Z Zodde skrev:
Beskriv gärna HUR priset kan bestämmas av billigaste producenten?
Rimmar illa med den marginalprissättning som existerar på elmarknaden
Den billigaste som är kvar när man ska köpa in sista kWh. De som är dyrare får inte sålt.
 
Jag måste bara gnida in detta för folk som inte riktigt förstått.

Vi har alltså ett statligt bolag Vattenfall, vars VD uppbär en lön av 1.3 miljoner i månaden.

Tankar kring detta?
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jag måste bara gnida in detta för folk som inte riktigt förstått.

Vi har alltså ett statligt bolag Vattenfall, vars VD uppbär en lön av 1.3 miljoner i månaden.

Tankar kring detta?
Hon är säkert värd var enda krona. Se bara ett så bra och balanserat elsystem vi har fått!
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jag måste bara gnida in detta för folk som inte riktigt förstått.

Vi ha alltså ett statligt bolag Vattenfall, vars VD uppbär en lön av 1.3 miljoner i månaden.

Tankar kring detta?
Vi som skattebetalare, nätkunder och elhandelskunder får självklart betala, men att ha kvar nån som inte vill ha ordentligt med baskraftsproduktion är orimligt och även om hon får en mille/mån i pension är det värt de pengarna, det kostar kanske ett par kronor per svensk skattebetalare om året men det är dyrare att sakna baskraft och stänga fungerande kärnkraftverk.
 
C cbrolin skrev:
Den billigaste som är kvar när man ska köpa in sista kWh. De som är dyrare får inte sålt.
Ingen producerar el som inte blir såld.

Det är faktiskt precis tvärtom, du skulle skrivit dyrare.


”Det kallas för marginalprissättning, där det är den dyrast producerade kilowattimmen som sätter priset för all el som produceras inom området.”

https://www.ellevio.se/privat/energismart/elskolan/vad-paverkar-elpriset/
 
F fribygg skrev:
Vi som skattebetalare, nätkunder och elhandelskunder får självklart betala, men att ha kvar nån som inte vill ha ordentligt med baskraftsproduktion är orimligt och även om hon får en mille/mån i pension är det värt de pengarna, det kostar kanske ett par kronor per svensk skattebetalare om året men det är dyrare att sakna baskraft och stänga fungerande kärnkraftverk.
Du måste utveckla dina tankar här. Hur kan du rättfärdiga vederbörandes lön? Fullkomligt obegripligt du måste förklara detta. Detta är fullkomligt fantastiskt, utomjordiskt märkligt i min bok.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jag måste bara gnida in detta för folk som inte riktigt förstått.

Vi har alltså ett statligt bolag Vattenfall, vars VD uppbär en lön av 1.3 miljoner i månaden.

Tankar kring detta?
Vad har andra VDar på samma "marknad"?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Ingen producerar el som inte blir såld.

Det är faktiskt precis tvärtom, du skulle skrivit dyrare.


”Det kallas för marginalprissättning, där det är den dyrast producerade kilowattimmen som sätter priset för all el som produceras inom området.”

[länk]
Du gör tydligen allt för att missförstå. När man ska köpa in den sista kWh-en köper man från den som erbjuder den billigaste kWh-en bland dem som fortfarande har kWh-ar kvar att sälja efter dem de redan har sålt. Inte från den som erbjuder den dyraste. De som säljer dyrare än så kommer inte att få sälja vid det tillfället och behöver då naturligtvis inte heller producera den om det, för energislag i fråga, är möjligt att reglera bort. Annars får de väl förbruka den själva på något sätt.
 
F fribygg skrev:
Vi som skattebetalare, nätkunder och elhandelskunder får självklart betala, men att ha kvar nån som inte vill ha ordentligt med baskraftsproduktion är orimligt och även om hon får en mille/mån i pension är det värt de pengarna, det kostar kanske ett par kronor per svensk skattebetalare om året men det är dyrare att sakna baskraft och stänga fungerande kärnkraftverk.
I hennes fall får väl vi betala både hennes lön och nedmonteringen av fungerande baskraft. Det är ju inte antingen eller, utan både och. Vi får betala några kronor till hennes lön och några tusenlappar för resultatet av hennes strategi.
 
