Bergvärme - inverterstyrd vs on/off

  • Antal röster
    80
  • Omröstningen stängd .
M Marcus123456 skrev:
varvtalsstyrning, allting annat lika, ger mindre slitage enligt tribologisk teori.
Det saknas evidens att en varvtalsstyrd kompressorer skulle ge bättre glid och mindre slitage (tribologiskt) än start/stop. Men det vore intressant med en sådan studie.

Min personliga åsikt eller snarare gissning är att kompressorslitage beror på en mängd olika faktorer som kompressortyp, materialval och hur den är konstruerad, konstruktion for smörjning samt val av smörjmedel, hur bra kompressorn är att starta från viloläge (ie mjukstart), totalt antal start/stopp, hetgastemperaturer, mfl

Det finns en mängd likande diskussioner om detta på Värmepumpsforum:

 
Redigerat:
L lob skrev:
Inklusive hushållsel eller?
ja precis
 
meghin meghin skrev:
ja precis
Då har du så låg förbrukning att du troligtvis bör fundera på alternativ med lägst kostnad.
En gissning är att det är så optimalt det kan vara med nuvarande system.
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
meghin meghin skrev:
ja precis
Det är ju en overkligt låg elförbrukning. Har du satt magnetbroms på elmätaren? Det gör jag av med i januari +februari trots hyfsat effektiv bergvärme. Grattis!!
 
  • Gilla
meghin
  • Laddar…
L lob skrev:
Det är ju en overkligt låg elförbrukning. Har du satt magnetbroms på elmätaren? Det gör jag av med i januari +februari trots hyfsat effektiv bergvärme. Grattis!!
inte vad jag vet :rofl:
Tack :)
 
H
Ang att en inverter skulle vara bättre för ett kort borrhål har jag svårt att förstå. Vid tex -15 så behöver ett hus x antal kwh per dygn för att hålla 21 grader inomhus. För att uppnå det så behöver kompressorn ta sin energi från borrhålet samt elnätet. Är borrhålet kallt så går det mera el oavsett om det är en inverter eller on/off pump.

I frågan om ukv / arbetstank så är det alltid en god investering lika så är ett bra magnititfilter från tex boilermag ett måste till alla värmepumpar för att öka hållbaheten.
 
Vilken typ av golvvärme är det?

Rör i betongplatta?

Med rör i betongplatta minskar behovet av accumulatortank, eftersom betongplattan i sig tillför termisk tröghet.
 
M Marcus123456 skrev:
On/off-maskinerna är ju dimensionerade ner till några minusgrader för att det inte ska bli så många starter.
Vart har du fått den felaktiga uppgiften ifrån? Ska man föra en vettig diskussion så måste man ha rätt fakta.

Med hjälp av en arbetstank kan man dimensionera värmepumpen så att kompressorn klarar huset maximala behov utan att man får problem med många starter/korta gångtider när värmebehovet är lågt.

Vad gäller slitage vid start och stopp så tror jag inte det är så enkelt. Även om kompressorn startar 10 gånger per dygn så hinner den inte svalna mellan gångerna, så det blir aldrig fråga om några kalkstarter. Sen finns det ju mjukstart så inte motorn accelererar upp till max varv på en gång.
 
M magnu skrev:
Vilken typ av golvvärme är det?

Rör i betongplatta?

Med rör i betongplatta minskar behovet av accumulatortank, eftersom betongplattan i sig tillför termisk tröghet.
Rör i bjälklag - tror jag
 
useless useless skrev:
Vart har du fått den felaktiga uppgiften ifrån? Ska man föra en vettig diskussion så måste man ha rätt fakta.

Med hjälp av en arbetstank kan man dimensionera värmepumpen så att kompressorn klarar huset maximala behov utan att man får problem med många starter/korta gångtider när värmebehovet är lågt.

Vad gäller slitage vid start och stopp så tror jag inte det är så enkelt. Även om kompressorn startar 10 gånger per dygn så hinner den inte svalna mellan gångerna, så det blir aldrig fråga om några kalkstarter. Sen finns det ju mjukstart så inte motorn accelererar upp till max varv på en gång.
Jag är rätt ny på det här forumet, så jag är ovan vid den tuffa tonen. Onödigt, kan jag tycka.

