellt vaccin som finns. Det är ju inte den äldsta typen. Kommer du då att vaccinera dig med det proteinbaserade Novavax när leveranserna kommer?
 
BirgitS
L Loxxx skrev:
Narkolepsi kom ganska långtid efter vaccinationen, vilket visar att man inte innan vet vilka biverkningar som kan uppstå.
Nej, det uppstod några veckor efter men det tog tid innan man insåg att det var en biverkan eftersom man då inte alls hade de system för biverkningsrapportering och -kontroll som finns nu.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
D Disktrasan skrev:
Jag håller helt med om att varje individ ska leva på ett sätt som minskar risken för andra eller en själv från att på något sätt skadas.
Där verkar vi vara rätt eniga.

D Disktrasan skrev:
Och tycker heller inte att man från myndigheter och politiskt håll gjort tillräckligt för hjältarna på golvet inom vården ska få en dräglig arbetsmiljö
Mitt under en översvämning kan man inte hålla på och reparera dammen som brast utan det får man ta när vattnet inte längre är en fara för väldigt många och även efteråt får man först börja med att reparera vägar och hus, dvs. ta hand om direkta skador.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
D Disktrasan skrev:
Menar du på allvar att den länken står för en tiondel av fokus under pandemin för att motverka sjukdom och död jämfört med att få ovaccinerade att vaccinera sig?

Min poäng är inte att informationen om att leva sunt inte finns tillgänglig. Min poäng är att man gör näst intill ingenting för att peka på den trots den enorma exponering man har idag och dess enormt goda effekt på folkhälsa det skulle få. Inte bara för att leva sunt stärker immunförsvaret mot virus, utan för att det rent generellt gör att folk blir mindre sjuka.
Jag ville visa dig, som inte hade hört eller sett någonting om saken överhuvudtaget från FOHM, var den informationen från FOHM finns.

Du kan också titta på den här sidan för att se hur FOHM är organiserad i avdelningar och vad avdelningarna sysslar med.
https://fohm.se/om-folkhalsomyndigheten/organisation/avdelningar-och-enheter/
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
P
D Disktrasan skrev:
Den akuta fasen av en trafikolycka sker under mindre än ett dygn.
Pandemin har pågått i två år.
Var i ligger problemet med att gå ut och informera i stora medier hur man med ett sunt beteende minskar risken till sjukdom och död? Eller snarare hur ett osunt beteende ökar risken för detsamma. Hur lång tid tänkte du att ge den informationen skulle ta?
Analogier är inte exakta avbildningar. Tidsaspekter kan skilja sig åt. En analog används ofta för att visa på en princip på ett enkelt sätt. Som jag gjorde.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
D Disktrasan skrev:
Så bara för att det kanske är svårt ska man ignorera det?
Är det verkligen lättare att få de sista 15% att vaccinera sig?
Jag tror det är helt lönlöst, utan totalitär påverkan.
Att vaccinera jordens befolkning är inte heller lätt, men man försöker ju...
Man ska använda sina begränsade resurser klokt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.