  • Ledsen
TommyC
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jaha, och vilka partier och politiker tycker du står för vad de gör och behåller sin inställning mer än en mandatperiod? Exempel önskas då jag själv bara hittat ett parti och ingen enskild politiker i riksdagen som med säkerhet kommer att kunna driva vad jag tycker är lämpligt i ytterligare en mandatperiod.
Jag vet tyvärr inget parti som står för det du efterfrågar. Jag skulle gärna vilja veta det. Makt korrumperar som bekant. Minns ni när S lovade att inte höja drivmedelsskatterna. Jag har tappat räkningen på hur många gånger de höjt sedan dess. Löven visste att vi inte klarar oss utan kärnkraft, vi vet hur det gick sen. S är notoriska lögnare, många i S klarar helt enkelt inte av att öppna munnen utan att ljuga.

Det enda jag är helt säker på är vilka jag inte ska rösta på och på den listan finna alla som har haft makt och varit stödhjul på olika sätt. S+MP+C hatar jag innerligt efter att dom har förstört vårt energisystem och andra katastrofala beslut. M är det nya S, innan de tar avstånd från den förra (förrförra?) korrupta ledaren och byter ut nuvarande så går de garanterat bort. Kommunism har alltid när det provats resulterat i fattigdom och misär för alla utom nomenklaturan. Inte mycket kvar och vad de går för är oprövat. Att fortsätta att rösta på de som vi har facit ifrån tycker jag visar på stora kognitiva problem. Kan ju också vara en önskan att förstöra men det tror jag inte. På lokal nivå är det ofta annorlunda till det bättre.
 
A
H Harald Blåtumme skrev:
Jag måste bara gnida in detta för folk som inte riktigt förstått.

Vi har alltså ett statligt bolag Vattenfall, vars VD uppbär en lön av 1.3 miljoner i månaden.

Tankar kring detta?
Ja det är ju inte för dess kompetens iallafall ;)
 
C cbrolin skrev:
Du gör tydligen allt för att missförstå. När man ska köpa in den sista kWh-en köper man från den som erbjuder den billigaste kWh-en bland dem som fortfarande har kWh-ar kvar att sälja efter dem de redan har sålt. Inte från den som erbjuder den dyraste. De som säljer dyrare än så kommer inte att få sälja vid det tillfället och behöver då naturligtvis inte heller producera den om det, för energislag i fråga, är möjligt att reglera bort. Annars får de väl förbruka den själva på något sätt.
Är det konstigt om man missförstår ditt inlägg

”Och marknadspriset bestäms av dem som producerar billigast”

När sanningen är ”
”Det kallas för marginalprissättning, där det är den dyrast producerade kilowattimmen som sätter priset för all el som produceras inom området.”

Om man skriver vad man menar blir det lättare att förstå…
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Är det konstigt om man missförstår ditt inlägg

”Och marknadspriset bestäms av dem som producerar billigast”

När sanningen är ”
”Det kallas för marginalprissättning, där det är den dyrast producerade kilowattimmen som sätter priset för all el som produceras inom området.”

Om man skriver vad man menar blir det lättare att förstå…
Det var kanske otydligt första gången (orkar inte leta upp det inlägget nu) men sen fortsatte du missförstå en gång till när jag hade förklarat hur jag menade med min användning av ordet "billigaste".
 
C cbrolin skrev:
Det var kanske otydligt första gången (orkar inte leta upp det inlägget nu) men sen fortsatte du missförstå en gång till när jag hade förklarat hur jag menade med min användning av ordet "billigaste".
Eftesom vi citerar varandra trycker du bara på pile uppåt i citatet för att komma till originalet, gör det 5-6gånger så har du ditt ursprungscitat (tråkigt för dig om du inte "orkar" 10-15sek)

Ditt ursprungscitat: "Och marknadspriset bestäms av dem som producerar billigast. När alla andra alternativ är uttömda så är det producenten som bestämmer priset."

Hur skall vi förstå "din användning av ordet billigaste" om det är så att du egentligen menar dyrast?
Sen vet jag egentlige n inte heller vad du menar med "alla andra alternativ är uttömda"....

Enkelt : "”Det kallas för marginalprissättning, där det är den dyrast producerade kilowattimmen som sätter priset för all el som produceras inom området.”"
 
M Mommo90 skrev:
Fjärrvärmen kostade ca 3200 i december och då öste vi på lite då frugan är frusen av sig, inställd på 22 grader
Det var rätt dyrt för fjärrvärme tycker jag.
Du betalade altså 1700 för el + 3200 för fjärrvärme = 4900?
Jag hade också rätt varm för min afrikanska fru är också frusen av sig :p
Min elräkning totalt för december (inkl uppvärmning) i SE4:

Elräkning från E.ON visar detaljerad kostnadsfördelning med totalbelopp på 3 846 kr som betalas via autogiro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen får jag 2000 från staten i stöd så december blev billigt, du får inte en spänn :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.