V Villaägarenr1 skrev:
Är kontot slut, sälj tillgångarna och betala. Hur enkelt som helst.
Verkar enkelt. För att vara nyfiken. Om det vore du. Vad för grej hade du sålt fort och till vilket pris?
 
  • Gilla
  • Haha
videopac och 1 till
  • Laddar…
M masseman33 skrev:
Danskarna har skjutit oss i foten 2ggr
1 lyckats få våra politiker att stänga våra södra kärnkraftverk
2 sett till att vi inte kan strypa exporten för sist så anmälde de sverige till eu domstolen
Kanske dags att klippa kabeln till danmark så de får känna vad de ställt till med :rofl:
Nä, dags att bygga baskraft så vi kan exportera energi och tjäna pengar då det inte blåser tillräckligt i Danmark och Tyskland, med sabotage kommer vi ingenstans men att sälja dyrt till dansken vore ett nöje
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Nedläggningen av kärnkraftverk är endast baserad på känslor och tyckande samt avsaknad av konsekvensanalys.

Intresssant artikel som belyser orsakerna till det känslobaserade motståndet mot kärnkraft.
[länk]

A Abies koreana skrev:
Det du länkar till är en värsta sortens hatblogg och Pettersson saknar det mesta av anständighet samt analytisk förmåga om energiproduktion i allmänhet och kärnkraft i synnerhet.

Hela bloggen genomsyras av - just det - känslor, obehagliga sådana.
Håller med,men då vi har yttrandefrihet är det bästa man kan göra att bemöta argumenten med fakta.

En sak som ja däremot funderar på är varför man (staten);inte ger incitament för att minska energiförbrukningen? Nu känns det enbart som att man delar ut lånade skattemedel utan någon som helst långsiktig effekt; utbetalningen som sker nu hjälper inte fastighetsägare att minska den totala energiförbrukningen och sänker inte energikostnaden långsiktigt. bidraget är lite som att kissa i brallan; varmt & skönt till en början men kallt och otrevligt om man ser det långsiktigt. Man borde istället ge mer incitament till exempelvis tilläggsisolering eller investering i bergvärme och liknande som faktiskt gör resultat långsiktigt.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Det där är ju rena dumheter...
Jag antar att du tycker att mänsklighetens resursutnyttjande är helt oproblematisk och att vi kan fortsätta som nu - eller rent av gasa på lite till?
Problemet är ett det finns för många människor i världen men det problemet vill man inte ta i.

Lezzeti Lezzeti skrev:
En sak som ja däremot funderar på är varför man (staten);inte ger incitament för att minska energiförbrukningen? Nu känns det enbart som att man delar ut lånade skattemedel utan någon som helst långsiktig effekt; utbetalningen som sker nu hjälper inte fastighetsägare att minska den totala energiförbrukningen och sänker inte energikostnaden långsiktigt. bidraget är lite som att kissa i brallan; varmt & skönt till en början men kallt och otrevligt om man ser det långsiktigt. Man borde istället ge mer incitament till exempelvis tilläggsisolering eller investering i bergvärme och liknande som faktiskt gör resultat långsiktigt.
Det här är en investering i valet i höst, inget annat. Så det är inte alls svårt att förstå varför regering gör som den gör. Om det nu går igenom.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Problemet är ett det finns för många människor i världen men det problemet vill man inte ta i.

V videopac skrev:
Problemet är ett det finns för många människor i världen men det problemet vill man inte ta i.



Det här är en investering i valet i höst, inget annat. Så det är inte alls svårt att förstå varför regering gör som den gör. Om det nu går igenom.
..

Det här är en investering i valet i höst, inget annat. Så det är inte alls svårt att förstå varför regering gör som den gör. Om det nu går igenom.
... Nu kanske jag gör mig ovän med många på det här forumet, men jag hoppas inte att detta går igenom i riksdagen. Jag har inget emot att staten ger stöd, men stödet ska ses som en investering som ger en långsiktig effekt (avkastning). Detta är inte långsiktigt och ger ingen effekt / förbättring annat än ökad statsskuld..
 
