Maskintok skrev:
Nä de lägger detta isåfall hos ett inkassobolag som sedan lägger på ränta och avgifter tills skulden blir riktigt trevlig..
Det kostar dem att göra så. Så under en vissa summa så skriver de bara av summa. Samt att de undviker detta i det längsta.
 
  • Gilla
vik_tor
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Nu kom den fruktade elfakturan för december. Inte så illa som befarat men illa nog. Det är ett rörligt avtal baserat på spotpriset och jag tror att dom har antagit fel spotpris. Elbolaget har antagit 2.068 kr/kWh medan Nordpool hade ett pris på 1.874 kr/kWh för dec 2021 i SE4. Jag skrev såhär:
T Thomas_Blekinge skrev:
Nu kom den fruktade elfakturan för december. Inte så illa som befarat men illa nog. Det är ett rörligt avtal baserat på spotpriset och jag tror att dom har antagit fel spotpris. Elbolaget har antagit 2.068 kr/kWh medan Nordpool hade ett pris på 1.874 kr/kWh för dec 2021 i SE4. Jag skrev såhär:

Hej,

er faktura xxxxxxxxx bestrides härmed.
Anledningen är det felaktiga antagna rörliga spotpriset på 2,068 kr/kWh exkl. moms.
Det rätta priset för SE4 december 2021 var 1,874 kr/kWh exkl. moms enligt Nordpool.
Vänligen rätta till fakturan.


Detta skriver jag textat på fakturan och skickar den tillbaka per post. Så slipper jag vänta i telefonkön och har gjort detta rättsligt som det ska.
Elbolaget har nu flera val:
1. Rätta till faktura. Bäst för dom.
2. Skriva påminnelse och hot om inkasso. Då upprepar jag bara att jag bestrider. Är jag riktigt snäll kan jag betala den del av pengar som jag anser är berättigat.
3. Lämna in till inkasso. Då bestrider jag på samma sätt till inkassot. Inkassot provar aldrig om en faktura är berättigad eller inte. Inkassobolaget är bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet INKASSO.
4. I detta skede kan elbolaget väljer att lämnar in det till kronofogden. Det kostar avgifter för elbolaget. Kronofogden är också bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet Kronofogde. Jag fortsätter att bestrider fakturan.
5. Elbolaget kan nu välja att stämma mig. Om fallet tas upp prövas fakturan nu för första gången i sak.
Om det går så långt som till 5. och jag får en dom emot mig kan det bli dyrt för mig. Men det går aldrig så långt för ett belopp på 500 spänn.
Lycka till!


Hej,

er faktura xxxxxxxxx bestrides härmed.
Anledningen är det felaktiga antagna rörliga spotpriset på 2,068 kr/kWh exkl. moms.
Det rätta priset för SE4 december 2021 var 1,874 kr/kWh exkl. moms enligt Nordpool.
Vänligen rätta till fakturan.


Detta skriver jag textat på fakturan och skickar den tillbaka per post. Så slipper jag vänta i telefonkön och har gjort detta rättsligt som det ska.
Elbolaget har nu flera val:
1. Rätta till faktura. Bäst för dom.
2. Skriva påminnelse och hot om inkasso. Då upprepar jag bara att jag bestrider. Är jag riktigt snäll kan jag betala den del av pengar som jag anser är berättigat.
3. Lämna in till inkasso. Då bestrider jag på samma sätt till inkassot. Inkassot provar aldrig om en faktura är berättigad eller inte. Inkassobolaget är bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet INKASSO.
4. I detta skede kan elbolaget väljer att lämnar in det till kronofogden. Det kostar avgifter för elbolaget. Kronofogden är också bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet Kronofogde. Jag fortsätter att bestrider fakturan.
5. Elbolaget kan nu välja att stämma mig. Om fallet tas upp prövas fakturan nu för första gången i sak.
Om det går så långt som till 5. och jag får en dom emot mig kan det bli dyrt för mig. Men det går aldrig så långt för ett belopp på 500 spänn.
Lycka till!
Själv betalade jag 154 öre per kWh med rörligt i Stockholm!
 
B Bengt Persson1 skrev:
…Man måste också få ta del av hela avtalstexten innan man teknar avtalet och inte efteråt och vara tvungen att utnyttja ångerveckan när man ev begriper vad det innebär.
Finna det verkligen någon sådan lagtext?
 
J
A AxelJa skrev:
Håller helt med. Men Sverige består till stor del av ängsliga kärringar till män.
Snarare ängsliga män som inte vågar sätta sig emot när de anser att någon har fel. De sitter istället på nätet och sipprar ut sitt missnöje.
 