Det var NIBE:s säljare som förklarade hur dom dimensionerade för att minska starterna under vår/höst. Och nyckeln här är väl kan förses med arbetstank. Hur stor andel som har det vet jag inte, men vår har det exempelvis inte. Har man arbetstank kan man mycket väl minska antalet starter så att det är minimal skillnad. Det finns såklart en mängd sätt att minska slitaget via sin styrning. men jag utgår, som jag nämnt tidigare, från samma setup där en drar igång till sin märkeffekt. Poängen med start/stopp har väl just varit att minska komplexiteten och kostnaden på maskinen.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det saknas evidens att en varvtalsstyrd kompressorer skulle ge bättre glid och mindre slitage (tribologiskt) än start/stop. Men det vore intressant med en sådan studie.
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det saknas evidens att en varvtalsstyrd kompressorer skulle ge bättre glid och mindre slitage (tribologiskt) än start/stop. Men det vore intressant med en sådan studie.

Min personliga åsikt eller snarare gissning är att kompressorslitage beror på en mängd olika faktorer som kompressortyp, materialval och hur den är konstruerad, konstruktion for smörjning samt val av smörjmedel, hur bra kompressorn är att starta från viloläge (ie mjukstart), totalt antal start/stopp, hetgastemperaturer, mfl

Det finns en mängd likande diskussioner om detta på Värmepumpsforum:

  • Slitage inverter/onoff
  • Slitage många starter
Du har absolut rätt att det är många faktorer som spelar roll och man optimerar ju såklart sin produkt. Som jag nämnt tidigare så försökte jag göra en äpple-äpple med on/off och varvtalsstyrt. Men att det skulle sakna evidens på området tror jag inte ett ögonblick på. En enkel Google scholar-sökning visar en myriad av vetenskapliga artiklar. Jag väljer att inte länka några, för jag har inte hunnit läsa in mig på ett schysst sätt.
 
B
Inverterstyrd alla dagar i veckan... Vad är nackdelarna? att det KANSKE skulle kunna vara problem med den "nya" tekniken- som nu är vad? 10 år gammal?

Det var lika läskigt med elhissar i bilen när det kom.. :rolleyes:
 
  • Gilla
Marcus123456
  • Laddar…
Med en inverterpump så kan du ha en pump som täcker hela ditt hus behov och mer då den kan justera sin effekt med varvtalet på kompressorn.

En ON/OFF pump har bara två lägen av eller på.
Normalt sett så underdimensionerar man en ON/OFF pump, dvs sätter in en klenare pump än vad huset behöver för att start och stopp skall bli färre och längre gångtider Det är start och stopp som sliter på kompressorn. När on/off pumpen ej orkar med så går elpatron in i stället.

Kör du ON/OFF pump med arbetstank så jobbar pumpen mot en vattentank som fungerar som ett batteri som jämnar ut driftstiderna och minskar start och stopp.

Arbetstank och On/off är ovanligt på äldre anläggningar.
 
  • Gilla
Marcus123456
  • Laddar…
M Marcus123456 skrev:
Du har absolut rätt att det är många faktorer som spelar roll och man optimerar ju såklart sin produkt. Som jag nämnt tidigare så försökte jag göra en äpple-äpple med on/off och varvtalsstyrt. Men att det skulle sakna evidens på området tror jag inte ett ögonblick på. En enkel Google scholar-sökning visar en myriad av vetenskapliga artiklar. Jag väljer att inte länka några, för jag har inte hunnit läsa in mig på ett schysst sätt.
Hittar du några bra studier så länka gärna, det är alltid intressant om man kan lära sig något nytt.
 
Redigerat:
E Emanuel01 skrev:
+ cirkpumpar som ska distrubiera.
så en cirkpump som drar 7watt typ
Är alltså så mycket sämre en fläktmotorn
Som värmer en central punkt i huset ?


När du skriver att en tank är onödig,
Har du överhuvudtaget förstått vad den gör ?
Vem eller vad är källan till dina påståenden?

Kan du nackdelarna med on- off
Och kan du fördelarna med inverter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.