A AxelJa skrev:
Läste om en annan som hade bett sin nätleverantör dra in en till elmätare för 25k. Han körde rörligt på den ena och bundet på den andra och ett relä styrde vilken som för tillfället skulle mata huset.
Och hur stor blev den arbetsfria besparingen?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Nu kom den fruktade elfakturan för december. Inte så illa som befarat men illa nog. Det är ett rörligt avtal baserat på spotpriset och jag tror att dom har antagit fel spotpris. Elbolaget har antagit 2.068 kr/kWh medan Nordpool hade ett pris på 1.874 kr/kWh för dec 2021 i SE4. Jag skrev såhär:

Hej,

er faktura xxxxxxxxx bestrides härmed.
Anledningen är det felaktiga antagna rörliga spotpriset på 2,068 kr/kWh exkl. moms.
Det rätta priset för SE4 december 2021 var 1,874 kr/kWh exkl. moms enligt Nordpool.
Vänligen rätta till fakturan.


Detta skriver jag textat på fakturan och skickar den tillbaka per post. Så slipper jag vänta i telefonkön och har gjort detta rättsligt som det ska.
Elbolaget har nu flera val:
1. Rätta till faktura. Bäst för dom.
2. Skriva påminnelse och hot om inkasso. Då upprepar jag bara att jag bestrider. Är jag riktigt snäll kan jag betala den del av pengar som jag anser är berättigat.
3. Lämna in till inkasso. Då bestrider jag på samma sätt till inkassot. Inkassot provar aldrig om en faktura är berättigad eller inte. Inkassobolaget är bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet INKASSO.
4. I detta skede kan elbolaget väljer att lämnar in det till kronofogden. Det kostar avgifter för elbolaget. Kronofogden är också bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet Kronofogde. Jag fortsätter att bestrider fakturan.
5. Elbolaget kan nu välja att stämma mig. Om fallet tas upp prövas fakturan nu för första gången i sak.
Om det går så långt som till 5. och jag får en dom emot mig kan det bli dyrt för mig. Men det går aldrig så långt för ett belopp på 500 spänn.
Lycka till!
Lång tråd och mycket snack om grunder för beräkning av pris.

Jag bara flikar in att du är bör betala det ostridiga beloppet i tid.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Nu kom den fruktade elfakturan för december. Inte så illa som befarat men illa nog. Det är ett rörligt avtal baserat på spotpriset och jag tror att dom har antagit fel spotpris. Elbolaget har antagit 2.068 kr/kWh medan Nordpool hade ett pris på 1.874 kr/kWh för dec 2021 i SE4. Jag skrev såhär:

Hej,

er faktura xxxxxxxxx bestrides härmed.
Anledningen är det felaktiga antagna rörliga spotpriset på 2,068 kr/kWh exkl. moms.
Det rätta priset för SE4 december 2021 var 1,874 kr/kWh exkl. moms enligt Nordpool.
Vänligen rätta till fakturan.


Detta skriver jag textat på fakturan och skickar den tillbaka per post. Så slipper jag vänta i telefonkön och har gjort detta rättsligt som det ska.
Elbolaget har nu flera val:
1. Rätta till faktura. Bäst för dom.
2. Skriva påminnelse och hot om inkasso. Då upprepar jag bara att jag bestrider. Är jag riktigt snäll kan jag betala den del av pengar som jag anser är berättigat.
3. Lämna in till inkasso. Då bestrider jag på samma sätt till inkassot. Inkassot provar aldrig om en faktura är berättigad eller inte. Inkassobolaget är bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet INKASSO.
4. I detta skede kan elbolaget väljer att lämnar in det till kronofogden. Det kostar avgifter för elbolaget. Kronofogden är också bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet Kronofogde. Jag fortsätter att bestrider fakturan.
5. Elbolaget kan nu välja att stämma mig. Om fallet tas upp prövas fakturan nu för första gången i sak.
Om det går så långt som till 5. och jag får en dom emot mig kan det bli dyrt för mig. Men det går aldrig så långt för ett belopp på 500 spänn.
Lycka till!
Jag skulle gärna vara med om vi alla konsumenter kunde samlas och stödja din insatt och bidra ekonomisk dig om du skulle bli skyldig annars det vore bli intressant att agera för en gång skull gemensamt mot en ologisk prissättning som drabbar alla.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
L Lilhpg skrev:
Och hur stor blev den arbetsfria besparingen?
Vet ej. Men det lär vara enkelt för vem som helst att räkna på. Men om alla gör på det sättet så blir det klart problem för elhandelsbolagen. Den bundna avtalsformen bygger ju just på att man skall vara bunden att förbruka elen hos dom även när den är billig. Och inte ha ett val att ta sin el från något annat bolag.
Med två elmätare så ja. Det blir ju rätt rolig situation.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Nu kom den fruktade elfakturan för december. Inte så illa som befarat men illa nog. Det är ett rörligt avtal baserat på spotpriset och jag tror att dom har antagit fel spotpris. Elbolaget har antagit 2.068 kr/kWh medan Nordpool hade ett pris på 1.874 kr/kWh för dec 2021 i SE4. Jag skrev såhär:

Hej,

er faktura xxxxxxxxx bestrides härmed.
Anledningen är det felaktiga antagna rörliga spotpriset på 2,068 kr/kWh exkl. moms.
Det rätta priset för SE4 december 2021 var 1,874 kr/kWh exkl. moms enligt Nordpool.
Vänligen rätta till fakturan.