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
B Bengt Persson1 skrev:
Thomas, jag förstår att du inte orkar sitta i långa telefonköer och att lusläsa avtal som är skrivet på juristsvenska med konstiga definitioner som man inte förstår. Man måste också få ta del av hela avtalstexten innan man teknar avtalet och inte efteråt och vara tvungen att utnyttja ångerveckan när man ev begriper vad det innebär. Och även om man förstår dem så är de omöjliga att reda ut vad de innebär, t ex viktade medelvärden. Hur viktas de och under vilka tider?
Energimarknadsinspektionen borde ränsa sa upp bland alla dessa olika kryptiska varianter och se till att de blir transparenta och förståeliga för gemene man och kräva att kunden ska kunna kontrollräkna fakturan, dvs enkelt kunna ta del av algoritmen för detta och använda indata.
Begär att få ta del av den ljudinspelning som ev finns från ditt elbolag, de verkar ju vara hjälpsamma. Gå igenom denna så du får svart på vitt vad de lovat eller bara varit "helt övertygade om". För två år sen var det kanske rimligt att bedöma att elpriset osannolikt skulle överstiga 1 kr per kwh. Men har de verkligen informerat dig på ett professionellt sätt om osäkerheter framöver, bl a med att två reaktorer i Ringhals skulle stängas den närmsta tiden vilket var väl känt vid det tillfället. Om du kan hävda att de vilselett dig eller varit oproffessionella kanske du kan få rätt. Ett alternativ kan möjligen i så fall vara att anmäla till ARN. Och ett gott råd: spela in alla samtal av den här typen på din telefon och spara för ev framtida behov så du har något att stödja dig på I ett läge som detta.
Sen har du ju alltid haft möjlighet att ändra avtalet till ett fastpris det senaste året då spotpriserna tidvis varit riktigt höga, det har ju inte kommit plötslig nu i december.
Lycka till.

Lycka till.
Du blanadr nog ihop TS med AxelJa som blivit ett sidospår i tråden. TS grundfråga gäller beräkningen om vad som är ett spotmedelpris.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J Johannes Vestman skrev:
Själv betalade jag 154 öre per kWh med rörligt i Stockholm!
Ca 100öre/kWh av den summan gick inte till någon producent utan till statliga Svenska kraftnät som debiterar marknaden en fiktiv transportkostnad.
 
Du har gjort korrekt till en viss del. Men vad du än gör strunta INTE i att betala. För att slippa ev inkasso/kronofogde ska du deponera summan hos länsstyrelsen. Då anses du ha betalat räkningen.
 
A
K Nils Andersson1 skrev:
Det kostar dem att göra så. Så under en vissa summa så skriver de bara av summa. Samt att de undviker detta i det längsta.
Nej nej inte alls.
alla kostnader läggs på kunden.
Inte på den som söker.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Nu kom den fruktade elfakturan för december. Inte så illa som befarat men illa nog. Det är ett rörligt avtal baserat på spotpriset och jag tror att dom har antagit fel spotpris. Elbolaget har antagit 2.068 kr/kWh medan Nordpool hade ett pris på 1.874 kr/kWh för dec 2021 i SE4. Jag skrev såhär:

Hej,

er faktura xxxxxxxxx bestrides härmed.
Anledningen är det felaktiga antagna rörliga spotpriset på 2,068 kr/kWh exkl. moms.
Det rätta priset för SE4 december 2021 var 1,874 kr/kWh exkl. moms enligt Nordpool.
Vänligen rätta till fakturan.


Detta skriver jag textat på fakturan och skickar den tillbaka per post. Så slipper jag vänta i telefonkön och har gjort detta rättsligt som det ska.
Elbolaget har nu flera val:
1. Rätta till faktura. Bäst för dom.
2. Skriva påminnelse och hot om inkasso. Då upprepar jag bara att jag bestrider. Är jag riktigt snäll kan jag betala den del av pengar som jag anser är berättigat.
3. Lämna in till inkasso. Då bestrider jag på samma sätt till inkassot. Inkassot provar aldrig om en faktura är berättigad eller inte. Inkassobolaget är bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet INKASSO.
4. I detta skede kan elbolaget väljer att lämnar in det till kronofogden. Det kostar avgifter för elbolaget. Kronofogden är också bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet Kronofogde. Jag fortsätter att bestrider fakturan.
5. Elbolaget kan nu välja att stämma mig. Om fallet tas upp prövas fakturan nu för första gången i sak.
Om det går så långt som till 5. och jag får en dom emot mig kan det bli dyrt för mig. Men det går aldrig så långt för ett belopp på 500 spänn.
Lycka till!
Helst ska man dra ett streck över fakturan också. Från hörn till hörn. Jag är gammal ekonom och har bestridigt många fakturor. När man har bestridigt en faktura, kan den inte längre lämnas för inkasso. Ni måste antingen komma överens eller målet gå till domstol för prövning.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nej nej inte alls.
alla kostnader läggs på kunden.
Inte på den som söker.
Inte som jag fattat det, nej. Och det blir väl mera rätt? Man ska inte kunna göra så som bolag och det kostar dig inget. Nej, "kunden/bolaget" får betala en avgift för sin ansökan om utmätning och denna kostnaden får företaget betalas inte tillbaka.
Men allt detta är ganska små pengar, är det mera pengar så blir det betydelselöst.
 
