Vems ansvar är det att se till så att katten inte går in där den inte är välkommen?

  • Antal röster
    1 791
K
R Rkarlsson skrev:
Det är fel att ha en hund i hundgård en hel dag.
En granne längre ner på gatan hade det. Den skällde hela dagarna. Men inte enl ägaren, riktigt störigt. Som tur var så har alla med skälliga hundar flyttat härifrån.
Nu gällde det ju att ha ensamma hundar i hundgård. Men visst är det fel att ha hundar så länge där. Här finns en del hundar som skäller en del. Men det stör inte mig
 
K Krille_90_ skrev:
Nu gällde det ju att ha ensamma hundar i hundgård. Men visst är det fel att ha hundar så länge där. Här finns en del hundar som skäller en del. Men det stör inte mig
Men den var ensam hela dagen :p Förvisso en jakthund men det är med fel. Om man inte har tiden att kunna ta hunden på middagen eller något så ska man ju inte ha en hund heller.
Dessa som bodde i området skällde hela tiden, vilket störde ganska mycket.
 
Nissens
Stonez Stonez skrev:
Jämför man med människor så är det väl de mest begåvade som går sin egen väg, de lite korkade som behöver en ledare. Har alltid haft katter, hund ibland, och är imponerad av katters anpassningsförmåga. Utekatter givetvis, kattlucka också i sovrumsdörren(!), förstående grannar, de flesta i.a.f. De som historiskt har klagat har varit besvärliga i övrigt också, klagat på buller, ordning på tomter, "buskörning" med mopeder, hastigheter i området etc.
De som är begåvade och skaffar katt inser vilket ansvar de har för de skador de orsakar både i naturen och på andra ställen. Men det verkar ha gått dig helt förbi. Hur skall man tolka det? :crysmile:
 
"Så frågan är: Vems ansvar är det egentligen att se till så att katten inte går in där den inte är välkommen?" Det är ditt ansvar Jonobe. Du är ansvarig att inte katten ställer till ngt. Du är också ansvarig gentemot katten; katten kan bli överkörd, vissa skulle inte tveka att skjuta en katt som kom in på deras område, katten kan möta hundar som gärna jagar din katt mm.
 
R RalleB skrev:
Så du anser att katter ingår i den svenska djurfloran?
Katt är något ni ägare inskaffat och släppt ut i naturen/bostadsområdet.
självklart har ni ansvar för er katt och vad den gör.
Är ju bara löjligt att påstå något annat….
”Jag införskaffar ett djur men jag tänker inte ta ansvar för vad den gör”

Det är inte mitt problem att ni inte kan lära den saker/uppfostras…
Jag tror katten har ett stadigare släktträd i Sverige än vad du har så för att svara på din fråga "Ja" - katten ingår i den Svenska djurfloran. Jag är ingen expert på katter men du kan inte lära en katt någonting, den gör som den vill i min erfarenhet och den är ju helt laglig att äga och att släppa ut så...

Tycker du att hästägare vars hästar har slängt av hästtjejer bör åtalas för misshandel eller dråp? Djur är djur liksom, det enda jag skulle kunna göra om min katt störde mina grannar är att göra mig av med katten - Skulle du bli glad då? Är det fler djur du retar dig på som vi kan ta bort för din skull? ...Du borde kanske inte prata högt om att vara löjlig.
 
C CastorFiberOG skrev:
Jag tror katten har ett stadigare släktträd i Sverige än vad du har så för att svara på din fråga "Ja" - katten ingår i den Svenska djurfloran. Jag är ingen expert på katter men du kan inte lära en katt någonting, den gör som den vill i min erfarenhet och den är ju helt laglig att äga och att släppa ut så...

Tycker du att hästägare vars hästar har slängt av hästtjejer bör åtalas för misshandel eller dråp? Djur är djur liksom, det enda jag skulle kunna göra om min katt störde mina grannar är att göra mig av med katten - Skulle du bli glad då? Är det fler djur du retar dig på som vi kan ta bort för din skull? ...Du borde kanske inte prata högt om att vara löjlig.
Katter ingår inte i den svenska djurfloran!
Vi har katter som gör sina behov i vår trädgård och det går inte att stängsla in dessa djur eller hålla dem utanför ditt området.
Det bör väl för fan vara sunt förnuft att förstå att du som kattägare är ansvarig för ditt djur, eller försvann förnuftet i förskolan?
För mig får gärna vår flora vara utan katter, de tar allt från småfågel till ekorrungar och kom inte med något billigt försök att -"de är ju jägare...."
Jag är också jägare så håll i katten!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Roffe_riff och 11 till
  • Laddar…
F
B Broens skrev:
Katter ingår inte i den svenska djurfloran!
Vi har katter som gör sina behov i vår trädgård och det går inte att stängsla in dessa djur eller hålla dem utanför ditt området.
Det bör väl för fan vara sunt förnuft att förstå att du som kattägare är ansvarig för ditt djur, eller försvann förnuftet i förskolan?
För mig får gärna vår flora vara utan katter, de tar allt från småfågel till ekorrungar och kom inte med något billigt försök att -"de är ju jägare...."
Jag är också jägare så håll i katten!
Man kan ju komma med en så löjlig sak som att katter tar möss och andra skadedjur med. Och en annan löjlig sak är att katten kan skita in ditt trädgårdsland bäst den vill utan rättslig påföjd men gör du en Runar från köksfönstret med en dubbelpipa treor så katten hoppat ur skinnet så hänger du nog löst……. Jägare eller inte.

