PeterFalun PeterFalun skrev:
kolla här
[länk]
Lysande tips- tack!
 
A AndersS skrev:
Har luftspalt på 2-3 cm mot ytterväg, reglat med plåtreglar och isolering, tråd som hindrar isolering falla ut mot yttervägg.
På insidan är det skruvat masonit mot reglarna, läkt som ger luftspalt och sedan panel. Öppet upptill och nedtill vid panelen och samma för taket som sitter på läkt. Så inga lister i bastun som hindrar luften att ta sig in bakom bastupanelen i vägg och tak.
Låter klokt!
 
A andthe skrev:
Om jag kommer ihåg rätt, så byggde jag med ca 5 cm mellanrum till ytterväggarna, Isoleringen ligger öppet mot den luftspalten,
Ok! Är lite rädd att den blir för smal- kan två personer sitta bekvämt på 110 cm bredd månntro?
 
B Billroth skrev:
Tror du det funkar att sätta isoleringsskivorna dikt mot källarväggen och sedan en luftspalt mot panelen eller behövs det två luftspalter?
Kakla dem två ytterväggarna och sätt panel på dem 2 innerväggarna så får du enkel konstruktion. Skippa tätskiktet utan prima bara källarväggarna
 
N Nickesågen skrev:
Kakla dem två ytterväggarna och sätt panel på dem 2 innerväggarna så får du enkel konstruktion. Skippa tätskiktet utan prima bara källarväggarna
N Nickesågen skrev:
Kakla dem två ytterväggarna och sätt panel på dem 2 innerväggarna så får du enkel konstruktion. Skippa tätskiktet utan prima bara källarväggarna
Det låter som en bra idé!
 
1)Är inte alltid Tylös instruktion är optimal-specielt i källarkonstruktioner. Får man byggt det "riktigt" så att spalten har fri kommunikation ut til rummet så att spalten inte stänger inn fukt så är det ok.
2) Undvik organiska material.
3) se till att källaren är "frisk" annars för du börjar bygga-alltså att källaren är strukturelt så bra som möjligt.
https://www.byggahus.se/forum/threads/drsakke-bygger-bastu-i-kaellaren.336183/
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Första villan
  • Laddar…
PeterFalun PeterFalun skrev:
ska tillägga att jag ställde hela bastukonstruktionen på fyrkantsrör, alu. så är det på Tylös byggsatser

[länk]
Mitt inköpta basturum har en träram i botten och står på metallfötter. Det gör också att tillluften kommer in i glipan mellan basturum och golv. Fördelen med aluminiumram direkt mot golvet är att du kan styra tillluften bättre (och ta in den bakom aggregatet för bästa bastuklimat). Nackdelen är att aluminium är dyrare och krångligare att skruva ihop än trä.
 
Kör du ”spu” bastuisolering så kan du köra det direkt på ytteväggen. Bygger bara någon centimeter.
 
Hej

kul att bygga bastu. Jag byggde min för ett år sedan med tips härifrån.

jag reglade upp ”rum i rum”. Ingen isolering i tak eller ytterväggar, jag isolerade den väggen som byggdes upp.

Det har funkat bra, se till att luften kan passera bakom och ovan. Som alla andra kloka här på forumet, räkna volymen i rummet så du väljer rätt aggregat, det blir trist om du har ett för klent.

lägger en länk till mitt projekt. Lycka till!

https://www.byggahus.se/forum/threa...rum_email&utm_campaign=watched_thread_summary
 
Vi håller precis på att planera vårt badrum som ska ha en bastu och jag har därför undersökt mycket vilken konstruktion som rekommenderas. Då Säkert vatten inte vill ge råd om bastu och leverantörerna av tätskikt inte kan ge garantier vid höga temperaturer så har jag bestämt mig för att köra "Den finska modellen".

Precis som några andra här, samt du själv, redan påpekat så sätter man då bastuisolering direkt på underlaget. Typ Kingspan sauna satu mm. Aluminiumfolien fungerar ju som en ångspärr. Viktigt att man har luftspalt bakom bastupanelen. Här en rapport som dissar "tylömetoden".
http://www.dalton.ax/dalton/hus/Bastu/Basturapport.htm

Dock har ju du bastu mot yttervägg, något jag själv inte kommer ha. Så det är lite olika förutsättningar. "Rum i rummet" känns som en säker metod, vi själva har inte plats för det dock.
 
  • Gilla
drsakke
  • Laddar…
Skulle också rösta på den finska modellen med sauna-satu för isolering och tätskikt.
 
  • Gilla
drsakke
  • Laddar…
Grundregeln som ”alla” seriösa byggare verkar överens om är att bygga ett rum i rummet. Dvs en spalt på ca 2cm runt om. Isolerar du 4,5cm så klarar du dig med 7cm byggdjup. Avseende folie så är det långtifrån självklart. Jag läste på och valde att vara utan. Detta då en källare snarare tar in mer fukt genom ytterväggen än producerar i bastun, så länge det inte är en kommersiell bastu. Och isolerar du för fukt inifrån isolerar du även från andra hållet = fukten stängs in i yttervägg. Har du rum i rummet kan det så klart vädras ut ändå.

Det du skall veta med 2m2 bastu är att den kommer bli mycket fuktig. Jag tycker optimal yta är 6-8m2 med minimum 4m2. Jag har 6. För stor bastu 10m2+ blir istället extremt torr i värmen. Därför har de flesta moderna anläggningar delat upp dem i flera mindre.
 
elpaco elpaco skrev:
Grundregeln som ”alla” seriösa byggare verkar överens om är att bygga ett rum i rummet. Dvs en spalt på ca 2cm runt om. Isolerar du 4,5cm så klarar du dig med 7cm byggdjup. Avseende folie så är det långtifrån självklart. Jag läste på och valde att vara utan. Detta då en källare snarare tar in mer fukt genom ytterväggen än producerar i bastun, så länge det inte är en kommersiell bastu. Och isolerar du för fukt inifrån isolerar du även från andra hållet = fukten stängs in i yttervägg. Har du rum i rummet kan det så klart vädras ut ändå.

Det du skall veta med 2m2 bastu är att den kommer bli mycket fuktig. Jag tycker optimal yta är 6-8m2 med minimum 4m2. Jag har 6. För stor bastu 10m2+ blir istället extremt torr i värmen. Därför har de flesta moderna anläggningar delat upp dem i flera mindre.
Ok! Hade inte tänkt på det där med fukten. Men det finns ju trots allt basturum att köpa som är små så det kanske ändå blir acceptabelt om man inte har mer utrymme
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.