Detta skriver jag textat på fakturan och skickar den tillbaka per post. Så slipper jag vänta i telefonkön och har gjort detta rättsligt som det ska.
Elbolaget har nu flera val:
1. Rätta till faktura. Bäst för dom.
2. Skriva påminnelse och hot om inkasso. Då upprepar jag bara att jag bestrider. Är jag riktigt snäll kan jag betala den del av pengar som jag anser är berättigat.
3. Lämna in till inkasso. Då bestrider jag på samma sätt till inkassot. Inkassot provar aldrig om en faktura är berättigad eller inte. Inkassobolaget är bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet INKASSO.
4. I detta skede kan elbolaget väljer att lämnar in det till kronofogden. Det kostar avgifter för elbolaget. Kronofogden är också bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet Kronofogde. Jag fortsätter att bestrider fakturan.
5. Elbolaget kan nu välja att stämma mig. Om fallet tas upp prövas fakturan nu för första gången i sak.
Om det går så långt som till 5. och jag får en dom emot mig kan det bli dyrt för mig. Men det går aldrig så långt för ett belopp på 500 spänn.
Lycka till!
Oj. Tror du är ute på tunn is här. Är nog bättre att betala och sen reklamera om du tror att de gjort fel. Sannolikt har de gjort rätt. Varför inte kontakta kundtjänst och få förklarat hur de beräknar det genomsnittliga slutpriset.
Mitt kwhpris låg också uppåt 2 kr.
De har ju också sannolikt lagt på sitt påslag.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är ett rörligt avtal baserat på spotpriset och jag tror att dom har antagit fel…
Det är bra att utmana och få det prövat…
Hade vi haft ett (redigt) konsumentskydd hade ärendet kunnat prövas i domstol utan att individen behövt betala..!?
Bra gjort!
 
A AxelJa skrev:
Vet ej. Men det lär vara enkelt för vem som helst att räkna på. Men om alla gör på det sättet så blir det klart problem för elhandelsbolagen.
Troligtvis försumbart i praktiken.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Nu kom den fruktade elfakturan för december. Inte så illa som befarat men illa nog. Det är ett rörligt avtal baserat på spotpriset och jag tror att dom har antagit fel spotpris. Elbolaget har antagit 2.068 kr/kWh medan Nordpool hade ett pris på 1.874 kr/kWh för dec 2021 i SE4. Jag skrev såhär:

Hej,

er faktura xxxxxxxxx bestrides härmed.
Anledningen är det felaktiga antagna rörliga spotpriset på 2,068 kr/kWh exkl. moms.
Det rätta priset för SE4 december 2021 var 1,874 kr/kWh exkl. moms enligt Nordpool.
Vänligen rätta till fakturan.


Detta skriver jag textat på fakturan och skickar den tillbaka per post. Så slipper jag vänta i telefonkön och har gjort detta rättsligt som det ska.
Elbolaget har nu flera val:
1. Rätta till faktura. Bäst för dom.
2. Skriva påminnelse och hot om inkasso. Då upprepar jag bara att jag bestrider. Är jag riktigt snäll kan jag betala den del av pengar som jag anser är berättigat.
3. Lämna in till inkasso. Då bestrider jag på samma sätt till inkassot. Inkassot provar aldrig om en faktura är berättigad eller inte. Inkassobolaget är bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet INKASSO.
4. I detta skede kan elbolaget väljer att lämnar in det till kronofogden. Det kostar avgifter för elbolaget. Kronofogden är också bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet Kronofogde. Jag fortsätter att bestrider fakturan.
5. Elbolaget kan nu välja att stämma mig. Om fallet tas upp prövas fakturan nu för första gången i sak.
Om det går så långt som till 5. och jag får en dom emot mig kan det bli dyrt för mig. Men det går aldrig så långt för ett belopp på 500 spänn.
Lycka till!
Som jag förstår så blandar du ihop ditt elbolag med Nordpool. Nordpool söljer inte el till privatpersoner vad jag vet. Typ som att gå till ICA och lägga sig ner på golvet och skrika, Jag vägrar betala mer än 5 kr / litern för mjölken, för det är vad Skånemejerierna tar.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
L Lilhpg skrev:
Troligtvis försumbart i praktiken.
Absolut om man bor i SE1 eller 2. Men inte om man bor i södra Sverige.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
T Tompatomat skrev:
Som jag förstår så blandar du ihop ditt elbolag med Nordpool. Nordpool söljer inte el till privatpersoner vad jag vet. Typ som att gå till ICA och lägga sig ner på golvet och skrika, Jag vägrar betala mer än 5 kr / litern för mjölken, för det är vad Skånemejerierna tar.
Om priset på mjölk är 5kr / liter för mjölk i Bollnäs. Vill du då betala 50kr / liter för mjölk i Stockholm? Sen när du skall köpa från Bollnäs så märker du att ett statligt bolag har monopol på transporterna och förbjuder dig samtidigt som dom tar hela mellanskillnaden som vinst. Precis så är det i Sverige fast för el.
 
