B b50gud skrev:
oavsett hur vi tillverkar el i framtiden kommer vi att behöva mer produktion enligt de beräkningar som finns är i dagsläget kärnkraft betydligt dyrare än vindkraft så då återstår frågan hur kan produktionsproblemen med vindkraften lösas? vätgas? större elområde för överföring? lär ju inte vara kallt och vindstilla i hela EU samtidigt tänker jag.
Om du lägger till lagring med vätgas blir knappast vindkraften billig. Idag kostar det minst 10 ggr mer at lagra el en vecka än att producera den.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Då får vi hoppas att det blir bättre när vi har vindkraft på alla lämpliga ställen i hela Sveriges långa land.
Antar att det finns avancerade sannolikhetskalkyler på det där...
Vi får hoppas på bättre väder. Det är det som är planen!
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Undrar vad vattenkraft MAX kan så för av elproduktionen en enskild dag...?
16 GW, ca 65% av behovet givet att ledningarna håller.

Du frågade visserligen efter energi men jag svarade i effekt eftersom det är det intressanta i sammanhanget om inte det nyligen har installerats ett system för att lagra tillräckligt med el under en dag.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
G Galten skrev:
Man kan lugnt säga att nedläggningen av kärnkraft är precis lika omstridd. I en väljarundersökning var det bara vänsterpartiets väljare som nådde över 50% för en fortsatt avveckling. Det var under 50% för både Centern och Miljöpartiet.
Vilket ju inte spelar någon roll alls men jag tänker att man kan lyfta blicken lite - och titta utanför landets gränser. Det är väl inte svenska socialdemokrater som lägger ner kärnkraften i Tyskland?
 
T TommyC skrev:
Har ni tänkt på att man kan bli politiker med mycket makt utan att leva upp till basala krav på kompetens
Du tänker på Kristersson?
 
T TommyC skrev:
All mänsklig aktivitet ger någon form av miljöpåverkan, stor eller liten. Att som MP och deras stödpartier önskar lägga ner Sverige minskar miljöbelastningen på planeten med drygt en promille. Varför tycker MP och deras stödpartier att det är en bra sak och hur kan dom vara så korkade att dom tror att det räddar planeten från inbillade problem. Kina och andra länder som bidrager till stor miljöpåverkan tror uppenbarligen inte på planetens snara undergång. Tittar man på ögonen hos vissa vilsna individer som syns på TV så kan man ana orsakerna till problemen. Bara en spekulation så klart men jag finner ingen rimlig förklaring till den verkliga orsaken till alla problem som vårt land har idag.
MP vill montera ner det moderna samhället. De vill återgå till gamla levnadsvanor för de har fått för sig att det var bättre då. Men då måste man först utrota en större del av befolkningen så att resurserna räcker till.
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Finns ju ett strukturellt problem med vindkraften, säkert har någon uppmärksammat det tidigare men: det får bara blåsa ”lagom” för att det ska generera nytta. Blåser det mycket över Nordeuropa så blir det elöverskott, priserna dyker och intäkterna minskar till nära eller under noll. Blåser det inget över Noreuropa så genereras ingen kraft, intäkterna från vindkraft (och bidraget) blir därmed nära noll.

Reglermässiga faktorer uteslutna, det bör vara uppenbart för alla att vindkraft enbart kan fungera som komplement till en betydande del baskraft, toppat med reglerkraft. Finns säkert någon klok person som räknat på vad man maximalt kan ha för vindkraft i mixen för att det ska fungera systemiskt.
Vi har ju redan mer vindkraft än vad vi tål.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
MP vill montera ner det moderna samhället. De vill återgå till gamla levnadsvanor för de har fått för sig att det var bättre då
Det där är ju rena dumheter...
Jag antar att du tycker att mänsklighetens resursutnyttjande är helt oproblematisk och att vi kan fortsätta som nu - eller rent av gasa på lite till?
 
A
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Vilket ju inte spelar någon roll alls men jag tänker att man kan lyfta blicken lite - och titta utanför landets gränser. Det är väl inte svenska socialdemokrater som lägger ner kärnkraften i Tyskland?
Det är Sveriges politiker som gjort det möjligt. så ja lyft blicken.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
V
K Nils Andersson1 skrev:
Det är dyrt att vara fattig. Det är knappast något jag väljer det inser du va? Är det slut så är det.
Är kontot slut, sälj tillgångarna och betala. Hur enkelt som helst.
 
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Det där är ju rena dumheter...
Jag antar att du tycker att mänsklighetens resursutnyttjande är helt oproblematisk och att vi kan fortsätta som nu - eller rent av gasa på lite till?
Nej. Jag inser att tex koldioxidutsläppen är ett stort problem. Vindkraft släpper ut 3-5 ggr mer CO2 än kärnkraft.
 
pellefant pellefant skrev:
Sluta gnäll om elpriset, ni har gjort eget val att ha rörligt och har mestadels haft lägre pris än vi som valt fast pris. Alternativet är att ni ser till att bli omyndigförklarade och en god man sköter era räkningar.
håller med fullständigt. är man så jävla dum kan man skylla sig själv. hur svårt är de att kolla upp sina utgifter!!!
 
  • Wow
TommyC
  • Laddar…
K Kenhasse skrev:
Ja du har fanimej rätt, jag borde inte gnälla, borde vara glad och tacksam att ni andra gnällt er till en kompensation som gör att min elräkning för december går jämt ut med kompensationen jag får, hahaha
varsågod!
 
A
V Villaägarenr1 skrev:
Är kontot slut, sälj tillgångarna och betala. Hur enkelt som helst.
Nja nästan..
dela upp räkningen för att slippa betala extra eller få problem sedan säljer man av..
 
Sluta gärna pseudodiskussionen om bundet eller rörligt, det är inte det som är huvudproblemet. Huvudproblemet är att inkompetenta och korrupta politiker förstör vårt energisystem. Henrik Jönsson sammanfattar som vanligt läget på ett bra och tydligt sätt. Detta borde t o m den mest rabiata kärnkraftmotståndaren kunna förstå. Eller kanske inte?
https://www.youtube.com/channel/UCQmwkvc1eVuIfxjIq6JvWtg
 
  • Gilla
1000konst och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.