  • Gilla
bakterie och 1 till
  • Laddar…
Lezzeti Lezzeti skrev:
... Nu kanske jag gör mig ovän med många på det här forumet, men jag hoppas inte att detta går igenom i riksdagen. Jag har inget emot att staten ger stöd, men stödet ska ses som en investering som ger en långsiktig effekt (avkastning). Detta är inte långsiktigt och ger ingen effekt / förbättring annat än ökad statsskuld..
Problemet med att om det inte går igenom så kommer regeringen (sossarna) att gnälla över detta hela vägen till september och dra in sympatier den vägen. Det är win-win för regeringen i detta fall. Tyvärr.
 
Jag håller med. Går det inte igenom så blir det troligen färre som röstar på de som förstört energisystemet.
 
Lezzeti Lezzeti skrev:
... Nu kanske jag gör mig ovän med många på det här forumet, men jag hoppas inte att detta går igenom i riksdagen. Jag har inget emot att staten ger stöd, men stödet ska ses som en investering som ger en långsiktig effekt (avkastning). Detta är inte långsiktigt och ger ingen effekt / förbättring annat än ökad statsskuld..
Håller med att det ej bör betalas ut bidrag för elpriset.

Medborgarna borde fullt ut få känna på vad dagens politik leder till. Att ge bidrag i det här ärendet är som att sätta plåster på ett djupt köttsår som behöver sys. Det löser problemet tillfälligt.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Lezzeti Lezzeti skrev:
... Nu kanske jag gör mig ovän med många på det här forumet, men jag hoppas inte att detta går igenom i riksdagen. Jag har inget emot att staten ger stöd, men stödet ska ses som en investering som ger en långsiktig effekt (avkastning). Detta är inte långsiktigt och ger ingen effekt / förbättring annat än ökad statsskuld..
glöm inte den ökade skatteintäkten högre elpriser gett. Man tar högre skatt o ger bidrag o kallar det stöd.
 
V vik_tor skrev:
Håller med att det ej bör betalas ut bidrag för elpriset.

Medborgarna borde fullt ut få känna på vad dagens politik leder till. Att ge bidrag i det här ärendet är som att sätta plåster på ett djupt köttsår som behöver sys. Det löser problemet tillfälligt.
De som röstar på den här politiken sitter inte i villor och drabbas av höga elpriser... så det kommer inte att påverka något.
 
V videopac skrev:
De som röstar på den här politiken sitter inte i villor och drabbas av höga elpriser... så det kommer inte att påverka något.
Sant. Dom är ute och protesterar mot vaccinpass.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x8yydn/stor-demonstration-mot-coronapass

Medans vi sitter inne i den trygga värmen å gnäller om energipolitiken.

Vad patetiska vi är egentligen. Vi borde ge oss ut och protestera vi med.
 
  • Gilla
1000konst
  • Laddar…
Lezzeti Lezzeti skrev:
Man borde istället ge mer incitament till exempelvis tilläggsisolering eller investering i bergvärme och liknande som faktiskt gör resultat långsiktigt.
..och det håller jag med dig om. Det är väl den mänskliga oförmågan att tänka långa tankar som även drabbar politiska företrädare. Mandatperioder gynnar ju kortsiktigt tänkande.

Sedan har det väl vuxit fram en praxis i politiken att enas om frågor som inte enbart kan lösas inom en mandatperiod, vi har haft t.ex. pensionsuppgörelsen samt energiuppgörelsen som sträcker sig över längre tider och där man kommit överens.
 
A
V vik_tor skrev:
Sant. Dom är ute och protesterar mot vaccinpass
[länk]
Nä knappast..
De sitter och luktar på blommor och har en braj rätt nära...

De som demonstrerar i länken... De är inte såna som röstat för detta...
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nä knappast..
De sitter och luktar på blommor och har en braj rätt nära...

De som demonstrerar i länken... De är inte såna som röstat för detta...
Nä. Men all heder för att dom ger sig ut och visar sitt missnöje i den fråga som är viktig för dom.
 
  • Gilla
  • Haha
1000konst och 2 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Det andra handlade om att det blir än dyrare om man inte kan använda samma utrustning för att reversera vattenkraften. Svara på det om du kan.
Du kan inte använda en turbin för att pumpa vatten,det är elementärt. Att man måste bygga en ny pumpstation är sålunda också givet, så att en nyinvestering må till är solklart, vet inte varför du ens ifrågasätter...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.