A AxelJa skrev:
Varför är det galet? Svenska hushåll kommer investera hundratusentals kronor per hushåll för att anpassa sig. Sverige är nog det bästa landet för en sådan här energipolitik eftersom invånarna glatt betalar ur egen ficka för att lösa problemen som blir.
den där frågan kräver så långt svar på teknisk nivå att den passar jag på en fredag kväll.
 
Lite off-topic men ändå inte

Elektricitet för oss i ett land runt polcirkeln tillhör basen i Maslows behovstriangel (om ni minns den). Säkerhet, värme och mat. Energi för att överleva i ett kallt klimat. Överleva.

Mina gamla föräldrar (80 år) har slutat värma upp sitt hus eftersom de insåg att räkningen för januari/februari skulle landa på runt 10.000 per månad, med två magra pensioner. Så de bor hos i syrrans övernattningslägenhet i Malmö nu. Och deras hus är kulturskyddat så någon stor isoleringskampanj är utesluten.

Jag skall köpa en värmepump till dem iaf till våren. Det jag vill säga är att detta är inte någon fråga om småsaker som elcyklar och bokbussar. Detta är saker som gör ont på riktigt för väldigt många. Vi måste ta kontroll över det mest basala i samhället.[/QUOTE]
 
  • Gilla
  • Älska
gone_fishing och 5 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Det var du som skrev att terminerna på Nasdaq inte förutsåg prisexplotionen i december. Kommer du ihåg? Rätta mig gärna om jag har fel. Jag och flera frågade hur vi kunde se de avtalade priserna inför denna vinter. Jag måste ha missat svaren på den frågan eller kom det aldrig några svar? Det som däremot kom var att i framtiden ligger avtalade "systempriser" på runt 50 öre/kWh. Kommer du ihåg?

Lr (kass svenska) drar du en rövare nu igen?
Sorry, missförstod ( fredag kväll)
Till mitt försvar har jag aldrig hört futures kallas ”prediktioner” därför slog det slint hos mig:p
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
NiclassSs NiclassSs skrev:
Däremot tjänar elproducenter med billig produktion mycket på höga elpriser.
Elproducenter med billig produktion i SE2 och om elpriset är lågt i SE2, t.ex. 30öre/kWh, får dock bara betalt 30öre/kWh även om elen exporteras till SE3 där elpriset är 300öre/kWh.

SvK har monopol på stamnätet och tar hela mellanskillnaden. Om 270öre/kWh.

Och detta accepterar svensken glatt.


Tyska invånare accepterade dock ej detta så där är priset samma i hela landet.
 
Gå inte på retoriken att det är vårt eget fel som inte har bundit elpriset. Det är inte det som är huvudproblemet. Huvudproblemet är destruktiva politiker som har förstört vårt energisystem. De som har bundit elpriset över denna vinter är vinnare nu på kort sikt men när bindningtiden går ur så är dom lika lurade som vi som inte har bundit. Som har skrivits tidigare så kommer färre och färre elhandlare erbjudna bundna priser i framtiden.

Läs gärna länkarna som vi har lagt in tidigare i den här tråden som förklarar varför läget är som det är v b sabotaget av el/energisystemet i Sverige.

Tänk till innan ni röstar i september. Trevlig helg?
 
  • Gilla
1000konst och 2 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
Lite off-topic men ändå inte

Elektricitet för oss i ett land runt polcirkeln tillhör basen i Maslows behovstriangel (om ni minns den). Säkerhet, värme och mat. Energi för att överleva i ett kallt klimat. Överleva.

Mina gamla föräldrar (80 år) har slutat värma upp sitt hus eftersom de insåg att räkningen för januari/februari skulle landa på runt 10.000 per månad, med två magra pensioner. Så de bor hos i syrrans övernattningslägenhet i Malmö nu. Och deras hus är kulturskyddat så någon stor isoleringskampanj är utesluten.

Jag skall köpa en värmepump till dem iaf till våren. Det jag vill säga är att detta är inte någon fråga om småsaker som elcyklar och bokbussar. Detta är saker som gör ont på riktigt för väldigt många. Vi måste ta kontroll över det mest basala i samhället.
Jag lider med er och alla andra som är illa drabbade av energikrisen i Sverige. Det är så sorgligt att MP med stödpartierna S och C har kunna ställa till med detta. Har ni tänkt på att man kan bli politiker med mycket makt utan att leva upp till basala krav på kompetens. Det finns tyvärr inga sådana krav. Man kan få 70-180 kkr i månadslön och en mycket frikostig pension med den enda meriten att ha partibok. Detta är ett fundamental problem med det politiska systemet i vårt land.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
Japp, och just nu har vi i Sverige ett rätt balanserat system. Vindkraft och vattenkraft i lagom proportioner tillsammans med kärnkraft i botten lirar fint ihop Lite mer effekt i Skåne så hade vi haft ett fint system