T Titagurgi skrev:
Eller så står du upp som en man och betalar din faktura?

Kanske dags att byta livstil med ny båt,bil och bäst I kvarteret?
Att vara man.är att stå upp för det som man tycker är rätt.
Att vara mes är att gnälla på andra.
Och det har du uppnått.
 
  • Gilla
vik_tor
  • Laddar…
U Utasja skrev:
Helst ska man dra ett streck över fakturan också. Från hörn till hörn. Jag är gammal ekonom och har bestridigt många fakturor. När man har bestridigt en faktura, kan den inte längre lämnas för inkasso. Ni måste antingen komma överens eller målet gå till domstol för prövning.
Om man tar råd från den här tråden så kan jag inte förstå hur du eller dina kunder har vågat bestrida fakturor. Det är en oerhörd risk!
 
Jag misstänker att du feltolkat hur de sätter kW-priset.
Jag här också rörligt med timdebitering. Har också möjlighet att välja mellan pelletsvärme eller Luft/vatten VP, så jag har hållit daglig koll på exakt vilka timmar som som jag ska köra Pellets eller VP.
När min decemberfaktura kom så låg mitt elpris angivet till ca 1,80kr medan det rörliga snittet angivits för de flesta till 1,90kr/kW.
Troligen är det så att eftersom jag undvikit förbrukning de riktigt dyra timmarna, och mest förbrukat den oundvikliga hushållselen så har mitt elpris blivit snittet av DEN förbrunkingen.
I ditt fall har du kanske till och med förbrukat lite extra mycket el i form av direkt elspets på nån värmepump(?) och därmed dragit upp ditt medelpris.
OM denna hypotesen stämmer kommer du ingen vart med ditt bestridande.
Det säkraste sättet att slippa dyra elräkningar om man har timdebitering är just att inte förbruka när det är dyrt.

För övrigt var årets decemberfaktura billigare än i fjol faktura, men såklart kom en pelletskostnad istället, som totalt blev något högre än i fjol. Men årets december var också kallare än i fjol.
Så aktiv koll och engagemang lönar sig!
 
Mikael Vesala Mikael Vesala skrev:
Jag misstänker att du feltolkat hur de sätter kW-priset.
Jag här också rörligt med timdebitering. Här också möjlighet att välja mellan pelletsvärme eller Luft/vatten VP, så jag har hållit daglig koll på exakt vilka timmar som som jag ska köra Pellets eller VP.
När min decemberfaktura kom så låg mitt elpris angivet till ca 1,80kr medan det rörliga snittet angivits för de flesta till 1,90kr/kW.
Troligen är det så att eftersom jag undvikit förbrukning de riktigt dyra timmarna, och mest förbrukat den oundvikliga hushållselen så har mitt elpris blivit snittet av den förbrunkingen.
I ditt fall har du kanske till och med förbrukat lite extra mycket el i form av direkt elspets på nån värmepump(?) och därmed dragit upp ditt medelpris.
OM denna hypotesen stämmer kommer du ingen vart med ditt bestridande.
Det säkraste sättet att slippa dyra elräkningar om man har timdebitering är just att inte förbruka när det är dyrt.

För övrigt var årets decemberfaktura billigare än i fjol faktura, men såklart kom en pelletskostnad istället, som totalt blev något högre än i fjol. Men årets december var också kallare än i fjol.
Så aktiv koll och engagemang lönar sig!
Ja målet verkar vara att vi skall gå över från ett välfärdssamhälle till ett vedsamhälle.
 
A
K Nils Andersson1 skrev:
Inte som jag fattat det, nej. Och det blir väl mera rätt? Man ska inte kunna göra så som bolag och det kostar dig inget. Nej, "kunden/bolaget" får betala en avgift för sin ansökan om utmätning och denna kostnaden får företaget betalas inte tillbaka.
Men allt detta är ganska små pengar, är det mera pengar så blir det betydelselöst.
Jo alla kostnader får sökanden tillbaka genom fogden eller utmätning..
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.