är det inte bättre att bara acceptera att en katt är en katt utan att göra det till ett personligt problem?
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
Jag tänker att man kan tycka mycket men det här tycker länsstyrelsen och miljöverdomstolen.

En fastighetsägare klagade hos kommunens miljö- och hälsoskyddsnämnd över att grannens katter återkommande förorenade i hans rabatter och framkallar allergi hos medlemmar av hans familj. Han vädjade till nämnden att med stöd av miljöbalken förelägga kattägaren att se till att katterna inte längre ges denna möjlighet. Nämnden vidarebefordrade klagomålen till kattägaren och menade att man inte kunde vidta fler åtgärder.
Grannen klagade över nämndens beslut varför ärendet hamnade hos länsstyrelsen
som avslog överklagandet. Länsstyrelsen menade att det ”i ett villaområde som det nu aktuella är det inte ovanligt att folk har katter och katter får vistas ute. Tåligheten är när det gäller katter enligt rättspraxis att en familj kan ha upp till några stycken katter. Att dessa har möjlighet att röra sig fritt utomhus är också accepterat. Att katterna därvid vistas såväl på ägarens som på andra fastigheter är också accepterat…”

Beträffande att katterna tog sig in i grannens hus och framkallade allergibesvär hos några av familjemedlemmarna konstaterade länsstyrelsen att:
”Ifråga om katter som tränger in i fastighetsägarens hus torde det vara familjens sak att freda sig genom att hålla fönster och dörrar stängda om katterna enkelt kan komma in genom dem.”

Grannen överklagade länsstyrelsens beslut till miljödomstolen och yrkade att kattägaren skulle förbjudas att släppa ut sina katter. Miljödomstolen delade länsstyrelsens uppfattning och avslog överklagandet.

Miljödomstolen mål nr M 398-00 (överklagad till Miljööverdomstolen som dock inte beviljade prövningstillstånd)
 
  • Gilla
b_hasse och 8 till
  • Laddar…
F
B Broens skrev:
Jag förstår faktiskt inte ditt resonemang.
Din katt har fan inte i min trädgård att göra och håller du inte reda på den, som den ägare du är, så blir det tyvärr så att katten kommer att fara illa.
Alla andra i samhället har rättigheter OCH ansvar för sina djur, men tydligen inte kattägare.
Din katt har möjlighet att skita i min trädgård, men du, ett tips, säg åt honom att INTE göra det, får det kommer att göra förbannat ont!
Varför lär du den inte skita i din egna trädgård så du kan gå runt och kladda in skiten?
Vi har ett bekymmer här, jag har ingen katt… men har du jägarexamen och är jägare så vet du vad som gäller. Folk som gör oskyldiga djur som inte gör djur (som inte gör skada) illa skall ha ordentligt med spö, det är det värsta jag vet. Du är en jävla tönt med din jävla pissattityd mot ett djur. Och du är en jävla hycklare, en sekunden har du issues med att en katt jagar fåglar och ekorrar, andra sekunden skall du utrota katter. Fan så man får lust att lägga en kringla själv i din trädgård.

Gå på katten med vatten, ge den en jävla resa med vattenslang och en hink kallt vatten. Det tar den inte skada av men katten kommer att fundera en stund på vad fan som hände och inse att det inte är värt det.
 
  • Gilla
Roffe_riff och 6 till
  • Laddar…
B Broens skrev:
Jag förstår faktiskt inte ditt resonemang.
Din katt har fan inte i min trädgård att göra och håller du inte reda på den, som den ägare du är, så blir det tyvärr så att katten kommer att fara illa.
Alla andra i samhället har rättigheter OCH ansvar för sina djur, men tydligen inte kattägare.
Din katt har möjlighet att skita i min trädgård, men du, ett tips, säg åt honom att INTE göra det, får det kommer att göra förbannat ont!
Varför lär du den inte skita i din egna trädgård så du kan gå runt och kladda in skiten?
Min grannkatt kommer inte in här mer efter jag dränkte den med 20 liter vatten. Den går vid tomtgränsen. testa det nästa gång du ser katten där.
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
B Broens skrev:
Jag förstår faktiskt inte ditt resonemang.
Din katt har fan inte i min trädgård att göra och håller du inte reda på den, som den ägare du är, så blir det tyvärr så att katten kommer att fara illa.
Alla andra i samhället har rättigheter OCH ansvar för sina djur, men tydligen inte kattägare.
Din katt har möjlighet att skita i min trädgård, men du, ett tips, säg åt honom att INTE göra det, får det kommer att göra förbannat ont!
Varför lär du den inte skita i din egna trädgård så du kan gå runt och kladda in skiten?
Läs gärna mitt inlägg ovan och ta sen ett djupt andetag och acceptera att du faktiskt måste gilla läget. Hur skulle samhället se ut om alla valde ut de lagar och regler man gillar och följer de men skiter i de andra?
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
P
F fsn skrev:
Folk som gör oskyldiga djur som inte gör djur (som inte gör skada) illa skall ha ordentligt med spö, det är det värsta jag vet.
Katter är dock den typ av djur som gör andra djur illa. Katter är mästerliga jägare som ibland tar död på fler byten än de äter upp.
Gå på katten med vatten, ge den en jävla resa med vattenslang och en hink kallt vatten. Det tar den inte skada av men katten kommer att fundera en stund på vad fan som hände och inse att det inte är värt det.
Ja, det är den bästa taktiken för att skrämma bort katter. Här är en rejäl variant.