Eller så får vi släcka ner.
Nedsläckningen är redan påbörjad, var det inte - 99 och - 05 som reaktorerna i SE4 stängdes efter danskens påstötningar? Sossarna,Vänsterpartiet och Centern kom överens och det goda i den energipolitiska uppgörelsen är att vi har kvar vår svenska kärnkraft i dag.
Om MP eller för den delen Fälldin gjort energi uppgörelsen skulle vi haft roterande bortkopplingar oblåsiga dagar nu.
Om man ska bygga mer vindkraft kopplad till nätet måste det till motsvarande mängd reglerkraft eller lagring på vindkraftsproducentens bekostnad annars får vi mörkt och kallt när det inte blåser och ett ännu mer varierande elpris än de vi upplevt det senaste kvartalet.
 
T TommyC skrev:
Jag lider med er och alla andra som är illa drabbade av energikrisen i Sverige. Det är så sorgligt att MP med stödpartierna S och C har kunna ställa till med detta. Har ni tänkt på att man kan bli politiker med mycket makt utan att leva upp till basala krav på kompetens. Det finns tyvärr inga sådana krav. Man kan få 70-180 kkr i månadslön och en mycket frikostig pension med den enda meriten att ha partibok. Detta är ett fundamental problem med det politiska systemet i vårt land.
Det är inte politikerna som är problemet, det är de som ska granska politikerna. Vem är det? Media.
 
Nej, det är de korrupta politikerna som är det huvudsakliga problemet. Media som i friska demokratier granskar makten är medskyldiga eftersom de i Sverige inte granskar politikerna utan granskar folket.
 
  • Gilla
1000konst och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nedsläckningen är redan påbörjad, var det inte - 99 och - 05 som reaktorerna i SE4 stängdes efter danskens påstötningar? Sossarna,Vänsterpartiet och Centern kom överens och det goda i den energipolitiska uppgörelsen är att vi har kvar vår svenska kärnkraft i dag.
Om MP eller för den delen Fälldin gjort energi uppgörelsen skulle vi haft roterande bortkopplingar oblåsiga dagar nu.
Om man ska bygga mer vindkraft kopplad till nätet måste det till motsvarande mängd reglerkraft eller lagring på vindkraftsproducentens bekostnad annars får vi mörkt och kallt när det inte blåser och ett ännu mer varierande elpris än de vi upplevt det senaste kvartalet.
Danskarna har skjutit oss i foten 2ggr
1 lyckats få våra politiker att stänga våra södra kärnkraftverk
2 sett till att vi inte kan strypa exporten för sist så anmälde de sverige till eu domstolen
Kanske dags att klippa kabeln till danmark så de får känna vad de ställt till med :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
AxelJa och 1 till
  • Laddar…
M masseman33 skrev:
Denna artikel summerar problemet på ett bra sätt
[länk]
Kommentarerna är mer upplysande än det politiska inlägget från fackpampen.
 
  • Gilla
masseman33 och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vind byggs väl ut rätt mycket? Sen är det näppe stiltje i hela Sverige samtidigt.
Det händer. Vad gör vi då?

Sen är ju inte problemet att vi har för lite vindkraft utan att vi har för mycket vindkraft i förhållande till reglerande produktion.
 
Redigerat:
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
B b50gud skrev:
tekniken kommer att finnas att beskåda i Norrbotten SSAB ska tillverka fosilfritt stål projekt (hybrit) där kommer man att ersätta kol med vätgas som ska produceras med vatten och vindkraft. så långt som det projektet löpt idag så är jag övertygad om att de hittat en lösning. man kör inte miljardinvesteringar på en höft.
Det är fortfarande på provstadiet. Projektet började 2016 och målsättningen är att det ska vara klart 2035. Man vet fortfarande inte om det kommer fungera och hur bra stålet blir.

Det är alltså i samma tidsrymd som för att bygga nya kärnkraftverk. Men det är orelaterade projekt. Löser två olika problem. Men visst om man 2035 kan göra fossilfritt stål kan man säkert återanvända samma teknologi för att lagra vätgas i stor skala. En skillnad är dock att SSAB ska använda gasen till så kallad reducering för att få bort syret ur stålet, inte för att producera el.
 
Z Zodde skrev:
Jag svarade på det du skrev, en turbin kan inte pumpa vatten.
Det andra förstår jag inte ens vad du menar...
Det andra handlade om att det blir än dyrare om man inte kan använda samma utrustning för att reversera vattenkraften. Svara på det om du kan.
 
B b50gud skrev:
kärnkraften står för 28% av sveriges El så vart du fått 50% från vet inte jag vattenkraften är störst med 46% vindkraften 18% och kraftvärme 8% under 2020 vindkraftens andel har sedan dess ökat och övriga minskat i motsvarande grad.
Vindkraften står för mellan nära 0% och 18%. Det är när det inte blåser som det blir problem. Hur löser vi det?
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.