tttomten tttomten skrev:
Så här står det i Vattenfalls avtal, dom är min leverantör.

Vad innebär rörligt elpris?


Vårt rörliga elpris är kopplat till spotpriset på den nordiska elbörsen. Du betalar vårt inköpspris, fast elcertifikatsavgift, vårt påslag och moms. Årsavgift tillkommer.

Om din el mäts månadsvis, vilket är vanligast, utgörs vårt inköpspris av den nordiska elbörsens elpris timme för timme sammanvägt med månadens elanvändningsprofil i ditt elområde, balanskostnad samt kostnader till den nordiska elbörsen och Svenska Kraftnät.

Vårt rörliga elpris är kopplat till spotpriset på den nordiska elbörsen. Du betalar vårt inköpspris, fast elcertifikatsavgift, vårt påslag och moms. Årsavgift tillkommer.

Om din el mäts månadsvis, vilket är vanligast, utgörs vårt inköpspris av den nordiska elbörsens elpris timme för timme sammanvägt med månadens elanvändningsprofil i ditt elområde, balanskostnad samt kostnader till den nordiska elbörsen och Svenska Kraftnät.
Det är detta kryphål de nu använder:
" elanvändningsprofil i ditt elområde, balanskostnad"
Pga folk inte styr sin förbrukning mot timmar när elen är billig, så påstår de att det blir mkt dyrare än snittet på Nordpool.
Hur de räknar ut det verkar inga bolag vilja visa.
 
Attitudeswe
K karlmb skrev:
Det är detta kryphål de nu använder:
" elanvändningsprofil i ditt elområde, balanskostnad"
Pga folk inte styr sin förbrukning mot timmar när elen är billig, så påstår de att det blir mkt dyrare än snittet på Nordpool.
Hur de räknar ut det verkar inga bolag vilja visa.
Alla elbilsägare som är lata låter ju er andra betala. Inte konstigt att balansen ligher över spotpris
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Alla elbilsägare som är lata låter ju er andra betala. Inte konstigt att balansen ligher över spotpris
Nu har jag själv ingen elbil. Önskar jag hade råd med en. Men det måste vara jobbigt för dig att vara så avundsjuk på dom som har råd.
 
A AxelJa skrev:
Om priset på mjölk är 5kr / liter för mjölk i Bollnäs. Vill du då betala 50kr / liter för mjölk i Stockholm? Sen när du skall köpa från Bollnäs så märker du att ett statligt bolag har monopol på transporterna och förbjuder dig samtidigt som dom tar hela mellanskillnaden som vinst. Precis så är det i Sverige fast för el.
Det står var och en fritt att teckna ett bundet elavtal. Jag betalar motsvarande 2,50 kr/l för mjölken från Bollnäs, om vi ska fortsätta på liknelsen.
Den som förbrukar mycket el under den period elen är dyr, vanligtvis vintern, bör försäkra sig om att kostnaderna blir rimliga genom att ha ett bundet elavtal. Det är en bättre lösning än att släpa sin elhandlare till tingsrätten för att du själv har valt att ha rörligt pris. Ett pris som i teorin kan variera mellan 0 och hur högt som helst.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Handlar beloppet om 500 kr? Och du är 100% på att du har rätt. Jag hade ringt först.

Men jag skulle nästan våga sätta pengar på att Thomas backar ur när första påminnelsen kommer, alternativt när inkasso.

Kronfogden har visst avgifter, men driver de in pengar så är det Thomas som betalar detta då de läggs till på fakturan. Roligt då om du hade 500 kr över (som du troligtvis har fel om) men att det läggs till minst ett par tusingar.
Ang kronofogde så har jag provat själv, dock skulle vi driva in en skuld på 6000 kr från en bedragare vi trodde vi kände. Avgiften för privata var 500 kr som lades på skulden. Dock hade bedragaren 1,3 miljoner kr hos kronofogden så jag hade aldrig fått tillbaka pengarna.
 
  • Ledsen
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.