 
B Broens skrev:
Katter ingår inte i den svenska djurfloran!
Vi har katter som gör sina behov i vår trädgård och det går inte att stängsla in dessa djur eller hålla dem utanför ditt området.
Det bör väl för fan vara sunt förnuft att förstå att du som kattägare är ansvarig för ditt djur, eller försvann förnuftet i förskolan?
För mig får gärna vår flora vara utan katter, de tar allt från småfågel till ekorrungar och kom inte med något billigt försök att -"de är ju jägare...."
Jag är också jägare så håll i katten!
Admin, överväg att rensa i tråden för jag tror detta är trollinlägg bara för att provocera. Oavsett otrevlig ton och förslag/hot som inte är lagliga.
 
  • Gilla
Roffe_riff och 2 till
  • Laddar…
Vi har ingen egen katt så vi är beroende av grannkatter som sköter kattjänsterna på vår mark helt avgiftsfritt. När det saknades katter i grannskapet under ett par års tid blev det invasion av möss och sorkar och det vill vi inte ha. Skulle det bli förbjudet att ha lösspringande utekatter vet jag inte vad vi skulle ta oss till. Skaffa egen utekatt och hoppas att polisen har viktigare saker att göra.

Det finns vissa enstaka frassar (hankatter) som får för sig att pissa på allt. Sådana pissfrassar tycker jag inte om och i extremfall tycker jag faktiskt att ägaren borde använda sitt sunda förnuft och ta sitt ansvar. Alla andra lösspringande katter är jag glad åt.
 
  • Gilla
Roffe_riff och 4 till
  • Laddar…
T Tela80 skrev:
Jag tänker att man kan tycka mycket men det här tycker länsstyrelsen och miljöverdomstolen.

En fastighetsägare klagade hos kommunens miljö- och hälsoskyddsnämnd över att grannens katter återkommande förorenade i hans rabatter och framkallar allergi hos medlemmar av hans familj. Han vädjade till nämnden att med stöd av miljöbalken förelägga kattägaren att se till att katterna inte längre ges denna möjlighet. Nämnden vidarebefordrade klagomålen till kattägaren och menade att man inte kunde vidta fler åtgärder.
Grannen klagade över nämndens beslut varför ärendet hamnade hos länsstyrelsen
som avslog överklagandet. Länsstyrelsen menade att det ”i ett villaområde som det nu aktuella är det inte ovanligt att folk har katter och katter får vistas ute. Tåligheten är när det gäller katter enligt rättspraxis att en familj kan ha upp till några stycken katter. Att dessa har möjlighet att röra sig fritt utomhus är också accepterat. Att katterna därvid vistas såväl på ägarens som på andra fastigheter är också accepterat…”

Beträffande att katterna tog sig in i grannens hus och framkallade allergibesvär hos några av familjemedlemmarna konstaterade länsstyrelsen att:
”Ifråga om katter som tränger in i fastighetsägarens hus torde det vara familjens sak att freda sig genom att hålla fönster och dörrar stängda om katterna enkelt kan komma in genom dem.”

Grannen överklagade länsstyrelsens beslut till miljödomstolen och yrkade att kattägaren skulle förbjudas att släppa ut sina katter. Miljödomstolen delade länsstyrelsens uppfattning och avslog överklagandet.

Miljödomstolen mål nr M 398-00 (överklagad till Miljööverdomstolen som dock inte beviljade prövningstillstånd)
Ok, jag har provocerat ordentligt med mina inlägg och det var meningen.
Ni som är uppretade anser bestämt, styrkta med domstolsbeslut, att det är helt ok att era katter gör sina behov i andras trädgårdar och inte har något ansvar alls för detta, om det kan man tycka vad som helst.
Innebär det att jag kan skaffa två stora hundar, som är instängda i min trädgård med skyltar som tydligt visar att här bor farliga hundar, och som är direkt farliga för era katter, vad händer då om någon av er katt bli allvarligt skadad på min tomt?
Admin, ta gärna bort om du/ni anser att så behövs, men ta då bort allt jag har i denna tråd, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.